Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Heti hetes: Mire figyelj, ha városban motorozol?

Hét pontba foglaltuk össze, hogyan élheted túl a nagyvárosi dzsungelharcot, nap mint nap. Motorral sebezhetőbbek vagyunk, de van több nagy fegyverünk…

Közzétéve

ekkor

heti hetes varosi motorozas galeria
ICON AIRFLITE MPS

Szöveg: Domino, KT Képek: TM, archív

– “Heti hetes” néven új sorozatot indítunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
Legutóbbi 7 pontunkban azzal foglalkoztunk, miért érdemes robogóval járnod a városban (autó helyett), most pedig továbbmegyünk és olyan városi jellegzetességekkel foglalkozunk, amivel mindenképp tisztában kell légy, mielőtt két keréken nekivágsz ennek a kemény világnak, az urbánus betonerdőnek…

Mi minden nap motorral járunk a (fő)városban, és hát láttunk már ezt-azt (ma például a józsefvárosi piacnál egy “koccci”-t toltak előttem az úttesten, velem szembe, amiről – pont mire odaértem – le is esett egy csomag…ami után persze ugrott az útra a mandulaszemű gazdája…de sikerült kikerülni! – a szerk.). Vannak helyzetek, amikre nehéz (lehetetlen) felkészülni, de (majdnem) minden másra itt ez a kis összeállításunk, amely tudatában már biztonságosabban járhatsz a magas házak között. Mondjuk úgy, hogy ez a kötelező olvasmány, mielőtt mindennapi városi motorozásra (munkába járásra) adod a fejed.

Kezdjük ott, hogy a nagyvárosi dzsungel fokozottan veszélyes terep, hiszen gyakorlatilag a közlekedés összes résztvevője (gyalogosok, biciklisek, autósok, motorosok, rolleresek) jelen van, sokszoros szorzóval, és rájuk mind-mind oda kell(ene) figyelni, ezt tartsuk szem előtt.

1. Ne csak előre láss, hanem hátra is!

Szándékosan nem “nézz”-t, hanem “láss”-ot írtunk (a látszódásról pedig már beszéltünk!). Amikor sávot készülünk váltani – minél előbb, annál jobb alapon -, jelezzük azt, és igen, nézzünk a visszapillantóba, sokszor, mindkettőbe! Mindig tudnunk kell, hogy mi (ki) van körülöttünk! Bizonyos szempontból egyszerűbb is a dolgunk, mint az autósoknak, hiszen nincsen B-C oszlopunk, ami holtteret képezne a hátunk mögött, de azért mi sem láthatunk mindent, úgyhogy…

TM Tipp

…ha nem tiszta a szitu, és nem vagy biztos a dolgodban, nyugodtan hátra is fordulhatunk ellenőrizni, nincs-e valaki a holttérben (csak ne sokáig bámészkodj hátrafelé, mert addig sok minden történhet előrefelé… Igaz ez a tőlünk jobbra eső sávra is, mert bár ott nem szabadna, hogy bárki megelőzzön minket, a való életben mégis sokszor előfordul…

Tükröm, tükröm, mondd meg nékem, hogy mi a fene folyik mögöttem!

2. A sorok között…csak óvatosan!

Ha az álló sorok között csorgunk előre, ezt mérsékelt tempóval, extra figyelemmel tegyük, hiszen bármikor előfordulhat, hogy valaki „átdugja az orrát”, vagy kinyitja az ajtót… Nézzünk valamivel előbbre, mert ha csak az orrunkig látunk, és az előttünk/mellettünk lévőt figyeljük, úgy nem tudunk olvasni a forgalomból. Ha azt látjuk, hogy zöldre vált a lámpa, készüljünk fel rá, hogy megindulnak az autók (sokszor idegbeteg sofőrökkel), ekkor figyelmesen, és kellő udvariassággal soroljunk be (direkt nem pofátlanságot írtunk).

TM tipp

Nem szabad elfelejteni, hogy – ugyanúgy, ahogy mi is törünk előre – fel kell készülni arra, hogy más motoros is ugyanezt teszi! Tehát mikor a sorok közé megyünk, győződjünk meg róla, hogy nincs-e már ott valaki, vagy nem vágtat-e egy futár éppen a kocsik között, amikor mi is úgy döntünk, fogy a felezővonalon lopjuk tovább a lámpáig a távolságot.

A kocsik között fokozottan figyeljünk – ha elindultak, álljunk be mi is a sorba!

3. A buszsáv a miénk, de…

A buszsáv használatának lehetősége ugye fennáll számunkra, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az autósok többsége nincs felkészülve az ott közlekedő motorosokra (sokan csak a nagy kék valamiket figyelik, ha az nincs, akkor biztosan szabad a pálya alapon…). Ezért ha ezt a lehetőséget választjuk, mindig fokozott elővigyázatossággal közlekedjünk ott, felkészülve a jobbra kanyarodáshoz átsoroló járművekre, vagy a szemből, ugyancsak a (buszsávon átívelő) kanyarodósávból érkezőkre.

TM tipp

Sajnos nem csak az említett veszélyekre kell felkészülni a buszsában, hanem olyan nehezítő tényezőkre, melyek miatt sok motoros egyszerűen hanyagolja is a témát (nekik nem sietős). Ilyenek az irgalmatlan, az Andok hegyvonulatait idéző nyomvályúk az autóbusz öblök közelében, vagy a lámpák előterében – ahová ráadásul még egy rakás olaj és ilyen-olyan folyadék is csöpögött szocialista járműgyártásunk kiválóságaiból. És akkor a csatornafedőkről (sokszor 10 centis mélyedés kíséretében!) és a plusz BUSZ felfestésekről még nem is beszéltünk. Van mit kerülgetni, na – egy bójázós edzés nem árt egy buszsávos munkábamenés előtt…

Hiába nincsenek itt autók, a buszsáv tartogat meglepetéseket, nem is keveset…

4. A villogó sárga gyalogos

Ugyancsak „veszélyes övezet” az a kanyar, ahol a zebrán átkelő gyalogosok egyszerre kapnak zöldet a járművekkel – itt kifejezetten készüljünk rá, hogy bármikor állóra fékezhet az előttünk haladó. Illetve, hogy az itt átkelő, okostelefonozó és tabletező, lehetőség szerint a zebrán facebook-csetelő kedves átkelőnek fogalma sincs arról, hogy egyszerre kapott zöldet a kanyarodó járművekkel – amik közül a pizzafutárok ígyis-úgyis előttük fognak áttépni (de azt a repedt 2T hangot legalább észreveszik, már ha nincs a fülükben az mp3-dugó…)

TM Tipp

Ilyen zöldet, de mégis pirosat kapós esetekben az a fontos, hogy határozottak legyünk, és ne lépjünk semmi váratlant – se a gyalogosok, se pedig a hátsónkban már türelmetlenkedő autós számára, akinek már nagyon fordulhatnékja van! Ezzel azt szeretnénk mondani, hogy át lehet menni a gyalogosok előtt, de extra óvatossággal, nagy ívben kerüljük ki őket. Nem szerencsés, ha az utolsó pillanatban meggondoljuk magunkat, mert mi van, ha a mögöttünk jövő nem teszi?! Eláruljuk: hamar mi is gyalogosok leszünk a zebrán…

A gyalogosok a zöldnél a legkevésbé számítanak rá, hogy másnak is zöld a lámpa

5. A közlekedési lámpa nem “karácsonyfa”

Azaz nem drag-lámpa: itt nem a sárgára kell rádobni a kuplungot, mint Kunmadarason. Nehéz ezt megállni, ha előttünk sok a hely, mögöttünk meg sok a türelmetlen autós (vagy éppen sietünk) – de érdemes csak a zöldre indulni, és akkor sem “nagyon”. Ugyanis ha a másik fronton valaki nagyon “lekési a csatlakozást”, és egy “több másodperces” piroson hajt át nagy gázzal, akkor lehet rá esély, hogy találkozunk…

TM tipp

Emiatt érdemes akkor is körülnézni egy-egy ilyen induláskor a kereszteződésben, ha már zöld utat kaptunk. Fokozottan igaz péntek (illetve már majdnem minden nap) délután 4 óra tájban Budapesten – tehát amikor az “ereszdelahajam” káosz folyik, és már nem egyértelmű, hogy “ki kivel van”. Ugyanakkor egy “nagy gáz” is sok mindent megoldhat a városban (amikor gyorsan magad mögött hagyod a veszélyzónát, de a lényeg, hogy határozott légy, és persze biztonságosan el tudj menekülni (és meg is tudj állni…).

Hiába a mosolyog, a sárga még nem zöld! Ezalatt keressük meg a kuplungot, és találjunk egy fokozatot!

6. Ne “siess”, nem éri meg

Azért tettük idézőjelbe a “siess”-t, mert egy motorral, különösen egy robogóval egyébként is sokkal dinamikusabban fogsz haladni a forgalom többi, beragadva “bénázó” résztvevőjénél – ne tegyél rá egy lapáttal, mert a városban nagyon gyorsan történnek a dolgok. Ahogy a legelején is említettük, az urbánus dzsungel összes “állatfaja” jelen van, akik nem mind azt lesik, hogy hogyan akadálymentesíthetnek Téged, hogy gyorsabb lehess…

TM tipp

Sietés helyett próbáld meg inkább “folyatni” a menésedet. Hogy ez mit jelent? Próbáld meglovagolni például a zöldhullámot, ami mint tudjuk, nem (mindig) hozható összefüggésbe a gyorsaságoddal, gyorsulásoddal. Magyarán egy bizonyos (megkockáztatjuk: szabályos) tempóval közlekedve bizonyos helyeken kifogod a zöldeket, míg ha sietnél, minden kikapott pirosnál fékezhetnél egy “egészségeset”. A technika is jobban jár, és Te is előbb odaérsz – vagy ha nem is, az biztos, hogy később sem…

Ésszel mész, tovább érsz – ez a városban hatványozottan igaz…

7. Ne “tompulj el”, keress új utakat!

Ha nap mint nap ugyanazon az útvonalon járunk, egy idő után már a rutin vezeti alattunk a vasat, ami nem feltétlenül szerencsés. Biztosan ismered ezt: mikor úgy érzed, bekötött szemmel is eljutnál A-ból B-be. Ha úgy érezzük, nagyon „beletompultunk”, válasszunk olykor más útvonalat, vigyünk valami újdonságot a megszokásba, hogy ezáltal a figyelmünk is felfrissüljön.

TM tipp

Hogyha viszont új irányból közelítjük meg a helyszínt, adjunk elég időt magunknak! Egyrészt az első alkalmakkor arra, hogy (időben) kényelmesen elérjük célunkat, ne kelljen kapkodni az ismeretlen terepen. Másrészről pedig, hogy megszokjuk az esetlegesen új forgalmi szituációkat, ne ugorjunk fejest a nagyvárosi dzsungelbe, fokozatosan kurtítsuk a menetidőt – egy bizonyos pontig, persze…

Az új utak új élményeket jelentenek – de nem árt óvatosnak lenni az elején (is)


– még több Heti Hetes: Mire figyelj az első pályára lépésedkor? (tippek kezdő pályázóknak)

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending