Csatlakozz hozzánk

Hírek

Itt az új BUELL EBR 1190RX – bemutató

Megint gazdagabb lett a világ egy különleges motorral, amely egy különleges ember Eric Buell nevét viseli…

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: Hoffmann Zoltán

A motort az American International Motorcycle Expo-n mutatták be. Az 1190 cm3-es V2-es erőforrással szerelt motor az 1190RS modellen alapul, de annak számos ponton továbbfejlesztett és utcán is használható változata. A két évvel ezelőtt bemutatott prototípusnál az alapkoncepció az volt, hogy erősebb és minél könnyebb legyen. Ezt a célkitűzést sikerült teljesíteni, mert a teletankolt motor súlya kb. 200 kg és ehhez 10.6000/perc fordulaton 185 lóerő és 8.200-as fordulaton jelentkező 137.8 Nm nyomaték társul.
A 1125 sem volt már rossz motor, anno teszteltük is, de a 1190 nyomatékgörbéje lineárisan nő így minden sebességi fokozatban megfelelő erőt biztosít. A jelentős számú lóerő ellenére a 17 literes üzemanyagtank tartalmát az utolsó cseppig kihasználva kb. 370 kilométert tehetünk meg. Ez kb. 4,5l/100km-es fogyasztást jelent. Aha, hát persze. Kétlem, hogy ezt sokan tudják majd produkálni.
A motor égésterét újratervezték és a modern befecskendező rendszerrel kiegészítve optimálisabb égést biztosít.


Az RX új kipufogórendszere szabadabb áramlást biztosít és egy második rezonátort is tartalmaz.
A futóműben Showa alkatrészeket találunk, elöl teljesen állítható Big Piston fordított villát, hátul pedig egy rugóstagot.


Az első fék különleges, de megszokott Buell modelljein. Mindössze egy, a felni külső pereméhez rögzített 386 mm-es tárcsából áll, amit egy 8 dugattyús féknyereg fog közre. Hátul hagyományos kétdugattyús féknyerget és egy 220 mm-es tárcsát találunk.

A manapság divatos elektronikai segédeszközök közül csak a kipörgésgátló található meg a motoron, de az 21 féle beállítás közül választhatunk. A beállítást a teljesen új digitális műszerfalon végezhetjük el, ahol rengeteg más adatot is láthatunk.
A motor külseje modern, de nem semmi feltűnő és a manapság szinte kötelező markáns élekből is kevesebbet találunk, de ez jelen esetben egyáltalán nem baj. Az alacsony súly a hihetetlenül könnyű alumínium váznak – alig 10 kg és üzemanyagot is tárol – és az alig két kilogrammos magnézium segédkeretnek köszönhető.
A motor ez év végétől kapható – három féle színben: Racing Red, Strike Yellow és Galactic Black – a kereskedésekben 18.995 USA dollárért. Ezért a pénzért egy kis szériában gyártott motort kapunk, ami minden porcikájában egy innovatív és kitartó ember, Eric Buell versenyzés iránt szenvedélyének lenyomatát hordozza.
És a hab a torán, hogy ugyanitt jelentették be, hogy a motor elindul a jövő évi World Superbike Bajnokságban.

Eric Buell

Eric F. Buell 1950. április 2.-án született Pittsburghben. A motorok már tinédzser kora óta érdekelték. Előbb motokrosszozott majd a húszas évei elején kezdte érdekelni a gyorsasági motorozás. Elindult néhány versenyen az AMA „Superbike” és „Formula One” osztályokban egy Ducati illetve egy Yamaha nyergében. Motorszerelőként dolgozott és közben a Pittsburghi Egyetemre járt. 1979-ben mérnökként diplomázott majd a Harley-Davidsonnál kezdett dolgozni. 1981-ben a munka mellett folyatta az amatőr versenyzést és vett egy Barton versenymotort. 

Barton kis szériában gyártott motorokat versenycélokra, de gyatra volt a minősége és megbízhatatlan a 750 cm3-es motorja. Buell nem véletlenül lett mérnök, elkezdte fejlesztgetni a motor és átalakítani a vázat. Egy év múlva a még széria közeli motorral 286 km/h-s sebességet ért el egy edzésen Talladegaban, de komoly eredményeket nem ért el. Barton 1982-ben bezárt és Buell megvásárolta a teljes raktárkészletet és a jogokat, hogy erőforrásokat az erőforrásokat eladja. 

1983-ban vált el először a HD-tól – többé-kevésbé barátságosan –, hogy több időt fordíthasson a versenyzésre és megalapította a Buell Motor Company-t. 1984 vége felé eladták az első versenymotorjukat, mire a szövetség 1985 tavaszán bejelenette, hogy megszüntetik a „Formula One” kategóriát, amiben a Buell motorok versenyeztek.
Kezdhetett mindent elölről. A HD-tól szerzett egy halom nem használt XR1000 erőforrást és épített köré egy nagyon könnyű vázat. 50 darab RR1000 versenymotor készült, amikor elfogytak az erőforrások. Buell ezután a HD 1203 cm3-es erőforrását – a HD Sportster motorja volt – kezdte használni, átépítette a vázat és RR1200 néven dobta piacra az új motort. 1989-ben 65 darab készült belőle. Ebben az évben piacra dobt a kétüléses verziót RS1200 néven. Majd további variánsok jöttek és 1993-ban már 325 motort gyártott.
1990-ben a cég 51%-át megvette a HD majd 2003-ban a maradék 49%-ot is és a kiválasztott értékesítőkön keresztül árulták Buell motorjait, aki továbbra is felelős volt a saját nevét viselő motorok dizájnjáért és műszaki tartalmáért. Utolsó „közös alkotásuk” Buell 1125R illetve a 1125C volt bár ezekben már Rotax erőforrás dolgozott. 2009. október 30.-án a Harley a gazdasági válságra hivatkozva becsukta a boltot. 

2009 novemberében megalakult az Eric Buell Racing és folytatta a Buell 1125R csak pályán használható változatának a gyártását. Ennek a továbbfejlesztett változata az EBR 1190RR. 2011 júniusában bejelentették, hogy az 1190RR-ből száz darab utcán is használható változatot építenek 1190RS néven és 2012-ben elkezdték árulni.
2013. július 1.-én az India Hero MotoCorp 25 millió dollárt fizetett az EBR 49,2 százalékáért, úgyhogy van elég forrás további Buell modellek fejlesztésekre.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending