kezdokepek galeria
Tesztek

IRC téli gumi-teszt a Fuoco-n

Téli gumi robogóra. Hogy mik vannak? Most újra elolvashatjátok egy régi cikkünket, mivel újra jön az a fránya tél...
Euromotor2
MotoStar

Téli gumi robogóra. Hogy mik vannak?

Téli robogó gumi. Szívesen összeszámolnám most kinek új ez a három szó és kinek nem. Valószínűleg az első tábor a népesebb, és ami azt illeti én is oda kerültem volna még pár hónapja. Télies gumiról már eddig is tudtam, például a Heidenau kínálatában találunk ilyet, de az nem az a klasszikus fajta volt, amit autóknál megszokhattunk. Persze felvetődik a kérdés, van-e szükség ilyenre egyáltalán, hiszen fagypont közelében kevés olyan elvetemült ember létezik, aki motorra ül. Részemről egyértelmű a válasz, hiszen én is az elvetemültek közé tartozom.

Mitől téli gumi a téli gumi

A futófelület anyaga sokkal több szilikont tartalmaz, amitől a téli rugalmasabb, mint az átlagos gumiabroncs. Ezt a rugalmasságát viszont hidegben is képes megtartani, nem úgy, mint a nyári gumi, ami inkább megdermed és 7 °C szinte lehetetlen optimális hőmérsékletre melegíteni. Tapadni, viszont csak úgy tapad. A téli gumi tehát alkalmasabb, biztonságosabb a hidegben, viszont ha újra jó idő, van vissza kell cserélni, mert 15 °C felett már nagyságrendekkel jobban tapad egy jól megválasztott hagyományos abroncs.


Ilyen a gumi közelről, és ilyen nyomot hagy a havon.

A képen jól látszik, hogy hogyan is működnek a téli gumi barázdái. A kis lamellákba belemegy a hó, ahol összetapad és ebbe a “kis falba” tud belekapaszkodni a gumi többi része, hogy elrugaszkodjon a csúszós talajon.
 

Amikor lefixáltuk a Moto Itáliával, hogy megkapjuk télre a három kerekű Gilera Fuoco-t, mondták a fiúk, hogy “de előbb gumicsere”, mert a hátsó már a pillanatragasztóhoz sem tapad, annyira nincs futófelülete. BenZso akkor említette, hogy a Yamaha importőr mintha forgalmazna téli gumit, utánajártunk a témának és tényleg. A japán IRC gyártja, de körülbelül úgy, mint ha nem is létezne. Nem csoda hogy nálunk sem hallott róla senki, ha fél órás netes turkálás után sem találtam róla semmit, de még a hivatalos honlapon sem tesznek róla említést. Megrendeltük, felszereltük, vártuk az igazi nagy hideget, egy hónapig teszteltük és most itt vagyunk.

Ahogy néztem a vizet, valahogy arra gondoltam, “sirály ez a téli gumi”.
Csak tudnám, honnan jött ez a jelző?
 

Az IRC 1926 óta működik, de csak ’52 óta gyárt motor gumikat is. Alapvetően bicikli gumikkal foglalkozik és ami azt illeti ezen a téren tarolnak igazán. Ámbár most már a motoros piacon is jó fél évszázados tapasztalatot halmoztak fel, ráadásul japánok, szóval egész nagy elvárásokkal indultam neki a próbának.

Másodvélemény
Sikerült belelkesítenünk a DangerBikes-os Danit is, hogy próbálja kiaz IRC téli gumiját és járjon inkább télen is két keréken. Az ő véleményét olvashatjárok.

A gyári-nyári Pirellikhez képest (hátsó) fékezésnél jobban csúszik, mivel a mintázata miatt jóval kisebb a tapadási felület. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a hátsó fékkel előbb meg tudom csúsztatni, mint a Pirelli gumival. Viszont a gyári gumi hirtelen csúszik meg (bár később, mint az IRC), míg a téli gumi fokozatosan veszíti el a tapadását, jóval kontrollálhatóbb. Ha valaki nem érzi a tapadás megszűnésének folyamatát, az elég ha fülel egy kicsit, mert akusztikusan jelzi az IRC.

Apropó, hang. Ami egy picit idegesítő benne, hogy 40 km/h felett egyre erősődő, brutális zúgást eredményez a futófelület bordázása, 100 környékén már szinte csak ezt halljuk. Ez a sebesség azonban már amúgy sem túl ajánlott ezzel a gumival, ugyanis az egyenesfutás is némi csorbát szenved a gyári gumihoz képest, kissé bizonytalan lesz tőle a robogó. Érdekes viszont, hogy az első-hátsó fék intenzív egyszerre használatával nagyon komoly lassulás érhető el 0 fok alatt is, ilyenkor nem jelentkezik megcsúszás.

Kanyarban viszont sokkal jobb a tapadása – míg a gyári gumikkal 4-5 fokban (pláne ha nem volt száraz az út) is csúszkált, billegett, az Árpád-hídi felüljárót simán abszolváltam 110-el, -3 fokban, meg se rezdült a gép, csak a dilettációs csíkok dobálták odébb. 🙂 Kanyarodáshoz is több erő kell hozzá, mint a nyári Pirellivel.

Két napot azért sikerült még a hagyományos gumikkal mennem, így a csere után rögtön éreztem a változást. Teljesen máshogy fordult a motort, sokkal könnyebben, de ez inkább a legyalázott, szögletes régi hátsó gumi szégyene, mint az új abroncsok érdeme. Viszont eddig nem tapasztalt zajra lettem figyelmes, ugyanis az IRC téli gumijának bizony tisztességes menetzaja van. Meg nem őrülök benne, de állandóan hallani. A kezdeti időkben, 5-10 fok környékén használtam, és őszintén szólva nagyon kellett küzdeni, hogy kihozzam a sodrából. A Fuoco 40 lóereje és közel ugyanennyi nyomatéka bőséggel kevés volt hozzá, hogy akár kanyarban is megúsztassam a hátsó traktust. Féktávokon szintén megingathatatlan, persze egy idő után eljutottam arra a pontra, hogy na azért nem úgy van az. Legyen elég annyi, hogy továbbra sem létezik olyan gumi és motor párosítás, amivel nem lehet keresztben érkezni a piros lámpához, de gyorsan hozzáteszem nem is ez a lényeg. Normális körülmények között, sőt még vészfékezésnél is meggyőző volt számomra a tapadás.

Az biztos, hogy nem ad annyira közvetlen visszajelzéseket, mint a hagyományos gumik és azokkal talán a kanyarvétel is élvezetesebb, mégis összességében szenzációsan tetszett a téli papucs. Fagypont felett, akár még esőben sem kellett azzal törődnöm, hogy hol fogok megcsúszni. Ha pedig mégis megtörtént, nagyon kontrolláltan tette.

Hogy hol tudjátok beszerezni az IRC gumikat?

Az igazi puding próbája viszont szilveszterkor jött el. Úgy döntöttem elég a pluszokból, fagypont alatt is ki kell próbálni mit tud az IRC. Más kérdés, hogy azóta nappal is ilyen idő van. A tapadás továbbra is lenyűgöző maradt. Mínuszban, akár még vizes úton is lazán lehet addig dönteni a Gilerát, amíg le nem ér valami. A képen a bizonyíték, pont ez történik.

Itt már nagyon a dönthetőség határán a Gilera. Elsőre szerencsére nem a kipufogó
ér le,ha odáig jutunk, akkor már viszont nincs gumi ami megmentsen.

Ha tiszta az út, vagy esetleg vizes, nulla alatt sem lesz gondunk. Ámbár ha a víz felfagyott, akkor hamarosan szükséged lesz a kezelőorvosod vagy gyógyszerészed segítségére. De mi van akkor ha havas az út? Még akkor is bőven a nyeregben leszünk, amikor már minden mással elhasaltunk volna. Persze csodát azért ne várjunk, ha kamikaze módjára adunk gázt, vagy fékezünk, meg fogunk csúszni. Ehhez a Fuoco ereje már bőséggel elég, persze egy kis 125-ösé lehet hogy még ekkor sem okoz gondokat. A lényeg, hogy kiderült, azért mindent a téli gumival sem lehet megcsinálni, ahogy szokták mondani “ne higgyétek, hogy a bab is hús”. Normális, óvatos vezetési stílus mellett viszont az igazi téli, havas idővel is megbirkózik a gumi, így téve négy évszakossá a motorozást.

Én vallásosan motorozok, he lehet mindig keresztbe 😛
 

Azt a végére azért még hozzáteszem, hogy én háromkerekű robogón próbáltam, aminek az eleje eleve sokkal stabilabb. Bizonyos helyzetekben butább is, de stabilabb. Két keréken, ahogy Dani is írta a különvéleményben, a gumi kialakítása az egyenesfutás rovására megy, ami csakis annyit jelent, hogy ne elengedett kormánnyal vezessünk vele. Nem fog zavarni ez a tulajdonsága, mint ahogy a menetzaj is elviselhető. Cserébe viszont 10 °C alatt sem kell félnünk egy látványos pofára eséstől, mint ahogy nekem 😛

Ha lett vóóna téli gumim… 

Comments

comments

Specifications

  • No specification found :(