Okos tuning: hogyan faragj egy kis plusz teljesítményt a robogódba fél óra alatt úgy, hogy a fogyasztás és a hengerűrtartalom (forgalmi) se változzon? Tartósteszt Honda PCX125 és már a 150-esünket is felgurítottuk a műtőasztalra…
A PCX125 tartósteszt idén is folytatódik! Azt már tudjuk, hogy ez az egyik – ha nem a – legjobb (B)125-ös robogó a piacon – ez kiderült az elmúlt szezonban, és az összehasonlító tesztből is. Idén pedig kiderítjük, mi mindent lehet kihozni a jól sikerült gyári gépből. Igaz, már tavaly sem bírtuk ki, hogy ne faragjuk egy kicsit a vasat (ez volt a ToMMot-üléstuning), most viszont elterveztük, hogy egy igazi, agilis városi versenyzőt kreálunk belőle!
Na nem mintha nem volna elég jó a városba, de megpróbáljuk kihozni belőle a legtöbbet. Éppen ezért a MotoPartsShop-on keresztül rendeltünk hozzá egy agresszív, szélesebb és magasabb krosszkormányt, ami hamarosan felpattan a mostani biciklis jellegű króm darab helyére. Egyelőre azonban megragadt a projekt, mivel a szélesebb rúd miatt a gyári bowdenek és a fékcső nem elég hosszúak, így ezeket is cserélni kell hozzá. Gyanítjuk, hogy ha már így alakult, akkor fém fékcsővel fokozzuk az izgalmakat… Erről a következő részben olvashattok, most lássuk mi lehet kihozni ezzel a variátorral a PCX-ből.
Balra a Costa-féle, jobbra pedig a gyári szett
Az új kormányt tehát még nem volt alkalmunk kipróbálni, azonban készültünk még egy, másmilyen jellegű tuningal: új variátort is kapott a PCX. A J.Costa márkájú olasz csodát szereltettük bele a Karasna Szervizében, amely alapvetően könnyebb és precízebb is a gyári szettnél. Az előzetes ígéretek szerint a tuningkütyü nagyjából annyit “dob” a kis PCX-en, mintha mondjuk 125-ösből 150-essé vedlene át. Ez a módosítás általánosságban véve úgy plusz két lóerős érzetet jelent – már ha csak az ETZ-kből indulunk ki, ugye… Ott tényleg ennyi volt a különbség, de inkább ne vonjunk párhuzamot a két gép között…
Dekli nélkül: már kinn a gyári, de még nincs a helyén a tuning-variátor
Annál is inkább, hiszen nem a “papírforma” a lényeg, hanem hogy érzésre mit nyújt variátor csere. Az alsó, felső és a középső fordulatszám tartományban is ígértek némi többletlendületet, amely így egy kellemes 150-es robogóénak felelne meg. Ha megengedtek egy zárójeles gondolatot: a 150-es kiszerelés egyébként is felszállóágban van Európában is, ami leginkább annak köszönhető, hogy az igen fontos olasz piacra készülnek. Ennek oka, hogy tavaly óta Itáliában már nem vehetünk részt az autópályák forgalmában 125-össel, csak onnantól felfelé. Hiába, sok esetben a 150-es sem megy még 130-at sem, viszont a felhajtó-szakaszokon valamivel hamarabb felveszik a külső sáv ritmusát, mint a négyütemű nyolcadliteresek. Ezzel magyarázható tehát, hogy a nagy gyártók kínálatában (itthon is) megjelentek a másfél decisek (PCX, SH, Xenter, SIXteen 150…).
Hogyan működik?
Ezen az animáción jól látszik, hogyan épül fel a szerkezet és mit művelnek a tüskék menet közben.
Maga a művelet nem tartott sokáig, mosással együtt röpke fél óra…
Szóval ahogy megvolt a “rutinműtét”, amint bekerült a tuningvariátor, egy rövid járatást követően ki is próbáltam, mennyi az a bizonyos plusz. A februári hidegben a Váci úti Karasnától mindössze a Nyugatiig és vissza tartott a röpke tesztkör: odafelé még én is járattam, majd vissza már “ki is próbáltam”. Nos, a PCX-nek eddig sem kellett szégyenkeznie az állórajtok során, de ez most még egy fokkal jobban veszi a lapot. Illetve ez így nem pontos, mert talán egy árnyalattal később kapcsolódik be a hajtás, de valamivel erőteljesebben lódul neki a gép. BenZso már többet ment vele azóta és elmondása szerint, a középtartomány sokkal izmosabb lett, pont ott ahol a legtöbbet használjuk a gépet, de sajnos a végsebesség nem változott, maradt a 105 km/h. Viszont azon az emelkedőn ahol eddig 60-nal tudtunk csak felmenni vele, ott most 80-al száguldhatunk fölfelé. Ilyen egy 150-es is?
És kész is a 150-es PCX…
Éppen a napokban próbáltuk a Yamaha Xenter150-esét is, és ahhoz viszonyítva a válasz: majdnem. Igaz, a Xenter egy erős 150-es (míg a kistesója egy gyenge 125-ös volt), még egy kicsit jobban veszi az állórajtot, középen hasonló, és a végén is egy 10-15-tel többet tud. A PCX testvérekre vetítve a dolgot, a 125-ös és a 150-es között 67 ezer forint a különbség, ennyiből egy Costa-tuning is kijön, és érzésre nagyon hasonló lesz, a forgalmiban pedig megmarad “B125-ösnek” a vas. Mindeközben nem fog többet fogyasztani, mivel a motorfordulat nem változik… A Karasnában hatféle 125-ös robogóhoz kaphatók a J.Costa cuccai, illetve a Vision50-hez ajánlják melegen: ott állítólag még többet hoz a konyhára (“nem mindegy hogy 45-tel vagy 64-tel mész”), és persze rendszám továbbra sem kell majd hozzá…
A művelet megkoronázása az optikai tuning, a matrica felragasztása…
– a J.Costa termékek felől érdeklődj a MotoPartsShop.hu webshopban
Néhány filmet összeszedtünk róla a legnagyobb videómegosztón.
Ezen a videón jól látszik mennyire jól gyorsul a középső tatományban, már-már meseszerű is amit látunk, mert a mi robogónk 105-nél nem meg többet lejtőn hátszéllel sem…
Ezen a videón jól látszik hogyan működik a gyakorlatban