Tesztek

Interjú: Sebestyén Péter

Az egyik legtehetségesebb fiatallal, Talmáék felfedezettjével, Sebestyén Petivel beszélgettünk
Euromotor2
MotoStar

Az egyik legtehetségesebb fiatallal, Talmáék felfedezettjével, Sebestyén Petivel beszélgettünk

Cikket írta: Kozsák Zsolt (TesztMotor gyakornokunk), Molnár Dénes (DennyM)
Képek: Faster Management, Balusk8, Mike Tamás,
www.sebestyenpeti.hu
Az interjú helyszínét biztosította az Andretti étterem. Köszönjük!

A Borsay Szabolccsal indult interjú sorozatunk második áldozata Sebestyén Péter lett, aki Magyarország egyik, ha nem a legígéretesebb ifjú motoros palántája. Tehetségét nem egyszer bizonyította már, s ennek köszönhetően egyik fő mentora nem más, mint a magyar világbajnok, Talmácsi Gábor és persze a mögötte húzódó komoly menedzsment. Öröm volt hallgatni Petit, aki végtelenül szerényen nyilatkozik az őt körülvevő irigylésre méltó világról, és aki már most határozott elképzelésekkel rendelkezik a jövőjét illetően. Profizmus, elszántság, kitartás és kemény munka jellemzi őt, akár csak a nagyokat, és ez a most következő beszélgetésből is ki fog derülni.

Mikor kezdtél motorozni, honnan a sport iránti szeretet?

Igazából 6 éves koromban kezdtem motorozni egy 50-es automata Yamahán egy kifejezetten gyermekmotoros iskolában, ahova édesapám vitt le először. Apukám hobbiszerűen motorozott, talán emiatt szerette volna, ha nekem is megtetszik ez a motorozósdi. Bejött, mert ahogy ráültem az 50-esre, rögtön éreztem, hogy ez az én sportom. Nagyon jól éreztem magam két keréken, úgyhogy folytattam és azóta megállás nélkül motorozok.


Peti az Alpok-Adrián

Tehát a szüleid a felbújtók. Ők segítettek abban is, hogy idáig eljuss, a nemzetközi szereplésig?

Nagyon sokat köszönhetek nekik, hiszen miattuk kezdtem el motorozni, és persze az első években nagyrészt csak ők segítettek. Aztán ahogy kezdtek növekedni, ahogy kezdtek egyre komolyabbra fordulni a dolgok, a szüleim már nem tudtak sem anyagilag, sem szakmailag annyira mögöttem állni, mint addig. Mostanra már nem ők, hanem egy menedzsment (Faster Management) foglalkozik velem, ami rengeteget jelent. Favaroék minden terhet levesznek a vállamról, a kapcsolataikkal pedig szinte egyáltalán nem kell azon izgulnom, mi lesz velem, nekem csak az a dolgom, hogy a maximumot nyújtsam. Ebben pedig nagyon sokat segít Gabi (Talmácsi Gábor) jelenléte. Igaz, általában nem mondja meg konkrétan, mit csináljak, vagy mit csináljon a csapat a motorommal, de mindig elmondja a véleményét, hogy mit lát kívülről és ez meg már elég ahhoz, hogy a motor beállításain változtathassunk. És persze sokszor olyan apróságokat is tud mondani, amik sokat javítanak a köridőn, és a taktikán. Sokat számít, hogy ott áll mellettem ha bármilyen gond van, Gábor azért már nagyon régóta versenyzik, túl van mindenen, amin csak túl lehet egy sportoló.

Nehéz volt idáig eljutni?

Nekem szerencsém volt, nagyon sok nehéz éven vagyok túl, nem mindig születtek a legjobb eredmények, mégis mindig felfelé vitt az út. Soha nem volt olyan, hogy gondolkodni kellett volna mi legyen, hova menjünk. Szerencsére valaki mindig mellénk állt és segített.

Pár szó Peti tehetségéről

A kezdetek kezdetén a kis 50-es Yamaha PW-re Talmácsi István ültette fel az aranyos, hat éves szőke kisfiút. A magyar utánpótlás fáradhatatlan kutatója rögtön javasolta a gyerek apjának, hogy képeztesse, küldje versenykre, mert nagy tehetség. Nem tévedett az öreg, Peti 9 évesen már a felnőtteket is képes volt legyőzni az ilyen-olyan robogós versenyeken. Persze a nagyok ezt a fiú fele akkora súlyára fogták, de az avatott szemek látták, hogy a tömegnek ehhez semmi köze, Peti egyszerűen gyorsabb náluk. A mindig lelkes Böröczky Pepinek, a motorsport talán egyik legnagyobb magyar szerelmesének is feltűnt a srác, aki állítólag egyszer magának Harald Bartolnak, a KTM versenyigazgatójának dicsekedett a kinccsel. Pepi nem mesélte hány éves a fiú, így a legenda úgy tartja, hogy gyakorlatilag meghívták őt az akkori salzburgi IDM futamra, ahol sűrűn próbálnak ki új pilótákat. Sebestyén Peti nyílván nem indulhatott 12 évesen egy superbike versenyen, de ettől függetlenül egy találkozó összejött a KTM junior csapatának irányítójával. Akkor kapta meg a jelentkezési lapot a MotoGP Rookies Kupájára, ami alapján meg is hívták őt a valenciai válogatásra. Többek közt Harald Bartol, Gustl Auinger és Alberto Puig választotta ki az 1.400 jelentkezőből azt a 20 fiatalt, aki a versenysorozat első évében elindulhatott. Persze Peti is bekerült. Sőt, volt hogy egy célegyenesnyit vert Robin Läserre, aki a KTM gyári versenyzőjeként előzőleg nyerte a német bajnokságot.

Két szezont motorozhatott a “kis MotoGP-ben”, ami nem volt két gondok nélküli szezon. Voltak jó és rossz pillanatok egyaránt, végzett hátul, csatázott elől, és szerzett pole pozíciót is, ráadásul zuhogó esőben. Az Alpok-Adria Bajnokságon viszont minden összejött Petinek, a második futamtól gyakorlatilag ő volt az egyetlen, aki tartani tudta az egykori vb menő, Gabriele Gnani tempóját, a második helyet általában fixen hozva ezzel. Összesítésben is megkapta az ezüst érmet, minekután meghívták az Európabajnokság zárófutamára Albacetébe. Ezek után Talmácsi Gáborék, akik eddig is komoly figyelemmel kísérték a szőke fiú pályáját, hóna alá nyúltak Petinek és segítségükkel elindulhatott idén az igen kemény spanyol bajnokságban, ami amolyan vb-s versenyzőnevelő.

Elég nagy felelősség lehet megfelelni az elvárásoknak. Vagy nem így éled meg?

Igazából ez az életem. Fogalmam sincs mit csinálnék, ha abba kéne hagynom a motorozást, úgyhogy hatalmas teher. Volt már olyan, ha nem lettek volna a szponzorok, nem tudtam volna motorozni, ilyenkor nagyon benne van az emberben a bizonyítási vágy, hogy megfeleljek és minden rendben legyen.

Ráadásul nagyon komoly bajnokságokban kell jól szerepelned. Tavaly a MotoGP tehetségkutatójában, a Redbull Rookies Cup-ban láthattunk téged, idén pedig a spanyol bajnokságban motoroztál. Mondanál pár szót a különbségekről, hogy érezted magad az elmúlt két évben?

Igazából nekem a spanyol bajnokság sokkal jobban tetszett. Ott az emberek motor őrültek, imádják a motorversenyzést, a barcelonai futamon például 20.000 néző volt. Odajöttek a versenyzőkhöz, fotót, autogrammot kértek, majd a verseny után gratuláltak. Próbáltak velünk beszélgetni, és tényleg látszik, hogy érdekeljük őket és szeretik ezt a sportot. A Rookies Cup-ban, hiába kölyök MotoGP, nem volt ilyen jó a hangulat. A jobb környezet mellett pedig szerintem a spanyol bajnokság még erősebb is, nagyobb kihívás. A Rookies Cup-ban egyformák a motorok és a feltételek, emiatt ugyan nehezebbnek tűnhet, de a spanyol bajnokság is nagyon kemény. Ott vannak csapatok, akik vb-s motorokkal és csapattal versenyeztek, velük elég nehéz felvenni a lépést, de nem lehetetlen. Szerencsére nekem is nagyon jó csapatom és motorom volt idén, így azért valamennyire lehetett tartani őket. Amúgy ezt a versenysorozatot is a Dorna rendezi, úgyhogy teljesen megegyezik a világbajnoksággal, annyi különbséggel, hogy csak spanyol pályákon vannak a versenyek.

Szerinted tehát ez a jobb, amikor nem egyeznek a feltételek, hanem a sorrendben már a technika is beleszól?

Megmérettetni magunkat és egy évet motorozni a Rookies Cup-ban mindenféleképpen jó dolog. Felfigyelhetnek az emberre, jó dobbantó, de hogy előrelépjek és tanuljak, sokkal jobbnak érzem a spanyol bajnokságot. Nagyobb a hangsúly a motoron, és a beállításokon, több mindent kell eldönteni, és igy többet tapasztalhatok.

Na igen, ez pedig egyben azzal is jár, hogy jobban kidomborodnak a technikai nehézségek. Sajnos voltak idén is gondjaid, de ezzel együtt hogy értékeled a szezonod?

Igazából az idei év egy nagyon nehéz év volt. Az összes nehézséggel sikerült szembe találkoznunk, időjárás, motorprobléma, tényleg minden volt, ami előfordulhat. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy minden gondból jól jöttünk ki. Az én teljesítményemben sajnos volt egy kis hullámzás, hiszen év elején nagyon jól kezdtünk volna, csak akkor a szerencse nem engedte, hogy jobb eredményeink legyenek, három futamból kettőt nem tudtam befejezni. Az utolsó kettőn végig mellettem volt Talmácsi Gábor, és ez sokat segített nekem, ami a teljesítményemben is megmutatkozott, hiszen ekkor sikerült a legjobb eredményeimet elérnem.

Milyen versenyzőnek tartod magad, aki képes folyamatosan jó eredményt produkálni, vagy ez nagyban függ az éppen aktuális állapotodtól?

Az elmúlt évekből az a tapasztalat, hogy a versenyeken mindig sikerült a 100%-ot kihozni magamból, és soha nem jöttem úgy le a pályáról, hogy ne tettem volna meg mindent. Más kérdés az, amikor edzés híján kiesek a ritmusból. Idén csak 7 futamon indultam, nagyok az időbeli eltérések, volt hogy 2,5 hónapig egyáltalán nem ültem motoron. Nem hogy nem teszteltünk vagy versenyeztünk, nem is voltam motor közelében. Ilyenkor az ember elszokik a motortól és sajnos nekem egy versenyt igénybe vett, amíg megint kezdtem felvenni a ritmust.”


2008-ban, a kölyök MotoGP-ben, a RedBull Rookies Cup-ban bizonyított Péter

Egy-egy rosszabbul sikerült futam hogy befolyásolja a koncentrációd? Van benned drukk emiatt, esetleg agresszívabb leszel a páylán, mert még inkább bizonyítani akarsz? Mi játszódik le benned verseny közben?

Egy rosszabb verseny után pár napig negatív a hangulatom, bennem van, hogy nem sikerült jól a futam, hogy nem teljesítettem elég jól. Mindig próbálom hamar túltenni ezen magam, hiszen nem a múltat kell nézni, hanem előre kell tekinteni. Ugyanúgy megyek edzeni minden nap, készülök a következő futamra, hogy azon kijavíthassam a hibáimat, illetve a legjobb formámat nyújtsam. Ettől függetlenül a versenyek alatt megtanultam, hogy nem szabad úgy odaállni a rajthoz, hogy teljesen elborul az agyam és másoknak akarok bizonyítani. Mindent ki kell zárni, és csak arra szabad koncentrálni, hogy mindent ki tudjak magamból hozni. Ha jól sikerült egy időmérő, akkor ez általában könnyedén megy, ilyenkor sokkal nyugodtabban állok oda a rajthoz. Persze van, amikor nem jön ki a lépés kvalifikáción, mint például az utolsó pár futamot visszanézve, amikor általában hátulról rajtoltam, de végül mindig sikerült 10-15-ön belül végezni. Taktikusan építettem fel a versenyt, nem volt olyan hogy elfáradtam volna, vagy a motorom nem bírta volna. Én úgy érzem mindig nyugodt vagyok a pályán, és épp ezért soha nem megyek bele rizikós dolgokba. Persze van hogy elkapja az embert a hév, de nem jellemző rám. Persze motorkezelésben amennyire a motor engedi agresszív vagyok, ellenfelekkel szemben csak akkor, hogy ha tényleg kell, akkor sem eszetlenül. Egy előzés már jóval körökkel előtte fel van építve, szinte nincs is szükség hirtelen dolgokra, de a spontán manővereknél sem érdemes annyira kockáztatni. Egy 14-15. helynél mindegy, hogy előrébb kerülök egyet vagy sem, annyit nem ér, hogy összetörjem a motort.

Főleg azt nem, amivel utoljára versenyeztél. Mesélj kicsit a motorjaidról.

Egy 2001-es vázú saját Aprilliával kezdtük, ami Olaszországban lett összerakva. Az év közepe fele valamiért kezdett esni a motor teljesítménye, illetve futómű problémák is jelentkeztek. Az esések után egyszerűen képtelenség volt megtalálni a beállításokat, és megmondom őszintén teljesen elmentünk az erdőben. Ugyan eredetileg fel voltak írva az alapok, de más problémába is ütköztünk, úgyhogy hagytuk az egészet. Aztán kipróbáltuk Győrfi Alen motorját, ami egy 2005-ös darab, de az nem igazán jött be, úgyhogy inkább visszaültem a sajátomra. Sokkal jobban éreztem azt, jobb volt a váza, jobban tudtam kezelni. Persze azért mondták a csapatfőnökök, hogy jó lenne rászokni az újabb konstrukcióra, hiszen ha kikerülök a vb-re, akkor ott is modernebb motorokkal fogok menni. Én úgy voltam vele, hogy nem volt se tesztvezetési lehetőségem, sem edzés, se semmi, úgyhogy ha az eredmény számít, akkor a régebbi motorral megyek, ez volt Jerezben. Ekkor Gábor is kint volt, és mondta, amit én is éreztem, hogy ebből a motorból már többet nem lehet kihozni, a pálya széléről lehetett látni, hogy szenvedtem a motorral. Ment kifele a kanyarból kijövetkor, és sajnos motorerőben sem tudtam tartani a többieket. Ettől eltekintve sikerült jó eredményt elérni, mert a 29. helyről rajtolva végül a 9. helyen fejeztem be a versenyt. Tudtuk, hogy a motor sajnos nem tud többet, és Gábor nagyon boldog volt az eredménytől. Ezt követően kaptam meg az ő 2007-es vázát, amivel megnyerte a világbajnokságot.

Abban a motorban milyen blokk volt?

A blokk egy teljesen standard Aprillia erőforrás volt, semmi kit, csak egy jó henger. A jelentős különbség a két váz között volt.

Mentálisan mennyi pluszt adott, hogy Gábor motorjával mehettél?

Az elején nehezebb volt, mert bennem volt a gondolat, hogy ez egy jobb motor, jobban kell vele teljesíteni. Ez viszont egyből elmúlt, ahogy az első körökben éreztem, hogy jól megyek, és utána egyre könnyebb lett. Nem gondoltam igazából semmire sem, hogy mi történik, mert éreztem, hogy jól lehet menni ezzel a motorral, úgyhogy tettem amit tudtam, és meg is lett az eredménye.

Kicsit a technikai részébe is belekérdeznék. Edzés után a szerelők döntik el, hogy merre történjenek a beállítások, vagy te mondod meg? Hogy képzeljük el a folyamatot? Egyáltalán mit lehet ennyi mindent állítani?

Egy csapatnak általában már vannak tapasztalatai az adott pályával és persze a motorral kapcsolatban is. A meglévő adatok, vagy ezek hiányában a pálya alapján még a versenyhétvége előtt felkészítik a motort egy standard beállítással. Utána ha jó formában vagyok egy hosszabb áttétellel kezdünk, ha régebben motoroztam, akkor rövidebbel és folyamatosan növeljük az áttételt a lendületesebb motorozás miatt. Futóműnél is először puhábbal kell menni. Gumiból is sokféle variáció van, úgyhogy mindent lépésről lépésre fel kell állítani. Sajnos itt lehet nagyon sokat elbukni, mert ha valaki már a pénteki edzésen rossz irányba lép el, akkor vasárnapra nem sok jót jósolhat magának. Amúgy 100%-osan szinte sosem lehet megmondani, hogy mit csináljunk, mi lesz a jó. Van amikor nem tudjuk eldönteni mi a helyes megoldás. Két dolog számít ilyenkor, az egyik amit a versenyző mond, és utána a másik, amit a telemetria. Hogy ha ez a kettő nem egyezik, akkor nehéz dönteni, de szerencsére nekem eddig nagyjábból passzolt. Ez úgy szokott kinézni, hogy amikor leszállok a motorról, egyből leülünk a laptop mellé, elmondom hogy mit éreztem a kanyarokban, végigmegyünk a pályarajzon. Ezt utána kanyarról-kanyarra, kigyorsításról-kigyorsításra összehasonlítjuk a telemetriával, miután közös döntések születnek. Hogy miket lehet állítani egy versenymotoron? Gyakorlatilag a váztól kezdve, az újabb modelleknél a blokk helyzetén keresztül a futóművig rengeteg mindent, ne akard, hogy felsoroljam.

Mit csináltok ha verseny előtt megtréfál titeket az időjárás és megérkezik az eső?

Ez nagyban függ attól, hogy mentem-e már az adott pályán, mert akkor valószínűleg rendelkezésre áll valami féle adat. Ha nincs adat, akkor a futóművön puhítunk, plusz még amit a csapat kitalál. De általában vannak esős adatok a motorral és a pályával kapcsolatban is. Nehéz.

Még egy kérdés, ami engem nagyon szokott izgatni. Egy teljesen idegen pályát hány kör alatt lehet megtanulni?

Nagyon sok múlik a pilótán, itt van pl. Ben Spies, aki nem ismert egyetlen európai pályát sem, mégis elvert idén mindenkit. Gondolom a pálya megtanulásához, a helyes ívek, féktávok felméréséhez nem kell sok, elég egy 20-30 kör, utána már tényleg csak azon múlik a jobb idő, hogy mennyire érezzük meg a ritmust. Én úgy szoktam kezdeni, hogy az első napon már mindent tudok a pályáról. A nap végére, vagy a második nap elejére már tudom azt a formát és időt hozni, amit kell. Ezen a szinten már nem szabad, hogy akadályt okozon az új pálya, mert minél hamarabb ki kell hozni magadból a legjobbat.

Tél közepén járunk, ilyenkor a versenyzők már a következő szezonra edzenek. Te hogy készülsz a versenykre? Űzöl esetleg más sportokat is?

Konditerembe járok. Év elején egy személyi edzővel kezdtem el edzeni, aki speciális tréningeket tart, Talmácsi Gáborral is ő foglalkozik. Direkt motoros tréningeket tart, amivel olyan izmokat fejlesztünk, amik a motorozáshoz szükségesek. Valamint koncentrációs gyakorlatokat is végzünk, fontos a fej tréningje is. Egyébként szeretek mindent kipróbálni, szeretem az extrém sportokat. Télen szoktunk járni snowbordozni, és szeretek bmx-ezni is. Midnent igyekszek kipróbálni.

Szoktál összejárni a többi motorversenyzővel motorozni?

Nehéz, mert év közben mindenkinek van valami, ha nem VB, akkor más kupasorozat. Ha van idő, szoktunk összejárni, pl. egyforma kisköbcentis motorokon szoktunk versenyezni, legutoljára a Talmaringen. Így motorosok, télen szoktunk inkább összejárni krosszozni, most is voltunk vasárnap, ott volt pl a Gabi is, meg még sok magyar versenyző. Szoktunk teremgokart pályán versenyrobogózni. Én ilyenkor inkább pitbike-kal megyek, mert azt nagyon jól lehet keresztbecsúsztatni. Jó szórakozás és sikerélmény, ne meg ha nem is fejleszt túlzottan, formában tart és legalább motoron ülök.


Sebestyén Péter és a másik nagy tehetség, Győrfi Alen

Ha már más versenyzőkre terelődött a szó, milyen a viszonyod Győrfi Alennel. Voltatok egy csapatban is, milyen a viszonyotok, szerinted melyikőtök a jobb?

Nagyon jó a viszonyunk, most is tartjuk a kapcsolatot, nagyon jóban vagyunk. Épp most beszéltünk, hogy mikor találkozzunk, nagyon jól kijövünk. Csapattársként is teljesen baráti volt a viszony, szóval nem az volt, hogy ha megláttuk egymást a pályán, akkor le akartuk nyomjuk a másikat. Foglalkoztunk egymással, próbáltunk segíteni egymásnak, amit csak lehetett. Arról, hogy melyikünk gyorsabb, nem tudok nyilatkozni, idén motoroztam vele először együtt. Szerencsétlen éve volt, mindig merültek fel gondok nála, mint ahogy nekem is, úgyhogy ez egy ilyen nagyon félresikerült év volt mindkettőnknek. Azelőtt neki is voltak nagyon jó eredményei, hiszen Európa bajnok lett 2007-ben, meg nekem is voltak, de most nem tudom összehasonlítani magunkat. Remélem még fogunk együtt motorozni a jövőben.

Jövőre milyen terveid vannak? Van már valami konkrét?

Konkrét terv egyenlőre nincs. Vannak lehetőségek a VB-re, de sajnos csak május 16-án töltöm be a 16-ot, és ugye csak innentől kezdve lehet versenyezni. Emiatt az első 3 futam kiesne, nem tudnék rajta időben indulni. Ezenkívül vannak lehetőségek a spanyol és olasz bajnokságban, hamarosan kiderül mi lesz. A szponzoraim (Shark, TCX, Berik) is változnak valószínűleg, a Faster Management és Talma viszont természetesen marad mellettem.

Biztos gondolkodtál rajta, hova várod magad 10 év múlva?

Minél előrébb.

Jó válasz. És a suli hogy megy a versenyzés mellett?

Jól, most mentem át egy gimnázium 0. osztályába, ahol most csak nyelvet tanulok. Egyelőre laza, még a 7 futam mellett nem hiányoztam sokat. Jövőre azért el kell gondolkodni, hogy mi legyen ha esetleg összejön a világbajnokság, vagy a spanyol-, olasz nagydíj. Meglátjuk.

Többiek mit szólnak a suliban hozzá, hogy te motorozol?

Soha nem szoktam mondogatni, hogy motorversenyző vagyok, ha nem muszáj nem nem kiabálom szét, hogy Sebestyén Peti vagyok, itt indulok, ott indulok. Ha elutazom, próbálom csak az osztályfőnöknek odavinni a kikérőt, hogy elmegyek. Igyekszem nem reklámozni.

Hát, mi most kicsit mondogatjuk a neved, mert büszkék vagyunk rád. Sok sikert kívánunk a továbbiakban, és köszönjük, hogy eljöttél.

Én is köszönöm, sziasztok!

Comments

comments