Csatlakozz hozzánk

Blog

Heti hetes: Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?

Legalább hét okod van rá – legalábbis mi hét pontban foglaltuk össze, hogy miért érdemes nap mint nap robogóznod a nagyvárosi dzsungelben. Ha három szóban kellene: idő, pénz és fun…

Közzétéve

ekkor

heti hetes robogozas a varosban
Euromotor3

Szöveg: Csősz Dani, DennyM, KT Képek: TM archív

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

– “Heti hetes” néven új sorozatot indítunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
Legutóbbi 7 pontunkban azzal foglalkoztunk, mire figyelj az első pályára lépésedkor, most pedig megvizsgáljuk és alátámasztjuk, miért jobb a robogó, mint az autó – a városban:

1. Mert gyorsabb

Drága az időd? Tikkelsz a dugóktól? Hidd el, a robogózás a leggyorsabb módja a város átszelésének. Használhatod a buszsávot (bár extra óvatosan, mert a héten úgy ránk húzták a kormányt a buszsávban, hogy a könyökömön már szinte éreztem a kocsiajtó üvegét… – a szerk.), előregurulhatsz az álló sorok között (ezt is óvatosan, lásd lentebb), a dugó sem ellenfél… Ráadásul még egy 125-össel is lazán leszel annyira dinamikus, hogy mindig te legyél az első a pirosnál.

A gyorsaságnál leginkább a súly/teljesítmény arány számít. Ha érdekel, hogy milyen esélyekkel indulsz egy Yamaha T-Max robogóval egy Porsche Boxster (nem Boxter) ellen, íme egy táblázat:

TM tipp

Ha fontos számodra a dinamizmus, akkor legalább 125, de inkább 250 köbcentiben gondolkodj! Utóbbi már az agglomerációból bejárni is ideális, a gyorsforgalmikon sem fogy ki a szuflából.

A lendület a rendszámos robogóktól kezdődik…

2. Mert olcsóbb

A használt robogók vételára viszonylag alacsony, akár 3-400 ezer forintért is találhatunk megérős darabokat – de ha lejjebb adunk az igényekből, már 200.000 forintból is robogózhatunk (rendszámosan). A kis teljesítménynek köszönhetően az éves biztosításuk pár ezer forintból kijön és a szervizelésükre sem kell ráköltened a gatyádat, mint az autóknál. Jellemzően 6.000km-enként elég olajat cserélni: ha szakszervizben csináltatod, akkor is bőven 10 ezer forint alatt kijössz. Ha robogózol, akkor több pénzed marad benzinre, ruhára vagy sörre.

TM tipp

A használt robogók jelentős része külföldről származik. Biztos forrásból vásároljatok, vétel előtt nézessétek meg a robogót egy hozzáértővel, ne dőljetek be a külsőnek. Válasszatok olyat, amihez van hátsó doboz és akár plexi is, legyenek jók a gumik és a fékek, és ne a leges- legolcsóbbat szúrjátok ki magatoknak – mert arra úgyis ráfizettek.

Újonnan nem olcsó még egy 125-ös sem, de használtan pár százezerért is széles a kínálat

3. Mert alig eszik

Ha szereted a dízel autókat (vannak itt ilyenek?! Az üzemanyag neve benzin 🙂 – a szerk.), mert kevesebbet fogyasztanak, hát még hogy fogod szeretni a robogózást! Egy 125-ös négyütemű robogó beéri 2,5-3 literrel 100km-enként. Ennyit akkor sem hozol ki az autódból, ha tolod – de ha utánaszámolunk, valószínűleg még a tömegközlekedés is drágább.

Ha naponta 20km-t kell megtenned, akkor így alakulnak a költségeid 30 napra:

TM tipp

Haladj a korral, és ha lehet, akkor ne vegyél kétütemű robogót. Ugyanakkora hengerűrtartalom mellett erősebb ugyan, de jóval többet is fogyaszt és még az olajat is öntheted mellé (vagy bele 🙂 – a szerk.). Az 50-es négyüteműt megint csak nem érdemes erőltetni, mert bár a fogyasztása még a két litert sem éri el, de cserébe alig megy többel 50-nél, és ezt a csúcs tempót is nehezen éri el. Ez pedig veszélyes városban – azon kívül meg kész életveszély.

A benzinkúton kevesebbet töltesz – időben is…

4. Mert mindenhol elfér

A forgalmat elkerülni autóval még az ügyeskedőknek sem megy, dugók márpedig vannak, és lesznek, nem csak péntek délután. Ha oda is érsz a célhoz, például a főváros belvárosában akár 20 percig(!) is körözhetsz egy parkolóhelyért, amiért utána még 400 forintot legombolnak rólad óránként. Robogóval garantáltan nem kell rostokolnod az álló kocsisorban, most már a KRESZ is megengedi az előregurulást. A parkolás megint csak nem kihívás, ha hagysz elég helyet a gyalogosnak, akkor még a közterületes mikulás is megkímél, a parkolóőr pedig eleve nem büntethet meg a járdán. Aki sokat jár a városban, viccen kívül képes akár 1-2 órát is megspórolni a napjából.

TM tipp

Óvatosan előzd az autókat a dugóban. Mindenki próbál helyezkedni, előrébb jutni, ilyen feszült helyzetben nagyobb a balesetveszély. Csak akkor előzz, ha állnak az autók, ha már elindultak, akkor állj be a sorba. Higgy nekünk, nem fogsz sokkal előbb odaérni a célba, ha kockázatot vállalsz.

Ha állnak a kocsik, akkor ez a művelet szabályos – mint kés a vajon!

5. Mert praktikus

Ha nem kell (túl nagy) csomagokat vinned, és ha nem tartasz attól, hogy a sisak összekócolja a frizurád, akkor a robogó is tud teljes értékű közlekedési eszköz lenni. A dobozba vagy a csomagtartóba pakolhatsz, vihetsz magaddal váltás ruhát, és beleteheted a sisakod. Nem kell előredőlnöd, mint egy “olyan” motoron, így nem lesz kint a derekad és mivel nincs váltókar, a cipőd sem koszolod össze. Olyan kényelmes ülni rajta, mint a bárszéken a kedvenc italod mellett. Az sem gond, ha utas van, dobj a fejére egy bukót, és hajrá!

TM tipp

Ne vedd félvállról a biztonságod, öltözz fel robogóra is rendesen. És ugyanezt várd el az utasodtól is. A robogódhoz szerezz be egy hátsó dobozt, ha még nincs, zseniális, hogy így mennyi mindent vihetsz magaddal. Ha zavar a menetszél, akkor rakj fel egy plexit, ha pedig további szélvédelem kellene, a lábadra és a kezedre is lehet kapni bélelt szákot.

Ezért (is) imádjuk a robogókat: sok mindent képesek elnyelni. A védőfelszerlésekről nem szabad megfeledkezni!

6. Mert élvezetes

A robogót sokan nem veszik semmibe, pedig szinte ugyanolyan vezetés élményt ad, mint egy motor (biztos ez?! 🙂 – a szerk.). Közlekedni is jó érzés vele, kikapcsol, mintha sportolnál, de ha nagyon tele a puttonyod, elmehetsz vele “csak úgy robogózni” valamerre. Sokan túrázni is járnak vele, sokkal közelibb és különlegesebb élményt ad, mint egy autó, természetesen. Robogózni jó! (lásd legalul!)

TM tipp

Ha nem csak városban használnád, akkor vegyél egy nagyobb robogót, például 400-asat (vagy még “maxibbat”), amivel akár a Balatonhoz is kényelmesen el tudsz menni a pároddal. Autópályázni is lehet velük, de városban is isteni közlekedni. A fogyasztásuk még mindig legalább feleannyi, mint egy autónak…

A maxirobogókkal már messzebbre is merészkedhetsz

7. Mert beinthetsz a vezetésnek…

Ha nem szereted fölöslegesen növelni az állammal szembeni kötelezettségeidet, vagy imádsz lázadni a rendszer ellen (és amolyan hozzánk hasonló “törvényen kívüli” figura vagy – a szerk.), akkor is jó választás a robogózás. Egyrészről egy 50-esre nem kell rendszám, így az ezzel kapcsolatos költségektől is megkíméled magad (ilyenkor szinte csak benzinre költesz). A segédmotoros kerékpárok esetében nincs, a kisköbcentis motoroknál pedig nagyon alacsony a gépjárműadó. Ha cég nevére veszed a 125-öst, akkor leírhatod költségként és visszaigényelheted az áfát. Tiszta adóparadicsom, nem?

TM tipp

Azért van abban hátrány is, ha valamire nem kell rendszám. Sajnos nagyon könnyen lophatóak, és nyilvántartás hiányában el is adhatóak ezek a robogók. Azt javasoljuk, hogy inkább 125-ös (150-es) robogóban gondolkodjatok – és rendszámmal, ha kérhetjük 🙂

A rendszámos robogókat sem terhelik komolyabb költségek


– Robogózni jó! 1. rész (mit is takar a robogó), 2. rész (robogók főbb előnyei, jellemzői) és 3. rész (kik robogóznak, és kiknek érdemes)

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending