Csatlakozz hozzánk
MPS SC Vintage

Blog

Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában

„A sportsikerek a reklámoknál is jobban segítették az értékesítést.”

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

A Hendee Manufacturing Company 1900-ban alakult, Georg M. Hendee kerékpárkészítő és Carl Oskar Hedström motorkonstruktőr társulásával. A cég megalapítása után a műhelyt egy évvel később hagyta el az első négyütemű motorkerékpár.

Az „Indian” márkanevet tulajdonosai levédették, s akkor még messze nem gondoltak arra, hogy az „Indian motorkerékpár” szavak külön ünnepi fejezetet kapnak a motorkerékpárok történetében. A két alapító profi módon szervezkedett: hat évvel a magalakulás után, 1906-ban Hedström kifejlesztette saját V2-es motorját. 1913-ra a cég hatalmas motorkerékpár-gyárrá fejlődött, alkalmazottainak száma meghaladta a 3000 főt.

Az Indian motorok kidolgozottsága, üzembiztossága és tartóssága egyszerűen utolérhetetlen volt. A következő mérföldkövet 1921-ben a 600-as Scout és az 1000-es Chief modellek jelentették. Egy évvel következett a Big Chief 1200 cm3-es motorral. 1929-től az Indian még egy nagy 1200 cm3-es V-motoros modellt épített, aminek a neve egyszerűen csak Chief volt, s alapjában véve a cég bezárásáig – amelyre 1953-ban került sor – már semmi nem változott.

Modell: Hendström motor cycle
Gyártási év: 1901
Teljesítmény: 1,75 LE
Lökettérfogat: 213 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Hendström motor cycle
    A Hendee Manufacturing Company első „motoros kerékpárja” 1901-ben született meg, s a modell a Hendström motor cycle nevet kapta. Röviddel később a két cégtulajdonos kitalálta az Indian cég- és márkanevet.

    Az Indian márka tipikus amerikai termék szinonimája és szimbóluma lett. E tüzes szekér csúcssebessége 50 km/ óra volt, s ezzel gyorsabb volt akkoriban, mint bármely postakocsi.

Modell: Indian Twin
Gyártási év: 1908
Teljesítmény: 4LE
Lökettérfogat: 633 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Twin
    Már 1908-ban három egyhengeres gép szerepelt az Indian kínálatában: 311, 443 és 492 cm3-es hengerűrtartalommal. Az igazi szenzációt viszont a nagy V2-es motor jelentette. Az akkoriban nagyon erős hajtómű ellenére az új modell nagyon hasonlított egy motorkerékpárhoz. Aki a végtelen prérin üzemanyag nélkül maradt, esetleg motorja felmondta a szolgálatot, az egyszerűen hazapedálozhatott.

Modell: Indian Hendee-Spezial 1000 Big Twin
Gyártási év: 1914
Teljesítmény: 7 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Hendee-Spezial 1000 Big Twin

    A motorizált kerékpároktól a motorkerékpárokig vezető úton 1914-ben ezzel a konstrukcióval ért célba az ifjú gyár, amivel minden versenytársát megelőzte, beleértve a Harleyt is.

    Mindkét kereke külön rugózást kapott, s a biztonságról és kényelemről ezen kívül még az elektromos világítás és az önindító gondoskodott. Szólómotorként és oldalkocsis változatban is árulták.

Modell: Powerplus
Gyártási év: 1917
Teljesítmény: 18 LE
Lökettérfogat: 995 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • Indian Powerplus
    Az Indian Powerplus annak az új generációnak volt az első modellje, amely már nem az alapító atyák irányításával, hanem Charles Gustafson főmérnök vezetésével született. Az akkori topmodell teljesítménye elérte a figyelemre méltó 18 LE-t. A lökethossz meghaladta a 100 millimétert. A háromfokozatú sebváltóval szerelt gépbe és az oldalkocsiba egyaránt laprugózást építettek.

Modell: Prince
Gyártási év: 1925
Teljesítmény: 8 LE
Lökettérfogat: 350 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Indian Prince
    A legkisebb Indian modell az 1925 és 1928 között épített Prince volt. E lepkesúlyú konstrukcióval a fiatal motorosokat kívánta a gyár megszólítani, s éppen ezért a gépet hihetetlenül alacsony áron (185 dollárért) értékesítették. A vásárlók ezért az összegért egy oldaltvezérelt egyhengeres motorral felszerelt járművet kaptak, elől modern trapézvillával. Az extrém lökethosszúságú 350 cm3-es motor 80 km/óra sebességet biztosított. Felszereltsége a húszas évek színvonalához több mint nagyszerű volt: elektromos fényszóró, hátul zárlámpa, kézi-duda, ampermérő, szerszámtáska és pumpa is járt hozzá.

Modell: Scout 45
Gyártási év: 1929
Teljesítmény: 16 LE
Lökettérfogat: 746 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Scout 45
    A Scout 45 premierje 1920-ban volt. Egy igen robusztus gépről van szó, stabil, oldalkocsi vontatására is alkalmas vázzal. A modellről hiányzott a hátsó rugózás, de elöl megerősített laprugós villát kapott. Az erőátvitelt fogaskerekes sebváltó biztosította, a váltókapcsolót a tank jobb oldalára szerelték. A többlamellás dörzskuplung lábpedállal működött. Az évek folyamán mindig új motorgenerációkkal építették.

Modell: 1200 Big Chief
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Big Chief
    Az 1200 Big Chief 1935-ben mérföldkövet jelentett az Indian gyár kínálatában. Az új sárvédők és az átalakított láncburkolat a modellt a kétkerekű amerikai álommá tették. Az Indian-gépeknél az igényes lakkozás alapkövetelmény volt, a vásárló a négysebességes és a háromsebességes – oldalkocsi vontatására is alkalmas – változat között választhatott. A nagy lökettérfogatú motor a végtelen amerikai autópályák ideális túragépe volt.

Modell: Junior Scout
Gyártási év: 1936
Teljesítmény: 12 LE
Lökettérfogat: 492 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Junior Scout
    Az Indian-Twin kategóriában az 500 cm3-es V-motorral hajtott Junior Scout jelentette a kezdők számára készített változatot. Ennek megfelelően az ár is igen kedvező volt, mindössze 225 dollár. Egy amerikai kéthengereshez sem lehetett ennél olcsóbban hozzájutni. A 150 kilós gép igen kezes kis motor volt, sebessége pedig elérte a 100 km/órát.

Modell: 750 Sport Scout „Dirt Tracker”
Gyártási év: 1937
Teljesítmény: 25-30 LE
Lökettérfogat: 748 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian 750 Sport Scout
    Az Indian cégnél mindig komolyan vették a versenysportot. Akár közúti versenyekről, akár olyan igényes pályaversenyekről legyen is szó, mint a Daytona 200, az Indian gépeknek igazolniuk kellett minőségüket. A sportsikerek a reklámoknál is jobban segítették az értékesítést.

    Az Indian legnagyobb konkurense akkoriban a Harley volt, s az Indiannak mindig sikerült győzni előtte egy orrhosszal.

Modell: Four
Gyártási év: 1939
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1266 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű

  • Indian Four
    Az „autó két keréken” megállapítás ez esetben telitalálat. A hajtómű esetében pedig a telitalálatok telitalálata. A hatalmas, soros elrendezésű, négyhengeres motor hengerűrtartalma 1266 cm3, teljesítménye 40 LE. Ez bármely középkategóriájú működtetéséhez elegendő lenne, mint ahogy bőségesen elegendő volt a Fourhez is. A motor simán és halkan dolgozik, mindemellett óriási a vonóereje. Kezelhetőség tekintetében a Four nem marad el a Big Chief mögött.

    Több amerikai négyhengeres kapta már meg a „Az utak királya” kitüntető címet, az Indian Four pedig a királyok királyának tekinthető.

Modell: Sport Scout
Gyártási év: 1941
Teljesítmény: 30 LE
Lökettérfogat: 944 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian 1000 Sport Scout
    Sokáig az volt a szakemberek véleménye, hogy a hátsó rugózás rontja a gép úttartását. E felfogáshoz képest az új Sport Scout 1941-ben forradalmi változásokat hozott. A hátsó felfüggesztés először kapott egyenes rugóoszlopot, elöl pedig trapézvilla biztosította a kényelmes utazást. A Big Chief 25 kilóval volt nehezebb, mint a Scout, s ez jelentősen megkönnyítette a Scout irányítását. A 30 LE-s motor 140 km/óra sebességre gyorsította fel a gépet.

Modell: 1200 Civilian Chief
Gyártási év: 1942
Teljesítmény: 30 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian 1200 Civilian Chief
    Jóllehet a nagy V2-es Indian hivatalos neve egyszerűen Chief volt, a rajongók és a tulajdonosok úgy nevezték a gépet, hogy „Big Chief”, és persze teljes joggal. Mélyen lenyúló sárvédőivel egyetlen motor sem hatott erőteljesebben. A lakkozás álomszép volt, s a krómdíszítéssel az Indian sosem fukarkodott. Az 1200 cm3-es V2-motor teljesítménye időközben csaknem 42 lóerőre növekedett.

Modell: 1200 Chief
Gyártási év: 1946
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian 1200 Chief
    Az 1200-as Chief egy olyan összkomfortos modell, ami az a nagykönyvben meg van írva: szélvédő, dupla fényszóró, kényelmes ülés. A megnövelt komfortfokozat viszont túlsúlyossá tette a gépet. Az Indian műszaki megoldásai lassan elavultak, s a gyár nem volt hajlandó megújítani azokat. Úgy tűnt közeleg a dicsőséges aranykor vége.

Modell: 1200 Chief-Gespann
Gyártási év: 1946
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Chief-Gespann
    A világháború utáni Amerikában a gépkocsikat sokkal jobban szerették, mint a motorokat. Az Indian a túlélésért harcolt. Azoknak a motorosoknak – akik szerették volna a menetszél simogatását érezni, de a tágas csomagtér által nyújtott kényelemről sem tudtak lemondani – készült a Chief oldalkocsis változata. A nagy 322 kilós oldalkocsis változatba háromfokozatú (plusz hátramenet) kézi kapcsolású sebváltót építettek.

Modell: 101 Scout
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 1442 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian 101 Scout

    Évtizedekkel a gyár bezárása után még mindig történnek kísérletek az Indian feltámasztására.

    Az ezredfordulón például a kaliforniai Gilroy városkában az újonnan alapított Indian Motorcycle Company kezdte meg a 101 Scout gyártását, majd valamivel később szalagra került a Chief is. A 101 Scout a régi, szép időkhöz hasonlóan most is sportgépként szerepelt a kínálatban. A hajtóművet az S&S szállította, de nagyon sok alkatrész saját gyártmány volt.

Modell: Chief Deluxe
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 1638 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Indian Chief Deluxe
    Az új Indian Motorcycle Companynak a régi modell életre keltése komoly kihívást jelentett. Az eredmény látható: épp úgy, mint egykor, 2003 nyarán az új Chief széles, 16 colos kerekein kigördült a műhelyből.

    Az amerikai álom-motorkerékpár az eltéveszthetetlen Indian. De az álom nem folytatódott: egy hónappal az Indian Motorcycle Company bezárta kapuit.

Burt Munro

A néhai Herbert James „Burt” Munro (1899-1978) új-zélandi motorversenyző 1920-ban vásárolt Indian motorkerékpárján 20 évig dolgozott, hogy az átépített Indianjával a Bonneville sós síkságán sebességi rekordot állítson fel. Számtalan rekordjai közül egyet még a mai napig nem döntöttek meg. Utolsó rekordját 68 évesen egy 47 éves géppel állította fel.

Sikeres erőfeszítéseit Anthony Hopkins főszereplésével „A leggyorsabb Indian” címmel 2005-ben filmvászonra vitték, amit akár itt is megtekinthettek. Fantasztikus film. :

A leggyorsabb Indián

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Trending