Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Honda: biztonsági öv motorra?

A szériaérett légzsák után most használható biztonsági övön dolgoznak a japánok

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

A Honda az autók megszokott biztonsági arzenáljából – a légzsák után – a biztonsági övet is meghonosítaná a kétkerekűek között. Nem, nem egy fülkés robogónál, hanem az opcionális légzsákhoz hasonlóan a motorozás egyik mindenkori csúcsmodelljénél, a GL1800 GoldWingnél.

Elsőre elég merésznek tűnhet a biztonsági öv és a motorkerékpár egy lapon említése, de gondoljunk csak bele: annak idején a légzsák motorral párosítását is sokan zsákutcának nézték. Aztán olyannyira kiforrott a technológia, hogy immáron három esztendeje – egyedüli sorozatgyártott modellként – a GoldWing légzsákkal is rendelhető. Vajon hamarosan a biztonsági öv is felkerül a hathengeres boxer extralistájára?

No de biztosan nem holnaptól, hiszen egyelőre pár szabadalmi rajz árulkodik arról, miben mesterkedik a legnagyobb (és a fejlesztésekben is rendre az élen járó) japán motorgyártó. A képek alapján nem nehéz kitalálni, hogy ez alkalommal is a GoldWing lesz az úttörő: a légzsákhoz hasonlóan e “csatahajó” felépítése teszi leginkább lehetővé a biztonsági öv fejlesztését is. Azonban azonnal adódik a kérdés, hogy – egyes esetekben – többet árt-e, mint használ a motorra szerelt (és “hozzákötöző”) biztonsági eszköz? Hiszen minden esés más, néha (frontális ütközésnél) bizony jól jönne, máskor viszont sokkal komolyabb sérüléseket okozhat, ha nem tudunk szabadulni a motortól. Na ez a komoly kihívás: betanítani a GoldWinget, hogy pontosan mikor van szükség az övre és mikor oldjon ki. De ha a légzsák esetében sikerült, akkor miért ne tudnák megbízhatóan kifejleszteni ezt is?


A biztonsági öv frontális ütközéskor életet menthet – akárcsak a légzsák

Mivel a légzsák is csak frontális ütközés esetén lép működésbe a Honda luxustúrázóján: különböző szenzorok jelei alapján a motor központi számítógépe dönti el, szükség van-e airbag-re. Visszatérve a biztonsági övre: egy másik rajzból pedig az olvasható ki, hogy nem is az öv old ki, ha nem szemből csattanunk, hanem az egész ülés “katapultál”. Vagyis az öv mindig be van csatolva, ettől függetlenül különválhatunk a motortól, de az üléstől nem. Ez esetben egy hátlégzsák-féleség segítene bennüneket “landoláskor”, ami megvédené a gerincoszlopot a súlyos sérülésektől. A kétkerekűekre tervezett légzsákok tekintetében a Honda más típusú motorokkal is kísérletezik: amíg a GoldWingnál a tankban kapott helyet a légzsák, addig az “átlagosabb” felépítésű és termetű gépeknél a kormányba tervezi a gyártó. Lehet, hogy pár éven belül – légzsákkal és biztonsági övvel a tarsolyukban – a GW-tulajok lesznek a legnagyobb biztonságban az utakon a kétkerekűek között? Nemrég történt egy halálos GoldWing-baleset az M5-ösön: talán egy 2014-es(?) modellel nem került volna a motoros életébe az esés – ha így van, akkor minden pénzt megérnek (majd) ezek az “extrák”.


A tervek szerint az öv a légzsákkal kiegészített üléshez rögzíti a motorost
A légzsák már évek óta szériaérett

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending