Csatlakozz hozzánk
MPS SC Vintage

Hírek

Itt az új BUELL EBR 1190RX – bemutató

Megint gazdagabb lett a világ egy különleges motorral, amely egy különleges ember Eric Buell nevét viseli…

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Szöveg: Hoffmann Zoltán

A motort az American International Motorcycle Expo-n mutatták be. Az 1190 cm3-es V2-es erőforrással szerelt motor az 1190RS modellen alapul, de annak számos ponton továbbfejlesztett és utcán is használható változata. A két évvel ezelőtt bemutatott prototípusnál az alapkoncepció az volt, hogy erősebb és minél könnyebb legyen. Ezt a célkitűzést sikerült teljesíteni, mert a teletankolt motor súlya kb. 200 kg és ehhez 10.6000/perc fordulaton 185 lóerő és 8.200-as fordulaton jelentkező 137.8 Nm nyomaték társul.
A 1125 sem volt már rossz motor, anno teszteltük is, de a 1190 nyomatékgörbéje lineárisan nő így minden sebességi fokozatban megfelelő erőt biztosít. A jelentős számú lóerő ellenére a 17 literes üzemanyagtank tartalmát az utolsó cseppig kihasználva kb. 370 kilométert tehetünk meg. Ez kb. 4,5l/100km-es fogyasztást jelent. Aha, hát persze. Kétlem, hogy ezt sokan tudják majd produkálni.
A motor égésterét újratervezték és a modern befecskendező rendszerrel kiegészítve optimálisabb égést biztosít.


Az RX új kipufogórendszere szabadabb áramlást biztosít és egy második rezonátort is tartalmaz.
A futóműben Showa alkatrészeket találunk, elöl teljesen állítható Big Piston fordított villát, hátul pedig egy rugóstagot.


Az első fék különleges, de megszokott Buell modelljein. Mindössze egy, a felni külső pereméhez rögzített 386 mm-es tárcsából áll, amit egy 8 dugattyús féknyereg fog közre. Hátul hagyományos kétdugattyús féknyerget és egy 220 mm-es tárcsát találunk.

A manapság divatos elektronikai segédeszközök közül csak a kipörgésgátló található meg a motoron, de az 21 féle beállítás közül választhatunk. A beállítást a teljesen új digitális műszerfalon végezhetjük el, ahol rengeteg más adatot is láthatunk.
A motor külseje modern, de nem semmi feltűnő és a manapság szinte kötelező markáns élekből is kevesebbet találunk, de ez jelen esetben egyáltalán nem baj. Az alacsony súly a hihetetlenül könnyű alumínium váznak – alig 10 kg és üzemanyagot is tárol – és az alig két kilogrammos magnézium segédkeretnek köszönhető.
A motor ez év végétől kapható – három féle színben: Racing Red, Strike Yellow és Galactic Black – a kereskedésekben 18.995 USA dollárért. Ezért a pénzért egy kis szériában gyártott motort kapunk, ami minden porcikájában egy innovatív és kitartó ember, Eric Buell versenyzés iránt szenvedélyének lenyomatát hordozza.
És a hab a torán, hogy ugyanitt jelentették be, hogy a motor elindul a jövő évi World Superbike Bajnokságban.

Eric Buell

Eric F. Buell 1950. április 2.-án született Pittsburghben. A motorok már tinédzser kora óta érdekelték. Előbb motokrosszozott majd a húszas évei elején kezdte érdekelni a gyorsasági motorozás. Elindult néhány versenyen az AMA „Superbike” és „Formula One” osztályokban egy Ducati illetve egy Yamaha nyergében. Motorszerelőként dolgozott és közben a Pittsburghi Egyetemre járt. 1979-ben mérnökként diplomázott majd a Harley-Davidsonnál kezdett dolgozni. 1981-ben a munka mellett folyatta az amatőr versenyzést és vett egy Barton versenymotort. 

Barton kis szériában gyártott motorokat versenycélokra, de gyatra volt a minősége és megbízhatatlan a 750 cm3-es motorja. Buell nem véletlenül lett mérnök, elkezdte fejlesztgetni a motor és átalakítani a vázat. Egy év múlva a még széria közeli motorral 286 km/h-s sebességet ért el egy edzésen Talladegaban, de komoly eredményeket nem ért el. Barton 1982-ben bezárt és Buell megvásárolta a teljes raktárkészletet és a jogokat, hogy erőforrásokat az erőforrásokat eladja. 

1983-ban vált el először a HD-tól – többé-kevésbé barátságosan –, hogy több időt fordíthasson a versenyzésre és megalapította a Buell Motor Company-t. 1984 vége felé eladták az első versenymotorjukat, mire a szövetség 1985 tavaszán bejelenette, hogy megszüntetik a „Formula One” kategóriát, amiben a Buell motorok versenyeztek.
Kezdhetett mindent elölről. A HD-tól szerzett egy halom nem használt XR1000 erőforrást és épített köré egy nagyon könnyű vázat. 50 darab RR1000 versenymotor készült, amikor elfogytak az erőforrások. Buell ezután a HD 1203 cm3-es erőforrását – a HD Sportster motorja volt – kezdte használni, átépítette a vázat és RR1200 néven dobta piacra az új motort. 1989-ben 65 darab készült belőle. Ebben az évben piacra dobt a kétüléses verziót RS1200 néven. Majd további variánsok jöttek és 1993-ban már 325 motort gyártott.
1990-ben a cég 51%-át megvette a HD majd 2003-ban a maradék 49%-ot is és a kiválasztott értékesítőkön keresztül árulták Buell motorjait, aki továbbra is felelős volt a saját nevét viselő motorok dizájnjáért és műszaki tartalmáért. Utolsó „közös alkotásuk” Buell 1125R illetve a 1125C volt bár ezekben már Rotax erőforrás dolgozott. 2009. október 30.-án a Harley a gazdasági válságra hivatkozva becsukta a boltot. 

2009 novemberében megalakult az Eric Buell Racing és folytatta a Buell 1125R csak pályán használható változatának a gyártását. Ennek a továbbfejlesztett változata az EBR 1190RR. 2011 júniusában bejelentették, hogy az 1190RR-ből száz darab utcán is használható változatot építenek 1190RS néven és 2012-ben elkezdték árulni.
2013. július 1.-én az India Hero MotoCorp 25 millió dollárt fizetett az EBR 49,2 százalékáért, úgyhogy van elég forrás további Buell modellek fejlesztésekre.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Trending