Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Kétkerékhajtású R1 az Öhlinstől

Jobban fordul, stabilabban egykerekezik, kevesebbet fogyaszt. Mégsem gyártják.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A kétkerékhajtású motor nem újdonság, próbálkoztak vele már többen is, a Yamaha például kis példányszámban gyártotta is az Öhlins segítségével kifejlesztett WR450F 2-Tracket. A koncepciónak számos előnye van, a 2WD technika mégsem terjedt el. Az Öhlins leköszönő fejlesztési menedzsere most az angol Motorcycle News-nak mutatta be a rendszert, sőt az MCN teszpilótája ki is próbálhatta a kétkerékhajtású Yamaha R1-et.

A hamarosan nyugdíjba vonuló öhlinses guru, Lars Jansson csupa szépet és jót mesélt a rendszerről, amelynek fejlesztését még a ‘90-es évek elején kezdték meg a Yamaha kérésére. A szerkezet lelke a blokk bal oldalán elhelyezett hidraulikus pumpa, amely hajtását a hátsó kerékről kapja. A pumpától vezetékeken keresztül jut el a hidraulikaolaj az első kerékegyban elhelyezett motorig, amely a pumpával megegyező fordulaton működik, és egy áttételen keresztül hajtja a kereket.

A kétkerékhajtás legnagyobb előnye a megnövekedett tapadás. Az első kerékre csak akkor jut erő, amikor a hátsó túlforog, de Jansson szerint ez szinte mindig megtörténik, még egyenletes sebességgel való haladáskor is, mivel a gumi enyhén deformálódik, mielőtt a pacikat a talajra juttatná. 80 km/h-s sebességnél körülbelül 0,5% a túlforgás mértéke, 200 km/h-nál, teljes gáz mellett akár 5% is lehet. Minél nagyobb a kipörgés, annál nagyobb lesz a nyomás a hidraulikus 2WD rendszerben. A kanyarokban kipörgés nélkül is működik a pumpa, mivel a szélesebb hátsó kerék gyorsabban forog az elsőnél, s így hajtja a pumpát. A teljes motorteljesítménynek legfeljebb 15%-a juthat az első kerékre.

2WD Yamaha R1 az MCN videóján

S hogy mindebből mit érzékel a pilóta? Ha kanyarban ráteszed a tüzet, nem kezd egykerekezni vagy túlkormányzottan az ív külseje felé sodródni a masina, hanem – teljesen szokatlan módon – még szűkebben fordul, így durvább kigyorsításokat enged meg. A gép tehát stabilabb a kétkerékhajtásnak köszönhetően, de nemcsak a kanyarokban, hanem az egyenesekben is: kemény gyorsításkor jobban tartja az egyenes irányt, kisebb egykerekezési hajlamot mutat. Ha mégis felveszed az elejét, a forgó első kerék giroszkópikus hatásának köszönhetően könnyebb egyensúlyozni. A svéd Karlskoga versenypályáján a 2WD R1 vizes aszfalton 5 másodpercet vert a szimpla hátsókerékhajtású verzióra, de száraz körülmények között is gyorsabb volt 1-2 szekundummal. És ha ez nem lenne elég, a kétkerékhajtású R1 még fogyasztásban is verte hagyományos társát. Az MCN tesztelője, Trevor Franklin szerint a rendszer

„brilliánsan”

működik:

„Nem látom okát, miért ne lehetne felszerelni utcai motorokra.”

Pedig van oka. Jansson szerint azt, hogy a mindössze 250 példányban gyártott WR450F 2-Track után kicsi volt a kereslet a magas ár miatt, illetve a gép soha nem kapott utcai homologizációt. A sikertelenség miatt a gyártók is elvesztették az érdeklődésüket, pedig korábban négy – európai és japán – márka is építtetett egy-egy saját koncepciót az Öhlinsszel: a svédek egy, az R1 kategóriájába tartozó másik sportmotort, egy túragépet, egy utcai endurót és egy terepmotort láttak el 2WD technikával. Jansson szerint mindegyik modellnek javára vált a kétkerékhajtás, a gyártók el is vitték a prototípusokat, de azóta nem sokat hallottak róluk. Talán az nem tetszett nekik, hogy a plusz súly (nagyjából 8 kg) és a giroszkópikus hatás miatt a motorok vesztettek valemennyit a kezességükből, kicsit nehézkesebben teljesítették a lassú kanyarokat, sikánokat.

Sajnos Nem valószínű, hogy az Öhlins esetleg kit formájában piacra dobja a 2WD szettet: technikailag kivitelezhető lenne, de számításaik szerint nem térülne meg a befektetés. Ha viszont jelentkezik egy olyan gyártó, akit komolyan érdekel a rendszer, örömmel folytatják a fejlesztést.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending