Heti Hetes: 7 dolog, amit biztos nem tudtál eddig…
Van fogalmad arról, melyik a legelső, a leggyorsabb, a legkisebb, a legnagyobb motorkerékpár? És azt tudtad, hogy nem is McQueen ugrott a Triumph-fal, és azt hogy Rossi majdnem focista lett?! És azt, hogy…
– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
Ez alkalommal összegyűjtünk nektek pár meglepő vagy éppen meghökkentő érdekességet a motorkerékpárok világából, amiről lehet (valószínű), hogy Ti sem hallottatok még.
Tudtad-e például, hogy…?
1.A motorkerékpárok őse Németországban született meg. A kalsruhe-i műegyetemen található egy 1785-ből származó háromkerekű jármű, amely – bár használhatatlan volt -, a világ első motorkerékpárjának számít.
2. Az első „igazi” motorkerékpár Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach nevéhez fűződik, 1885-ben, ugyancsak Németországban építették meg. A „Reitwagen” névre keresztelt masina volt az első belső égésű motorral hajtott jármű a világon. Az első motorverseny nem sokkal ez után meg is történt: 1897-ben. A táv egy mérföld volt, a nyertes, Charles Jarrot 2 perc 8 másodperc alatt tette ezt meg Fournier motorkerékpárján.
Reitwagen, 1885
3.Az első sebességrekorder Glenn Curtiss volt. Saját fejlesztésű motorkerékpárjával 1903-ban elérte a 103 km/órás sebességet. 4 évvel később újabb rekordot állított fel 219,31 km/órás sebességével, melyet csak 23 évvel később tudtak megdönteni. A jelenlegi világrekordot Rocky Robinson tartja 580,833 km/órával, amelyet 2008. szeptember 26-án ért el. A két világháború között egyébként jelentős fejlődésen mentek keresztül a motorkerékpárok az elérhető sebesség tekintetében. A 996 köbcentis, 45 fokos hengerszögű, 25 lóerős Cyclone V-Twin akkoriban kilenc éven át őrizte a leggyorsabb közúti motor címét. Végsebessége 145 km/óra volt, amely felépítésére nézve ma már egyenesen hajmeresztőnek tűnik.
Korabeli plakát Glenn Curtiss teljesítményéről
4. A nagy szökés című háborús filmben(The Great Escape) nem Steve McQueen csinálta a híres 65 láb hosszú ugrást (Triumph TR6 Trophy), hanem egy Bud Ekis nevű stuntos, aki egyben amerikai Triumph kereskedő is volt:
5. Amikor a kilencszeres Grand Prix világbajnok Valentino Rossi 5 éves volt, az édesapja (Graziano, aki maga is motorversenyző volt) épített neki egy gokartot, hogy – a kisfiú biztonsága érdekében – elvonja figyelmét a motorozásról (négy keréken is nyert junior bajnokságot amúgy…). Anyukája, Stefánia pedig azt szerette volna, ha focista lesz a gyerekből… Így nem lett Francesco Totti Valentino Rossiból. A Doktor fiatalkori példaképe egyébként az egykori rali-császár Colin McRae volt.
A kis Valentino, és a papa, Graziano
6. A világ legnagyobb motorozható kétkerekűje (2005-ben Guinness világrekord volt) Gregory Dunham nevéhez fűződik. A szerkezet 3429 méter magas és 6187 méter hosszú, tömege 2948 kg. A vázába egy 8,2 literes V8-as blokk került, a végsebessége pedig 104 km/óra. Dunham 3 év alatt építette meg alkotását, ami 300 000 dollárjába került. Technikailag azonban inkább vezetni kell, mint motorozni vele, ugyanis a tanknak kinéző elemek funkciója mindössze az, hogy eltakarják a vezetőfülkét.
Merj nagyot álmodni: a világ legnagyobb motorja
7. A világ legkisebb üzemképes motorját egy svéd motorépítő, Tom Wilberg készítette. A Small Toe fantázianevű miniatűr szerkezet alig egy gyufásskatulya méretű – első kereke 16 mm, a hátsó 22 mm átmérőjű. A tengelytávja 80 mm és az ülésmagasság mindössze 65 mm. A jármű 1,1 kg-ot nyom, és 0,3 lóerős motorja 2 km/órára képes felgyorsítani. De ami még ennél is meglepőbb, hogy építője képes volt rajta több mint 10 métert megtenni.