Connect with us
just1 mx
Suzuki

Blog

Az Aprilia

Az Aprilia – és az olasz versenyszellem

Published

on

jgpr
RST AIRBAG

Alberto Beggio 1946-ban egy kerékpárgyárat alapított Velence közelében. A motorsport iránt lelkesedő fia – Ivano Beggio – műszerészként dolgozott az apja vállalkozásában, s az volt az álma, hogy kerékpárok helyett, egyszer terepmotorokat fog építeni. Mivel az üzlet jól ment, fia megtudta győzni apját, hogy kezdjenek el gyártani motorizált kétkerekűeket is.
1975-ben Ivano Beggio vezetésével kezdett az Aprilia 50 cm3 mopedeket gyártani. Ivano elsősorban a fejlesztésekre koncentrált, s a legtöbb alkatrész beszállítók készítették. Az első „igazi” motorkerékpárt a nyolcvanas évek közepén gyártotta a cég.

A nagy áttörés a kilencvenes évek kezdetén következett be, amikor az Aprilia piacra hozta formabontó vonalvezetésű robogóját. 1992-ben a cég szerződést kötött a BMW-vel, s ettől kezdve az Aprila gyártja a német gyár legsikeresebb modelljét az Enduro F-650-est és a Pegasót, amelynek utódjai még ma is szerepelnek a gyár kínálatában.
Emellett az Aprilia komoly sportsikereket ért el Max Biaggi és Valentino Rossi közreműködésével.

E sikerektől bátorítva határozott úgy Beggio, hogy egy új konstrukciót fejleszt ki: ez volt az 1988-ban bemutatott RSV Mille. Ezzel a géppel az Aprilia végérvényesen helyet kapott a komolyan veendő kerékpár-gyárak klubjában.
Úgy tűnt, hogy minden a legjobban alakul.
2000-ben Beggio megvásárolta a gyengélkedő Laverdát és a Moto Guzzit.
Amikor aztán Olaszországban összeomlott a robogók piaca, az Apriliát, a Laverdát és a Moto Guzzit átvette a Piaggio Konszern.

Modell: Aprilia RSV 250
Gyártási év: 1985
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 249 cm3
Motortípus: kétütemű, ikerhengeres tandem V-motor

  • Aprilia RSV 250
    Amikor az Aprilia aktívan bekapcsolódott a motorsportba, erőfeszítéseit a crossversenyekre és a tralra koncentrálta, majd 1985-től a városok belterületein rendezett Grand Prix-re is küldött csapatot. Már az első szezonban az akkor debütáló Loris Reggiani dobogós helyezést tudott elérni a képen látható RSV 50-essel, a Honda és a Yamaha gyakorlott csapata mögött megszerezte a harmadik helyet. A kilencvenes évek folyamán a kétütemű powerszelepes motorok domináns szerephez jutottak a 125, illetve a 250 cm3 géposztályban. Max Biaggi és Valentino Rossi aranyérme hozta a nagy áttörést az Apriliának, de a cég gépeit olyan német pilóták is használták, mint Peret Oettl, Ralf Waldmann vagy Steve Janker. Ezekkel a gépekkel az Aprilia versenyképes motorokat bocsájtott a versenyzők rendelkezésére, s e gépek eladásából finanszírozni tudta saját csapatát. Az Aprilia eddig 23 világbajnoki címet mondhat magáénak.

Modell: Moto 6.5
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 42 LE
Lökettérfogat: 649 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Aprilia Moto 6.5
    Ez a különleges formájú motor sajnos nem kapta meg a piactól a várt elismerést. Noha minőségi jellemzői kétségtelenül nagyszerűek, a kereskedők nem tudták megfelelő mennyiségben értékesíteni. A Moto 6.5-be egy vízhűtéses Rotax-motort építettek, amelyet a BMW F650-esben is használtak. Az Aprilia modelljében viszont a motor egy porlasztóval dolgozott. A BMW által beépített motor csak négyszelepes, a Moto 6.5-öst viszont ötszelepes motor vitte. A műszaki újdonságok iránt rajongóknak a szelepek elrendezése igazi csemegét jelent: az összes szelepzár a furat középpontja felé néz.

Modell: RS 250
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 56 LE
Lökettérfogat: 249 cm3
Motortípus: kéthengeres, kétütemű V-motor

  • Aprilia RS 250
    Az RS 250-es egy kétütemű, high-tech versenygép, amellyel a gyár már több világbajnokságot nyert. Logikus megoldásnak tűnt, hogy az Aprilia a versenypályán elért sikereket az értékesítésben is kamatoztassa, s így a kilencvenes évek végén piacra dobta a versenygép másolatát. Azok a pozitívumok, amelyek a gyárat a 250 cm3-es géposztályban világbajnoki versenyeken oly előnyös pozícióhoz juttatták, szerepet kaptak az RS 250-es fejlesztésekor is. Az alumínium-magnézium ötvözetből készült nagyszilárdságú alváz, s a felépítmény értékes alkotóelemei lehetővé tették a gép könnyű kezelését. A vízhűtéses, kétütemű V-motor a Suzuki fejlesztése, s először az RGV 250-esbe építették.

Modell: RSV Mille
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 128 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia RSV Mille
    Ezzel a modellel lépett be az Aprilia az elismert motorkerékpárak klubjába. Az először 118 LE-s gép „csúcsváltozata” 2005-ben már elérte a 141 LE teljesítményt. A képen a 2001-es változat látható, már ez is 128 LE-t adott le. A Rotax V2-es motor igen komoly teljesítménye mellett mély benyomást keltett a motor következetesen sportos kivitelezése. Sportosság tekintetében az Aprilia RSV Mille semmiben nem marad el a Ducati versenygépei, vagy a japán gyárak szuper kategóriájú sportgépei mögött. A stabil váz alumíniumból készült, a rugózás nagy használati elemekből állt össze, s így az RSV Mille a versenyrajongók spéci sportgépe lett.

Modell: Blue Marlin
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 130 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia Blue Marlin
    Az Aprilia 2001 szeptemberében mutatta be a Blue Marlint a milánói motorkerékpár vásáron. A modell egy olyan látványos újdonság, amelynek sorozatgyártására végül is nem került sor. Ez persze senkinek sem öröm, de a francia Boxer-Design által tervezett modellgép nagy teljesítményű, Rotax V2-es motorjával a közönség részéről kedvezőbb fogadtatásra talált. A Blue Marlin csodálatos megjelenését csak fokozza a szorosan a hátsó vázelemhez simuló kónuszos hangtompító. Hihetetlenül elegáns megoldás az excenteres hátsó trapéz, a az abroncsok is mesterműveknek tekinthetők. A kétszálas váz króm-molibdén ötvözet, alacsony súly mellett is nagy szilárdságot biztosít. Egy újdonság: a vázba illesztett olajtank. A műszerfalon a klasszikus berendezések mellett a digitális kijelzők is megtalálhatóak. A finoman hajlított kormányvégek arra utalnak, hogy a gépet sportosan – és kényelmetlenül ülve – kell lovagolni. Az ülés egyszemélyes. Ez a sportgép lényegében a hatvanas és hetvenes éveket idéző retromodell, kár, hogy a sorozatgyártás végül is elmaradt.

Modell: ETV 1000 Mana
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 125 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia ETV 1000 Mana
    A bolognai motorbemutatón 2001 decemberében mutatta be az Aprilia az ETV 1000 Manát. Az új-zélandi őslakosok nyelvén a Mana annyit jelent, hogy erő, energia. A modell névválasztása helyes volt, s semmiképpen nem ez volt az oka, hogy szériagyártásra végül is nem került sor. Az Aprilia ifjú tervezői által konstruált „izommotor” gyökerei az ETV Caponord túraenduro modellre nyúlnak vissza, s ez leginkább az alumíniumprofilból készült vázon látható. Az ETV 1000-es jellegzetessége még az RST Futura egykarú trapézos hátsó felfüggesztése, az újszerű homlokzati burkolat, s az agresszív dupla fényszórók.

Modell: RST 1000 Futura
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 113 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű, V-motor

  • Aprilia RST 1000 Futura
    A jövőt idéző vonalvezetésű Futura piacra dobásával Az Aprilia a túrázók számára kívánt egy megfelelő gépet forgalomba hozni. És ez teljes mértékben sikerült is: a borítás véd az időjárás viszontagságaitól és a menetszéltől, a gépen lazán, sportosan helyezkedhetnek el az utazók, a motor teljesítménye is megfelelő és árban is versenyképes a modell. Ezzel együtt sohasem sikerült a raktárkészletet teljesen eladni, 2004-ben aztán törölték is a Futurát a gyártási tervből. Feltehetőleg a konvenciókkal szakító vonalvezetés riasztotta el a vásárlókat, de az is lehet, hogy a Rotax 2 alacsony fordulatszámon történő szokatlan viselkedése volt az idegenkedés oka.

Modell: ETV Caponord
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű, V-motor

  • Aprilia ETV Caponord
    Az Aprilia Caponord az első terepmotorozásra is alkalmas szériagép, váza alumíniumprofilból készült. A „terepmotorozásra alkalmas” kifejezést azért nem kell a szó szoros értelmében vennünk. Ez a nagy túraenduro 250 kg súlyú – az alumíniumváz ellenére. Az erdei, mezei és bozótosokon átvezető csapásokat a Caponord csak lihegve gyűri le, a nagy ugratások pedig ilyen versenysúly mellett aligha megoldhatók. A modellt az RSV Milléből már ismert nagy teljesítményű kéthengeres V-motor mozgatja. A V motorok általában a minimális fordulatszámon is azonnal harapnak, de a Rotax motoroknál a fordulatszám maximum-közeli állapotának elérése csak egy laza csuklómozdulatba kerül. Ez a helyzet a Caponord esetében is. Maximális sebessége betonon – enyhe hátszéllel – 220 km/óra. Még ilyen sebességnél is meglehetősen kényelmesen érezzük magunkat a motoron, mivel a szélterelő lemez 1,80-as testmagasságnál is hatásos. A borítás is meglepően jól véd az eső ellen. Az autópályán megtett hosszú utak mellett a Caponord arra is alkalmas, hogy a nagy ívű kanyarokat is elegáns lassúsággal, méltóságteljesen, kényelmes tempóban vegyük be. A Suzuki V-Stromja, vagy  Honda Varadeo kétségtelenül szűkebb kanyarokra képes, de a pilóta és utasa korántsem ül olyan kényelmesen, mint a Caponord nyergében.

Modell: RSV 1000 Tuono
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 125 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia RSV 1000 Tuono

    Vannak olyan motorkerékpárok, amelyek mér első pillantásra tiszteletet ébresztenek. Jóllehet az Aprilia megjelenése az utcai versenyekre készített gépek világában nem volt sikertelen, a Tuono mégis sokaknak meglepetést okoz. Egyeseknek teljesen elcsavarja a fejét, másokkal szárnyalni kezd a képzelet, amikor combjuk közé szorítják a gépet. Már a felszállásnál olyan testhelyzetet kényszerül felvenni a pilóta, mint a rohamra induló huszárok: sportosan helyezkedik el, de mégis lazán ül és kötetlenül mozog. A magasra tűzött szuperbike-kormány lehetővé teszi, hogy egészen mélyen ráhajolunk a gépre. A kiválóan megválasztott futómű készségesen engedelmeskedik a pilóta akaratának. Mindez természetes: a Touno csupán az RSV Mille egyik felspécizett változata, s ennek megfelelően kiváló anyagból készült.

Modell: Aprilia Pegaso 650 i.e.
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 48 LE
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Aprilia Pegaso 650 i.e.
    A Pegaso az Aprilia modellprogramjában szinte örök életű. A BMW-vel 1992-ben közösen kifejlesztett sportos terepmotorból az évek folyamán a különböző típusmódosítások eredményeként egy szolid, hétköznapi gép lett, amely kifejezetten jó menettulajdonságokkal rendelkezik. A BMW F650-eshez hasonlóan a Pegasót is egy ötszelepes egyszelepes Rotax hajtja. 2001-ben elektronikus benzinadagolást kapott a motor, s így a régi egyhengerest sikerült felhozni a korszerű motorok közé. Németországban a Pegaso mindig csak a BMW.modell nyomában lépked, jóllehet mindkét modellt az Aprilia cég rakja össze, s műszaki paraméterei is hasonlóak.

Modell: ETV Caponord Rally Raid
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia ETV Caponord Rally Raid
    A Caponord Rally Raid a „normál” Caponord – kalandkedvelők számára kialakított – változata. A mindkét oldalon megtalálható alumínium csomagtartók, a terepmotorozásra alkalmas kerekek, a biztos elhelyezkedést biztosító laza rugózás, a motorvédő lemez és a felcsapódó ágak elleni védőrács, a lámpa- és a műszerfalvédő elemek terepen is használhatóvá teszik a modellt. Ezzel együtt: a magas építésű motor önsúlya 270 kg, s ez aligha optimális a szokatlan terepviszonyok által támasztott feladatok megoldására. A Rally Raid sokkal alkalmasabb arra, hogy aszfaltozott utakon körutazást tegyünk vele szabadságunk alatt.

Modell: RSV 1000 Touno Racing
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 126 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia RSV 1000 Touno Racing
    A Touno Racing a „normál” Touno exkluzív változata. Olyan kiegészítőket kapott, mint az állítható felépítmény, továbbá titánból készült hangtompító, karbonszálas borítás és az OZ gyár könnyűfémből készült felnije. Ez utóbbiak komoly mértékben járultak hozzá a gép súlyának csökkentéséhez. A Millében használt motort alapjában nem változtatták, de a légszívó rendszer átalakításával és a módosított elektronikával sikerült a forgatónyomatékot növelni.

Modell: Pegaso i.e. Tuscany Tibet
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 49 LE
Lökettérfogat: 662 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Aprilia Pegaso i.e. Tuscany Tibet
    A 2004-es szezonban jelentette meg a piacon az Aprilia a 650-es Pegaso túraváltozatát Tuscany Tibet névvel. Már a modell elnevezése is arra utal, hogy a világjárók igényeinek figyelembevételével készült. A fémből készült csomagtartó doboz, a magasabb szélterelő, a puhább rugózás jelentősen növelte az egyhengeres enduro használati értékét. A terepszínekre emlékeztető festés is a hosszú távú utazások légkörét idézi.

Modell: 1000 R Nera
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 141 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia 1000 R Nera
    2004-ben az Aprilia egy új Mille-sorozattal hozta lázba a motorsport rajongóit. A sorozatban három modellváltozat került piacra: az R, az R Factory és az R Nera. Ez utóbbi az RSV 1000-es modell 200 példányszámra limitált speciális változata. A borítás teljes mértékben karbonszálas műanyagból készült, a váz matt színeket kapott, a felnikhez magnéziumötvözetet használtak, a katalizátoros kipufogó-rendszer anyaga titán, a csavaroké pedig titánium. A Mille V2-es felspécizett motorjának teljesítménye 2 LE-vel nagyobb, a gép tömege pedig 10 kilóval kevesebb, mint már egyébként is elég erős és nagymértékben csökkentett súlyú Factory változaté. Az ár persze meglehetősen borsos, de ez érthető: ez a sportmotorban megvalósult álom kielégít minden igényt. Egyébként ez a helyzet a „civil használatra” szánt Mille-változatokkal is.

Modell: RSV 1000 R Factory
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 139 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Aprilia RSV 1000 R Factory
    A Factory változat a 2005-ös Mille RSV sorozat topmodellje. Optikailag alig különbözik testvérétől, amely csak az egyszerű 1000 R márkanevet viseli, a gőgös Factory tordalék nélkül. A motort tekintve sincs semmi különbség. A Rotax egyliteres gépe már 193 LE-t présel ki magából, az első Millében ugyanez a motor csupán 118 LE-s teljesítményre volt képes. A Factory Öhlin felépítménnyel és alumínium felnikkel készült. Az ára éppen ezért magasabb, mint az 1000 R modellé.

Modell: Pegaso 650 Strada
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 659 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Aprilia Pegaso 650 Strada
    Az Aprilia Pegaso univerzalitása már-már legendás: gyakorlatilag minden területen otthonosan mozog. Alapjában véve egy modern városi gép: mérsékelt ülésmagassággal, rövid rugóutakkal, amellyel így jól lehet közlekedni a szerpentineken, s könnyebb terepen is motorozhatunk vele. Az alapfelszereltséghez tartozik az ABS, a jól kiválasztott szélterelő, a tank alá épített csomagtér, amely még járó motornál is automatikusan nyitható. A motor a Yamaha XT 660-asból származik, de az Aprilia modelljében két LE-vel nagyobb teljesítményt ad le.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Ismertebb motorkerékpár-márkák – Az Adler története
– Ismertebb motorkerékpár- márkák – Az Aermacchi története
-Ismertebb motorkerékpár-márkák – Az AJS története

 

1 Comment

1 Comment

  1. Egon

    2018.02.26. at 21:47

    Sajna, a Falco-t nem említettétek meg!

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending