Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Készítsd fel a szezonra magad, alaposan!

A szezon előtti bemelegítés lehető legjobb módja egy intenzív gyakorlás, ellenőrzött körülmények között. Ehhez profi segítséget nyújt a Safety-Hungary, akár tréningeztél már náluk, akár nem. A fedett pályás gyakorló képzésen jártunk…

Közzétéve

ekkor

safety-hungary gyakorlo
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Gondolom senkinek nem kell hangsúlyozni, mennyire fontos a bemelegítés, ahogyan szerintem azzal is mindenki tisztában van, hogy a több hónapos kihagyás után pláne nem érdemes “ellazáskodni” ezt a kérdést. Még a pályamotorozások előtt is érdemes nyújtani egyet, pedig akkorra már bőven benne vagyunk a szezonban. Nem a Sóher Norbi-féle mozgáskultúrára kell gondolni, de egy lazább, kispályás sörfoci-jellegű illegés-billegést több szempontból is érdemes megejteni, mielőtt elkezdünk motorsportolni.

A szezon előtti bemelegítés pedig még fontosabb, hiszen a tét is jóval nagyobb. Tizedmásodpercek helyett az életünkkel is fizethetünk azért, ha a reflexeink még a karácsonyi kajálás után állapotokhoz hasonlítanak, vagy hogyha még túlságosan a – régen vezetett – géppel vagyunk elfoglalva… A “újszülött” kátyúk tönkelege pedig pont próbára teszik kissé még fátyolos képességeinket, és akkor a tőlünk elszokott autósokat még meg sem említettük. Az óvatos szezonkezdethez már adtunk tippeket, de egy nagyon fontos dolog, méghozzá a leghatékonyabb módszer, a vezetéstechnikai tréning kimaradt.

Az aktuális géppark: én 600-as Hornettel mentem, de a választék 125-től 700-ig tart

A novembert még végigrobogtuk a tartós PCX-szel, de a naptári téllel együtt az igazi hideg is megérkezett. Ezután csak alkalmanként ültünk motorra, például a spanyolországi menetpróbákon: a február végi Honda CBR500R és CB500F tesztre egy bő két hónapos “autós rutinnal” utaztam volna. Az eredeti terv az volt, hogy a kis pályázós CBR-emmel megyek pár kört előtte (utcán), ha az idő engedi – de nem engedte, a februári tavasz elmaradt. Volt viszont egy sokkal kézenfekvőbb és profibb megoldás is: a Safety-Hungary fedett pályás gyakorló tréningje.

A fedett pályás tréningek a zárt, fűtött gokartcsarnokban zajlanak, ezért ideális téli motoros-menedékhely. Első ránézére totál csúszósnak tűnik a placc, de biztosak lehetünk benne, hogy rendesen fel van gumizva a pálya. Ez a történet arról szól, hogy a – látszattal ellentétben – el kell hinnünk, hogy tapad – és tényleg. Lehet, hogy erre a kinti hóhelyzet is rátett egy lapáttal, de tény, hogy remek érzés volt újra kanyarvadászni, nagymotorral. Ha már a motor: a gyakorló tréningen akármelyik safetys Hondát választhatjuk (az ezrest kivéve, ahhoz 10-szer legalább vissza kell jönni…), én kövér-lúd-alapon a citromsárga Hornetet választottam – ez egyébként is jól passzolt a tesztmotoros darázs-dizájn koncepcióba…

Pályabejárás: gyalogos tempóban könnyebb memorizálni a teendőket

Maroknyi csapatunk instruktora Szabó Ákos volt, akiről viszont nem volt nehéz elhinni, hogy jól motorozik: jó néhány stunt bemutatón és versenyen láttam már, mit művel a géppel… Ákos viszont azon riderek közé tartozik, aki “ésszel” is tud és szeret is közlekedni. A stuntosok egy része csak a zárt pályákon érzi jól magát, és a közútra kiszabadulva…inkább a zárt osztályon lenne a helyük, gondolhatja a többi közlekedő… A Stuntshow.hu embere viszont teljesen tudatosan, és közúton is rengeteget motorozik – ez már korábbi beszélgetéseinkből is kiderült, ahogy az is, hogy szerinte egy CBF600-as bőven elég lehet az utcai motorozásra – még ez az egyáltalán nem presztízsbringa is jóval többet tud, mint az utcai motorosok döntő hányada – de ez már régen egy másik cikk témája…

A bemelegítés bemelegítésén, azaz a “felvezető körök” után egyből megbántam, hogy nem a fehér Hornetet választottam – mert az enyémen “rossz” a kuplung, el lett állítva. Majdnem szóltam is Ákosnak, hogy csináljon valamit ezzel a “kétállású kapcsolóval”, de megelőzött. Majd’ elfelejtette mondani, hogy a kuplung azért fog olyan hamar, hogy ne azzal legyünk elfoglalva: “az elindulás után el kell felejteni…” Az első fék ugyanúgy “négyujjasra” állítva, és elsőre nekem nagyon furcsa volt ez a japán iskola – már csak azért is, mert legutóbb robogós képzésen jártam a Safetynél, ott a két nap alatt viszonylag keveset kellett kuplungolni…

A feladatok közötti szünetekben átbeszéljük, mi volt jó, és min kellene még csiszolni…

Miután nagyjából megszoktam a kezelőszerveket, Ákos a KakucsRingről bennem ragadt, kissé pályázós, kicsit kiülős üléspozíciómat tette helyre: minek lógatom a lábaimat, ha nem muszáj? És tényleg: a tankhoz zárt térdekkel precízebben mentek a szűk fordulók, és a gyakorlatok folyamatosságára is jótékony hatással volt az a tanács, hogy a tekintetem valamivel (egy kanyarral) előrébb járjon. A feladatok egyébként alapvetően a kétnapos Alap1-es tréning elemeire épülnek, nehezítve néhány 2-es szintű mutatvánnyal – szóval valahol félúton van a kettő között.

A kezdeti darabosság után egyre jobban belendültem, és a gyakorlatok is egyre gyorsabbá, dinamikusabbá váltak – a vége felé már bóják nélkül motoroztunk a műanyagfallal kijelölt gokartpályán. Az íveket azonban nem szabadott túl szélesre venni, mert ha a bukócsövek beléjük akadnak, annak könnyen perec lehet a vége… Egy ilyen, viszonylag szűk helyen tartott tréning alkalmával jön csak rá igazán az ember, mennyire fontos is az a pedál a jobb lábunknál, azaz a hátsó fék. Van az a vélemény, miszerint a hátsó fék csak a fakezűeknek való – nos, az ezt vallók nem tudom, hogyan élnének túl egy ilyen kurzust…

Forró fék: a hátsó fékből is megárt a sok, főleg a motornak…

A hátsó fékkel gyönyörűen lehet szűkíteni az íveket, ha elnézzük a kanyart, de akkor is, ha nem: óriási hasznát vehetjük például a városban is, ahol szintén szűkebbre szabottak a manőverek. A fékpedál finom kezelése elengedhetetlen ezekhez a bójázós, szlalomozós feladatokhoz: “egygázon” tartva a motort, a fékkel is szépen lehet kormányozni, és a saját dolgunkat könnyítjük meg, ha ezt a megoldást választjuk. Ekkor már kezdett összeállni a kép, hogy miért is kell elfelejteni azt a kuplungot, ami után rendszeresen nyúltam az elején, a lassabb manőverek közepén… Persze túlzásba sem szabad vinni a dolgokat: a VTR250-es kollégának konkrétan felforrt a fékfolyadék – ilyenkor a rendszerben gáz keletkezik, ami a folyadéktól eltérően összenyomható, csökkentve ezáltal a fékerőt – a nullára.

Megfogadva Ákos tanácsait, illetve felelevenítve az alapképzésen tanultakat, egyre tudatosabban vágtattam a bóják és a műanyagfalak között. Villámgyorsan visszarázódtam a “motorozás körforgásába”, legalábbis én úgy éreztem. Ez az intenzív fedett kurzus bizony felért jó pár előszezonbeli didergős gurulással – de ehhez a tempóhoz szükség volt egy profi oktató jelenlétére, és persze a helyszínre. Attól sajnos még nem lesz valaki halhatatlan, hogy elvégzi egyszer az alapos kétnapost, a tudás bizony megkopik, ha nem használjuk egy darabig – és ez az élet minden területére igaz.

Gyorsan visszarázódhatunk a szezonba, ha a Safety-gyakorlót választjuk

Ahogy az is, hogy sokkal könnyebben és gyorsabban tanulhatunk valamit, ha közben egy profi fogja a kezünket. Persze, nincs ingyen, de a biztonságunk és az egészségünk bőven megérhet pár tízezer forintot… Kis csoportom tagjai is úgy nyilatkoztak, hogy sokkal magabiztosabban (de persze nem vakmerően) és tudatosabban vágnak majd neki a szezonnak az egynapos “warm-up” után. A tavasz és a jó idő érkezésével egyébként már Alap1-es (kétnapos) tréningeket is kiírtak, párhuzamosan a fedett gyakorlással. Ráadásul a gyakorlót sem biztos, hogy elég egyszer elvégezni: az egyik “csoporttársam” már megszámolni sem tudta, hányadszorra tért vissza – talán tizedjére jött, tehát már a CBF1000-est is kipróbálhatta volna…

Előtérben az instruktor-stuntman Szabó Ákos, mögötte a szezonra magukat felkészíteni vágyók…

Itt a tavasz: már lehet regisztrálni a Safety-Hungary kültéri képzéseire

– bővebb info a Safety-Hungary (fedett pályás) képzéseiről ezen a linken

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending