Csatlakozz hozzánk

Blog

Keleti kényelem a ködös Albionban

A 70-es és talán még a 80-as években is az elérhető – már amikor a KGST piacon belül mi is kaptunk belőle néhányat – álommotor Magyarországon a Jawa 350 volt

Közzétéve

ekkor

jawa 350 retro
Euromotor3

Sokkal menőbb, mint egy ETZ. Ezt gyerekfejjel abból állapítottam meg, hogy a Jawának két kipufogócsöve volt. Aztán leomlott a „fal”, lassan elérhetővé váltak a nyugati motorok és már egyáltalán nem volt menő a Jawa. Egy letűnt kor, kopottas túlélője maradt csupán, ami minden tekintetben alulmaradt a hasonló korú vagy öregebb „nyugati” motorokkal szemben.

Manapság az oldtimer és veterán találkozókon lehet néha látni és már senki nem hasonlítgatja semmihez, mert nem kell bizonyítania semmit.

Jawa gyár diagnózis

A Jawa gyár tulajdonképpen nincs túl jó egészségi állapotban, de az egykori szocialista blokkba tartozó országok motorkerékpár gyártói között még mindig előkelő helyet foglal el. Ha gonosz lennék azt mondanám, hogy „Vakok között félszemű a király”, hiszen a legtöbb vetélytárs hosszabb-rövidebb agonizáció után a történelem roncstelepén végezte.

Bár nem lennék fair, mert az is nagy szó, hogy még egyáltalán létezik.

Új modellt utoljára 2008-ban mutattak be ez a 250 Travel volt, azt megelőzően 2004 és 2006 között a 650 Classic, a 650 Style és a 650 Dakar került a szalonokba, de ezekhez a 652 cm3-es erőforrást a Rotax szállította.

Az apropó, ami miatt olvashatsz a Jawa-ról az, hogy Angliában az f2motorcycles (http://www.f2motorcycles.ltd.uk) elkezdte forgalmazni a 350 Retro-t. Ez nem más, mint a ’70-es évek óta gyártott, nálunk is jól ismert Jawa 350 leheletnyit modernizált változata. Ha egymás mellé állítanánk a 350/634-est, amit nálunk is lehetett kapni és az „új” 350 Retro-t, akkor a különbségek listája rövidebb lenne, mint Nostromo legénységének jelenléti íve induláskor.

A régi-új motor kapott egy tárcsaféket, elektromos gyújtást és a
hagyományos berugókaros indítás mellett elektromosan is indítható. A
lowcost digitális műszeregység mondjuk, úgy áll rajta mint tehénen a
gatya, de az összes 350-es modellt (Classic, Military, Sport) is ezzel
szállítják. A kéthengeres, 2-ütemű motor hengerűrtartalma, lökete és
furata ugyanaz, csak 2 lóerővel erősebb lett és a nyomatéka is nőtt 4
Nm-nyit. Az elektromos rendszer pedig 12 voltos lett.

Az ára
3.799 angol font. Ez a rendszámos motor ára és tele tankkal vehetjük át a
motort, hogy az első utunk, ne a benzinkúthoz vezessen. Sose értettem,
hogy nálunk miért nem fér bele motoroknál az a kb. 6.-8000- autóknál meg
az a 25-30.000 Ft plusz kiadás a kereskedőnek. Na mindegy!

Jawa 350 Retro

A motorhoz egy év vagy 6.000 mérföld alkatrész és szerviz garancia jár és a barkácsoló kedvűek mindenféle felár nélkül választhatják a saját kezű karbantartás opciót is. Ez azt jelenti, hogy a garanciális javítást otthon is elvégezhetik a forgalmazó által ingyen elküldött alkatrészekkel, de a szervizbe is bevihetik a motort, ahol ingyen beszerelik a garanciális alkatrészt.

A forgalmazó azzal is arra bátorítja a vásárlókat, hogy otthon szereljék a motorjukat, hogy 195 fontért egy nagy „karbantartó” csomagot is árul, amiben többek között 10 liter kétütemű motorolaj, 2 liter váltóolaj, különböző alátét garnitúrák, bowdenek, gyertyák, fékolaj, gumibelső, stb. van. Minden, amire 10-12.000 mérföld alatt szükség lehet.

Néhány extra is kapható, de ne számítson senki rövidítésékre: mint, ABS, TC, LC, DTC vagy QS mert csalódás lesz a vége. A sok elektronikai kütyü helyett vehetünk túradobozokat és konzolokat, hátsó sárvédő gumit és ha van kedvünk tuningolni, akkor 80 fontért egy kis házilag is beépíthető kipufogótuningra tehetünk szert, amitől a középtartományban kicsit erősebb lesz a gép és a végsebesség is nő egy csöppnyit. Hogy mennyivel leszünk gyorsabbak, azt nem számszerűsíti a leírás, csak azt, hogy 86 decibelre erősödik a kipufogó hangja. Holy crist! Ez már talán alkalmas egy csendes angol kisváros nyugalmának a megzavarására.

Ne hiszem, hogy sok rohangál majd belőle Angliában. Ha régi stílusú motor, akkor az angolok gondolom inkább a hazaiból választanak és a legolcsóbb Royal Enfield Bullet 500 csak 200 fonttal drágább, a modernebb kinézetű Royal Enfield Electra EFI-hez pedig csak 700 fontot kell még hozzátenni.

De lehet, hogy nem is ők a célcsoport, hanem az egyre több Kelet-Európából Angliába költözött férfi, aki szép emlékeket őriz a motorról és már nem is kell éveket gyűjtenie és/vagy megkennie egy eladót, hogy szerezzen neki egyet pult alól. 😉

– a jobb oldali Galériában még több, az Egyesült Királyságban és Írországban jelenleg is kapható modellt találtok

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending