Csatlakozz hozzánk
LOTUS TALMA

Blog

Burt Munro szelleme: feltámad az Indian?

Augusztus 5-én egy nagyjából hatezer fős dél-dakotai kisvárosban, Sturgis-ben egy legendás motorkerékpár márka sokadik újjászületésének lehettek tanúi az ott tartózkodók

Közzétéve

ekkor

indian kepek
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Szöveg: Hoffmann Zoltán Képek: Indian

Az egyszeri motoros azt gondolná, hogy az a marketinges, aki egy ilyen alacsony lélekszámú városba szervez meg egy világpremiert a semmi közepén, az a szakmája szégyene, de minimum a legénybúcsúja másnapján találta ki.

Ja, de Sturgis arról híres, hogy minden év augusztus első teljes hetében itt tartják a világ legnagyobb motoros fesztiválját (Sturgis Motorcycle Rally). 2011-ben több mint 416.000 látogató gurult el odáig a világ minden részéről, de leginkább az Egyesült Államok különböző részeiből. Ez egy ízig-vérig amerikai fesztivál, rengeteg whiskey-vel (persze szigorúan csak bourbon) sörrel, hatalmas steakekkel és rock zenével. A fellépők között nem találjuk Britney Spears vagy Busta Rhymes nevét, de ott van például a ZZ Top vagy a Skid Row és még több tucat előadó, akiknek még a nevét sem hallottuk az óceán innenső partján.

A fesztivál látogatóinak nagy része pont úgy néz ki, mint amilyennek egy átlag nem amerikai leírná az amerikai motorosokat. Hosszú hajuk van, szakállasok, tetőtől talpig ki vannak varrva, bukósisak helyett fejkendőt hordanak és kizárólag Harley-Davidson-t vezetnek, de olyat, amin legalább egy egyedi kormány, első villa, kipufogó vagy festés van.

Szóval itt mutatta be az Indian név birtokosa a Polaris Industries, a 2014-es modell kínálatot, amellyel szeretnék tetszhalott állapotából feltámasztani az Indian márkát. Sose hallottál még az Indian-ról? Vagy annyit tudsz, hogy motorokat gyártott és valami rémlik, hogy láttál már akciós dvd-t is, aminek címe a Leggyorsabb Indian? Ha egyik sem, az sem túl ciki – de azért a filmet nézd meg gyorsan – hiszen tulajdonképpen már 60 éve szellemként kísért az Indian a motoros világban, pedig szépen indult a története.

Az Indian dióhéjban

1901-ben alapították, így az első motorkerékpár gyártó volt az Egyesült Államokban. Két évvel megelőzte a Harley-Davidson születését. Az 1910-es években a világ legnagyobb gyártója volt, de a húszas években már Amerikában is elvesztette piacvezető pozícióját és 1953-ban csendben csődbe ment.

Még abban az évben megvette egy cég a nevet és Angliából importált, az amerikai igényekhez igazított Royal Enfield motorokat kezdett árulni Indian név alatt. 1962-re ez a cég is csődbe ment és ezután 2011-ig – amikor is jelenlegi tulajdonosa a Polaris Industries megvette – sokan sokféleképpen próbálták életben tartani a márkát. Még az a csúfság is megesett, hogy 50 cm3-es minimotorokat adtak el Indian névvel.

Arról már beszéltünk, hogy a fesztivál nagyon amerikai. Hát a cég alelnöke Steve Menneto is az. Farmerban és folyamatosan rágózva arról beszélt, hogy az Indian azoknak épít motorokat, akik szeretik az igazi nagy amerikai cruisereket. Aztán megemlítette, hogy a cég amerikaiak százainak ad munkát és ezek a keményen dolgozó amerikaiak minden nap, amikor munkába mennek a szívüket és a lelküket is beépítik a vadonatúj Thunder Stroke 111 nevű motorblokkba.

Indian Chief Vintage

A 111 a motor hengerűrtartalmára utal, ami 111 köbinch. Ez egy tudatos fricska a legnagyobb riválisnak a Harley-Davidsonnak, amelynek legnagyobb motorja „csak” 110 köbinch és persze az új Indian motor nyomatékban is lenyomja a vetélytársat.

Aztán Mr. Menneto után következett az amerikai himnusz és több kisfilm a cég hosszú történetéről, majd a csúcsponton megjelentek a 2014-es modellek. Az Indian Chief Classic (a kezdőképen), az Indian Chief Vintage és a csúcsmodell – vagyis a Törzsfőnök -, az Indian Chieftain.

Indian Chieftain

A motorok nagyok és nehezek (a legkönnyebb is 368 kg feltankolva), külsőleg nagyon emlékeztetnek a 60-70 évvel ezelőtti modellekre, de műszakilag a mai kor színvonalán állnak. Van elektronikus befecskendezés, ABS, fedélzeti számítógép, tempomat, ledes fényszórók, kulcs nélküli indítás, USB-csatlakozó, bluetooth, stb.

Ilyen volt, ilyen lett…

Le a kalappal fiúk, szép munka. A szerencsések, akik a helyszínen voltak, áhítattal nézték a motorokat és élvezettel hallgatták az új V-kettesek hangját.

A bemutatón egy kis ízelítőt kaphattunk az amerikaiak lelkivilágából is. Az interjúk alatt többször elhangzott, hogy az Indian az első amerikai motorkerékpár gyártó, az amerikai történelem része és persze Isten áldja Amerikát. Nyakig volt öntve juharsziruppal az egész, de olyan lelkesen és büszkén beszéltek a motorokról, hogy muszáj volt elhinni nekik, hogy komolyan gondolják, hogy az Indian nélkül Amerika más lett volna a múltban és más lenne a jövőben is.

Engem meggyőztek arról, hogy a világnak szüksége van legendákra. Hogy másokat is sikerült-e és a sokadik újraélesztés sikeres lesz-e, azt majd pár év múlva meglátjuk, de erre most minden esélye megvan az Indian-nak, mert egy tőkeerős, gépjárművek gyártásában nagy tapasztalattal rendelkező cég irányítása alatt áll.

És van egy ikonjuk is, aki már eddig is többet tett bárkinél azért, hogy az Indian nevet minél többen megismerjék:

Burt Munro szelleme

A sors fintora, hogy ő nem amerikai, hanem egy tősgyökeres, csupa szív, új-zélandi csodabogár Herbert James „Burt” Munro, aki évtizedeken át bütykölt és dédelgetett egy 1920-as Indian Scout-ot, amivel több szárazföldi sebességi rekordot ért el az 1960-as években és az 1000 cm3 alatti kategóriában a mai napig csúcstartó. 

Herbert James (Burt) Munro

Az Indian gyár nagyon büszke rá és azzal állítottak emléket az 1978-ban elhunyt motorosnak, hogy megépítették a „Munro Special” modern változatát a The Spirit of Munro-t, amit a vadonatúj Thunder Stroke 111-es motor hajt.

The Spirit of Munro

„Burt” Munro szelleme biztos, hogy mindig kísérni fogja a márkát és remélem szerencsét is hoz majd neki.

Hogy Munro mit szólna, az új motorokhoz azt nem tudom, de tegnap álmomban láttam, hogy odaadja a postásnak a nevezést a következő évi bonneville-i futamra, majd egy kalapáccsal és egy hegesztőpisztollyal a kezében lépked egy 2014-es Indian Chief Classic felé a sufnijában.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

ohropax

INSTAGRAM

Trending