Csatlakozz hozzánk

Blog

Heti hetes – Hogyan motorozzunk ősszel?

Óvatosan, nagyon óvatosan…

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Ködbe burkolózik a város

 

Van akinek a motoros szezon sosem ér véget. Van aki lassan leteszi a vasat téli álmot aludni, mert bár az indián nyár néha még kósza látogatóba jár, van akinek itt a vége, nincs tovább.

Szóval itt van nekünk az ősz. Ez a szomorú, mégis szemet gyönyörködtető színvilág, ami még utoljára kirobban mint az utolsó fellőtt rakéta a tűzijáték végén, elkápráztatva lelkünket, mielőtt átadja magát a méla elmúlásnak. Itt van nekünk a reggeli pára, a sok eső, a nyirkos utak, a sáros terep, a falevelek, és az egyre korábban elmenekülő nap.

Hogy mire kell vigyázni? Mindenre! Oké ez túlzás, de jobb ha óvatos vagy.

Azért ha már itt vagyunk adok pár tippet.
1. Végy egy bögrét… Na jó nem. 🙂

Eljött az évszakváltás a motorosruha fronton is

1. Hozd le a padlásról a téli ruhát

Ha nincs, akkor sipirc a boltba, mert remegve nehéz ám fogni a kormányt, vagy húzni a féket.
A laza, jól szellőző motorosruhákat le kell cserélni melegebb cuccokra, és ilyenkor nagyon fontos a réteges öltözködés. Tudom ez olyan mint amikor anyukád papolt neked gyermekkorodban, de ha nem figyelmeztetlek is rájössz magadtól – igaza volt. Az aláöltözők fontos szerepet kapnak most IS, rugalmas anyagból vannak és jó a hőtartó képességük. A sisakmaszk, a sál is nagy örömet tud okozni ha viselése helyett nem az ágyat kell nyomni lázasan. Lassan elővehetitek a téli kesztyűt, a vastagabb kabátot, és néha napokig a legjobb barátod lesz az esőruha.

Törődj többet a motoroddal

2. A motor téliesítése

Tehetsz rá nagyobb plexit, amit máris meghálál a bukód, és a felsőtested, egy lábvédő (lábtakaró) is jól jöhet, a robogósoknak. Az ülés-, és markolatfűtés már olyan kényeztetésnek számít a hidegben, mint egy keleti masszás boldog befejezéssel. Téli gumikat sajnos csak autókra gyártanak, de a gumi kopását ellenőrizheted, mert ilyenkor ami csúszik az már csúszós is marad. Az tény, hogy a gumik tapadása +7 fok felett megfelelő, és ilyenkor nehezebben melegszik fel üzemi hőmérsékletre, de mindez hiába ha taknyos az út. Ez már sajnos nem a tavasz amikor várható, hogy felszárad az aszfalt. Motortakaró ponyvát ha szabadban, vagy féltető alatt tartjuk mindenképpen használjunk, ha lehet az ülést külön takarjuk le, hogy a bőrt ne egye meg a hideg, és ne tudja megszívni magát nedvességgel. Az enyémen macskák szoktak héderezni, imádom.

Ellenőrizni kell a fékbetéteket, mert ha elöregedett, vagy már nem megfelelő a minősége, nem fogja a megfelelő fékhatást produkálni.

A motor láncra figyelj, hogy mindig legyen rajta megfelelő kenés, ha az eső lemossa fújd újra lánc spray-vel.

3. A ruházatod védelme ősszel

A bőrruha ilyenkor sokkal nagyobb törődést kíván, ápolni, impregnálni kell, mert ha szitál a köd, vagy elázik, kemény és büdös lesz. Ráadásul napokig tart míg kiszárad.

A dobozok ilyenkor praktikusabbak, nem áznak be, de a táskádra vegyél esővédő zsákot.
Ha tanktáskát vásárolsz, csakis vízhatlant vegyél! Elektromos dolgaidat pedig csomagold vízhatlan kistáskákba!

Én az egyik legfontosabbnak tartom ilyenkor a bukósisaknál, hogy kitegyem a belőle a bacik szűrét, mert most eléggé össze lesz velük zárva az ember. Mivel mosással csak a kosz távozik, így ajánlom az ózonnal való sterilizálást. Nincs baci, nincs szag, nem kerül sokba, és nem tart sokáig.
A plexire páramentesítő spray -t fújj (legjobb ami kívülre fújva impregnál), és van egy-két trükk ha esik: szellőzők kinyitása, a plexi résnyire felhajtása, a gyorsítás, és a fejforgatás a gyógyszer. Ha nem válik be, inkább álljunk félre, és igyunk valahol egy forró kávét. Jobban hangzik mint egy esetleges baleset.

4. Eléggé látszol?

Sose rejtőzködj, mindig mozogj.
Ne feledd a csőlátást, ezért menj úgy, hogy a fényszóróid feltűnést keltsenek.
A láthatósági színek nappal keltenek feltűnést, a fényvisszaverő részek a ruházaton a sötétben tesznek jó szolgálatot.
Figyeld, hogy észrevettek-e és ne légy annyira vakmerő mint nyáron.
A mellény, a kabát, a táska, az esőruha mind mind legyen rikító! Sok bajtól megóvhat, hidd el.

5. Az esős napok vezetéstechnikája

A vízátfolyásokon tilos első féket használni, enyhe motorfékkel és stabil kormánytartással kell áthaladni. Ha megdöntöd a motort, ha gázt adsz, ha irányt változtatsz, készülj fel egy jó kis seggfájásra.

Tarts nagyobb követési távolságot adj helyet magadnak.
A síneken merőlegesen próbálj áthaladni, hogy ne vezessék meg a kerekeid.
Figyelj a csatornafedelekre, vigyázz a kockaköveken mert mind potenciális perec lehetőség.

Arra menj, amerre nézel! “Szemed a labdán, eszed a játékon.” De a labda legyen most Exit pont.
Az Exit pont az a hely, ahol majd lenni akarsz miközben haladsz, és a motor az Exit pont felé akar menni. Ez nagyon jól működik. Exit pont lehet akár már a kanyar kijárata (persze csak ha látod), vagy a még jól belátható szakasz távolabbi pontja. Soha ne legyen túl közel, mert ettől bizonytalanná válik a motor. Tehát ha a korlátot, vagy a szakadékot, vagy akár azt nézed aki előtted halad, nagy az esélye hogy rájuk mászol. Mindig az akadálytalan haladás útvonalát keresd, és minél messzebb tekints előre.

6. Miért veszélyesebbek ilyenkor a kanyarok?

A kanyarodásnál a fékezést már a kanyar bejárata előtt fejezzük be és egyenletes gázzal forduljunk. A döntött motor fékezése azért is veszélyes, mert a kerekek nem tapadnak rendesen az aszfaltra és könnyedén oldalra csúszhat a motor. Ha elvéted a fékezést, akkor inkább maradj függőleges helyzetben, hogy nagyobbat tudj vész fékezni, és utána dönts vissza kicsit, míg szépen lemész a padkára.
Ha szükséges a kanyar ívét hátsó fékkel korrigáljuk és lassabb átmenettel gyorsítsunk ki, ezzel javítod a tapadást és stabilizálod a motort. Ez az egyenes szakaszokra is igaz. A tempó legyen mérsékelt, éles kanyaroknál pedig nyomd le a motort amennyire tudod, és soha ne dőlj együtt vele.
A motor gumijai ilyenkor ugyanúgy működnek mint az autóké, amíg nem jön létre az aquaplaning (tehát nem úsznak fel), addig egész jól dönthetők vizes felületen.
Vizes úton is motorozhatsz ugyanolyan tempóban mint szárazon, de a sebességhatárt soha ne lépd túl.

A dinamikus kanyarvétel egyik sajátossága az ellenkormányzás. A kormányt nem a kanyar felé, hanem ellenkező irányba kell fordítanod, segítve a gépet a dőlésben. Erre azért van szükség, mert a megdöntött motor első gumijára ható erők a kormányt a kanyar felé csavarják és emiatt a motor kisebb ívben akar kanyarodni, illetve fel akar egyenesedni. Minél jobban bedőlsz, annál nagyobb lesz a gumira ható erő és annál erősebben kell tartani a kormányt az ellenkező irányban. Minél nagyobb erőt fejtesz ki, annál jobban érted majd, hogy miért fontos a laza kéztartás.

A tested súlyának áthelyezésével több tartalékot adhatsz a motorodnak. Használd a testsúlyáthelyezést, a motor kezelése legyen készségszintre fejlesztve. A fejedről se feledkezz meg, azt döntsd ellenkező irányba, hogy a szemed vízszintes vonalban maradjon.
A kormányt ne terheld a testsúlyoddal, mert ha abba kapaszkodsz, vagy azon támaszkodsz egy egyszerű korrigálás is sokkal nehezebbé válik.
A motort a tested kanyar felé döntésével vidd bele az ívbe. A gép tapadása és irányíthatósága annál jobb minél kevésbé döntöd meg.

Ha mindezeket szeretnéd gyakorolni, gyere el a legközelebbi TesztMotor tréningünkre, amely sajnos már csak jövőre lesz!

7. Miért biztonságosabb ilyenkor a quad?

Van olyan motoros, akinek több motorja is van. Van olyan, aki többféle motorozási stílust szeret. Sőt, talán egy quad is befér a kétkerekűek közé a garázsba. De mitől biztonságos, ha úgy ki lehet vele lőni mint a golyó? Két szó: négy kerék. Jobb tapadás. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet vele bukfencezni, de ésszel kezelve derék kis jószág. Így ha nagy a sár, vagy nem érzed biztonságban magad a kétkerekű barátodon, vagy magát a motort félted, pattanj át és irány a dzsungel. Dombokon, mezőkön, vízen és szárazon mindenhol jó vele csapatni, s bár nem igazán aszfaltra vannak kitalálva, léteznek aszfaltra való gumik, vagy többfunkciós abroncsok is.

Persze ide is megfelelő öltözék kell, és védelem, a megfelelő kesztyűtől, a bukó, csizma és ruházaton át, fontosak a protektorok is.

Szóval itt van nekünk az ősz…

Jönnek a talaj menti fagyok, a meleg pulóverek, a didergős hajnalok és az összebújós esték. A napon még simogat a nyár pár itt felejtett léha sugara, az árnyékban horrorisztikusan játszik a gerinceden a hideg. Egyre sűrűbben bukkan elő a mindent ellepő köd, és beindulnak a kémények tompa lomha füstcsíkjai.

Néha csak az ablakból nézed egy forró bögrével a kezedben ahogy napokon át esik az eső, ahogy lefújja a szél a fáról aranykoronáját, vagy csak az elnéptelenedett utcát, és már egyre korábban felkapcsolod az összes világítást… a motorodon. 🙂

További Heti Hetesek:

Hogyan kanyarodj biztonságosan?
Hogyan legyünk láthatóbbak?
Hogyan vásárolj bukósisakot?
Hogyan motorozz esőben?
Hogyan túrázzunk?
Hogyan közlekedj vadveszélyes helyeken?
Hogyan legyünk jó utasok?
Hogyan viselkedj egy “tailgaterrel”?
Mit tegyél ha motoros az új párod?
Hogyan éljünk túl egy zombiapokalipszist?

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending