Tesztek

Keeway Speed a Honda CBF125 nyomában – teszt

Fiatalok és nyugdíjas horgászok figyelem! Itt van amire vártatok?!

De vajon utol tudja-e érni a kínai a japánt?
Fiatalok és nyugdíjas horgászok figyelem! Itt van amire vártatok.

Fotó: Samu Tamás, Benkő Bence, tesztmotor.hu

Idei első összehasonlító tesztünkben az egyik legkisebb kategória képviselőit eresztettük össze. Tervben volt még az is, hogy a Yamaha YBR 125-öse is szerepelni fog a tesztben, de sajnos ez rendszámos tesztmotor hiányában meghiúsult, így maradnak azok a megfakult emlékeim abból az időből, amikor egy évig használhattam egy YBR-t.

Segítségünkre volt a teszt elkészítésében Nógrádi Attila az origo.hu motoros szakírója és Samu Tamás a sportmotor.hu tulajdonosa, akikkel terveink szerint, egyre több ilyen összehasonlító tesztet fogunk végezni ebben az évben.

Külső: Honda CBF 125: 5 pont, Keeway Speed: 2 pont

Azt hiszem, hogy ez a kategória nem épp a szépségéről híres, de a CBF igencsak kilóg a sorból. Kis fejidom, fiatalosan sportos kinézet, tehát azt hiszem ez a két dolog mindent elárul, hogy kinek tervezték ezt a motort. Persze, hogy a fiataloknak. A Keewayről már ugyanezt a legjobb indulattal sem lehet állítani. Kb 20 év lemaradásban van a kinézetét illetően a Hondához képest. És sajnos nem csak ebben a vonatkozásban érezhető a lemaradás.

– Kényelem:
A kényelmes üléspozíció ellenére a Honda ülése túl kemény, míg a Keeway-é túl puha és nagyon alacsonyan van az ülés, ami jó lehet alacsony termetűeknek és a lányoknak is.
30 kilométer megtétele után a Honda keményen feladja a leckét a vezető ülepének, a Keewayen viszonylag kényelmesebb az utazás.

– Műszerfal:
A Keewayen műszerfalán, még fordulatszémmérő is akad, de a működése annyira be van lassulva, hogy nem a valós értéket mutatja az adott pillanatokban. Pl: ha adunk egy gázfröccsöt, akkor mire 3000-ig ér a mutató, addigra már újra alapjáraton ketyeg a motor. A sebességmérő mindkét motoron ingadozott rendesen… Emlékeim szerint a Yamahán ilyen nem volt, azon hibátlanul működött minden.
Egy pozitívum van a Keewaynél, hogy ledekkel megvilágított számokból készült fokozatkijelzőt is raktak bele, ami megfeleően működött.

A műszerfaláról az jut még eszembe, ahogy látom a kulcsát ezen a képen, hogy az elektronikával nem spóroltak a kínai gyárban, hiszen ha valami olcsó arrafelé az a mindenféle elektronikai kütyü. Hülyék lettek volna ilyen szemfényvesztést kihagyni.  A gyújtáskulcsba be volt építve egy távindító kapcsoló és egy riasztó kapcsoló is. Az utóbbi mindig, az előbbi hébe-hóba működött.

A Honda műszerfala sem egy high-tech, de amit tud azt jól tudja. Üzemanyagszintmérő és néhány visszajelző lámpa van a kilométeróra mellett.

– Kormánykapcsolók:
A CBF-en a Hondától megszokott minőségű kapcsolókkal találkozhattunk, a Keeway-en viszont egy egyedi fejlesztés volt, aminek a használata nem volt túl ergonómikusra kitalálva, főleg az indexkapcsoló-reflektor kombóra gondolok itt, amit egy ide-oda tolható kapcsolóval lehetett működésbe hozni. De alaphelyzetbe már nem állt vissza magától.
A reflektort pedig úgy lehet felkapcsolni, ha a kis kart föltoljuk.


A Honda baloldali kapcsolója és a Keeway két szarva a 70-es évekből
Motor/váltó: Honda CBF 125: 5 pont, Keeway Speed: 3 pont

Ebben a szempontban is egyértelmű fölénye van a Hondának. Ez a befecskendezős egyhengeres léghűtéses blokk csak egy esetben nem tudta felülmúlni a Keewayt, mégpedig egy hosszú emelkedőn fölfelé, ahol a Speed gyorsabban tepert fölfelé, mint a CBF.
Egyébként a hidegindítástól kezdve, a lámpától elinduláson át, a végsebességig mindenhol a Honda volt  nyerő. A Keewayt külön kipróbáltam egy futárral is, aki Yamaha YBR125-össel közlekedett. Ő is ellépett mindenhol a Keewaytől rendesen.


A Honda befecskendezője balra, középen a léghűtéses egyhengeres blokk és jobbra a Keeway benzincsapja, amiről a mai motorok tulajdonosai már rég megfeledkeztek.

Fogyasztásban talán a Honda kicsit torkosabb, annak ellenére, hogy befecskendezős a motorja. 600 forintból mentem vele 100km-t 258 forintos benzinár mellett. A Keeway a karburátoros motor ellenére kevesebbet égetett el a drága naftából, 1,8 liter/100Km-re jött ki az átlag.

A váltó tekintetében a Honda tökéletes, míg a Keeway itt kapta a legrosszabb pontot.
Felváltástól úgy megfájdul az ember lábfeje, hogy azt el sem hinnétek. Szerencse, hogy van a váltókar hátulján egy taposó, hogy sarokkal is lehessen fölváltani. Ezt a műveletet egyébként gyorsan nem lehet elvégezni, mert nem esik lábra túlzottan a váltókar ezen része.

Végsebességük óra szerint 100-110 km/h, ami szerintem elég ebbe a kategóriába. Amikor én kezdtem a nagymotorozást a 125-ös MZ-vel, az sem tudott többet, de nagyon élveztem akkoriban ezt a hatalmas sebességet, amit a Simson után produkált a “MéZes”.  Azt már nem annyira, hogy az megevett, vagy 7 liter benzint. Mondjuk akkor még csak 20 forint volt egy liter, és a motor is vadonat újonnan 20000 forintba került a Corvin áruház, kiváló műszaki osztályán.

Váz/futómű: Honda CBF 125: 4 pont, Keeway Speed: 2 pont

Dénessel kivittük őket a Hungaroringre is, ahol a hátsó parkoló gokartpályáján próbálgattuk a két motor futóművét. Itt sok minden kiderült róluk, de főleg az, hogy a Honda szinte mindenre alkalmas, amire egy fiatal kezdő motoros vágyhat. Még ilyen mutatványra is, csak a lánc feszességét gyakran ellenőrizni kell.

A Honda keményre hangolt rugóstagjai úgy szelték az egyenletes aszfalton kanyarokat, mint kés a vajat. A Keeway kényelmesre hangolt futóműve viszont olyan érzést keltett, mintha lágy és krémes finom, friss taknyon motoroztunk volna. Nyeklett-nyaklott itt a pályán, cserébe utcán viszont még fel is ütött nemegyszer a nagyobb úthibákon, mivel csillapításról nemigen beszélhettünk a speed esetében.


Utcán már Nógrádi Attilával vallattunk

A Honda ellenben utcára túl kemény. Rossz úton olyan érzés vezetni, mintha tojás alakú lenne az elsőkerék. A teleszkóp alig-alig rugózik, inkább pattog az úton a kerék a kis súly miatt.

A Hondán elől 90/100-17-es, hátul pedig 100/90-17-es gumik feszültek a 6 küllős öntött kerekekre, míg a Keewayen az elmúlt század, elmúlt technikájú diagonal gumijai próbáltak tapadni kisebb-nagyobb sikerrel. Ezek egyébként elől 2.75-18 hátul 3.25-18-as méretűek voltak.

Fék: Honda CBF 125: 5 pont Keeway, Speed: 3 pont

Annak ellenére, hogy a CBF-en csak dobfék volt hátul, nagyon jó fékhatást lehetett vele elérni, ehhez képest az elől-hátul tárcsafékkel felszerelt Keeway a szivacsos nyomáspont miatt nem volt túl hatékony.


A Hondán kétdugattyús a Keeway-en egydugattyús úszóágyazású féknyergek vannak.
Összegzés:

Honda CBF 125: Ideális városi közlekedési eszköz azoknak a fiataloknak, akik sportosan szeretnek ilyen kis motorokkal közlekedni. Nemcsak a 10 éves fiam helyében, hanem még most is elfogadnám városi közlekedési eszköznek.

Keeway Speed 125: Ha 60 éves lennék és hetente egyszer használnám arra, hogy horgászni járjak vele, akkor lehet, hogy tetszett volna, de még ebben sem vagyok biztos… Az ára jó, de ki akar venni egy borzalmat 300000 forintért? Nem értem, inkább egy bicikli… Ez a motorkerékpár kiöli az emberből a motorozás összes szeretetét.
Kíváncsi leszek a Keeway többi tesztmotorjára, mert szerintem van közöttük használható is. Ez nem az.

Műszaki táblázatok:
  Honda CBF 125 Keeway Speed 125
     
Blokk
típus: léghűtésű, négyütemű, OHC 1 hengeres léghűtéses, néhgyütemű, 1 hengeres
hengerűrtartalom: 124,7 cm3 124 cm3
Furat x löket: 52,4 x 57,8 mm 56,5 x 49,5 mm
Kompresszió: 9,2 : 1 9,1 : 1
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezés  
Megadott teljesítmény: 11LE @ 8.000 1/min 10LE @ 8.250 1/min
Megadott nyomaték: 11,2Nm @ 6.250 1/min 9,3Nm @ 7.500 1/min
Indítás: elektromos elektromos, távirányítóval, +berugókar
Váltó: 5 fokozatú 5 fokozatú
Szekunder hajtás: O-gyűrűs lánc O-gyűrűs lánc
     
Váz, futómű és fék
Váz:    
Első futómű: 30 mm-es teleszkópvilla, 115 mm rugóút teleszkópvilla
Hátsó futómű: hagyományos, kettős rugóstag, 3 fokozatban állítható előfeszítés, 87 mm rugóút dupla rugóstag
Első fék: 240 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg tárcsafék
Hátsó fék: 130 mm-es dobfék tárcsafék
     
Méretek
Első – / hátsó gumi: 80/100, 100/90 2,75 x 18, 3,25 x 18
Hosszúság: 1.955 mm 2.060 mm
Szélesség: 760 mm 726 mm
Magasság: 1.111 mm 1.120 mm
Tengelytáv: 1.270 mm 1.320 mm
Ülésmagasság: 792 mm  
Menetkész tömeg: 128 kg 128 kg
Üzemanyagtank: 13 l 11 l
     
Regiztrációs adós bruttó ár:
  578.000 HUF 448.800 HUF
Galéria:

{kl_php}
include(“dealer/honda.php”);
{/kl_php}

Comments

comments

Tags

About the author

Benkő Zsolt

Amióta az eszemet tudom mindig minden motort ki akartam próbálni. Emlékszem még apám 350-es oldalkocsis Jawa motorjára, amikor kb 3 éves voltam azzal vitt sokszor. Ott csípődött be nekem a motorozás. Azóta mentem már szinte mindenféle motorral még Noriyuki Haga Superbike VB-s Yamahájával is Mugellon.
2003-óta vagyok motoros szakújságíró és több, mint 1000 motort teszteltem, így nagy meglepetés már nem érhet egyiken sem.
Kedvenceim városban a robogók, nagymotorok közül pedig az ezres Superbike-ok.

Specifications

  • No specification found :(