kalandorok csataja galeria
Tesztek

Kalandorok csatája: Yamaha Super Ténéré a BMW R1200GS ellen

Videótesztünkben összecsap a nagy túraendúrók két ősi riválisa
Euromotor2
MotoStar

Képek: Magyar Krisztián – FastRide Magazin Film: Pásztor Tamás – InstarFilms

Nagy várakozás és még több marketingmunka előzte meg a Yamaha
nagyendúrójának megjelenését, ami hozzánk már csak akkor került, amikor
már szinte minden médiumban bemutatkozott. Ezért mi a FastRide
magazinnal nem egy külön tesztet készítettünk róla, hanem egy
összehasonlítót, magával a nagy vetélytárssal, a mumussal, a BMW
R1200GS-sel, aminek a japánok a Ténérével próbáltak ellenfelet kreálni.
Hogy sikerült-e nekik? Tesztünkből kiderül.

Első méterek előtt megkaptam a Yamaha garázsában az intelligens fék és a kipörgésgátló használati útmutatóját, majd nagy várakozással elindultam a város felé. Ha már van egy kis tempónk, az XTZ papírra fektetett 250kg-os súlya valóban nem érezhető, de az már az első kilométereken kiderült, hogy ez kifejezetten országúti motor:
mivel a városba túl széles és a mostani Yamahákhoz hasonlóan iszonyúany
melegít, ami megkeseríti az amúgy édes motorozást a Ténérével a városi
hőségben.

Egyébként tényleg nem értem, hogy miért kell a vezető lábára terelni a
hűtőről érkező iszonyatos forróságot? Még a Yamaha R6 és R1 modellek is
hasonlóan herehatástalanító funkcióban működnek, ahelyett, hogy az idom
tényleg arra szolgálna, amire való… Viszont országúton,
100km/h-ás sebességnél már lehet élvezni a paripát. Döntögetés, jobbra,
balra, erős féktáv és kigyorsítás: mind, mind nagyon jól esik a Super
Ténérén
, de…

Sajnos ott az a fránya “de” szócska, amit most bővebben is szeretnék kifejteni. A
motor összbenyomását tekintve nagyon tetszett, menettulajdonságai is
elég jók, de ha valóban az R1200GS ellenfelének szánták, akkor ezt
sokkal karakteresebben kellett volna kivitelezni.
A BMW mellett
(egyébként a bajor vasat eddig én tiszta szívemből utáltam) olyan ez,
mint a sarki közért pénztárosnője Angelina Jolie mellett… Mindketten
tudnak motorozni és jól is néznek ki, de ha valami huncutságra vágysz,
akkor csakis Angelina fog eszedbe jutni. Nos, lelőttem a poént – nem
bírtam a cikk végéig feszíteni a húrt, de így legalább lesz időm
magyarázkodni, hogy miért is gondolom így.

Bizony a ronda GS összességében még mindig über mindenek felett, pedig szerettem volna ha nem ezt kell leírnom. A 30
kilogramm súlyelőny, a nyomatékosabb boxer erőforrás, az abszolút
egyedi kinézet, ja és még a BMW régi ABS-e is a Yamaha fölé emeli az
R-t.
A motoron ülve is érezni lehet azt, hogy ennek a kategóriának még mindig a BMW a főszereplője. A Yamahával is lehet élvezetesen közlekedni, ha egy tempós országúton haladunk: megvan benne minden a kényelemtől kezdve az elegendő erőig.
Sőt, még több minden van a tarsolyában, mint ami kellene: itt a mód
kapcsolóra gondolok, ami az egyébként sem túl harapós sorkettest tovább
tudja butítani és ettől olyan lesz a motor karaktere, mint valami
túlpépesített krumplipüré.


Nagy sebességgel földúton is: mindkettő kitűnő a feladatra


Kívülről az új Ténéré szebb, a GS viszont belülről jobb

A hiperszuper fék pedig sem 50-ről, sem 80-ról nem tudta hamarabb
megállítani az XTZ-t, mint az R1200-es régimódi ABS-e. Ezt a túlsúly és a
gumik másságának a számlájára lehet írni, de mi van akkor, ha pont ez a
2-3 méter hiányzik ahhoz, hogy elkerüljünk egy ütközést? Viszont a kipörgésgátló a Yamahán sokkal kifinomultabban működik, mint a bajor csodán, ami csúszós talajra érve röfögős, beteg disznóvá változtatja a GS-t. Ebben egyértelműen a Ténéré friss fejlesztése a nyerő és a dizájn is efelé billenti a mérleg nyelvét, mert ugye a BMW-re még senki nem mondta, hogy “húúú de szép” (én találkoztam “aztaaa de gyönyörű” véleménnyel is az Adventure esetében,
ráadásul lánytól, bár ebben a BMW embléma is szerepet vállalhatott… –
a szerk.) Az biztos, hogy megvan a maga karaktere és jól is szuperál,
például a szélvédelem terén, de a Yamaha messze felülmúlja külsőleg a GS-t. Az már más lapra tartozik, hogy ha
azzal esett volna el a FastRide-os Zsolti, akkor valószínűleg pépesre
tört volna rajta a bal oldalán minden, míg a BMW karcolás nélkül úszta
meg a földúton elkövetett perecet. Nézzétek meg a kisfilmben,
ahol néhány napfelkeltés snitt mellett a féktesztet is láthatjátok.

Yamaha Super Ténéré vs. BMW R1200GS

Remélem tetszett, mert hajnali 4-kor keltünk, hogy még a nagy hőség
előtt meg tudjuk csinálni a filmet az InstarFilms csapatával…


First Edisün 😉
“2010-ben a Super Ténéré csak egy speciális ‘first edition
változatban érhető el, ami izgalmas kaland csomagot tartalmaz. Ez a
kivitel kizárólag egy online foglalási rendszeren keresztűl, március
elejétől kezdődően rendelhető meg.” (yamaha-motor.hu)

No de haladjunk tovább az összehasonlítással, ahol eddig az derült ki, hogy a Yamaha szebb, de mi a helyzet a ménessel?

Motor/váltó:

Papíron a GS és az XTZ egyaránt 110 ló ereje felett rendelkezik.
Ekkora teljesítménnyel nincs is semmiféle probléma, mindkettő alkalmas
arra, amire való. Viszont itt is meg kell jegyeznem, hogy a BMW karaktere sokkal határozottabb,
míg a Yamaha olyan, mintha a Terminátor című filmben Schwarzenegger
karakterét kellene összehasonlítanom a filmben szereplő többi egyforma
terminátoréval. Ezzel azt akartam mondani, hogy ezzel a karakterisztikával a Yamahának sikerült kiölnie a legendát a Ténéré jelző mögül… A
kardánhajtás mindkettőn egyformán észrevehető, illetve észrevehetetlen.
Nekem legalábbis semmi bajom nem volt vele, viszont egy pozitívuma
mégis keletkezett ebben a menüpontban a Yamahának: mégpedig a váltójának köszönhetően, ami sokkal finomabban működik a bajor gép váltóművével szemben.


Az R1200-esnél 2010-es újdonság  radiális szelepvezérlés, a XTZ jelleme valamivel visszafogottabb

Futómű:

Szerintem igaz az, hogy nem lehet észrevenni a gép súlyát, ha már mozgásban van, de ez mindkettőre érvényes. Itt a
BMW azzal tudott győzni, hogy míg a Yamaha hátsó futóművét csak kézzel
lehet állítani, addig ezt a BMW-nél gombnyomásra megtehetjük a kormányon
elhelyezett ESA kapcsolóval
– ami ugyan feláras, de sokak
szerint zseniális megoldás. Ráadásul a Yamaha hasmagassága lehetne
magasabb egy kicsit, mert a GS vígan átment azon a buckán, ahol a Ténéré
már horzsolta a kartervédőt.


Ezt a menetet az ESA-val nyeri meg a BMW – ennek ellenére a Yamaháé is kiváló

Kettesben:
Ha komfortosabb, egyedibb, túrabarát ülést szeretnél, fordulj a Somoto Kárpit-hoz. Saját igények szerint, hab töltéses, zselés, egyedi, akár hímzett felületű üléseket készítenek, melyre 2 év garanciát vállalnak.
További információk és elérhetőségek: www.somotokarpit.hu

Az ülések felépítése mindkét motoron hasonló, az utas egy kis púpon
utazhat, ami lehetővé teszi a vezető fölötti kilátást, de kényelem
szempontjából az ülés párnázásának köszönhetően a Yamaha kissé
kényelmesebb. Mivel nekem a BMW túl puhának tűnt és ezért mindig
ugyanabba a pozícióba kerül a vezető.
A Yamaha szélesebb,
laposabb ülésén jobban lehet ficeregni, viszont az utas jobban
befolyásolja a lassú tempónál történő manőverezést a városi
közlekedésben.


A Yamaha ülése valamivel kényelmesebb és pillanatok alatt állítható a magassága

Összegzés:

Szerettem volna kellemesebb szájízzel leszállni a Yamaháról, de sajnos el kell ismernem, hogy a BMW jobb  – ha mindenképpen össze kell hasonlítani a két motort.
Viszont ha nem lett volna a Ténéré mellett a GS, akkor vidáman  és
mosolyogva vittem volna vissza a Yamaha garázsába az újdonságot. Értem
én, hogy a BMW “fapadosan”, csak alapfelszereltséggel kerül 3.998.000
Ft-ba, a tesztben szereplő modell pedig súrolja az öt gurigát, míg a
Yamaha „csak” 4.448.000Ft… Hát döntse el pénztárcája szerint mindenki,
hogy neki melyik lehet a jobb. Az biztos, hogy a BMW R1200GS 2010-ben a
legnagyobb példányászámban eladott nagymotor.


Kalandok hosszú sora vár mindkét 1200-es nyergében

Yamaha XT1200Z Super Ténéré First Edition 2010

Motortípus: Folyadékhűtésű, 4-ütemű, DOHC, előredöntött soros 2 hengeres, 4 szelepes, üzemanyag befecskendezés
Hengerűrtartalom: 1199 ccm
FuratxLöket: 98 x 79.5 mm
Maximális teljesítmény: 80.9kW (110PS) @7,250rpm
Maximális nyomaték: 114.1 Nm @6,000 rpm
Uzemanyag ellátás: Üzemanyag befecskendezés
Indítás: Önindító
Váltórendszer: Állandó kapcsolódású, 6-sebességes
Üzemanyagtank kapacitás: 23l
Váz: Acél cső
Első felfüggesztés: Teleszkópvilla
Első rugóút: 190 mm
Hátsó felfüggesztés: Monoshock, állítható előfeszítés és kirugózás csillapítás
Hátsó rugóút: 190 mm
Első fék: Hydraulikus Ø 310 mm-es dupla wave tárcsa
Hátsó fék: Hydraulikus Ø 282 mm-es wave tárcsa
Hossz (mm): 2,250 mm
Szélesség (mm): 980 mm
Magasság (mm): 1,410 mm
Ülésmagasság (mm): Állítható: 845-870 mm
Tengelytáv(mm): 1,540 mm
Szerviz súly (kg): 261 kg
Vételár: 4.448.000Ft

BMW R1200GS 2010

Lökettérfogat (ccm) : 1170
Szelepvezérlés: DOHC
Hengerek/szelepek: 2/8
Max. nyomaték – (Nm)/fordulatszám: 120/6000
Max. teljesítmény – kW/LE/fordulatszám: 81/110/7750
Furat/löket (mm): 01/7
Váltó: hatfokozatú
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Tengelyhajtás: kardántengely
Üzemanyagtartály (l): 33
Fékátmérő hátul (mm): 265
Fékátmérő elöl (mm): 305
Abroncsok hátul: 150/70 R 17
Abroncsok elöl: 110/80 R 19
Felnik hátul: 4,0 x 17
Felnik elöl: 2,5 x 19
Rugóút elöl/hátul (mm): 210/220
Váz típusa: acél csőváz (amelyben a motor is teherviselő elem)
Alapár (bruttó Ft, regisztrációs adóval): 3.998.000
 

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(