– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
2014-ben már írtunk róla, de szívesen nekifutunk újra, hiszen sokan most vágnak bele először a kirándulásnak e kétkerekű formájába és érdemes rá felkészülni, hogy szép emlék, és ne csalódás legyen a vége. Ha jól sikerül, utána már úgyis rákattansz. 🙂
1.Túrázás
Maga a túra az utazásról, a látnivalókról szól. Ez nem az a szitu, hogy pár haverral összeröffenünk pár órára és kanyargunk egy jót, tempó 3 kiló „mert egyszer élünk”, esetleg megnézünk valamit, „héjj menjünk (a csontig lerágott) az üvegtigrishez!”, nem.
Egy igazi túra több napos kirándulás. Fárasztó, érdekes, szórakoztató, eseménydús. Tudni kell hova megyünk, milyen útvonalon, hol szállunk meg, mit szeretnénk megnézni, kivel, hol alszunk, mit eszünk, mit vigyünk, mire figyeljünk. A legszebb túrák azok, ha már az úton is feltöltődünk a táj szépségével.

Ha feltöltődsz, erőre kapsz
2.Tervezés
Mindennek az alapja a tervezés!
Kivéve ha nem vagy akkora tapasztalt kalandor, vagy bátor újonc, hogy random vágj bele. ;)
Van egy praktikus lehetősége civilizációnknak, úgy hívják Internet. Máris könnyebb dolgunk van mint elődeinknek, hiszen minden adat és fénykép a rendelkezésünkre áll, hogy kiválasszuk hova szeretnénk menni. Ez azért is jó, mert nem fog kellemetlen meglepetés érni minket, mint például egy lepukkant szálloda amit halálra dicsértek a szemétdomb közepén. Otthonról kényelmesen kinézhetjük az útvonalat, utána olvashatunk mit érdemes megnézi, lecsekkolhatjuk a szállodát, akár előre le is foglalhatjuk mind, amerre járunk. Így könnyebb lesz beosztani mire jut idő menet közben. Ha lehetőségünk van rá, külön figyeljünk oda, hogy motorjainkat zárt parkolóba szállásoljuk el éjjelre.
Két remek túrarögzítő alkalmazás készült amelyet telefonra tudtok telepíteni. Az RBiker és a Motoglobe alkalmazásai, amelyeken több ezer túraútvonalat is találtok.
Ha külföldre mész pláne jó mindent lezsírozni, mert nem akad minden bokorban ismerős, aki kihúz a bajból.

Ha informálódsz nem ér csalódás
3.Tempó
A tempót több pontnak megfelelően lőjük be. Ha nem egyedül megyünk, evidens, alkalmazkodunk kell a többiekhez. Autópályán több kilométert le lehet tekerni, de egy sima főúton 200-300 km bőven elég úgy, hogy az ember itt-ott megálljon nézelődni, nyújtózni, kávézni, enni, inni, összebújni, és nem utolsó sorban tankolni.

Pihenni kell!
A tankolást sose hagyjuk az utolsó pillanatra, ha a tankban már csak a fele benzin lötyög és alkalmunk van rá, töltsük tele. Felesleges számolgatni mennyit eszik, 200 kilométerenként mindenképpen tankoljunk.
Lehet túlzás, de a lazítást 70 kilométerenként jó megismételni, hogy ne motoros pozícióban dőljünk este az ágyba. Hiszen ez nem egy verseny.
Így egy nap motorozhatunk 8-10 órát kényelmesen meg-meg pihenve, míg a szálláshoz nem érünk.
Az út során nagyon sok segítséget nyújt a GPS, de ahogy tapasztaltam külföldön a helybeliek nagyon segítőkészek, és amíg az embernek van keze lába, mindent meg tud értetni velük. :)
Szóval annak sem kell izgulni aki először vág bele a nagy kalandba.
Sötétben idegen helyen lehetőleg ne vezessünk, legyünk óvatosak.
Egy társas túrára azonos kategóriájú motoros partnereket válasszunk, mert minden kategóriának meg van a maga sajátossága, és nem olyan rossz az ha egymással haladunk, nem pedig az egyik az úton, a másik az dzsindzsában, mert ő úgy szereti.

Akkor mehetünk?
4.Csomagolás
Mielőtt feldobozolnánk szamarunk, jobb ha megnézzük a használati útmutatóban mekkora a motor terhelhetősége. Ebbe természetesen számoljuk bele az utas súlyát is, és ha szükséges állítsunk a hátsó rugós-tagon. Ha a motort túlterheljük, megváltoznak a menettulajdonságai, ami eléggé komplikálttá teszi majd utunkat.
De lássuk mibe is csomagolhatunk.

“sok dobozon sok sör múlik”
Van ugye szélvédőtáska, tanktáska, oldaldoboz, és csomagtartó doboz hátulra. Pluszban ott van a bukótartó, és még jöhet ránk hátizsák, ami lehet hidratációs, vagy sima. Aztán persze előre, hátulra fel lehet még gumipókozni, hálózni ezt azt.

Viszont hölgyeim rossz hírem van, akkor sem fér el benne a fél ruhásszekrény, úgyhogy ajánlom a napokra való kiszámítást. :P
Fehérneműt, ruhát annyit csomagoljunk, hogy ha van lehetőségünk mosni a szálláshelyünkön, akkor inkább legyen kevesebb és ne legyünk restek. Legyen eltéve meleg-ruházat és lenge, mert a mai időjósokban nem lehet bízni.
Mi kell még? Láthatósági színű esőruha mindenképpen, tisztálkodószerek, gyógyszerek (főleg csípés okozta allergia ellen), elsősegély-felszerelés.

5.Pénz
Először is nézzünk utána mivel fizethetünk ott ahova megyünk, és körülbelül mennyibe kerülnek a dolgok. Bankkártya is jó, de tuti az euró, azonban számítsunk rá, hogy nem abban kapunk vissza ha nem eurozónában fizetünk. Próbáljuk előre kikalkulálni mennyit költünk egy nap. Ebben legyen benne az üzemanyagköltség, útdíj, szállás ha nem átutalással foglaltuk (jobb ha nem), és a fogyasztásunkon felül egy kis plusz. Nagyjából tudjuk itthon mennyiben vagyunk, de azért annál vigyünk magunkkal többet, főleg ha haza akarunk hozni egy kis vásárfiát emlékbe, vagy közbejön valami váratlan kiadás. Napi szinten reálisan számolva 20 euró/fővel számoljunk.

6.Motor átvizsgálása
Mielőtt útnak indulnánk, ugyanúgy mint otthon egy hosszabb táv előtt, nézessük át a motorunk ha mi magunk nem értünk hozzá. Cseréljünk olajat, fékolajat, nézzük át a fékbetéteket, a láncot, és a gumikat. A motorgumira számoljunk többet mint amennyit megyünk, ezen sose spóroljunk (nem győzöm mondani), és ha nem vagyunk biztosak valamiben, inkább cseréljük mielőtt útnak indulnánk. Tegyünk be szépen a csomagba szerszámkészletet, defektjavítót és pumpát. Aztán persze ne felejtsük lecsutakolni a szerelmünket, mert megérdemli. :)
7.Melyik fajta túra kényelmesebb
-megtervezett vagy random
Személytől függ. Van aki nem szereti a korlátokat, a menettervet, esetleg több időt szeretne valahol tölteni. Ennek egy hátránya van, nem biztos hogy talál szállást, neki ajánljuk, hogy vigyen magával sátort, és az ehhez való hozzávalókat. A megtervezett lehet monoton is, vagy kapkodó, indulni kell, menni kell, mert vár a következő célállomás, a szállásra időben oda kell érni.
Viszont van akinek ez biztonságérzetet ad.

Így is lehet
-folyamatos vagy pihenőnapos
Szerintem mindenképpen jobb beiktatni 1-2 nap pihenőnapot, hiszen nem azért mászik fel az ember a hegyre, hogy utána rögtön lemásszon. Élvezetes úttal élvezetes kis pihenő egybekötve sokkal könnyebbé teszi a további utat, sokkal több élménnyel gazdagodhat, és jobban kipihenheti magát mindenki.

-párban, vagy csoportosan
Mindegyiknek meg van az előnye. Ha a pároddal mész, az egy összeszokott csapat így nem kell senkihez csak egymáshoz alkalmazkodni, de abba már úgyis belejöttetek. Oda mentek, amit előre, együtt kinéztetek, senki nem nyavalyog, hogy most lassabban, gyorsabban, itt álljunk meg, ezt nézzük meg, szóval nyugisabb az egész.
Ha csoportosan mentek, a párodon kívül legalább van kihez szólni, ki lehet nevezni egy túravezetőt aki figyel mindenre, s te jobban kikapcsolódhatsz. Pasik hülyülhetnek pasikkal, csajok pletyózhatnak a csajokkal, dőlhet a sör, és lehet menni kettesben wc-re.
Viszont tisztában kell lenni a csoportos közlekedési szabállyal, lásd a képen: a cipzár alakzat.

Az első vezető megy a sáv bal harmadában, a következő a sáv jobb harmadában minimum 1 másodperccel lemaradva. A csoport pedig követi ezt a formációt. Az egy sorban haladás rossz látási viszonyok, vagy rossz minőségű út esetén javasolt, nagyobb követési távolság megtartásával.
-körtúra, vagy csillagtúra
Én azt mondom mindkettőt ki kell próbálni.
A körtúrán minden éjjel – kivéve a pihenőnapon – máshol alszik az ember. Mindig csomagolni kell, mindig új ágy, új hely, új pókok.
A csillagtúrán a főhadiszállásról lehet menni különböző irányba, majd dolgunk végeztén vissza, jobban be lehet rendezkedni, kényelmesebb, nyugisabb. Érdemes is több időt rászánni.

Szóval ha életed első túrájára indulsz, szerintem ezután mindenre felkészítettünk, indulj, menj, vágj bele! Vár az út szépsége, vár a kaland! Próbálj ki mindent, légy nyitott, hiszen a világ tele van szépséggel és látnivalóval, élvezd! ;)

A fényképek javarészt Darázs Ákos tulajdona.
További Heti Hetesek:
–Hogyan kanyarodj biztonságosan?
–Hogyan legyünk láthatóbbak?
–Hogyan vásárolj bukósisakot?
–Hogyan motorozz esőben?