Csatlakozz hozzánk

Ti írtátok

Honda XL1000V Varadero

Varadero Kuba legismertebb tengerparti üdülőhelye – de nekünk máshonnan ismerős ez a név…

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Ez az olvasói cikk a MotoRage magazin 2010. áprilisi számában jelent meg

Szöveg, képek: Szendy Zsolt Tamás

A szóban forgó téma a szárnyas márka méltán népszerű modellje, egy igazi kategóriakirály, a Honda XL1000V-je. A modellel kapcsolatos tapasztalatokról régi motoros barátomat, Axmann Ferencet kérdem.

Mindenekelőtt egy kis mini-modelltörténelem: az általam csak kombájnnak nevezett motornak az elődjét 1998-ban mutatták be a milánói motorshow-n – a méltán sikeres Africa Twin-t modellt váltotta le. Szívátültetés eredményeként a Firestorm áthangolt V2-es blokkját kapta meg. 2003-ban jelentősen átdolgozták, többek között PGM-FI benzinbefecskendezőt és új ruhát kapott. 2004-től már ABS-el is kapható, 2007-re pedig újra felfrissült a gigászi enduro: HECS3 katalizátor rendszer, módosított motorvezérlő- és benzinbefecskendező-elektronika az EURO 3-mas normák teljesítéséhez, plusz új  idomzat, új ülés és zárható fiók elöl.

– Mióta motorozol ezzel a modellel?

– Gyakorlatilag az első Varaderómat 2001-ben vettem meg. Azóta ez a harmadik, merthogy sosem bírtam ellenállni az újdonság erejével ható modellfrissítéseknek. Az első általam birtokol gép még a síktolattyús karburátorral volt szerelve. A biztonságos fékek, a megbízható, stabil futómű és a jelentős hasmagasság miatt esett rá a választásom. Na nem mintha kárt szeretnék tenni az erdő-mező talajában, de kimondottan előnyös a magyar rongy utakon. Semmi problémám nem volt vele soha. Talán egyetlen gyenge pontja volt, ha két személlyel és három kofferral gödröt fogtam vele, hallani lehetett a hátsó teló felső holtpontját. Mivel nem tartozok a filigrán felépítésű emberek közé, ez a határérték valahol kétszáz kiló közelében volt. Motor legyen a talpán, ami ezt elviseli ennyivel… A második gépem egy átmeneti állapot volt, mert amikor megjelent a most is használatban lévő, injektoros, katalizátoros kivitel, azonnal átültem rá.


A legendás Africa Twin-t váltotta a Varadero – amely lassan szintén legenda a túrázók körében

– Akkor ez a mostani a szíved csücske?

– Mindenféleképpen ezt kell mondanom. Kimondottan előnyére vált a megújult idomzatba épített irányjelzők elhelyezése, a megnövelt méretű első lámpák kialakítása. A váltója kapott egy hatodik sebességi fokozatot. Teleszkópjainak hosszán és keménységén változtattak, ezáltal a futómű magassága egy centivel kevesebb lett. A futóműve a korábbiakhoz képest határozottan feszesebb. A gyári Michelin gumik szenzációsan beváltak. Katalizátorral szerelték fel, így az EURO 3 környezetvédelmi követelményeit is lazán teljesíti. A legnagyobb váltás a mostani Varában a Honda által kifejlesztett PGM-FI befecskendező rendszer. Még dinamikusabb lett, de mindezt úgy, hogy a fogyasztás és a károsanyag kibocsájtás is csökkent. Ezen gépen már ABS is található, bár még sosem vettem észre a működését, annyira finoman végzi a dolgát. Szervizciklusát a gyári 12 ezerről önhatalmúlag előrébb hoztam – gondolom ebből baj nem lehet. Ami számomra kimondottan előny, az az állítható plexi. Igaz hogy csak manuálisan, de néhány pillanat alatt a megfelelő magasságra tudom belőni. Ezzel együtt én lecseréltem a gyári plexit egy kicsit másabb kialakításúra, ami jobb fedezéket biztosít az életemre törő bogarakkal szemben.


“A motor az nem tárgy, hanem fogalom, de minimum egy alany, tehát élettárs”

– Tehát akkor endúró vagy túramotor a Varadero?
– Egyértelműen állíthatom, hogy a túra vérvonal erősebb benne. Városban a méretéből adódóan több a hátránya mint az előnye. Hátrány a nagy tömeg, villaszögből eredő kormányreakció, előnye, hogy egy fejjel magasabb vagy mindenkinél, és így messzire látsz. De bátran átmehetsz vele egy magas kocsibeállón, fekvőrendőrön, akár álló rendőrön 🙂 – és nem feltétlenül kell elkerülni a rövid murvás szakaszokat. Rendszeresen és sokat járunk csavarogni a márkatársakkal.  A legutóbbi olasz-osztrák túránkon gyakorlatilag csak hóban nem motoroztunk. Minden szituációban biztonságosan, stabilan tapadt az útra. Fotelszerűen kényelmes üléséről, nem úgy szállsz le, mint huszár a lováról. Nem beszélve arról, amit a magyar motoros megél a külföldi utakon. Gondolok itt arra, ahogy itthon, mint a kancsal postás nézi a levelet és a házszámot, a magyar motoros pedig az első kerék előtt lévő kátyút és a forgalmat próbálja meg egyszerre leképezni. Néhány nap után szoktunk le a rossz beidegződésről és a felszabadult szemünkkel még a tájból is láttunk valamit.


Túrázni kiváló a Varadero

– Mennyire vagy márkahű?

– Nem vagyok márkasoviniszta, De nagyon tudok ragaszkodni a bevált, megszokott tárgyaimhoz. Bár tudom a motor az nem tárgy, hanem fogalom, de minimum egy alany, tehát élettárs.

– Most már értem mi a hasonlatosság Fidel Castro és a Varaderósok között. Mindketten felsőbbrendűnek érzik magukat, de  utóbbiak méltán, hisz’ egy olyan masina birtokosai, melyre mindig, minden időben bizton számíthatnak.

Technikai információk:

Hengerelrendezés: V2
Lökettérfogat: 996 cm 3
Furat x löket: 98 x 66 mm
Kompresszió viszony: 9,8:1
Max. teljesítmény: 92,5 LE 7500 1/min-nél
Max. nyomaték: 98 Nm 6000 1/min-nél
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Kuplung: többtárcsás, olajfürdős
Váltó: hatfokozatú
Véghajtás: O-gyűrűs lánc
Váz: Diamond, acél csőváz
Első futómű: 43 mm teleszkópvillák, 155 mm rugóúttal
Hátsó futómű: Pro-Link lengéscsillapító, nyomó és húzófokozati állítási lehetőséggel, 145mm rugóúttal
Kerekek: 3 küllős öntött alumínium
Gumik: 110/80 R19 (59H) elöl, 150/70 R17 (69H) hátul
Első fék: 296 x 4.5mm dupla kombinált fékrendszer, 3 dugattyús féknyereg, (ABS), szinterezett fékbetétek
Hátsó fék: 256 x 5mm dupla kombinált fékrendszer, 3 dugattyús féknyereg, (ABS), szinterezett fékbetétek
Méretek (H x Sz x M): 2300 x 930 x 1465 mm
Tengelytáv: 1560 mm
Villaszög: 27,5 °
Utánfutás: 110 mm 
Szabad magasság: 181 mm
Ülésmagasság: 838 mm
Üzemanyagtank térfogata: 25l (ebből 4l tartalék)
Száraz tömeg: 238,2kg (244,2kg az ABS verzió)


Ha szívesen viszontlátnád itt a paripád, küldd el a véleményedet róla pár kép kíséretében

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending