Tesztek

Interjú: Valentino Rossi

A kilencszeres világbajnok mesél a szezonról, az újabb VB címéről és kommentálja a MotoGP egyes szabályait is

A kilencszeres világbajnok mesél a szezonról, az újabb VB címéről és kommentálja a MotoGP egyes szabályait is

Egy újabb világbajnoki cím. Mit gondolsz Valentino, ez volt eddig a legnehezebb vb-diadalod?

„Ami azt illeti valóban elég keményen meg kellett küzdenem a bajnoki címért. Csak azt tudom mondani, hogy a csapattársammal, Jorge Lorenzoval folytatott harcom olyan módon zajlott, amivel eddig a pályafutásom során még sohasem találkoztam. Tény és való, hogy rengeteg meglepetés ért idén, amelynek köszönhetően még több tapasztalatra tettem szert. Ezen felül pedig sokszor olyan határokat feszegettem egy-egy verseny során, amiről azt gondoltam korábban, hogy lehetetlen. Mindazonáltal úgy gondolom, hogy korábban már volt pár olyan évem, amikor ugyanúgy meg kellett feszülni, mint idén. Tavaly például a Caseyvel vívott párharc, 2004-ben Gibernauval vagy 2001-ben Biaggival még az ötszázasok között.”

Technikai szempontból mennyi különbség volt közted és Lorenzo között?

„Ő ugyanazzal a nagyszerű motorral ment, mint én. Az egyedüli eltérés a gépeink között az a beállítások voltak. Ott kezdődik a dolog, hogy kissé eltérő stílusban vezetünk és neki is, valamint nekem is más az optimális. Ehhez még az jön hozzá például, hogy Jorge valamivel kisebb, mint én, így ő más pozícióban ül a motoron, mint én. Ez már alapjaiban véve rengeteg eltérést eredményezhet.”

Úgy hallottuk, hogy az egygumis rendszernek azért megvannak a maga nehézségei.

„Igen, ez így van. Ez elsősorban a beállítások terén mutatkozik meg. Korábban, amikor még szinte korlátlan számú és fajtájú abroncsot használhattunk a többgumis érában, akkor gyakran előfordult, hogy nem az abroncshoz állítottuk a motort, hanem egy bizonyos beállításhoz készült az abroncs. Nos, ez most pont ellenkezőleg van, így többek között ezért is olyan nehéz megtalálni az ideális beállításokat.”

Mik az elvárásaid 2010-re?

„A következő év, akárcsak az idei, ugyanúgy rettentő nehéz lesz. Megmondom őszintén, hogy arra számítok, hogy az idei évhez hasonlóan jövőre is Lorenzoval, Stonerrel és Pedrosával vívunk majd nagy csatákat. Ahhoz, hogy a mezőny elejében motorozzak és a győzelemért harcoljak majd, ahhoz mindenképpen keményen kell dolgozni.”

Jó ideje arról zeng a sajtó, hogy Valentino Rossi nem tudja még, hogy mit csinál majd 2010 után, pontosabban valami nagy dobásra készül. Erről mi a véleményed?

Tényleg nem tudom még, hogy mi lesz velem egy év múlva ilyenkor. Először azt kell majd eldöntenem, hogy továbbra is szeretnék-e motorversenyezni vagy pedig netán valami másnak fogjak neki.”

Mit gondolsz arról, hogy idén csak tizenhét fős volt a királykategória mezőnye, valamint, hogy az elektronika egyre nagyobb és nagyobb teret nyer a MotoGP-ben?

„Megmondom őszintén, hogy én általában a minőséget, mintsem a mennyiséget helyezem előtérbe, szóval azt hiszem, hogy ezzel részben választ is adtam. Az elektronika valóban túl sok, ami egyúttal drága is, így mindenképpen költségcsökkentő intézkedésekre lenne szükség. Egy ilyen megoldás lehet az 1000ccm-es motorok visszavezetése, valamint az, hogy a privát csapatok is megkapják ugyanazt a technikát, amit a gyári alakulatok.”

Mi a véleményed a 2010-re tervezett korlátozásokról? Gondolunk itt elsősorban arra, hogy a felhasználható erőforrások számát jelentősen csökkenteni szeretnék.

„Szerintem a hat motorblokk nagyon rettentő kevés. Ennél mindenképpen többet kellene engedélyezni.”

Jövőre a 250-es géposztály helyett Moto2 lesz. Mit gondolsz az új kategóriáról?

„Én azt mondom, hogy elég sok versenyző megy majd az elejében, akik között rettentő nagy csatákat láthatunk majd. Abban azonban cseppet sem vagyok olyan biztos, hogy a Moto2 jobb úgymond „oktatókategória” lesz a feljebb lépő versenyzők számára, mint a 250.”

Számodra melyik 125-ös versenyző volt idén a legmeggyőzőbb?

„Egyértelmű, hogy Julian Simon. Szerintem ő egy nagyon tehetséges srác és akárcsak a nyolcadliteresek között, úgy a Moto2-ben is maradandót alkot majd, amelynek köszönhetően el fog jutni a legnagyobbak közé.”

A 2010-es versenynaptár 18 futamot számlál. Szerinted ez sok, vagy épp elég?

„Azt gondolom, hogy a 18 viadal pont rendben van.”

Idén két hosszabb szünet is volt a szezon során. Ez szerinted megtörte a dolgok ritmusát?

„Igen mindenképpen. Sajnos a magyarországi versenyt törölték így lényegében ennek köszönhetően volt kettő, nem pedig csak egy pihenőnk.”

Hetedik alkalommal lettél világbajnok a királykategóriában. Sokan azt mondják, hogy ennek köszönhetően most már valóban te vagy a MotoGP Michael Schumacherje. Mi a véleményed erről?

„Nos, én azt látom, hogy mindenki csak a MotoGP-ben elért sikereimről beszél, azonban nekem ugyanannyit jelent a 125-ös és a 250-es világbajnoki címem is. Egyébként egyetértek a nagy többséggel, mely szerint Schumacher és az én karrierem sokban hasonlít egymásra.”

Beszéljünk még egy kicsit Schumiról. Mi a véleményed az ő motorversenyzési ambícióiról?

„Szerintem sokkal nehezebb autóból motorra ülni, mint fordítva, de hát ezúttal mégiscsak Michael Schumacherről van szó. Ő egy szuper nagy tehetség és annak ellenére, hogy lényegében 35 évesen kezdett el valamivel komolyabban foglalkozni a motorversenyzéssel, elég szépen megtanulta a dolgokat. Ez is az ő klasszisát bizonyítja.”

Comments

comments