Csatlakozz hozzánk

Blog

Kawasaki GPZ 900R “Top Gun”

Egy történet arról, amikor a motorszeretet, a fanatizmus és a filmek iránti rajongás találkozik

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Egy történet arról, amikor a motorszeretet, a fanatizmus és a filmek iránti rajongás találkozik

Szöveg: Kovács Tamás (gyakornok)
Szerkeszette: Molnár Dénes (DennyM)

A legendás sportmotorok gyakran feltűnnek legendás mozifilmekben. Különösen az olasz egzotikumok, mint például az MV Agusta vagy a Ducati. A gyönyörű F4-es olyan sztárok alatt kapott epizódszerepet, mint Angelina Jolie (Tolvajtempó) vagy Vin Diesel (xXx), a Ducati 916-os pedig többek közt a Féktelenül 2-ben, illetve a Mátrix 2-ben is feszített a vásznon. De említhetnénk még a “Mission: Impossible 2”-ben hosszú percekig látható Triumph Speed Triple-t is, Tom Cruise-al a „fedélzeten”. Szintén Tom hajtott a Top Gun c. klasszikusban egy másik, brutális japán nagyvasat, mely a film után még nagyobb népszerűségnek örvendhetett. Ez egy 1986-os Kawasaki GPz 900R volt, vagyis 900-as Ninja, ahogy Amerikában nevezik.

Bár az imént felsorolt olasz motorcsodák nemigen voltak rászorulva az ilyesmi reklámra, a GPz-nek azért határozottan jót tett a filmbéli megjelenés. Jóllehet, ekkoriban a Kawa 900-asa volt a „mindentvivő-új generációs-vízhűtéses-sornégyes”, vagyis „A” Superbike, mégis legalább annyira köszönheti hírnevét a Top Gun-nak, mint világelső fejlesztéseinek. A dán Mik Dyrbergnek annyira megtetszett a modell (vagy a mozifilm, vagy mindkettő), hogy elhatározta, elkészíti a Top Gun-ban ’86-ban a mozivásznon látott Kawasaki tökéletes másolatát, melynek alapjaként saját ’85-ös GPz-jét használta fel.

Mitől válik egy mezei GPz 900-as Top Gun Motorrá? Egyértelműen a filmben látható sajátos megjelenésétől. Mik-nek motorja fényezése előtt azonban más kihívásokkal is szembe kellett néznie: nem volt eléggé eredeti a gépe, néhány alkatrész ugyanis a ZX10-esről származott, a hátsó sárvédő törött volt, négy az egyben kipufogót kapott valami borzalmas fényezéssel együtt. Mik egy brit GPz-s weboldalról (http://www.gpzzone.co.uk/) rendelte meg az eredeti alkatrészeket (villák, első sárvédő, kerekek, fékek) és eredeti matrica szettet is beszerzett.

Az eredeti alkatrészek felkutatásánál viszont sokkal nagyobb kihívásnak bizonyult a filmen látható gép kinézetének vizsgálata. Mivel a vásznon nagyrészt csak menet közben és nem teljes egészében láthatjuk a motort, így nehéz volt megállapítani, hogyan is néz ki pontosan. Emberünknek ehhez egy másik angol internetes fórum nyújtott segítséget (http://gpz900r.org), ahol talált is néhány „Top Gun stílusú” GPz-t, de Mik nem elégedett meg a Tom Cruise gépére hajazó kinézettel, ő pontos, alapos másolatot szeretett volna. Kutatott a neten, valamint nézte a filmet DVD-n képkockáról képkockára, de még így is hiányos maradt a kirakós: a motor egyes részei nem voltak jól láthatóak. Végül az áttörést az jelentette, hogy megtalálta azt az embert, aki a motorokat szállította a filmhez. Az ő neve Mr. Chris Dolan, aki még azóta is San Diegoban lakik és még mindig motorőrült, de már nincs meg a motorosboltja. Mr. Dolan nagyon segítőkész volt, azonnal postázta saját, a forgatáson készült fotóit értékes információkkal a motorokról. Igen a motorokról, mivel két Kawasakit használtak a forgatás során! Hogy ez mire volt jó, azt még maga Chris Dolan sem tudta megmondani, de hogy mire nem, az hamar kiderült: a Top Gun motor(ok) megjelenésében kulcsszerepet játszottak azok a bizonyos matricák, melyek nem ugyanúgy voltak felragasztva a két motorra…

Miután Mik már ismerte az összes matrica helyét a Ninjákon, (bár nem teljesen ugyanúgy voltak fölmatricázva) a következő nagy kihívás ezeknek a beszerzése volt. Milyen matricákról is van szó? Nos, a Top Gun alkotói nem csak úgy találomra ragasztgattak valami repülős képeket a két csupasz fényezésű GPz-re, minden matricának megvan a saját története, mondanivalója és szorosan kapcsolódnak a film sztorijához, ill. a kor Amerikájához. Ilyenek például a Tomcat (az F-14-es vadászgép), a Navy Wings (a haditengerészet pilótáinak jelképe), a Top Gun Iskola hivatalos matricája (“United States Navy Fighter Weapons School”), az áthúzott 55-ös (az 55 mph-s sebességkorlát ellenzése az autópályákon), vagy éppen a „No Bullshit” (ami akár a „Ne fürgyé’ le” amerikai megfelelője is lehetne). Mik számára ezek felkutatásához ismét egy fórum nyújtott segítséget (http://www.military-graphics.com/), amely katonai grafikákkal foglalkozott. Sikerült is megvásárolnia a matricákat, de nem volt velük elégedett. Nem pont olyanok voltak, mint a motorokon láthatók, ezért Mik elhatározta, hogy minden egyes darabot újraszerkeszt Photoshoppal! Ismét Chris Dolan volt a nagy segítség: emlékezett azokra az apró részletekre is, amelyeket lehetetlen a fotókból kivenni. Ez sok-sok órát vett igénybe, és valójában „azok az átkozott matricák” jelentették a legnagyobb kihívást a Top Gun GPz projektben.

Nem maradt más hátra, mint az öreg vas újrafényezése, miután – a munka megkoronázásaként – felkerülhettek a matricák a helyükre. Mik motorja esetében ez sem ment egyszerűen: először hígítóval le kellett mosni a borzalmas festékszórós előző „fényezést” a gépről. Majd miután lefestették az egészet kiderült, hogy erre a fajta festékre nem fogják tudni a másik színt felvinni, így jöhetett egy újabb hígítózással eltelt hosszú nap. Végül csak sikerült a Top Gun-féle piros-fekete festést az öreg csatalóra varázsolni, és az eredménnyel Mik Andersen maradéktalanul elégedett lehetett, főleg annak tükrében, hogy az új fényezés a saját keze munkáját dicséri.

Ha már úgyis megszabadult a gép a műanyagoktól és könnyen hozzáférhetővé vált a blokk, nem maradhatott el az olaj/olajszűrő cseréje sem. Mik szerelője a GPz olajcsöveit is nagyobbra cserélte: véleménye szerint a korai modelleken túl kicsik ahhoz, hogy elég olajat szállítsanak a vezérműtengelyekhez. Végül a blokkot is lefestették feketére, és el is készült a mozivásznon látott Kawasaki pontos mása. Mik Andersen saját bevallása szerint nagyon elégedett az eredménnyel és nagyon élvezte az egész Top Gun projektet. Már csak egy vadászpilótás dzsekire és egy olcsó napszemüvegre volt szüksége ahhoz, hogy valóban „Maverick”-nek érezhesse magát.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending