Csatlakozz hozzánk

Műhely

Hűnek maradni önmagadhoz: Suzuki – SAIAD GT750 S Vallelunga

A mai napig van valami különleges a nagy köbcentis kétütemű versenymotorokban és ez a Suzuki SAIAD GT750 S Vallelunga, ennek a különleges kategóriának valahol a legfelső szakaszában foglal helyet.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Az olaszok által épített Suzuki modell története már alapból is egy különleges mese, ennek a szépségnek a feltámasztása pedig megér egy külön misét. A hőstettért az olaszországi Piedmont régióban található Soiatti Moto Classiche garázs felel és hát elég alapos munkát végeztek.

Profi versenyzőből profi Suzuki szerelő

A műhelyt 1978-ban nyitotta meg Daniele Soiatti, miután nyugdíjazta magát az SWM gyári motocross csapatának versenyzői szerepéből. Azóta fiával, Albertoval közösen vásárolnak be 70-es évekbeli motorokból, majd újítják fel őket szemkápráztatóan szép végeredménnyel. Szakterületük leginkább a japán superbike motorok, de néha-néha belevágnak pár kisebb európai márka modelljeinek felújításába is, mint mondjuk a Hercules, Zündapp, vagy egy SWM.

Munkájuk kétségtelenül minőségi, hiszen felújított motorjaik olyan kiállításokra bejáratosak, mint a Concorso d’Eleganza. Ezen a szinten már nyugodtan válogathatnak a kezelésbe kerülő motorok közül, de azt ők is tudják, hogy egy ilyen Suzukit igen nagy vétek lett volna kihagyni. Nagyjából 100 darab készült a Turin városában található Suzuki  SAIAD-nál még a hetvenes években, és leginkább szponzorok nélküli versenyzők vitték őket.

Japán alapok Olasz fűszerezéssel

Egy gyári állapotú GT750-hez képest 10 lóerővel többet tud, de az igazi tuning inkább a súlycsökkentésnél jelentkezik: a jelentős 245 kilót sikerült 190-re fogyasztani. A kipufogó szakértő, Figaroli készített egy könnyített és hatékonyabb rendszert, Angelo Menani szobrász pedig faragott egy pehelykönnyű üvegszálas idom szettet, amihez járt még az egyedi kormány csutka és a lábtartók. A végsebesség 225 km/h lett és a Suzuki gyár annyira meggyőzőnek találta művet, hogy innentől kezdve hivatalos modellként kezelte. Több Olasz reklámanyagban is megjelent, valószínűleg a gyári GT750 népszerűsítése végett.

A Soiatti család által kezelésbe vett motor egy 1974-es példány és a 35. a gyártási szériában, sajnos elég ramaty állapotban találtak rá. Volt már rosszabb kiindulási alap is, mint mondjuk egy tengerből kihalászott motor, de ennek a Suzukinak sem tett jót a húsz éven át tartó garázsban alvás. Hamar kiderült, hogy nem a gyári blokk van a motorban, hanem egy vízhűtéses három hengeres, egy újabb kiadású GT750-ből. Szerencsére a tulaj megtartotta a gyári blokkot is, így hamar megkezdődhetett az újra építés.

Újra, az alapoktól

Kiegyensúlyozták a főtengelyt, és minden tömítést, csapágyat újra cseréltek. Ezután jött a blokk komplett homokfújása, ami később benzin és hőálló lakk bevonatot kapott. A Figarolli dobok is elég viseltesek voltak, volt ott mindenféle sérülés a karcoktól a horpadásokig, de mivel fő cél volt a gyári állapot megőrzése, ezért szét lettek borítva, minden hiba javításra került, majd újra hegesztve polírozva és festve nyerték vissza régi tündöklésüket. A váz mentes volt mindenféle komoly problémától a felületi rozsdát leszámítva, így homokfújás után csak egy fekete színű fényezést kapott.

Az eredeti üvegszálas idomok érthető módon elég rosszul viselték az elmúlt közel 50 évet, de egy új másolat készítése helyett ezt is inkább restaurálták és amennyire csak lehetett a gyári fényezésnek megfelelően fújták le, beleértve a korhű matricákat is. Az ülés viszont sajnos menthetetlennek bizonyult így az egy teljesen új mű, amennyire csak lehet követve a gyári verzió stílusát. A motor többi része is legalább ilyen alapos felújításon esett át és minden a gyári szintű toleranciáknak és specifikációknak megfelelően lett beállítva. Simán megüti a kiállítási darabok szintjét, amihez nagyban hozzájárul a Koni rugóstag, az alumínium Borrani felni, és a homokfújt, felújított fék munkahenger.

Alberto elmondása szerint teljes mértékben az 1974-es állapotra állítottak vissza a motort, eszük ágába se jutott bármilyen változtatást eszközölni: „Vannak olyan motorok, amelyeknek muszáj hűnek maradniuk a régi önmagukhoz.”

Erre mi is csak erősen helyeslően tudunk bólogatni.

Forrás: Bike Exif

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending