Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Heti hetes: Hogyan túrázz?

Most a hova? után a hogyan kérdésre adunk válaszokat: ezt mindenképp olvasd el, mielőtt nekivágsz a nagy szezonzáró motoros túrádnak! (túratippek, jótanácsok)

Közzétéve

ekkor

heti hetes turatippek2
ICON AIRFLITE MPS

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Előző cikkünkben pár lehetséges bel- és külföldi túraútvonalat, célpontot ajánlottunk a figyelmetekbe. Most ahhoz adunk tippeket, hogy mire is érdemes figyelni elindulás előtt és menet közben, hogy a túra ne a rossz élmények miatt maradjon emlékezetes.

Egy túra során nem csak a célpont a lényeges, hanem az oda vezető út is. Válasszunk szép útvonalakat, ahol már menet közben is van látnivaló, gyönyörködhetünk a táj szépségében. Ebből következően a tempót is úgy lőjük be, hogy ez lehetséges legyen. Ha vannak út közben érdekességek, álljunk meg megnézni azokat – de ezt előre beszéljük meg a társainkkal. Ez csak a “nulladik” tanács volt, további tippjeinket alább olvashatjátok.

A túrázás nulladik szabálya: válassz szép útvonalat!
Túratippek

1. Először is, az időkeretünkhöz, az anyagi lehetőségekhez és a társasághoz mérten válasszunk célpontot. Ha csak 2 napra akarunk kiruccanni, és nincs rá sok pénzünk, ne most akarjuk körbemotorozni a kontinenst. Ez esetben menjünk inkább országon belül valahova, vagy a már említett szomszédos régiókba. A társakat pedig lehetőleg úgy válasszuk meg, hogy köztük hozzánk hasonló tudású, tapasztalatú motorosok legyenek, és így senkinek ne kelljen „alább adnia”, se pedig túlvállalnia magát.

Ugyanígy fontos lehet az, hogy azonos kategóriából válasszunk társakat. Tapasztalat, hogy a sportmotorosok szeretik a tempós, kanyargós hegyi utakat, de nem szívesen mennek nagyon messzire. Az ilyen típusú motorkerékpárok futóműveinek sajátossága miatt ugyanakkor nem szívesen merészkednek rosszabb minőségű utakra sem. A túramotorosok viszont inkább kényelmesebb tempóban motoroznak, hosszabb távokra is örömmel vállalkoznak, míg az endurósok nem rettennek meg akkor sem, ha el kell hagyni az aszfaltot.

Akkor az igazi a túra, ha – nagyjából – azonos képességű motor(os)ok gurulnak együtt

2. A tankolásokat is tervezzük meg még indulás előtt: ha a motor például 6 litert fogyaszt 100 kilométerenként, és 18 literes a tank, 300 kilométert tudunk megtenni egy teletöltés után. Természetesen ne centizzük ki, kalkuláljunk inkább úgy, hogy 200 kilométerenként meg tudjunk állni egy kútnál. Ilyenkor egyúttal tartsunk is szünetet, együnk, igyunk, kávézzunk, frissítsük fel magunkat, hogy aztán újult erővel folytathassuk az utat – mentálisan és fizikailag is! 200-250 kilométernél többet egyébként sem ajánlatos egyhuzamban levezetni.

A napi etapot az alapján határozzuk meg, hogy milyen jellegű utakon megyünk: autópályán 5-600 kilométer is bátran bevállalható, de kanyargós hegyi utakon, vagy rosszabb minőségű földutakkal tarkított terepen 2-300 kilométer is bőven elegendő (sok) lehet. Ráadásul érdemes úgy kalkulálni, hogy sötétben már ne kelljen vezetnünk, mert ilyenkor a vadveszély és a rossz látási viszonyok fokozott rizikót jelentenek. Ne kockáztassunk!

A tempót etikus a leglassabb résztvevő sebessége szerint belőni…vagy egy-egy gyors rész után bevárni…

3. A szállás kiválasztása is fontos kérdés egy túra esetében. Ha előre tudjuk, hogy hol és hány éjszakát fogunk aludni, már otthonról foglaljunk le egy-egy kiválasztott szobát. Ilyen esetben előre tisztázni kell, hogy a résztvevők hajlandóak-e például többágyas szobákban megszállni, vagy esetleg egy kemping is megfelelne-e számukra.

Ha az útvonal hosszú, és minden este más-más szállást kell találni, egy kicsit kényelmetlenebb lehet a dolog, mert ez esetben előfordulhat, hogy „vaktában” indulunk útnak. Ilyenkor sokszor a szerencsén is múlhat, hogy mennyire sikerül megfelelő szállást találunk az adott éjszakára, de vigasztaljon a tudat, hogy egy estét gyakorlatilag bárhol ki lehet bírni. Azonban ha tehetjük, lehetőleg olyan helyet válasszunk, ahol a motorokat is biztonságba helyezhetjük, lehetőleg egy zárt parkolóban.

Fontos a megfelelő szállás – és kofferszett – kiválasztása…

4. Túravezetőként mindig legyünk felkészültek, és tartsunk fejben minden apró részletet. Így ha rögtönözni kell, azt is hatékonyabban tehetjük meg. Azonban, ha „csak” résztvevők vagyunk, akkor is akadnak feladatok: csak megfelelően felkészített motorkerékpárral induljunk el, tartsuk be a túravezető kéréseit (no meg persze a KRESZ szabályait), az átlagosnál is jobban figyeljünk a magunk és társaink biztonságára. Ha bármilyen bajt észlelünk, időben szóljunk. Ajánlott a zipzár alakzatban való haladás, így mindenki megfelelően láthatja az előtte lévő útszakaszt, és baj esetén a kikerülő manőver is könnyebben megvalósítható.

5. A pénzt is nagyjából kalkuláljuk ki előre. Ne számoljunk ki mindent forintra pontosan, mert bármikor közbejöhet egy váratlan kiadás, de ne is legyen nálunk az előreláthatóan szükséges összeg sokszorosa sem. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy napi 25 – 30 000 forinttal számolhatunk, és ebben benne van a benzinköltség, az esetleges útdíjak, a szállás, étkezés. Ha előre tudjuk, hogy például kompozni fogunk, vagy más, extra költséggel járó közlekedési formát veszünk igénybe, akkor azt számoljuk hozzá pluszban.

Azt ugye mondani sem kell, hogy a dobozokon sok (sör) múlik…

6. Csomagolásnál semmi felesleges dolog ne kerüljön a táskákba, csak a legszükségesebb ruhák, tisztálkodási szerek. Ha tudunk majd mosni, akkor vihetünk magunkkal valamivel kevesebb ruhát is, de meleg pulóver, esőruha mindig legyen nálunk. Ez utóbbiból az egyberészes verziót ajánljuk, mert egészen biztos, hogy akkor egyetlen vízcsepp sem jut be az alá.

A motorra rögzített zárható dobozok sokat segíthetnek a csomagelhelyezésben. Vegyünk példának egy 52 literes top case-t: ez 5 kiló önmagában, és 10 kilogramm a maximális terhelhetősége. Ha ehhez felrakunk még két-két 33 literes oldaldobozt, hatalmas tároló helyet nyerünk. Vigyázni kell azonban, hogy ne terheljük túl a motort, mert azzal a menettulajdonságai alapvetően megváltoznak. Olvassuk el motorunk használati útmutatójában, hogy mekkora a maximális terhelhetősége, és ebbe számoljuk bele az utas súlyát is, és szükség esetén állítsunk a hátsó rugóstagon.

7. Végül, de nem utolsó sorban (inkább elsősorban!), készítsük fel a paripát a hosszabb távú bevetésre! A gumi bírjon többet, mint a valós táv, és olajcserét is végezzünk az út előtt, ha kell. Defektjavító spray, pár alap szerszám és elsősegély felszerelés is mindig legyen nálunk.

Ezek persze csak a legalapvetőbb dolgok, melyeken kívül még számtalan apróság felmerülhet. Fontos szem előtt tartani, hogy egy motoros túra alapjaiban más, mint egy autóval megtett út. Kompromisszumokat kell kötnünk mind a kényelem, mind a magunkkal vihető poggyász tekintetében, de ha ezt elfogadjuk, és mi magunk is rugalmasak vagyunk, nagy baj nem lehet.

Később aztán, ha már sokat túráztunk, számos rutindolog már „csuklóból” fog menni.

– még több Heti Hetes:
– A szélrózsa 7 iránya (túracélpontok)
– Hogyan motorozz kánikulában?
– Vadveszély…
– Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
– Mire figyeljetek, kezdő lányok?
Hogyan kerülheted el a bajt?
Mire figyelj, ha városban motorozol?
Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?
Mire figyelj az első pályára lépésedkor?

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending