Csatlakozz hozzánk

Blog

Hogyan eddz, hogy gyorsabb legyél?

Nem csak a strandon előny ha nem egy szumóbirkózó fizikumával rendelkezel de a versenypályán is a javadra válhat.

Közzétéve

ekkor

edzes es motorozas
ICON AIRFLITE MPS

8 éve egy Aprilia RS 125-tel tettem meg az első köreimet egy lezárt versenypályán. Élvezet volt minden egyes méter a pillekönnyű kis géppel a szűk kecskeméti go-kart pályán. 2011-ben viszont jött az új gép, egy GSX-R 600 K6. Egy rendes gumi felpattintása után, első utam a pályára vezetett. Beiratkoztam a következő 20 perces etapra a meleg nyári délutánon. 10 perc után pedig úgy jöttem le, mint aki most sprintelte át a Kalahárit. Teljesen kiszáradtam, szédültem, remegtem. Na akkor lett világos, hogy mennyire jelentős az az 50-60 kilónyi különbség a kis 125-ös meg a GSX-R között. Illetve fény derült arra is hogy annyira vagyok fitt mint Lagzi Lajcsi a vasárnapi ebéd után.

Aztán részben emiatt, részben más okok miatt elkezdtem a súlyzós edzéssel foglalkozni. Egy évnyi edzés után már sokkal könnyebben ment a dolog. Végig tudtam motorozni a 20 percet és nem arra kellett figyelnem, hogy mikor köpöm ki a tüdőmet. Arról pedig ne is beszéljek, hogy mennyit fejlődött a technikám és mennyivel gyorsabb köröket is tudtam futni. Kintebb tudtam ülni a motoron, nem durrant be a lábam, nem fáradt el a szorításom és nem fújtattam, mint egy gőzmozdony a sisak alatt.

Sokan azt hiszik, hogy majd ha jobb fékeket meg power commandert meg tuning kipufogót tesznek a motorjukra, attól majd gyorsabbak lesznek. Részben igazuk is de azt rengetegen elfelejtik, hogy a legnagyobb változást maga a motoros tudja előidézni.

Nem mindegy azonban, hogy milyen edzést végez az ember. Minden célnak megvan a neki megfelelő edzésterv és diéta. A testépítők a hatalmas izomtömegre mennek míg az erőemelőket nem érdekli, hogy néznek ki csak erősek akarnak lenni. Nem véletlen, hogy rövidtáv futó és egy maratonista is teljes más fizikummal rendelkezik. Ez a helyzet a motorsportnál is. Itt is megvannak azok a célizmok, amelyek a legnagyobb terhelést kapják egy versenypályán megtett kör alatt.

Általánosságban elmondható, hogy a motorok egész nagy sebességeket képesek elérni. Márpedig nagysebesség mellett kis idő alatt is megtörténhet a baj. Ebből adódik, hogy nem árt ha jó a reakcióidőnk. A megfelelő agy-izom kapcsolat kialakításával jelentősen javíthatjuk az észlelés és az izom összehúzódása között eltelt időt.

Milyen gyakorlatokat végezz:

1. Guggolás, felhúzás

A két legjelentősebb alapgyakorlat. Pályán motorozva legnagyobb terhelésnek a lábaid és a gerincmerevítő izmaid lesznek kitéve. Ezért fontos, hogy ezek a megfelelő erőszinten legyenek. Mivel a cél az erő növelése így nyugodtan használj akkora súlyokat, amelyekkel 4 ismétléses sorozatban tudsz dolgozni. Arra azonban mindig nagyon ügyelj, hogy szabályos legyen a végrehajtás. Nem egóra gyúrunk hanem, hogy gyorsabbak legyünk a pályán. Az meg gerincsérvvel nehezen megy.

2. Aerob és/vagy kardió edzés

Nem lesz túl meglepő, amit most mondani fogok. A kisebb súly jobb gyorsulást, könnyebb kanyarodást és későbbi fáradást tesz lehetővé. A reggel éhgyomorra végzett aerob edzésnél nincs jobb módszer a felesleges testzsír eltűnteséhez. Nem kell minden reggel lefutni a maratont. Heti 2-3 alaklom könnyed biciklizés vagy lépcsőzés is megteszi a hatását. Kevesebb zsír, kisebb súly, nagyobb öröm.
A kardiovaszkuláris rendszered sem árt ha karbantartod. A kardió edzés velejárója, hogy könnyebben jut oxigén az izmainkba és így sokkal később fáradnak el. Ha már kifizeted a teljes időt egy pályán, akkor ne akarj már 10 perc után leesni a motorról.

3. Egyéb gyakorlatok

Esetlegesen nem árthat az sem ha a többi izmod is átmozgatod. Ez itt fakultatívan választható módszer. Ha te fekvőtámaszozni szeretsz meg húzódzkodni akkor csináld azt. Variáld a kéztartásod és szépen erősítheted a bicepszed, tricepszed a melled és a hátad egyaránt. Ha inkább az edzőteremben szereted emelgetni a súlyokat, hát lelked rajta. Azért nem írok speciális gyakorlatokat mert nem létezik általánosan elfogadott legjobb gyakorlat. Minden ember genetikájából fakadóan más és más. Nekem a hosszú karjaim miatt nehezen megy a fekvenyomás ellenben marha nagy előny felhúzásnál. Mindenkinek magának kell megtalálnia a legjobb gyakorlatokat. Kicsit jobban koncentrálj a motorosokat érintő testrészekre: láb, hát, alkar.

4. A kaja

A legnagyobb mumus minden testét formálni akaró embernél. Tudjuk te imádsz enni. Képzeld, mindenki más is. Azt azonban meg kell érteni, hogy csak így lehetséges épkézláb időn belül érzékelhető fejlődést elérni. Nem kell csirkét enni rizzsel non-stop. Nem testépítők akarunk mi lenni. Csak ha már gürizünk vele, hogy elmegyünk futni meg súlyzózni, akkor ne dobjuk már ki az egészet a kukába egy meki vagy egy pizza miatt. Kajálj ésszel, igyál sok vizet és meglátod, hogy sokkal gyorsabban fogsz fejlődni.

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending