teli motorozas
Vezetéstechnika

Hogyan motorozzunk hideg időben?

Igaz, már jóval a motoros szezonon kívül vagyunk, ha mégis motorra pattannátok, íme néhány hasznos tanács a hűvösebb, csapadékosabb napokra
Euromotor2
MotoStar

Szöveg: Benkő Zsolt, Czúni László

Először is ketté kell bontanunk a téli motorozást off-roados kedvtelésre és utcai közlekedésre. Az off-road most nem cikkünk témája, hiszen ha valaki erre vágyik, úgyis tudja, mit hol keressen (vagy ha mégsem, kezdésnek ajánljuk a Safety-Hungary Dirt képzését). Mivel még mi is aktívan motorozunk, illetve inkább (már csak) robogózunk a városban, így szembesültünk néhány olyan dologgal amit, szeretnénk megosztani veletek.

Az nem elég, hogy a motorokat fel kell készíteni a zordabb időjárásra, változtatni (finomítani) kell a vezetési stílusunkon is. Ez nagyon fontos, hiszen a gumik tapadása sokkal korlátozottabb, mint meleg időben (legyen az akár téli gumi is) – helyes testtartással nagyban javítható a közlekedés biztonsága. Hogy mik is lehetnek ezek?

Bár a motor nem fázik, a gépet is fel kell öltöztetni, hogy Neked még jobb legyen

Minél finomabban kezdjétek a motor bedöntését, kerüljétek a hirtelen mozdulatokat! Az első fék használatát is finomítani kell, hiszen az első kerék tapadása a legrosszabb ilyenkor. Ha lehet, a fékezés megkezdésekor folyamatosan adagoljátok a fékerőt, hogy az első gumi szépen ki tudjon lapulni (ilyenkor a tapadó felület megnő kissé).

Akinek kombinált fékrendszere van olyan, mint például a Honda PCX-en (8.000km-es tartósteszt) vagy a Yamaha Xenteren (winter edition teszt), az még óvatosabb legyen, mert a hátsó fék használatával még jobban megnő az első kerék megcsúszásának a veszélye. Ezt tapasztalatból írom, volt egy ilyen kalandom a múlt héten (erről én is tudnék mesélni…:) – KT). Ahogy lehet, én szét is választom ezt a rendszert, mert jobban szeretem, ha én adagolom az első kerékre a fékerőt… Ha lehet, a gyári guminyomás értékét csökkentsétek 2-3 tizeddel, hiszen a levegő és az aszfalt hőmérséklete is jóval hidegebb, mint szezonban, ezért a gumik sem melegszenek fel annyira, így a guminyomás nem éri el az optimális értéket.

Az MX versenyző tanácsai

Az első fékről még annyit, hogy mikor elkezdünk fékezni, figyeljünk jobban arra, hogy mennyire szorítjuk lábunkkal a motort. Mert a csúszósabb talajon sokkal könnyebben képes becsuklani a motor első kereke. Arra is érdemes odafigyelni, hogyan osztjuk el a súlyt a motoron. Nagyon fontos, hogy túl sok és túl kevés súly sem lehet az első keréken ilyen csúszós-télies körülmények között.

Gáz: elinduláskor finomabban adagoljuk a gázt, pláne ha már nagyon hideg időben motorozunk, mert ilyenkor sokkal könnyebben “megy ki” a motor hátulja. Erősebb gépeken előfordulhat, hogy célszerűbb másodikban indulni. Nem szabad figyelmen kívül hagynunk a motorféket sem: ebből is adódhatnak problémáink. A kanyar előtt fontos arra figyelni, mennyit váltunk vissza és hogyan engedjük ki a kuplungot. Ha hirtelen sokat váltunk vissza és hirtelen engedjük rá a kuplungot, akkor a motor hátulja könnyen keresztbe állhat, és ebből is bukás lehet.


A kanyar kimenetelénél is szintén figyeljünk arra, mekkora gázt adunk. Itt is előfordulhat, ha sok gázt húzunk, a motor szintén keresztbe csúszhat és ebből gondok adódhatnak. Fontos tehát a megfelelő gázadagolás – ez a téli időszakban még nagyobb figyelmet igényel. Ha probléma adódna, és arra kényszerülünk, hogy a lábunkat letegyük (mondjuk egy megcsúszás alkalmával), nagyon fontos, hogy kifelé nyújtsuk, nehogy a motor alá kerüljön.

A hátsó fék használata is nagyobb figyelmet igényel ilyen időben. A nyálkás, csúszós utakon, talajon figyelnünk kell arra, milyen erővel nyomjuk a pedált. Ügyeljünk arra, hogy a kerék ne csússzon fékezés közben, mert ebből is adódhat, hogy a motor keresztbe áll és onnan már nehéz lehet visszahozni. Koncentráljunk arra, hogy a két féket egyszerre használva közelítsük meg a kanyart – és persze a motorfék megfelelő adagolására, lásd feljebb. /Czúni László

Ha ezeket a tanácsokat megfogadtátok, akkor most jön a legnehezebb része a dolognak. Változtatni kell e vezetési stílusotokon! Nekem ez nem nehéz, de a tréningeken azzal szembesültünk, hogy nagyon nehéz benneteket arra rávenni, hogy mozogjatok a motoron. Márpedig most muszáj lesz!

Bármennyire is furcsa, meg kell szokni, hogy a felsőtesteteket a kanyar belső íve felé sokkal jobban be kell dönteni, mint ahogy szoktátok. Aki használja ezt a technikát, még mélyebbre hajoljon ezentúl, hiszen ezzel a módszerrel rengeteg tartalék tapadást adunk a gumiknak, amelyek amúgy sincsenek a helyzet magaslatán ilyen hideg időben.

Finomabban és tudatosabban kell manőverezni ebben a tapadáshiányosabb időszakban

No azért nem kell olyan koptatókat felszerelni a motorosruha könyökére, mint az ifjú MotoGP világbajnok Marquezé, mert jó esetben, esés nélkül addig úgysem fogtok bedőlni soha, de azért arra figyeljetek, hogy a szembejövő sávba ne lógjatok át semennyire!

Ezzel a módszerrel elkezdhető a kanyarodás, elég ha csak kiteszitek a felsőtesteteket és a motor már kanyarodik is abba az irányba. Hangsúlyozom, hogy ez inkább 30-40km/h felett használandó stílus, e sebesség alatt (szűk manővereknél) inkább az ellenkező oldalra üljetek ki és nyomjátok le magatok alatt a motort, ha kis helyen kell megfordulni vagy kanyarodni.

A kéz- és lábzsák, illetve egy magasabb plexi melegen ajánlott a hidegben…

Ezzel azt szerettem volna mondani, hogy a testsúlyáthelyezés (CIKK ITT!) nagyon fontos technika, amit a motorosoknak használni kell! Aki ennek az ellenkezőjét állítja, az nem tud rendesen motorozni, neki ne higgyetek!

– a motorra szükséges téli felszerelésekről ITT, míg a megfelelő ruházatról ITT olvashatsz

Off-road TM Tréning – már most jelentkezhetsz!

Ha lenne igényetek off-road tréningre a tél folyamán, akkor a trening@tesztmotor.hu címre írjatok egy levelet, mert épp most szervezzük, hogy télen se maradjatok motorozás nélkül. Az oktató Czúni Laci lesz, akit szerintem nem kell bemutatni.

Főként a motor csúsztatását szeretnénk nektek megtanítani, nem pedig az ugratásokat, de ha valaki profi krossztréninget szeretne, azt is meg tudjuk oldani! Kétféle tematikára épül, az egyiket sima földúton és döngölt talajú sík terepen tartjuk, a másikat pedig rendes krosszpályán!

A döngölt pályára bármilyen motorral lehet érkezni, de célszerű nem az S1000RR-t elhozni ide 🙂 Inkább egy átlagos, terepre is alkalmas motorral készüljetek, ami bírja a kiképzést, mert itt az esés lehetősége fokozottan benne van a pakliban… A testi épségetek miatt nem kell aggódni, mivel úgy alakítjuk ki a tematikát, hogy a tempó ne legyen nagy. Megfelelő védőfelszereléssel nagy baja senkinek nem lehet!  A tréningek ára 15.000 forint, és alkalmanként csak az egyik tematikát oktatjuk. /BenZso



Comments

comments