Csatlakozz hozzánk
KTM

Blog

Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban

Történelem és történetek fogják közre az 1929-ben egy cseh fegyvergyáros, Janecek által életre hívott Jawa márkanevet. Az egyik ilyen kis történet szokatlan dokumentuma egy 1923-ban beérkezett megrendelés a Vatikánból, amely két, fehér színű, 14 karátos aranyból épített motorkerékpárra szólt.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A Jawa gyár kezdetét egy licenc alapján gyártott Wanderer-széria jelenti, s a kooperatív kapcsolatban álló két vállalkozó, Janecek és Wanderer nevének első két betűjét összerakva született meg a márkanév, amely a jövőben egyet jelentett az innovatív technikával.

Az akkori trendnek megfelelően egy kis hengerűrtartalmú, 175-ös modell alapozta meg gazdaságilag a gyárat 1932-ben. Tíz évvel a cég megalapítása után leállt a munka. Németország megszállta Csehszlovákiát, s ez természetesen a Jawa gyárban is éreztette hatását. A megszállóktól figyelve a gyár mérnökei titokban folytatták a fejlesztést, s így 1946-ban egy negyedliteres konstrukcióval jelentkeztek a piacon: a gép, a kemény hátsó függesztésre célozva a Perak (Szöcske) nevet kapta. Még ugyanebben az évben a modell aranyérmes lett a párizsi motorkiállításon.

A Jawa sportsikerei világszerte ismertek: 15 alkalommal volt a World Trophy győztese, 11 alkalommal nyert ezüstérmet a nemzetközi Six Days versenyeken, huszonötször volt Európa-bajnok. Volt Grand Prix győztes és számtalan nemzetközi versenyen szerepelt sikerrel.

Az ötvenes években a Jawa és a CZ-gyárat összevonták, s ennek megfelelően módosult a márkanév: Jawa-CZ. A liezon csak 1961-ig tartott. A kelet-európai országokban bekövetkezett politikai fordulat után a Jawa már nem tudott labdába rúgni a piacon. 2,5 millió DM-ért az épületeket és a gépeket 5 magánszemély vásárolta meg. A nagy tekintélyű márka jövője a gyorsasági versenyeken elért sikerektől, illetve az újonnan fejlesztett, Rotax-motorral hajtott közúti motorosok fogadtatásától függ.

Modell: Villiers
Gyártási év: 1932-1946
Teljesítmény: 5,5 LE
Lökettérfogat: 172,6 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Jawa Villiers
    „Egy jobb motor – kevesebb pénzért” így reklámozta a Jawa a 175-ös Villiers-modellt. A gép amelybe angol Villiers-motort építettek, a konkurencia által gyártott hasonló motorok árának mindössze 30 %-ába került.

 

Modell: Duplex BLOC
Gyártási év: 1939
Teljesítmény: 9LE
Lökettérfogat: 250 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Jawa Duplex BLOC
    Röviddel a II. világháború előtt jelentkezett a Jawa új típussal. Kétütemű motor hajtotta, de ez volt az első konstrukció, ahol a motorblokkot és a sebváltóházat összeépítették, s a főtengely így közvetlenül a sebváltót hajtotta meg.

Modell: 250 Perak
Gyártási év: 1940-1953
Teljesítmény: 9 LE
Lökettérfogat: 249 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Jawa Perak
    A legendás történetű Perak (Szöcske) túlságosan is keményre sikerült hátsójáról kapta a nevét. Ettől függetlenül az igényes vásárlóknak teljesen megfelelt.

Modell: 500 OHC
Gyártási év: 1954-1958
Teljesítmény: 26-28 LE
Lökettérfogat: 488 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • Jawa 500 OHC
    Az 1950-ben Párizsban bemutatott, majd két évvel később már szériában gyártott kéthengeres, léghűtéses négyütemű – iker-működésű dugattyúkkal – a csehek legendás fejlesztési bravúrjai közé tartozik. A királytengellyel működtetett, felső fekvésű bütyköstengellyel vezérelt motor 26 LE-t teljesített. 1953-ig ez a vezérlés működött, 1953-tól túlmelegedés miatt át kellett tervezni a hengerfejet. A modellt sosem exportálták, jóllehet ez volt az első, szériában gyártott, felsővezérlésű, félliteres.

Modell: 500 dohc
Gyártási év: 1954
Teljesítmény: 55 LE
Lökettérfogat: 449 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • Jawa versenygép
    Nagy értéket képviselő versenygépeivel a nemzetközi versenyeken komoly sikert ért el a Jawa. A képen látható kéthengeres, kettős felső vezérlésű motorral hajtott gyári versenygép – nyergében olyan pilótákkal, mint Havel, Stasny és Steiner – meggyőzően igazolta teljesítőképességét.

Modell: Californian 350
Gyártási év: 1967-2000
Teljesítmény: 23 LE
Lökettérfogat: 343 cm3
Motortípus: kéthengeres, kétütemű

  • Jawa Californian 350
    A 250-es és 350-es, első-hátsó lengőkaros gépet a gyár exportcélokra továbbfejlesztette, s új típusokat épített. A 360-as modellt fejlesztési bázisként használva született meg a 19 colos kerékkel és speciális gázmarkolattal készült 350-es. E gépet használta a finn, a mexikói és a jugoszláv rendőrség, de bukásvédő kerettel és irányjelző lámpával Kanadába és az Egyesült Államokba is szállították, King of the Road felirattal. Az amerikai piacon két típussal képviseltette magát a gyár: egy standard és egy könnyűsúlyú változattal, amelynek nem volt oldalsó csomagtartója, de Bosch-fényszórót és új üzemanyagtankot kapott.

Modell: 640 Classic
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 24 LE
Lökettérfogat: 343 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Jawa 640 Classic
    A cég alapítását követően 75 évvel, és 57 évvel a legendás felső vezérlésű ikerhengeres bemutatása után, a Jawa két új modellel kíván sikereket aratni. A Classic legfőbb ismertetőjegyeiként a hátul két lökésgátlóban, elöl teleszkópos villában végződő klasszikus fémváz, a krómos kerekek, s a lemezrészeket fedő fekete lakkozás említhető. Ezzel együtt a motor megjelenésében nagyon hasonlít valamilyen japán gyártmányú megszelídített chopperre. Hajtóműként egy önindítós Rotax egyhengerest kapott a modell.

Modell: 650 Bizon
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 46 LE
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Jawa 650 Bizon
    A Bizon prototípusát szemlélve egy konvencionális fémvázra épített vízhűtéses, négyütemű Rotax-motor látható. Az első felfüggesztést rugós villával oldották meg, hátul pedig lengőkarral, amelyre két rugóoszlop támaszkodik. A gép vonalvezetése a „meg kell szokni” kategóriába tartozik, valahol a megszelídített chopperek és dragsterek keverékébe.

Még nincs vége…

Bemutatkozott Európában a Jawa 350 Special

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending