Hírek

Hogyan add el a motorod?

Most nem a vásárláshoz, hanem az eladáshoz adunk tippeket - egy történet segítségével
Euromotor2
MotoStar

Szöveg, képek: Bérdi Gergely

Azt már korábban részletesen is kiveséztük, mire kell odafigyelnünk használt motor vásárlásakor, arról azonban még nem volt szó, hogy miket érdemes szem előtt tartani a másik oldalon – nevezetesen ha mi adnánk el a gépet. Pedig ez is érdekes kérdés, hiszen könnyen elsülhet balul a “biznisz” a tulaj számára is! Egy kedves Olvasónk most frissen szerzett tapasztalatai segítségével ad tanácsokat Nektek, hogyan lehetne körültekintően megválni (szeretett) motorodtól.

Számtalan cikk van arról, hogy mire kell vigyázni, ha használt motort vásárlunk, de az eladásról már kevésbé írnak. Egy rövid történettel kezdeném: írtam régebben egy cikket az első nyári túrázásomról, amit egy XT 550-es motorral tettem meg. Ez a gép remekül helytállt akkor, és azóta is gond nélkül üzemel; szívemet, lelkemet beletettem ebbe a gépbe. Most ezt a motort árulom, mert a Honda Transalp a következő kétkerekű, amivel tapasztalatokat szeretnék szerezni.

Nagyon sok érdeklődő volt, közülük egy komolyabban jelezte igényét a járgány felé. Megbeszéltük a találkozót, de mivel még nincs meg a jogsija, gondoltam, rendes leszek, elviszem neki a motort 220 km-re a lakhelyemtől, legalább megejtem a szezonnyitó túrázást. Abban is megegyeztünk, hogy egy szerelő átnézi majd, mert a vevő nem értett hozzá. Ebbe gondolkodás nélkül bele is mentem, hiszen frissen van szervizelve a gép, a külsején kívül semmi kivetnivalót nem lehet benne találni. 28 éves korához képest ez a motor kitűnő motorikus állapotban van. Megérkeztem Budapestre, ahol időpontunk volt egy elég neves motorbolt szervizében. Az első benyomásaim nem voltak pozitívak, ugyanis a nevéhez képest a szerviz elég nevetséges helyen volt, de ez természetesen nincs összefüggésben a szerelők szaktudásával – gondoltam.


Eredményesen eladni sem egyszerű egy motort, ahogy általában a vásárláshoz is szerencse kell

A sztárszerelőnk fél óra késéssel megérkezett, miközben az udvarban egy emberke (feltehetően az asszisztense) – akit leginkább az Üvegtigrisben megismert Sanyikához tudnék hasonlítani – pár robogót tologatott egyik sarokból a másikba (a szerepe körülbelül ennyi volt a történetben). Én úgy vélem, ha kivizsgálásra viszek egy járművet, ott objektív véleményt adnak róla, de ez itt nem így történt. Ahogy ránézett a motoromra, rögtön azzal kezdte, hogy ismeri ezt a típust, neki is volt, és ez egy nagy rakás trutyi (orvostanhallgató vagyok, ha egy betegnek valami betegségét diagnosztizálni kell, nem azzal kezdem, hogy szerintem. Például, ha valakinek fáj a feje, akkor nem azzal kezdem, hogy szerintem frontérzékeny, mert lehet, hogy a valóságban egy daganat van az agyában. Szerintemet csak azután mondunk, miután kivizsgáltunk minden tünetet).

Utána elkezdte nyúzni a gépet, de igazából semmi komolyat nem volt képes megállapítani, bár rengeteg dolgot felírt, hogy ez pocsék, az pocsék, az biztosan nem jó az sem, satöbbi. Utána felvilágosítottam, hogy amiket felsorolt, azoknak a fele éppenséggel most lett cserélve. Ami felháborított, hogy egy-két ilyen “biztos” kijelentést – amiről a vizsgálat alatt bebizonyosodott, hogy nem igaz – az összegzésnél újból felrótt.

Íme a “hibalista”, a teljesség igénye nélkül

A henger felől a szívócsonkok öregek, ez látszik rajtuk, biztosan falsot szívnak. Ellenőrizte, nem szívott falsot

A fékek biztosan kopottak és vacakok. Nincsen egy éve, hogy cseréltem benne a komplett fékrendszert

– Ezekben a motorokban tipikus hiba, hogy tönkremennek az elektromos dolgok és biztosan ebben is mindjárt tönkremegy minden. Most lett újratekercselve, a feszültségszabályozó is új benne, most olyan tökéletes az elektromos rendszer, hogy annak ellenére, hogy 28 éves, hidegen második-harmadik rúgásra beindul és autópályán 110km-en 80-90-es tempónál 3,8 litert fogyaszt!

– A rugók túl puhák, biztosan nincs bennük olaj. Nem tudom, hogy ő mit várt egy rugótól, de elöl-hátul azt a célt szolgálja, hogy kiegyengesse az út viszontagságait. Én a 95 kilómmal ráhuppantam az ülésre és láss csodát, a rugó összenyomódott. Nem ütközésig, csak
annyira, amennyire minden más hasonló rugó összeugrana

– A motorból folyik az olaj: biztosan rossz a tömítés, mert az előző vidéki szerelő kispórolta belőle

– Erre külön felhívtam a vevő figyelmét, ugyanis az történt, hogy az olajbetöltő nyílásnál lévő tömítés elöregedett és egyszer menet közben kiköpte az olajat, ami ezután a vázon végigfolyva mindenhova kifolyt és voltak bizonyos pontok, ahol rá is égett. De ezt a problémát azóta orvosoltam, és amit tudtam, le is takarítottam. Ekkor jelent meg a “Sanyika”, aki megállapította, hogy ez friss olaj, mert meleg. Lehet, hogy nem ismeri a termodinamika törvényeit, de annyi elképzelése lehetne a dolgokról, hogy tudja azt, hogy egy nagyobb tömegű melegebb test képes felmelegíteni a vele kapcsolatba kerülő kisebb testet (a kisebb test az olaj, a nagyobb test a motorblokk, amivel előtte nyomtam le 230 km-t, érthető tehát, ha meleg volt)

– A hátsó kerék mozog, a tengely kopott, ezt meg kéne perselyezni. Ez természetesen igaz, de 28 év és 75 ezer kilométer után ne várja azt senki egy enduro motortól, hogy kisujjal kitolja a kerékből a tengelyt


Szeevúúúsz! “Gyakorlatilag végig alázta a motoromat, amit “Sanyika” látványos arcvágásokkal kísért”…

Miután gyakorlatilag végig alázta a motoromat (amit “Sanyika” látványos arcvágásokkal kísért), és a vidéki szerelőket (ugyanis azok csak pocsék munkát képesek végezni, és kispórolják az anyagokat és a tömítéseket, ami természetesen náluk elő nem fordulhat), elvitte egy körre. Miután megérkezett látszott az arcán, hogy örült volna, ha neki anno ez lett volna a motorja és nem az, amivel csak rossz tapasztalatai voltak. Ennek ellenére elkezdte magyarázni a vevőmnek, aki végighallgatta az egész eddigi “objektív” vélemény-sorozatot, hogy erre rá fogja költeni a gatyáját is, ha megveszi, mert ez holnapra szét fog esni (itt jegyezném meg, hogy egy komplett blokk ebből a típusból 30.000Ft-tól beszerezhető, de ő természetesen csak a gyárival hajlandó foglalkozni, ami szerintem csak sznobság).


“28 éves korához képest ez a motor kitűnő motorikus állapotban van”– a sztárszerelőnek nem ez volt a véleménye…

Ezután a vevőm elállt a vétel szándékától, amihez természetesen joga van és érthető is volt, mert egy laikusnak ennyi bőven elég volt ahhoz, hogy elmenjen a kedve. Ekkor jött a következő lépés, hogy én rááldoztam egy egész napot, kb. 20 liter benzint, valamint autópálya díjat, szóval ezt ki kéne akkor fizetni. Úgy véltem, hogy ez ilyen esetben magától értetődik, de a vevőm felháborodva közölte, hogy erről nem volt szó és maximum csak az idefelé utamat hajlandó megtámogatni, kis győzködés után 7000Ft-ot volt hajlandó adni, ami nekem még így is 3000Ft vesztességet jelentett. Az egész történetből a következőket tudtam leszűrni:

Tanulságok, tanácsok

– Legyél tisztában a motorod hibáival, és arról tájékoztasd a vevőt, mert ha a helyszínen állapítja meg a szakértő, akkor az kellemetlen tud lenni, azonnal elveszik a bizalom

– Ha szervizben akarja megnézetni, előzőleg Te is tájékozódj arról a szervizről, mert ha kifogsz egy hasonló szakit, aki csak a nem létező tudását akarja fitogtatni, nem lesz jó se a vevőnek, se neked

– Arra készülj fel, hogy az önbizalmadat megpróbálják aláásni, hogy olcsóbban add.
Fontos, hogy ha nem vagy feltétlenül rászorulva a motor eladására, akkor tartsd észben, hogy mi az a legalsó határ, ami alá nem szabad menned, mert valószínű, hogy mindenki olcsón akar gépet
szerezni, de neked nem kötelességed nekik ezt megadni (vagy adj meg egy picit magasabb árat, így lealkudhatják a “legalsó határig”, és mindenki boldog… – a szerk.)

– Ne vidd a motorodat SEHOVA! Ez azt fogja jelezni, hogy meg vagy szorulva. Ezt pedig SOHA nem szabad mondani, mert akkor mélyen ár alatt akarnak csak pénzt adni a motorodért! Ha nincsen más mód, akkor előzőleg tisztázzátok, hogy az útiköltség a vevőt fogja terhelni, főleg, ha nem tudtok megegyezni

– Pucold le a motort, mert az első benyomás sokat számít

– Ha szeretted a motorodat, és nem vagy rákényszerülve az eladásra, csak olyannak add el, aki megérdemli

Ezzel az írással nem a saját sérelmeimet kívántam “megtorolni”, pusztán csak egy rossz tapasztalat, amit az Olvasók remélhetőleg fel tudnak használni a későbbiekben, hogy ne essen meg velük is hasonló eset. A motorbolt nevét szándékosan nem írtam le, ugyanis senkit nem akarok lejáratni, és a honlap sem ezt a célt szolgálja.

Nektek milyen – akár pozitív vagy negatív – tapasztalataitok vannak a motorotok eladásáról?


Ezek még a nyári túra képei az XT-ről – Gergely Transalppal folytatná pályafutását

Comments

comments