Csatlakozz hozzánk

Hírek

Időutazás az Excelsior 7SC-vel

Egy fantasztikus motor 1914-ből, végsebessége: 161 km/h.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

97 évvel ezelőtt, 1912 decemberében történt, hogy egy motorkerékpár hivatalosan átlépte a 100 mérföld/órás (161 km/h) sebességhatárt. A hőstettet Lee Humiston hajtotta végre kéthengeres Excelsiorjával. Egy hétre rá a kaliforniai Playa del Rey deszkapályán még egy rekordot adott át a múltnak: az egymérföldes döntött oválon 100 egész kört tett meg mindössze 68 perc alatt, és ezzel egyértelműen bebizonyította, hogy az Excelsior a világ leggyorsabb motorja.


Lee Humiston a Playa del Rey board track pályán

Az 1914-ben kiadott Excelsior 7SC nagyon hasonlít Humiston győztes versenymotorjára. Nem csoda, hiszen a gyár akkoriban versenyzőknek árulta ezt a modellt, normál közlekedésre voltak megbízható utcai gépei is a kínálatban.


Lámpákkal felszerelt versenymotor – ma is divatos fogalom.

Noha 160 km/h-tól már senkinek nem lábad könnybe a szeme, mégis abban az időben sokkal bátrabbnak kellett lenni, hogy megüljék azt a technikát, mint manapság a legerősebb versenymotorokat. Akkoriban nem volt divat a fék, sem a spéci futóműalkatrészek, a váz érezhetően csavarodott menet közben, a gumik nem tapadtak, még a bőr nyereg sem volt kipárnázva. A profi versenyzők azon kívül, hogy az ülésen összekuporodva csutkára húzták a gázt, egyik szemükkel figyelték a pályát, másikkal az ellenfeleiket, időnként pumpáltak egy kis olajat a motorba, és remélték, hogy nem találja el őket egy, a pálya felületéből kipattanó forgács, vagy nem kapnak durrdefektet.


Az 1000 cm3-es motoron nem volt váltó.

A maga idejében az Excelsior nem volt különösebben modern. Egyszerű, megerősített kerékpárváza volt csupán, és pedállal kellett betekerni. Ezt a versenyzők általában leszerelték róla, és fix lábtartót tettek a helyére. A 1000 cm3-es V2-es blokk forgattyúsháza alumíniumból készült. A szívószelepek a hengerek tetején helyezkedtek el, hosszú nyomórudak és himbák mozgatták őket, a kipufogószelepek viszont a kipufogócsonkba kerültek, fejjel lefelé. A motor 7 egész lóerőt adott le, nem volt váltója, tehát összesen egy sebességi fokozattal működött. A versenyzők imádták ezt a típust, mivel nagyon egyszerű volt, és alig kellett módosítani rajta, hogy versenyképes legyen. Legfontosabb módosításként annyi tettek, hogy apró lyukat fúrtak a hengerfejre, ami a kipufogó munkáját segítette. Igaz ugyan, hogy ezután a motor kicsit köpködte az olajat, viszont gyorsabban ment, és ez volt a fő szempont.


Egy gyönyörű, restaurált példány.

Az Excelsior márka az évek során sokat fejlődött, motorjaik egyre szebbek, jobbak lettek. A 20-as években az Egyesült Államok három legnagyobb motorgyártójának egyikeként tartották számon a Harley-Davidsonnal és az Indiannal együtt. Az Excelsior kihalását a 30-as évek gazdasági válsága hozta el, a gyár 1931-ben zárt be.

Tudtad-e?

1907-ben döbbenetes sebességrekord született. Glenn Curtiss a repülés egyik úttörője épített egy villámgyors motorkerékpárt. Egy nagyon egyszerű csővázba beleeszkábálta egy repülőgép 4000 cm3-es, V8-as, 40 lóerős blokkját, azzal indult rekordot dönteni a floridai tengerpart homokjára. Curtiss fantasztikus, 219 km/h-s sebességet ért el! A rekordot végül nem hitelesítették, mivel ahhoz ott helyben meg kellett volna ismételnie, de balszerencséjére a szabadon futó kardántengely eltörött, és nem volt pótalkatrész. Curtiss örülhetett, hogy megúszta baleset nélkül, ezután fel is hagyott a további próbálkozásokkal, és többé nem foglalkozott motorokkal. Ekkora sebességet ezután több mint 20 évig nem ért el senki motorral.


Glenn Curtiss több mint 100 évvel ezelőtt bőrsapkában nyomta.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending