Csatlakozz hozzánk

Blog

Interjú: Jakusa Design – világbajnok magyar formatervezés

Jakus Tamás a magyar Oberdan Bezzi, sőt még a híres olasz tervezőzsenin is túltesz, mert sokkal élethűbb autó- és motorrajzokat készít. Komoly elismeréseket is kapott már ezért – mi pedig megkértük, hogy tervezze meg a jövő évi Africa Twint…

Közzétéve

ekkor

jakusa design
Euromotor3

Jakus Tamással az interneten találkoztunk szembe, mégpedig a Jaguar motorkerékpár koncepciójának köszönhetően (lásd a fenti képen). Amint megtudtuk, hogy ez az igényes tervezés magyar munka, azonnal felvettük a kapcsolatot. Szó szót követett, egészen addig, míg megkértük, hogy készítse el a mostanában egyre többet emlegetett “új Africa Twin” következő (duplakuplungos) generációjának a tervét – kíváncsiak voltunk, hogy képzeli el egy szakavatott. Fél nap múlva(!) már érkezett is a válasz, méghozzá csatolva a fotóval… (lásd lentebb a képet!) Illetve a tervvel, amely teljesen úgy néz ki, mint egy fénykép: a Honda legújabb modellje a Jakusa Design tervei alapján… Ez utóbbi jelöli Tamás munkáit, amik kezdetben csak autó rajzokból álltak, de időközben kétkerekűekkel bővült a profilja:


“Lehetőséget kaptam, hogy motor formaterveket készítsek egy cégnek, ami nagyon izgalmas, hiszen már készült el olyan motor, aminek a tervezésében részt vettem. Egyre többet rajzolok, gyakorlok, hogy egyre jobb koncepciókat készítsek. Lassan kezd kialakulni a saját stílusom. Törekszem is rá, hogy egyedi motoros arculatot alakítsak ki. Az autós képeknél megszerzett tudást átültetem a motoros képekre, és folyamatosan gyártom a terveket. A cél persze az, hogy a terveim megvalósuljanak, és ezen nagyon sokat dolgozom. A kedvenc műfajom a cafe racer sítlus. Nemrég kapcsolatba kerültem a Boor custom céggel (lásd a következő utáni képet – a szerk.), és lehetőséget kaptam, hogy részt vegyek következő projektjükben.”

TesztMotor: – Hobbi ez vagy megélhetés?

Jakus Tamás:
– Most inkább hobbinak mondanám, hiszen egy művészeti középiskolában dolgozom, ahol festészetet és üvegtervezést tanítok. Persze nagyon izgalmas lenne csak a tervezéssel foglalkozni, de ennek egyelőre nem látom lehetőségét. Így marad ez egy nagyon jó hobbi…

Ezt mi rendeltük: a legendás Honda Africa Twin (DCT) következő kiadása – by Jakusa Design

– Egy tervező mennyire foglalkozik az ún. megvalósíthatósággal, a műszaki megoldások lehetőségével?

– Egy jó tervező mindig szem előtt tartja a megvalósíthatóságot. Nekem még sokat kell ehhez tanulnom, nem is mondhatom magam még igazi tervezőnek, inkább elképzeléseim vannak arra, hogy mi esztétikus, mi hogyan nézne ki jól. A tervezés sokkal összetettebb feladat, bár már ilyenben is volt részem. Egyébként nem tanultam a tervezést, a tanulmányaimat a főiskola után a Magyar Képzőművészeti Egyetemen folytattam.

A koncepcióim egyébként két részre oszthatók: az egyik típusnál mindig törekszem arra, hogy megvalósítható legyen az, amit tervezek, a másik pedig a nagyon elszállt, fantázia-koncepciók. Minél több képet készítek, annál több szempontot figyelembe veszek a tervezés során. Minden munkám során tanulok valamit…

Tamás Yamaha SR tervei a hazai Boor Custom csapatának

– Mi különbözteti meg a jó és a rossz formatervezőt? A koncepciók általában elég elszállt ötletek, szinte egy álom karikatúrája… Milyen alapelvek szerint készül egy ilyen?

– A jó tervező – ahogy előbb említettem – figyelembe veszi a megvalósíthatóságot, a műszaki lehetőségeket. A papír sok mindent elbír, de amikor a kivitelezésre kerül a sor, akkor jönnek a problémák. Nekem is volt evvel gondom, de próbálom fejleszteni magam. A jó tervezőnek tisztában kell lennie az aktuális trendekkel, a legjobb tervezőnek pedig diktálnia kell azokat. A rossz tervező nyilván erre nem képes, az szokott a baj lenni, hogy olyan formanyelvet erőltet, ami már nem állja meg a helyét. A jó formaterv még évek múlva is vállalható, erős karakterrel rendelkezik.

A koncepciók nagyon kellenek, hiszen igazán azokban szállhat el egy tervező – és ha a koncepció (csak) egy részlete sorozatba kerül, akkor az már nagy előrelépést jelenthet. A koncepciók így mindig irányelvek, egy út, ami felé halad a cég. De persze sokszor előfordul, hogy ez egy rossz irány.

Speed Triple, magyar módra…

– Hogyan lehet megtartani egy márka identitását a formatervezés során?

– Minden cégnek megvan a saját formanyelve. Amikor egy cég stílusában tervezek, mindig megnézem az aktuális és a korábbi modelleket, valamint a koncepciókat is. Ezekből kialakul az emberben egy kép, és létre tud hozni valami egyedit. A meglévő formákból kiindulva kell azokat továbbfejleszteni, de úgy, hogy megmaradjon valami az eredetiből is. Nagyon szeretem az olyan terveket, ahol ezt jól megoldják, mert nem egyszerű feladat. Szerintem a tervezés során a múlt tisztelete nagyon fontos, mert ha nem ezt teszik, akkor egy újfajta identitás jön létre – persze ezzel sincs gond, ha ez a cél.

És igen, ez egy S51-es Superman 🙂

– Mik azok az elemek, amivel határozott márkaarculatot lehet teremteni egy autónál és egy motornál?

– Mindkét esetben nagyon fontos az arány. Ez a tervezés legfontosabb eleme. Nagyon lényeges lehet egy karakteres lámpa, vagy egy sajátos színvilág. Ezen kívül a sok apróság, ami lehet, hogy önmagában nem is olyan feltűnő, de azok segítségével azt sugározza, hogy ez a jármű “egyben van”. Ami pedig szintén nagyon fontos, hogy milyen az adott jármű stílusa, milyen életérzést sugall – ez főleg a motoroknál nagyon domináns. A cégek már inkább erre törekednek: hogy azt érjék el, hogy az általuk készített termék egy életérzést is adjon.

Triumph Speed Bull, Triple alapokon

– Milyen irányba tart a járművek formatervezése, mire lehet számítani? (régen kocka autók voltak, ami a mai szemmel elég ósdi. a mai tervek 10 év múlva lesznek azok, de mi lesz vajon 10 év múlva?)

Nagyon érdekes elképzelések voltak korábban a jövő járműveivel kapcsolatban. A technika nagyon meghatározza a formaterveket. Azt lehet megfigyelni, hogy azok a gyártók, akik az aktuális trendeket követik, rövid távon sikereket érnek el – de aztán gyorsan kimennek a divatból a formáik. Nagyon sok trend van, de úgy gondolom, hogy a letisztultság az egyik legmeghatározóbb. Ez azért is meghatározó, mert a futurisztikussághoz gyakran társul a letisztultság.

Az most is megfigyelhető, hogy a lámpák nagyon fontos szerepet játszanak, főleg az autóknál. A folyamatos technikai fejlesztés változtatja a lámpák megjelenését, ami pedig hatással van az egész forma megjelenésére. Ezen kívül az elektromos autók és motorok folyamatos megjelenése meghatározza majd a jövő formaterveit. Úgy gondolom, a design 10 év múlva sem lesz egysíkú, lesznek nagyon letisztult, futurisztikus járművek, de retró hangulatú gépek ugyanúgy.

V-Rod verő magyar álom: Pannonia J5

– Mik azok a sorozatgyártott típusok, amiért a leginkább rajongasz (motor, autó)? Mitől lesz karaktere egy járműnek? Egyáltalán szükség van erre?

A karakter nagyon fontos, nekem ez a legfontosabb szempont. Szeretem, ha egy formának van mondanivalója, ha sugall valamit. Érdekes módon más formavilág tetszik az autóknál és a motoroknál. Az autóknál a letisztult, erőteljes, szögletes formákat szeretem. Tetszenek a klasszikus autók is, de igazából a modern formákat kedvelem. Szeretem az egyedi megjelenést, és az időtálló formákat. Autóknál a nagy kedvencem a Marussia B2 sportautó. Ez az a kocsi, ami iszonyatosan erős hatással volt rám. Leginkább azért, mert a tervezőnek sikerült a mai világban – amikor millió formát láttunk már – valami egyedit létrehozni. Formailag olyan, mintha egy harci jármű és egy sportautó kombinációja lenne, és ez nagyon egyedi szerintem.

A motoroknál is tetszenek a modern formák, de mégis a klasszikus vonalakat szeretem jobban. A cafe racer stílus nagyon tetszik, ezért az ilyen jellegű motorokat kedvelem. Jelenleg nagy kedvencem a Norton Domiracer, aminek nagyon erős stílusa van – és benne van a cég egész története.

Vajon lesz újjáéledő magyar márka 2030-ra? Dizájnert már nem kéne keresni…
Jakus Tamás szakmai bemutatkozása

Már gyerekkorom óta rajzolok, de először lovakat, és utána áttértem az autókra. Így már korán eldöntöttem, hogy mivel fogok foglalkozni. Középiskolában üvegfestészetet tanultam, de az autós téma folyamatosan jelen volt, nagyon sokat másoltam kocsikat, és elkezdtem saját ötleteket is kidolgozni.

Tanárképző főiskolára jártam rajz szakon, és mikor végeztem, egy ideig polgári szolgálatosként tengettem az életem. Ez az időszak meghatározó volt, mert akkor ismerkedtem meg a Photoshop programmal, és az egy teljesen új világot nyitott meg számomra…

A rajzaimnál mindig az volt a cél, hogy minél élethűbbek legyenek a tervek. A rajz mindig rajz marad, viszont a program (PS) segítségével teljesen élethű dolgokat tudtam készíteni – persze nem rögtön, hanem sok év gyakorlás után. A programot csak magamtól kezdtem használni, de gyorsan megtanultam, hiszen motivált voltam arra, hogy egyre jobb dolgokat készítsek.


A terveket először, csak magamnak készítettem, és nagyon örültem neki – majd egy barátom ajánlott egy oldalt, ahova ilyen “virtuál tuning” képeket lehet felpakolni. Ez a hvtm.hu volt, amely nagyon meghatározó lett az életemben. Sokat köszönhetek az oldalnak. Feltettem a képeimet, amit rögtön nagyon jól fogadtak, sok építő kritikát kaptam, amiből rengeteget tanultam. 2004-ben töltöttem fel a rajzaimat, tehát már tíz éve foglalkozom tervezéssel, virtuális formában.

Az oldal sok versenyt hirdetett, ebből sikerült jó párat megnyernem, ami nagyon nagy sikerélményt adott, és arra ösztönzött, hogy még jobb legyek. Hirdettek egy bajnokságot 2006-ban, ahol az oldal legjobbjai összemérhették tudásukat. A verseny majdnem egy éven át zajlott és sikerült megnyernem, így én lettem az első VT -Master.

Eközben külföldi oldalakra is elkezdtem feltölteni a munkáimat, és sikerült ott is ismertséget szereznem. Még ebben az évben rendeztek egy világbajnokságot, ahol három fős csapatunk szintén elhozta az első helyezést. Ez már a “csúcsok csúcsa” volt és éreztem, hogy valamilyen szinten tovább kell lépnem… Akkor döntöttem úgy, hogy inkább csak koncepciók kidolgozására törekszem. Nem egy nézetből, hanem több perpektívából kezdtem el autókat rajzolgatni.


A hvtm.hu oldal nagyon sok lehetőséget adott nekem, például hogy megkerestek azzal, hogy tervezzek egy teljesen magyar sportautót. Nagyon örültem a lehetőségnek, és el is kezdtem kidolgozni a terveket, de sajnos a dolgok nem úgy alakultak, ahogy képzeltem. Mégis úgy néz ki, hogy megvalósul a koncepcióm – mert bár itthon nem jött össze, de -, egy kazahsztáni ember megvette a projektet és hamarosan elkészül a Triango koncepcióm működőképes változatával.

Ez a weboldalam, ez pedig a motor design blogom

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending