Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Hozzuk formába magunkat!

Itt a tavasz: jótanácsok a biztonságos szezonkezdethez

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg, képek: grafi (MZ #361)

Végre nem csak a naptári tavasz ideje érkezett el, hanem tényleg alkalmas az idő egy-két szezonnyitó gurulásra. Itt a hosszú hétvége, 18-20 fokot ígérnek, így nagy valószínűséggel sokan elővezetjük az acélcsikót a garázsból. Nagyon fontos, hogy épségben, mi magunk toljuk is oda vissza kedvencünket. Egy kedves Olvasónk tanácsaival segít minket abban, hogy mindannyian gond nélkül hazaérjünk.

Itt a tavasz, már alig vártuk, hogy a napsugarak kellően melegítsenek és a hőmérő higanyszála is 10 fok fölé emelkedjen. Kitoljuk a garázs mélyéről szeretett járgányunk, túlesünk a szokásos tavaszi átvizsgáláson, különös figyelmet fordítva a gumik állapotára és légnyomására. Érdemes formába hozni magunkat is: nem szabad elfelejteni, hogy annak, aki letette télen a bringát, annak – némi túlzással – minden tavasszal újra meg kell tanulni motorozni!

Én személy szerint minden szezonkezdeten részt veszek egy vezetéstechnikai tanfolyamon, amolyan „jó pap holtig tanul” alapon. Mindenki tapasztalhatta már az év első motorozása utáni nyakfájdalmat. Én ezt úgy küzdöm le, hogy még a szezon előtt átmozgató gyakorlatokat végzek, nem szeretem megrántani a nyakam.


Pár felülés és fekvőtámasz senkinek se árt, a profik is bemelegítenek

Ha már a garázs előtt pöfög a kicsike, egy-két perc bemelegítésre is van idő, amíg az üzemi hőfokot el nem éri (vagy legalább langyos nem lesz) a hűtővíz. Ilyenkor még nagyon csalóka az idő, bár a 10-15 fok és a napsütés meleg időt sejtet, főleg ha tornázunk is. De miközben a sisakunkat becsatoljuk, gondoljunk arra, hogy az út nem melegszik át olyan könnyen. A hideg gumi és hideg aszfalt a lehető legrosszabb kombináció. Lassan, óvatosan induljunk, mert se mi nem vagyunk csúcsformában, sem az autósok nem számítanak ránk, elszoktak tőlünk.

Teszteljük, próbálgassuk a fékeket, lehetőleg egy üres parkolóban. Ha lehet, ne vágjunk neki első alkalommal egy egész napos túrának, de ha mégis, akkor kellő figyelemmel tegyük ezt. Egy átmozgató, 40-50 kilométeres “felhozó-szakasz” az ideális, közel a lakhelyhez, ha mégis valami gond lenne. Hazafele meleg gumikkal már érdemes próbálgatni, milyen lassú tempónál minél kisebb körben megfordulni – tudod az a motor ledöntős, de te egyenesen ülsz dolog. Azért érdemes hideg fejjel indulni az évnek, mert a balesetek többsége mindig a kora tavaszi időben történik. Egy évvel ezelőtt a hirtelen jött első meleg napon (2011. 03. 13.) 19 motoros baleset történt, amiből öt súlyos kimenetelű volt, kettő pedig halállal végződött – azaz ketten nem mentek haza szeretteikhez. Ez nagyon nagy szám, hatalmas. Aki járt mar a Kékesen az elhunyt motorosok emlékhelyénél (például a Kék Túra keretében) az tudja miről beszélek.


Az autósoknak is meg kell szokniuk a jelenlétünk

Nem ilyen időben kell lábtartóig döntögetni, vagy ha nagyon pezseg a vérünk, guruljunk le Kakucsra vagy Kecskemétre, ahol 3-4000 pénzért egész délután körözgethetünk (ilyenkor még a pályán is érdemes óvatosan bánni a gázkarral, mert az aszfalt ott sem melegszik hamarabb, bár azért jobb minőségű.. – a szerk.). Higgyétek el megéri, nincs hirtelen akadály, bőven van hely korrigálni és nem kell félni a csúszós tereptárgyaktól sem. Mielőtt tiltásig rántod, jusson eszedbe, hogy mindenkit hazavárnak. Ezért kérlek titeket, hogy fokozatosan, és csak ésszel.


Nem csak a csatornafedő csúszik, de a többrétegű festés is okozhat izgalmas pillanatokat…

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending