Mivel már igen korán sötétedik, nem nehéz beleszaladni egy kis éjszakai motorozásba – illetve bármikor úgy adódhat, hogy az éjszakába nyúlik az utunk, és sötétben kell hazavezetnünk. Íme a sötétedés utáni mindenkori aranyszabályok
– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
A legtöbb ember nem puszta kedvtelésből pattan nyeregbe az éj sötétjében, ám mégis lehet jó és különleges élmény az éjszakai vezetés, ha szem előtt tartunk pár fontos dolgot.
Tudtad-e, hogy a vezető reakciója 90%-ban az észleléstől függ? Mivel éjjel a látás erősen korlátozott – a perifériás látás, a mélységészlelés és a színek felismerése romlik -, nehezebb időben észre venni a számunkra veszélyes tényezőket.
Fény az éjszakában: a BMW (K1600) adaptív xenon megoldása jelenleg a legprofibb a piacon
Mire figyelj, ha sötétedés után (vagy szürkületben) motorozol?
1. Először is, vegyél vissza a sebességből! A világosban még bevállalható tempó éjszaka már sok lehet, hiszen a sötétben a reakcióidő másfélszerese a nappal jellemző értéknek. Tompított fényszóró használatával a belátható útszakasz hossza mindössze 40-50 méter, távolsági fényszóróval pedig 120-150 méter. Az utadba kerülő akadályokat (kivilágítatlan közlekedők, útfelbontás, stb.) ezen a távolságon belül kell észlelned illetve szükség esetén kikerülnöd. Neked kell érezned, hogy mi az a tempó, ami mellett még biztonságosan tudsz közlekedni. Növeld a követési távolságot is.
2. Éjszaka soha ne használj sötétített plexit vagy napellenzőt, napszemüveget. Ha úgy alakul, hogy előre tudod, rád fog sötétedni, vigyél magaddal tartalék színtelen plexit és cseréld le sötétedés előtt. Jó hatással van viszont a szemre a sárga lencsés szemüveg, ebben ugyanis a kék szín gyengébbnek hat, a többi szín viszont optikailag megvilágosodik, így kontrasztosabban látunk és javul a mélységészlelés. Ne vedd félvállról a szemed állapotát se: ha szemüveg szükséges a jobb látásodhoz, viseld is!
Megfelelő világítás és kilátás (a plexin keresztül), visszafogott tempó és fokozott figyelem – az éjszakai menések esszenciája
3. Tartsd tisztán a plexit, mert a karcos, bogaras, koszos sisakrostély lényegesen rontja a látási viszonyokat. Ugyanez igaz a motorkerékpár fényszórójára is: a tiszta lámpa hatékonysága jóval nagyobb, mint a koszosé. A fényszóró megfelelő beállítására is ügyelni kell, hiszen ha túlságosan magasra világít a fénycsóva, az egyrészt zavarja a velünk szembe jövőket, másrészt pedig sötét marad előttünk az úttest. A helyes beállítás: állj egy falfelülettől 10 méterre, a tompított fényszóró fénycsóvájának kivetülése kb. 20 cm-rel legyen lejjebb, mint amilyen magasan a lámpád van.
5. Lakott területen kívül mindig a reflektort használd! Ha jönnek szembe, vagy közvetlenül valaki mögött haladsz, csak akkor kapcsold le. Ne nézz a szembejövő jármű fényszórójába, mert elvakít. Ilyenkor inkább kövesd a szemeddel az út jobb oldalát.
6. Fontos “apróságok”: fékezéskor az összeülő teleszkóp, kanyarban pedig a motorkerékpár bedöntése miatt lerövidül az előtted megvilágított úttest hossza, ezért a féktávokat vedd hosszabbra, hogy kisebbet bólintson a motor, és kanyarokban se dönts akkorákat, ha nem muszáj…
A bal oldali kép mutatja a normál fényszórót – sötétben (ezért sem) érdemes döntögetni
Naplemente után gyorsan csökken a hőmérséklet – még nyáron is-, ezért kalkulálj ezzel (egyik korábbi, őszi motorozásról szóló cikkünkben már olvashattál erről). A kátyúkat, sárfelhordást, olajfoltokat sötétben nehezebb észrevenni, de attól még ott vannak. Lehetőleg ne az út szélén haladj, mert általában ott a legrosszabb az aszfalt (valamint esélyes, hogy saras, esetleg csúszós falevelekkel szórt az út), másrészt váratlan akadály felbukkanása esetén ott a legkisebb az esélyed, hogy kikerüld.
7. Álmosan, fáradtan, dekoncentráltan soha ne vezess! Ez természetesen a nappali motorozásra is igaz, de éjszaka hatványozottan.Tudtad, hogy ha két órán keresztül vezetsz autópályán éjszaka, fáradtan, az olyan, mintha részegen pattannál nyeregbe? Ez derült ki egy holland egyetemi kísérletből. A tesztalanyoknak 2, 4 és 8 órát kellett autót vezetniük éjjel, állandó 130 km/órás sebességgel. Már az első két óra után olyan hibákat vétettek, mint 0,05%-os véralkoholszintnél, négy és fél óra után pedig ez 0,1%-os értéknek felelt meg, tehát mintha legurítottak volna 1,5 dl röviditalt indulás előtt egy órával. Ijesztő eredmény. Tehát ha úgy érzed, “nem vagy 100%-os”, állj meg kicsit, mozgasd meg magad, igyál egy kávét (és sok vizet!), frissítsd fel magad.
Nem csakl látni, látszani is kell: mi saját pénzen kizárólag láthatósági ruhákat vennénk…
És még valami: a láthatóság fokozása is nagyon lényeges tényező! Egy motorkerékpárt méreteinél fogva eleve nehezebb észrevenni, ezért használj hi-vis (láthatósági, magyarul rikító színű) felszereléseket. Ma már nem ciki, sőt, nagyon is divatosak ezek a kiegészítők, és bizony sokkal feltűnőbbek vagyunk benne, ami adott esetben életmentő lehet. Nagyon jól néznek ki a fluo sisakok, dzsekik, pántok, de egy láthatósági mellény is megteszi, a lényeg, hogy már messziről lássanak.
– ICON láthatósági felszerelések a MotoPartsShop-ban
Végül, de nem utolsó sorban, ne felejtsük el, a vadállatok – őzek, szarvasok, nyulak, vaddisznók – ilyenkor aktívak, bármikor eléd toppanhatnak. Sajnos a vadveszély (elkerülési tanácsok) kivédhetetlen, ezért hajts lassabban, és ha módod van rá, sötétben menj inkább autópályán, és kerüld el az erdőkön, mezőkön keresztül vezető, ilyenkorra már kihalt országutakat.