Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Kezdő kérdések: első motor, oktatás, korhatár

Egyik olvasónk fordult hozzánk kezdő kérdéseivel, melyekre cikk formájában válaszolunk

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Ti azt hiszitek, púp a hátunkra egy kérdésekkel teli, tanácsokra és válaszokra váró levél, ám tévedtek. Nagyon is örülünk, amikor hozzánk fordultok, főleg azokban a témákban, amik döntő jelentőségűek lehetnek a motoros életében. Ilyenek a felszerelések helyes kiválasztásával, a vezetéstechnikai elmélettel, oktatással, fejlődéssel kapcsolatos témák, de akár a közlekedésben tanusított helyes magatartásról való értekezés is ide tartozhat. A mostani cikk is lényegében válasz egyik olvasói levelünkre, így most ennek példáján, itt most az elején szeretnék mindenkit buzdítani arra, hogy ha tanácsra szorultok, vagy csak szeretnétek megtudni álláspontunkat, véleményünket valamilyen motoros témát illetően, írjatok nekünk! Mi pedig egy válaszlevélben, vagy egy cikk formájában reagálni fogunk nektek, mint ahogy ebben a cikkben is ez fog történni. Először következzen egyik olvasónk levele.

 

Helló!

Egy Google-keresés közben leltem meg egyik cikketeket a kezdő motorozásról. Az írásban említette az író, hogy nyugodtan kérdezzünk a hozzászólásokban, vagy magánlevélben a témát illetően. Gondolom nem sok időd van ilyesmire, de ha mégis tudnál válaszolni a kérdéseimre, azt megköszönném. A cikk elég sok mindent tisztázott, csak az én helyzetem más mint azon olvasói levél szereplőjéé.

Én egy középkorú srác vagyok, aki világ életében csóró volt, de egy időben belé oltották a motorok, és különösen a Kawasaki GPZ 500S típus szeretetét. Sosem volt pénzem jogsira, és motorra, de most úgy néz ki, hogy másfél-két éves időtartamon belül ki tudnám gazdálkodni ezeket, és esetleg jó védőfelszerelésre is jutna. Viszont el kell majd kezdeni a jogsit is. A cikkben tárgyalt nulladik körös Safety-Hungary kurzust már bele is terveztem az ügymenetbe. A GPZ 500-ast motoros ismerősök ajánlották, hogy remek kezdő motor. A motort közútra használnám, melóba menni, meg esetleg a rokonokhoz az Alföldre, vagy a Dunántúlra (Budapestről mennék).

Kérdések:
1, A vágyott motor (Kawasaki GPZ 500S) tényleg megfelelő kezdő motor egy abszolút kezdőnek?
2, Ha van más alternatíva, mely motorok lennének azok? Ha lehet, sport-túra motort szeretnék.
3, Ha kisebbel ajánlott kezdenem, például egy 250-essel, melyik az, ami majdnem hasonló? (mind kezelésben, mind stílusban)
4, Ennyi idősen bele merjek-e kezdeni?
5, Van-e bármilyen buktató, ami miatt esetleg meg se próbáljam (például szemüveges vagyok, de nincs gond a látásommal)

Egyenlőre ennyi jut eszembe, a többit össze tudom szerintem szedni a netről. Mint például, hogy egy jó, közepes árfekvésű védőfelszerelés szett mennyi lenne. Előre is köszönöm szépen a választ, és az olvasásra szánt idődet.

Tisztelettel:
B. Rajmund

Nos kedves Rajmund, a konkrét válaszok előtt annyit mindenképpen szeretnék javasolni, hogy az “esetleg jó védőfelszerelésekre is jutna” mondatból hagyd ki az esetleg szót. Tehát a jövőbeni költségvetésbe igen is számold bele a megfelelő motoros ruházatot, hiszen az egyáltalán nem plusz extra a motorozás során. Nem kell rögtön drága termékekre gondolni, a rengeteg márka és a sok akció miatt viszonylag kis pénzből is felruházkodhatunk. Normális bukósisakot lehet akár 30.000 Ft alatt is venni (LS2), gerincvédőt találsz 10.000 Ft-ért (SHOX), cordura dzsekit szinte mindig látni kb. 20-30.000 Ft-ért (akciótól függően több helyen is előfordulhat), a kesztyű 10.000 Ft, térdvédő 10.000 Ft, egy csizma pedig 20-30.000 Ft-ért már kapható. Tehát összesen akár 100.000 Ft-ból is felöltözködhetünk, persze nem a legprofibb, legkomfortosabb cuccokba, de egy darabig meg fognak felelni, és ami a legfontosabb, így nem “meztelenül” ülünk fel a motorra. Természetesen tudom, hogy még ez sem kevés pénz, de aki motorozni szeretne, ezeket mindenképpen bele kell kalkulálnia.


Meztelenül ne üljünk motorra 🙂 Motoros szempontból az elől ülő is az.

Az első motorválasztás nagy jelentőséggel bír. Ha rossz, vagy rosszul karbantartott típust mellett döntünk, egész más élmények és érzések alakulhatnak ki bennünk a motorozással  kapcsolatban, talán el is mehet a kedvünk az egésztől. Persze nincs általános recept, hiszen mindenkinek mások az igényei, és más a két kerekű szerelme. Én mindenkinek azt szoktam javasolni, hogy ha valaki hosszú évek óta szemezik egy típussal, kvázi bele vagyunk habarodva egy konkrét motorba, és ráadásul az elérhető közelségbe kerül, akkor azt kell megvenni. A motorozás valamennyire az álmok beteljesítéséről is szól, és szerintem ha az egyéni álom nem hangzik túl nagy butaságnak, akkor ragaszkodni is kell hozzá. Ebben az esetben a GPZ500-ashoz.

Ez a soros két hengeres Kawasaki elég kiforrott modell (1986-ban mutatták be az elsőt), főleg az utolsó szériás, 2003-ban kijött S verzió. Típushibájáról nem hallottam, általában úgy nyilatkoznak róla, mint gazdaságos, extra gondozást nem igénylő, megbízható motor. Persze előfordulhat, hogy éppen egy leharcolt, szebb éveket is megélt darabot fogunk ki, épp ezért nagyon alaposan körbe kell járni, meg kell vizsgálni, mielőtt megveszünk egy ilyen motort. Ha mi nem értünk hozzá, vigyünk magunkkal valakit, aki igen. Ha vigyáztak a motorra, akkor viszont nem lesz vele gond. Ám mivel ez egy régi modell, nem áltatlak, természetesen ma már vannak ennél műszakilag jobb motorok, melyeknek pontosabb a futóműve, könnyebb őket döntögetni, élesebb a fékrendszerük, finomabban hangolt az erőforrásuk, ám ezek pénzbe kerülnek, esetenként nem is kevésbe. Jó lesz neked a GPZ, mint kezdő sem fog meggyűlni vele a bajod. Úgy gondolom, egy érett, józan gondolkodású, a forgalmat ismerő / értelmező embernek elsőre sem lehet nagy falat egy barátságos 500-as motor. Ráadásul ha valaki nem teheti meg, hogy fél vagy egy évenként lecserélje a gépét, akkor nem feltétlenül kell kisebb, például 250 köbcentis motorral kezdeni.


Kawasaki GPZ500 S, az utolsó széria

A negyedik kérdésedre, egyértelműen az a válaszom, hogy miért ne? Egy minimális kondíció, az érzékszervek működőképessége és a megfelelő szellemi képesség természetesen előfeltétele a motorozásnak, de ezek akár még a 60-70 éveseket sem zárják ki a dologból. Fizikai értelemben mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy alkalmas-e a motorozásra, de ennek a korhoz szinte semmi köze nincs. Tehát Rajmund igen is merjél motorozni! Ne legyél kishitű, a motorozás kis túlzással nem bonyolultabb, mint az autóvezetés, persze az már igaz, hogy több mindenre kell figyelni, ami majd a rutinnal együtt jön magától.


A motorozás kortalan, bármikor el lehet kezdeni.

A szemüvegességed alapesetben nem kizáró ok. Ha az lenne, meg sem kaphatnád az orvosi igazolást és emiatt a motoros jogosítványt se, tehát ne igzulj. Ha az orvosokkal együtt te is úgy ítéled meg, hogy szemüveggel jól látsz, tehát a magad és mások testi épségének veszélyeztetése nélkül részt tudsz venni a forgalomban (legyen az autó, motor, traktor, akármi), akkor nosza rajta. Neked egyetlen dologra kell odafigyelned, amire másoknak nem, hogy olyan bukósisakot válassz, amiben kényelmesen fel tudod tenni a szemüveged, tehát eleve együtt próbáld őket a vásárlás előtt. A sisakgyártók általában gondolnak erre, nem lehetetlen a feladat.

Olyan igazi, általános buktatóról nem igazán tudok. Talán arra még érdemes figyelni, hogy amikor kiválasztod a motorod, az olyan legyen, amire lehetőleg nem kell tovább költeni, de legalább is minél kevesebbet. Tehát legyen jó rajta a gumi (ne legyen öreg, repedezett, hibás, és legyen még bőven profilmélység), működjön rendesen az akkumulátor valamint az elektromos rendszer, a fékbetékben is legyen jó pár ezer kilóméter, és lehetőleg az erőforrásának se legyen baja. Ha ezeket is észreveszi a szemünk, rövid távon elég sokat meg lehet spórolni.


A motorozás szerelem, aminek nem lehet, és nem is kell parancsolni.

És a végére még egy gondolatot szeretnék írni. Nagyon örülök, hogy tervbe vetted a Safety Hungary nulladik kurzusát, de csak akkor menj el rá, hogy ha az első szintre is el fogsz tudni menni. Ugyanis az utóbbi sokkal, de sokkal többet fog neked adni. Persze a legjobb sorrend az SH bevezető szintje, a jogosítvány megszerzése, és az SH első szintje lenne, de ha az utóbbira már nem tudnál eljutni, akkor inkább kezdd a jogsival. Ha jó helyre iratkozol be, becsülettel meg fognak téged tanítani az alapokra, ami már elegendő lesz a Safety Hungary-hez. A motoros sulival kapcsolatban -ha már odakerültél- tudunk segíteni neked, keress fel bátran!

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending