Csatlakozz hozzánk

Blog

Honda CBX1000 Café Racer élménymix

RAW, a félelmetes és egyben brutálisan gyönyörű motorkerékpár

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Vaughan Ryan karosszérialakatosként dolgozik az autóiparban, mindemellett szakmai tudását tanárként is próbálja tovább adni a fiatalabb nemzedéknek.  Mesterséget Sydney-ben tanulta, ahol olyan dolgok voltak hatással rá, amik később visszaköszönnek az általa dizájnolt autókon, és motorépítésben.  A most bemutatott sufniprojektje egy Honda CBX teljes átalakítása, amit “RAW” névre keresztelt.

A “RAW” dizájnötlete a CBX eredeti prototípusának terveiből született meg, azt a vezérelvet követve, hogy olyan motor készüljön belőle mintha a japánok építették volna, ezzel tisztelegve a hatvanas évekbeli hathengeres versenygépük előtt.

 “Számos olyan részlet található a RAW-on, melyek a korábbi motorépítésekből ragadtak meg az emlékezetemben.”
Persze ezen kívül több helyről kapott ötletet, internetes oldalak, könyvek, és a múlt minden egyes darabja mint egy mozaik állt össze a motor végső formaöltését illetően. Egyfajta élménymixként is tekinthetünk a projektgépre. ”Szoktam követni a trendeket, de többnyire más irányba haladtam, mert egyedi gépet szerettem volna alkotni.”

Ryan a saját projektjében briliánsan alkalmazta eddigi munkája során szerzett tapasztalatait, amit a kiállításokra szállított motorok felújításaival szerzett. „Az építés során nem tettem különbséget az esztétikai, praktika, és felhasználóbarát tulajdonságain, mind egyenlő prioritással kezeltem. Más modellek felfüggesztését, kerekeit és elektronikáját is beleépítettem. A célom az volt, hogy egy letisztult, határozott vonalakkal ellátott, de mégis agresszív megjelenésű motort alkossak az őt megillető hangzásvilággal. Gyakran éreztem azoknál a motoroknál amelyeken motoroztam, hogy többre, másra vágyom. A RAW esetén ez nem így van. Modern, jó teljesítménnyel rendelkezik ódivatú küllemével. „ Ryan sikeresen építette álmát valósággá, tervein nem módosított semmit bármekkora nehézséget is okozott. „Választhattam volna néha sokkal egyszerűbb utat is, de az eredménnyel nem tudtam volna együtt élni.”

A mesternek nem ez volt az első CBX motor építése, az egyik ügyfele kérésére készült már egy Mike Hailwood replika, ami az Ausztáliai Westerns Motornál van kiállítva.

Vaughan nagyon kíváncsi volt, hogy reagál majd a nagyközönség a RAW CBX dizájnjára. „Az az érzésem, hogy mi ausztrálok az ipari művészetet és dizájnt nem ugyanúgy értékeljük, mint a tengerentúlon. Azt szerettem volna elérni, hogy a motor szembeálljon és provokálja a néző audiovizuális érzékeit. A közönség először 10 percen át tartó néma csendben gyönyörködött benne, majd őrülten fényképeztek mobiltelefonjukkal, illetve egy igen egyszerű kérdés fogalmazódott meg bennük: „MI EZ?”. Frenetikus érzés volt.”

Az építés 2012-ben kezdődött, és brutális mennyiségű munkát adott a karosszéria építésével kezdve a motorblokk átalakításáig. Egy sokoldalú OEM alkatrész mixből, fabrikált komponensekből, és használt kiegészítőkből alkotta meg Ryan a CBX vízióját. A legtöbb munkát a saját Retro Motor műhelyében végezte el, beleértve a vázon való munkálatokat, a lengőkar szélesítését, a szerkezet egyedi acéldarabokból álló megerősítését. Teljesen új utakon járt, az MCA lámpák egyedi rögzítéssel kerültek rá, egyedi módosított kipufogórendszert rakott fel, kézzel formált elemeket és lenyűgözően szép alumínium kerekeket. Az első futómű egy Ducati 1098 R-ből lett átültetve, a hátsót pedig egy Ducati 999-ből kapta, továbbá módosítva felkerült még egy Tarrozzi pedál szett, és egy Speedymotor kormány is.

Mikor legelőször bemutatták még nem volt teljesen kész, nem került rá a fényezés, bár a csupasz alumínium is csodásan állt neki. „Az elemek fényezése tényleg nagyon stresszelt, kétkomponensű lakkot szerettem volna felhordani a magasfényű polírozott/fényezett felületre. Erre ment el az összes szabadidőm, mert a lakk, amit állítólag az ilyen munkára találtak ki, gyakorlatilag lehámlott a felületről, amikor azt políroztam.  Összesen 2 hétig vesződtem vele, már a végén segítséget is kellett kérnem, hogy elkészüljön.”

„Rendesen megcsúsztunk, már csak 2 hét volt a hivatalos bemutatóig. Még össze kellett szerelni a motort, és még csak egy fehérre festett vázunk volt.  Elhatároztuk, hogy mindent befejezünk, ezért betegszabadságra mentünk. 😀 Az első tesztmotorozásra a bemutatás előtti napon került sor.”

Miután elkészült a RAW CBX, és több eseményen is bemutatkozott, a Motor Retrot számos új ügyfél bombázta meg dizájn és tervezési megbízásokkal, mint például a KTM LC4 café racer motor, vagy az áramvonalas „Aero” BMW. Akkora sikert aratott, hogy rá egy évre a Motor Retro egy ultramodern műhelyt épített, ahol már a legújabb műszaki és gyártástechnológiát alkalmazzák. „Arra fogunk fókuszálni, hogy az ügyfeleink álma a motoroktól az autókig mind valósággá váljon.”

Vaughan még utoljára annyit azért megjegyzett a CBX-ről: „Hatalmas öröm vele menni, de fülvédőre mindenképpen szüksége lesz a vezetőnek. 🙂 ”

Készítette: Évi, és Darázslovas.

Comments

comments

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending