Csatlakozz hozzánk

Hírek

Keményebb, mint a vas: Erzberg Rodeo 2011

Helyszíni beszámoló a világ egyik legőrültebb motorversenyéről, Ausztriából

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg, képek: Dr. Harmath Kadosa

Minden évben több ezer off-road mániás, több mint harminc nemzet és öt kontinens versenyzője keresi fel a kis osztrák falut, Einsenerz-t. Ennek oka a nagy kihívás: Európa legnagyobb, több mint 1500 éves külszíni fejtésű bányája, a több mint 1.3 millió tonnás Vasóriás, az Erzberg meghódítása… A hegyi felfutón a KTM Hungária támogatásával a magyar származású Mike Sigety is bejutott a legjobb 500 versenyző közé, így elindulhatott az eszement versenyen.

A vasércbánya területén zajló viadal szlogenje, „keményebb, mint a vas”! A versenyre minden évben napok alatt elkelnek a nevezési jegyek, ezután már csak különösen jelentős off-road eredményekkel fogadnak el nevezést…

Idén 1.900 nevezést fogadtak el, rajtuk kívül 1.500-an voltak várólistán. A hegyi felfutók értékelése után csak a leggyorsabb 500 versenyző számára nyílik lehetőség indulni a versenyen, aminek a végét jelentő bányakürt jelzéséig azonban csak alig maroknyi versenyző éri el a célt. Ez a mítosz motiválja az embert és gépet kivégző, kétségtelenül a világ legextrémebb off-road versenyén indulásra a világ legkiválóbb off-road versenyzőit.

Az idei évben a 17. alkalommal megrendezett esemény legnagyobb esélyese a KTM Factory Racing színeiben induló lengyel Tadeusz Blazusiak volt. A versenyen az oszták KTM gyár narancssárga színei uralkodtak, a versenyzők abszolút többsége a KTM EXC 300 típust választotta, amely szériaállapotban is alkalmas a verseny megnyerésére.

Egzotikumként a nézők hosszú idő után újra versenyezni láthatták a hegyi felfutón rajthoz álló 10-szeres világbajnokot, a belga Stefan Everts-et és a supermoto világbajnok Thierry van den Bosch-t. Everts új fejlesztésű KTM EXC 500-as típussal a 3. legjobb edzésidőt érte el.

A versenyzők helyzetét tovább nehezítette a négy napos esőzés, így védőszemüveg nélkül voltak kénytelenek nekivágni a több mint 50 méter magas, gyakran 50%-os emelkedőknek, és lejáróknak, valamint az ezt követő zöld pokolnak nevezett erdőségnek, amelyet a megduzzadt – ezért gyakran derékig érő – patakok tűzdeltek. Ilyen extrém körülmények között különleges biztonsági intézkedésekre volt szükség: a versenyzők biztonságára hat különböző ponton várakozó mentőhelikopter, több tucat mentőautó és elsősegélynyújtó felszereléssel rendelkező önkéntes motoros vigyázott.


Balra a legnagyobb esélyes, a KTM gyári versenyzője, Tadeusz Blazusiak

Az idei esztendőtől a rendezők nem engedélyezték a látogatóknak a motorral való közlekedést, mivel az elmúlt években az esti italozást követően többen a rendkívül veszélyes bányaterületen motoroztak az éjszakai órákban. A rendezők szervezetten buszokkal szállították a látogatókat a verseny leglátványosabb helyeire, ahol biztathatják a kedvenceiket.

A hegyi felfutón a motocross versenyzők bizonyultak a leggyorsabbnak, míg a versenyen a triálos múlttal rendelkező endurósok domináltak. A vasárnapi versenynapon zuhogó eső fogadta a nézőket és a versenyzőket, a depóban már a reggeli óráktól érezhető volt a feszültség. A versenyszerelők az utolsó ellenőrzések elvégeztével, már a délelőtti órákban hegymászó kötelekkel, gyorsjavító eszközökkel felszerelkezve motorra ültek: elindultak a  legnehezebb, legkockázatosabb szakaszokra, hogy ott várják a versenyzőiket, és szükség esetén segítséget nyújtsanak a bajbajutottaknak. A verseny nehézségét jelzi, hogy a rendezők néhány látványos szakasz kivételével engedélyezik a külső segítség igénybevételét.


Az osztrák márka indulói (létszám)fölényben voltak a hazai rendezésű viadalon

A versenyzők 11 órakor álltak a rajthoz 50 fős vonalakban – a hegyi felfutó eredményei alapján választhattak rajtpozíciót: közel egy óra kellett a világ 500 legextrémebb versenyzőjének a rajthoz állásához. A versenyen KTM EXC 300 típussal, a KTM Hungária Kft. támogatásával a magyar származású Mike Sigety is bejutott a legjobb 500 versenyző közé, ezért rajtrácshoz állhatott. A startvonal a külszíni bánya legmélyebb pontján lévő katlanban helyezkedett el, amelynek falai felerősítették a 300-as kétütemű KTM-ek üvöltését, ahogy a versenyzők a feszültséget a motorok melegítésével vezették le. Összesen több mint 30.000 lóerő várta a verseny kezdetét jelentő 12 órát.


Már az 500 induló közé bejutni is megtiszteltetés – a KTM színeiben induló, magyar származású Mike Sigetynek sikerült

Az első vonal 50 versenyzője közül a lengyel Tadeusz Blazusiak állt az élre KTM 250 EXC típusú versenymotorjával, és vezette a mezőnyt. Tudására jellemző, hogy a 100 méter mélyen lévő 60 százalékos meredekségű emelkedőkből és lejárókból kialakított egy kilométeres szakaszon két perces előnyre tett szert a világ 50. leggyorsabb off-road versenyzőjével szemben… A rajtvonalakat két perces késleltetésekkel indították a biztonság érdekében – csak ennek az első szakasznak az extrémitását jelzi, hogy a világ legjobb versenyzőinek 20 százaléka nem tudott első nekifutásra kijutni a katlanból… Ez alatt kaotikus állapotok alakultak ki, a meddőhányókon 50 emberfeletti tempóban feljutni igyekvő versenyző útját állta, nehezítette a 10-20 megrekedt, illetve lefelé tartó motoros…


Életkép az Erzbergről – ez tényleg rodeó

A verseny erdei szakszára jellemző, hogy a versenyzők 98%-ának itt ért véget a verseny… A szűk, meredek és sáros erdei nyomvonalak, a nedves elgördülő kövek, csúszós sziklák, megáradt patakok feladásra kényszerítették az indulók nagy részét. A verseny vége előtt fél órával még csak három versenyző ért célba! A 16 órai bányakürt hangjára is csak 11 versenyző érkezett be az arénába. Ezek közül két versenyző eredményét törölték, mivel egy ellenőrzőpontot nem érintettek.

A Erzberget végül 5. alkalommal is a KTM Factory Racing versenyzője, Tadeusz Blazusiak nyerte. A verseny lezárást követően a motorosok arcán kivétel nélkül tükröződött az emberfeletti küzdelem a vasóriással és az időjárással.


A lengyel Tadeusz Blazusiak zsinórban ötödször (!) nyerte meg a világ egyik legextrémebb motorversenyét

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending