Csatlakozz hozzánk

Műhely

Honda CBX 1000 hathengeres motorblokk 105 lóval egy biciklivázban. Jöhet?

A múltkori után most jöjjön egy némileg megosztó Honda építés, ami már csak a külseje miatt is megér egy misét!

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Nemrég írtunk a Revival Cycles nevezetű csapatról, akik nem csak motorokat építenek, de Texasban kiállítást is szerveznek, ami Handbuilt Show néven fut. Erre az alkalomra össze is dobtak egy igazán egyedi motort, amit a francia Georges Roy által 1929-ben épített Majestic nevű csoda ihletett.

Az építőket azonnal megfogta a Majestic egyedi függőcsapszeges kormányzása, és az áramvonalas kialakítás, de egy blokk még kellett az építés kezdéséhez.

Az alapot ő adta

Az világos volt, hogy egy relatív modern hajtást kellene beletenni, ugyanakkor nem akartak beállni a sorba, ezért valami egyedi megoldásra volt szükség. Így esett a választás egy 1,000 köbcentis hat hengeres blokkra, egyenesen egy 1980-as Honda CBX-ből. Sorozatgyártású motoroknál nem túl gyakori a hat henger, de mivel ez egy elég masszív cucc, valamint gyönyörű gépészmunka, tökéletes alapnak bizonyult.

Azért mókás a hat henger ebben a vázban

A függőcsapszeges kormányzás nem új találmány, itt-ott a mai napig előfordul, de inkább a kisebb darabszám jellemzi a műfajt, illetve az átépített gépeknél találkozhatunk gyakrabban ezzel a megoldással.

Valamivel ellensúlyozni kellett a keresztbe épített hatalmas hat hengeres blokk megjelenését, az pedig a felni lett, amire Coker féle méretes, 28”-os Firestone clincher gumik kerültek.

Nagyobb felnit keresve se találtak volna

Felni és motor pipa, jöhet a váz és futómű. Itt jön a képbe a dizájn legjobb barátja, a CAD. Stefan le is modellezett gyorsan egy pöpec állítható kettős lengőkart, amely nem csak a kormányzást szolgálja, hanem a dőlési szöget is meghatározza.

A tökéletes rugózást az Öhlins biztosítja és az egyébként fura szerkezet meglepően stabil és jól fordul a beszámolók szerint.

Gyanús, hogy több mint sufni tuning

Egy ilyen különleges projektnél nem számíthat az ember a gyártók támogatására, így a Revival Cycles embereinek muszáj volt legyártaniuk az első és a hátsó agyat, a lengőkarokat és az üzemanyagtankot is. A képeket nézegetve ez jó megoldásnak bizonyult, tisztessége iparos, illetve CNC munka.

Ahogyan a bőrözés is: a markolat és az ülés is hibátlan.

Gépészpornó? Az.

A kezelőszervek megoldása is megér egy misét: a rozsdamentes kormányba építették bele a gázt és a kuplungot is, ezért olyan letisztult a felső fertály. A váltást sem lábbal kell intézni, hanem a benzin tank mellé pakolt váltókarral. Nem sokat tököltek a leömlővel sem, hat csövön keresztül hat kipufogón át kiabál a nagyvilágba a selymes sorhatos.

A blokkot amolyan világos grafit szürkére fújták, de hívhatjuk kályhaezüstnek is, attól függ honnan éri a fény. A gyújtást a C5 által biztosított rendszer intézi, az akkumulátor 8 cellás, a generátort pedig a Rick’s Motorsport Electrics szállítja.

Mondom, nem sufniban készült

Mostanra biztos feltűnt, hogy ha a Majestic volt a cél, akkor miért pucér még mindig ez a motor? Építés közben annyira jól sikerültek az apró részletek (is), hogy a csapat úgy döntött, nem szívesen rejtegetné idomok alá munkájuk gyümölcsét és így is elég letisztult és elegáns összképet ad a motor. Próbálgattak több dizájnt, modelleztek is, de csak nudista maradt a gépezet. Ehhez persze a megrendelő beleegyezése is kellett, de szerencsére őt is sikerült hamar meggyőzni.

Pucéran az igazi

A mű kész volt és nézegetni sem volt rossz, de a motor próbája a pálya, így mielőtt odaadták volna a Haas Moto Museumnak, megnézték mit tud élesben.

Tiszta szerencse, hogy a Circuit Of The Americas versenypálya épp a szomszédban van, el is vitték gyorsan egy pár körre a masinát. A tesztvezetés feladata Alan-re jutott, aki kicsit parázott is, hiszen nem lehetett tudni, hogy fog viselkedni a CBX blokkos építmény élesben. Rengeteget terveztek, a matek papíron kijött, kérdés, hogy az elméletből mi marad meg a valóságban.

Bármilyen szürreális a látvány, attól még működik

Nem tudni, hogy csak vakszerencsének vagy a kiváló tervezésnek, esetleg mindkettőnek köszönhető, de Alan beszámolója alapján sikerült maradandót alkotnia a csapatnak, saját szavai alapján elképesztő élmény vezetni a motort.

Elsőre a 105 lóerő és 9,500-as tiltás nem tűnik meggyőzőnek, de ha azt vesszük, hogy vagy 30 kilóval könnyebb a gép, mint a gyári CBX, máris jobb az összkép. Hiába szánták tehát múzeumba ezt a monstrumot, a való életben is megállja a helyét, amit kevesen hittek volna.

Köszönjük Szabó Zoltánnak a videót! 🙂

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.

Trending