Csatlakozz hozzánk

Hírek

Marokkó Rally: a Honda nyert (frissítve!)

Kettőt egy csapásra! Paulo „Speedy” Goncalves nyerte az OiLibya Rallye-t és ez elég volt ahhoz, hogy a FIM Cross-Country Rally sorozat világbajnoki koronáját is az ő sisakjára hegesszék fel

Közzétéve

ekkor

marokko rally 2013
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Hoffmann Zoltán Képek: RallyZone

Az utóbbi napokban óriási csata dúlt a két HRC Hondás versenyző Joan Barreda és Paulo Goncalves között. Az utolsó szakasz előtt Goncalves majdnem öt perces hátránnyal állt a második helyen és őt 14 másodperc választotta el a harmadik Marc Comatól, aki ráadásul mindössze 3 ponttal állt Goncalves előtt a világbajnoki összetettben az utolsó marokkói futam előtt.
Szóval mindenkinek a maximumot kellett kifacsarni a motorból az utolsó 219 kilométeres szelektív szakaszon (a szakasz teljes hossza 287 km volt).


8.05 perckor indult az első motor és 9 órára az egyik esélyes Barreda esélyei sajnos már el is szálltak. Rossz irányba fordult egy navigációs pontnál és az első ellenőrzőpontra már 18 perc hátránnyal érkezett a 16. helyen. Trükkös hely lehetett, mert nem Barreda volt az egyetlen, aki rossz irányba ment.
Így Marc Coma került az első helyre és a verseny 180. kilométeréig vezetett is, de ekkor kihagyott egy rejtett ellenőrzőpontot és annyi időt vesztett, hogy már nem volt esélye a győzelemre.
Így Goncalves, aki ugyan nem volt a leggyorsabb a szakaszon – ötödik lett -, de a legkevesebb hibával teljesítette a napot, megnyerte az évadzáró futamot és a világbajnoki címet is.


Az utolsó szakasz dobogóján, két KTM-es pilóta fogott közre egy Hondást, de a végső értékelés bőven pótolta a HRC csapatot, akik nagyon boldogak voltak, hogy a CRF 450 Rally debütálása ilyen tökéletesen sikerült, hiszen az első és a harmadik is megszerezték. Ez kellő megerősítést adhat a csapatnak és a pilótáknak, hogy jó úton járnak és elég önbizalmat, hogy úgy álljanak oda a 2014-es Dakar rajtjához, hogy van esélyük megtörni az évek óta tartó KTM hegemóniát.

Az utolsó szakasz végeredménye:

1. Ben Grabham (KTM) 2ó.26’39
2. Helder Rodrigues (Honda) 2ó.27’57
3. Kurt Caselli (KTM) 2ó.29’20
A 2013-as OiLibya Rallye végeredménye:
1. Paulo Goncalves (Honda) 17ó.08’59
2. Marc Coma (KTM) 17ó.12’43
3. Joan Barreda (Honda) 17ó.16’38

A verseny után az új világbajnok ezt mondta: „Szeretnék köszönetet mondani a csapattársamnak Joan Barredanak, aki nagyon sokat segített nekem ebben a szezonban. Ez a cím ugyanúgy az övé is, mint a csapat minden tagjáé. A munka, amit együtt végigcsináltunk hihetetlen.” Aztán így folytatta: „A szakaszon a stressz hatalmas volt, mert nagyon nehéz volt a navigáció. Sokszor hittem, hogy nyerhetek aztán meg azt, hogy veszíteni fogok, mert sok időt töltöttem az ellenőrzőpontok keresésével, de végül nyertem.”
Tavaly óta nagyon sokat fejlődött a Honda, de még vár rájuk a Dakar. A leghosszabb és legnehezebb versenyen is bizonyítaniuk kell, hogy nem volt véletlen a győzelem.

Paulo „Speedy” Goncalves

xxx 1979-ben született Portugáliában. Hobbija a jet ski, kártyajátékok és a mozi.
1991-ben 12 évesen kezdett versenyezni. 1993-ban a portugál bajnokságban 3 kategóriában is bajnoki címet szerez. Ezután még számtalan motokrossz és enduro bajnoki címet szerez.
Először 2006-ban indult a Dakaron és a 25. helyen ért célba,
2007-ben 23.
2009-ben az abszolút 10. helyet szerezte meg és 2. a 450 cm3-es kategóriában.
2012-ben 4. a Cross Country rally világbajnokságban.

Az idei évben abszolút 10. lett Dakarban és két második és egy első helyett szerzett a világbajnoki sorozat 3 futamán és megnyerte a világbajnokságot.

  Ötödik napi előzmények  

Tegnap egy 310 kilométeres (teljes táv 349 km volt) nagyon gyors szakasz várt a versenyzőkre, ahol az előzés nagyon nehéz és veszélyes volt. Mondjuk így is lehet konzerválni az abszolút sorrendet.

Ez persze csak vicc volt és elég izgalmakat hozott ez a szakasz is, ahol a már megszokott két Honda egy KTM felállásban végeztek a versenyzők. Az 58 fős motoros mezőnyből az első motoros reggel 7.37-kor rajtolt el.

A nap „vesztese” előző napi győztes Paulo Goncalves az 5. helyen ért célba az okokról ezt mondta: „Majdnem végig az élen tudtam maradni, annak ellenére, hogy mivel elsőként indultam navigálnom kellett – nem voltak előtte nyomok -, de 50 kilométerrel a cél előtt Marc Coma megelőzött. Szombaton van az utolsó szakasz. Arra koncentrálunk, megpróbálunk célba érni és megvédeni a pozíciónkat” Csodálkoznék ha nem adna bele mindent és nem próbálna meg nyerni.

A győztes Joan Barreda a célba érés után ezt mondta. „Ma a 7. helyről rajtoltam és 4 perces előnyt tudtam kiépíteni Marc Coma-val szemben, de borzasztóan veszélyes volt megelőzni az előttem haladókat. Minden jól sikerült ma és holnap a legjobbat fogom nyújtani, hogy megnyerjem a versenyt”

Az ötödik szakasz végeredménye

1. Joan Barreda (Honda) 3ó.17’35
2. Sam Sunderland (Honda) 3ó.21’50
3. Marc Coma (KTM) 3ó. 21’58

Goncalves majdnem 7 percet kapott a szakasz győztestől, így elvesztette vezető helyét az abszolút értékelésben.

Az abszolút sorrend

1. Joan Barreda (Honda) 14ó.32’45
2. Paulo Goncalves (Honda) 14ó.37’24
3. Marc Coma (KTM) 14ó. 37’38

A verseny továbbra sem dőlt el, de Barreda 5 perces előnye talán elég lesz a végső sikerhez.


Előzmények – a negyedik szakasz

A negyedik napi szakasz rövidebb volt ugyan mint a harmadik, csak 361 km, de ez nem jelentett kisebb megterhelést a versenyzőknek, mert a szelektív szakasz hosszabb, 295 km volt. Még mindig Hondák az élen

A 69 fős mezőnyt (quadosok is ide vannak sorolva) reggel 9.25 perckor engedték be a sivatagba. Kemény szakasz várt mindenkire, mert egy gyors, köves pályát jelöltek ki a rendezők, ahol sok navigációs kihívással kellett megbirkózniuk.

A kérdés az volt, hogy az abszolútban 8 perces előnyt kimotorozó Joan Barreda tudja-e növelni az előnyét. Az első ellenőrzőpontra még elsőként érkezett, de a célvonalon már nem ő, hanem Paulo Goncalves a csapattársa haladt át először, aki a gyors szakaszon Marc Coma elé tudott kerülni.


Barreda ezt nyilatkozta: ”Úgy húztam a gáz, ahogy csak tudtam, hogy megőrizzem az abszolút első helyem. Nagyon trükkös volt csak arra figyeltem, hogy ne kövessek el nagy hibát. Mindent egybevéve egy jó szakaszon vagyok túl, még akkor is ha időt vesztettem azzal, hogy ma én indultam először”

Goncalves érhetően boldogabb volt: ”Ez egy nagyszerű nap nekem és csapat számára is. Kívánni sem tudnék jobbat, minthogy vezető pozícióban legyek az utolsó két nap előtt, ezért fontos volt a mai szakasz. Eszméletlen volt a tempó és nagyon jót csatáztam Marccal és szeretném megköszönni barátomnak Joannak a csapatjátékot. Két nehéz szakasz következik, de koncentrálunk és megcsináljuk”

A mai szakasz után ismét két Honda állt a dobogón és Helder Rodrigues harmadik helyével növelte azon motorosok számát, akik dobogós helyen értek be a négy nap alatt.

A negyedik szakasz végeredménye

1. Paulo Goncalves (Honda) 3ó.01’49
2. Marc Coma (KTM) 3ó.04’15
3. Helder Rodrigues (Honda) 3ó.07’45

Az eddig vezető Barreda csak a 6. lett ezen a szakaszon és mivel 9 perc hátrányt szedett össze, ezért az abszolút sorrendben is változás történt.

Az összetett sorrendje

1. Paulo Goncalves (Honda) 11ó.13’00
2. Joan Barreda (Honda) 11ó.15’10
3. Marc Coma (KTM) 11ó.15’40

Senkinek nincs megnyugtató előnye és ma láthattuk, hogy 8 perc előnyből, hogy lesz 2 perc hátrány, ezért senki nem kapcsolhat economy módba a hátralévő két szakaszon.


Előzmények – a harmadik szakasz

Tegnap újabb 413 kilométer várt a résztvevőkre az OiLibya Rallye-n, amiből 250 kilométer volt szelektív szakasz – még mindig a Dakarra készülő Honda az élen
Reggel 7.35 perckor elrajtolt az első motoros, akit még 73-an követtek később. A tűző nap és a végeláthatatlan homoktenger ma sem maradt ki a programból, de sivatag lévén ez nem szokatlan.

Továbbra is a Honda dominál és az első napi győztes Joan Barreda ezt a napot is behúzta és ezzel a győzelemmel átvette a vezetés azt abszolútban értékelésben is.

A harmadik szakasz sorrendje

1. Joan Barreda (Honda) 2ó.43’57
2. Chaleco Lopez (KTM) 2ó.46’26
3. Jeremias Israel (Speedbrain) 2ó.48’36

A Speedbrain egy német csapat, de ők is Hondával mennek és a fiatal chilei pilótának ez az első dobogós helyezése világbajnoki versenyen.
A második nap után vezető Paulo Goncalves csak a hatodik helyen végzett Marc Coma mögött, de mindketten megőrizték az abszolút sorrendben elért második és harmadik helyüket. Igaz Coma hátránya már csak 14 másodperc a harmadik helyen.

Az abszolút sorrend a 3. szakasz után

1. Joan Barreda (Honda) 8ó.03’44
2. Paulo Goncalves (Honda) 8ó.11’11
3. Marc Coma (KTM) 8ó.11’25

Barreda tehát kicsit elhúzott az üldözőitől, de egy ilyen hosszú versenyen még bármi megtörténhet…


Előzmények:

A HRC által felkészített két új Honda CRF 450 Rally-val Paulo Goncalves és Joan Barreda vezet a második nap után a 2013-as OiLibya Marokkó Rallye-n.

2001 óta csak KTM-mel nyertek Dakar ralit a motorosok között. A többi gyártó, így a Honda is csak a finom sivatagi port nyelte a nyertesek mögött. Ebből elegük lett és a 2014-es Dakarra egy komoly fejlesztésen átesett motorral vágnak neki, amelyről egy remek filmet is láthattok itt.

A marokkói versenyt a csapatok a Dakar főpróbájának tekintik, annak ellenére, hogy sem versenynapok számában, sem a versenytávban nem veszi fel a versenyt a Dakarral.  Hat nap alatt 2051 kilométert tesznek meg a versenyzők és ebből 1517 km a szelektív szakaszok hossza.


Az 1. versenynapon a 203 km-es szelektív szakaszt Joan Barreda (Honda) nyerte Marc Coma (KTM) és Paulo Goncalves (Honda) előtt.
A mai 240 km-es szelektív szakaszon ismét két Honda pilóta került a dobogóra közrefogva a KTM-mel versenyző Coma-t.
1. Paulo Goncalves (Honda), 2. Marc Coma (KTM), 3. Sam Sunderland (Honda)

Két nap után az abszolút sorrend a következő:
1. Paulo Goncalves (Honda) 5ó.19’30
2. Joan Barreda (Honda) 5ó.19’47
3. Marc Coma (KTM) 5ó.21’11

Egyelőre jól teljesítenek a Hondák, de hogy a végső elszámolásnál ez mire lesz elég, azt majd csak szombat este tudjuk meg.

Nagyítható galéria:

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending