Csatlakozz hozzánk

Blog

Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész

Harley a második világháború küszöbén, benne és utána

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Modell: Servi-Car
Gyártási év: 1932
Teljesítmény: 18 LE
Lökettérfogat: 750 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley Davidson Servi-Car
    A Servi-Car gyártása 1932-ben kezdődött. A posta, a kisebb vállalkozások, a tejszállítók s a rendőrség, szívesen használta ezt a fürge és fordulékony háromkerekűt, tágas csomagtere sem volt éppen hátrány. A Servi-Car 750-esbe egy Flathead-motort építettek. A modellt 1973-ig gyakorlatilag változatlan formában gyártották.

Modell: EL
Gyártási év: 1936
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 989 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson EL
    Az EL modell a Harley történetében egy új fejezet kezdetét jelentette.
    A márka rajongói által „Knucklehead” emlegetett hajtómű volt az első felülvezérelt szériamotor a cégnél. A Knucklehead hengerűrtartalma 1000 cm3 volt. Javították a villa rugózását, hangsúlyozottabbá vált a sárvédő.

    A gép 40 LE-t tudott, ami akkoriban már a Superbike-kategóriát jelentette.

Modell: nyolcszelepes Knucklehead-Racer
Gyártási év: 1937
Teljesítmény: 65 LE
Lökettérfogat: 1000 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Knucklehead-Racer
    A képen Joe Petrali látható a világrekorder Knucklehead-Racer nyergében.

    A 65 LE-s hajtómű a teljesen burkolt motort 219 km/óra sebességre gyorsította fel, s ez 1937-ben világrekordot jelentett.

Modell: FL
Gyártási év: 1941
Teljesítmény: 48 LE
Lökettérfogat: 1208 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson FL
    Az időközben nagyon sikeresnek bizonyult Knucklehead 1200 cm3-es változata az FL modell. Az FL az az ideál-tipikus motor, amely a márkáért rajongók előtt megjelenik a Harley-Davidson hangsor hallatán. Négyfokozatú sebességváltóval készült, s csúcssebessége elérte a 150 km/órát. A javított első villa hatékonyabb lökéscsillapítást eredményezett.

Modell: WLA (Army)
Gyártási év: 1941
Teljesítmény: 23 LE
Lökettérfogat: 743 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson WLA
    Amikor az Egyesült Államok belépett a második világháborúba, a polgári használatra szánt motorokat felváltotta a katonai konstrukciók gyártása. A Harley – egy jó zsíros állami megrendeléssel megtámogatva – a hadigépek gyártására koncentrált. A WLA a 750-es Flathead V2-es militarizált változata, amelyből a háború befejezéséig 88 ezer darab került le a szalagról.

Modell: XA
Gyártási év: 1943
Teljesítmény: 23 LE
Lökettérfogat: 738 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor

  • Harley-Davidson XA
    A hadsereg kívánságára a háború alatt a Harley kifejlesztett egy bokszermotoros konstrukciót. Az XA modell a Wehrmacht által használt BMW „koppintása” volt, s végül 1000 darabot gyártottak belőle a háború végéig. Az XA végül is nem került bevetésre.

Modell: FL 74
Gyártási év: 1948
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1206 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Panhead Springer
    1948-ban a Harley felújította „zászlóshajóját”.
    A Knucklehead még a háború előtti évekből származott, így hát sürgősen valami újjal kellett megjelenni. A fejlesztőmérnökök a jó öreg Knucklehead motorra új hengerfejet terveztek, s ezzel meg is született a legendás Panhaed sorozat A teljesítmény 50 LE, a csúcssebesség 160 km/óra. A felszereltség semmit sem változott: elől rugókaros villa, hátul a merev váz jelentette a „rugózást”.

Modell: FL 74 Hydra Glide
Gyártási év: 1948
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1206 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Hydra Glide
    1949-ben egy kis forradalom indult el a Harleynél.
    A rugókaros villát az FL Panhead modellnél felváltotta a teleszkópos villa. A gép a gyárban a Hydra Glide nevet kapta. Műszakilag egyébként teljesen azonos volt az FL sorozat korábbi tagjaival – a hátsó rugózás itt is hiányzott.

Modell: FL 74 Duo Glide
Gyártási év: 1958
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1206 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Duo Glide
    Először 1958-ban gondoltak a Harley-nél arra, hogy az új modellt hátsó rugózással építsék, de a nehezen született elhatározás szerencsére gyorsan valóra vált: a Duo Glide néven emlegetett Panhead ettől a pillanattól kezdve két hidraulikus lökésgátlóval került ki a gyárból. Emellett a Duo Glide hátul olajhidraulikával működő féket kapott. Számtalan kiegészítővel felszerelve a Duo Glide az egyik legkomfortosabb és legerősebb motor volt – a maga idejében.

Modell: Modell K
Gyártási év: 1952
Teljesítmény: 30 LE
Lökettérfogat: 741 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Modell K
    A fiatalabb korosztályok igényeit figyelembe véve fejlesztette ki a Harley 1952-ben a K jelzésű modellsorozatot. Ahhoz képest, hogy a K alapmodell mindössze 180 kg volt, elég rendes motort építettek bele.

    Ez a modell volt az első teleszkópvillás, vázrugózású, lökésgátlóval ellátott Harley-konstrukció.

Modell: Modell KH
Gyártási év: 1954
Teljesítmény: 38 LE
Lökettérfogat: 741cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson KH Sportster
    A KH 1954-ben került piacra 883 cm3-es hengerűrtartalommal és 38 LE-s teljesítménnyel. Ez volt az első Harley-modell, amely a „Sportster” megkülönböztető jelzőt a nevében viselte. Mindezzel együtt: a KH – elöregedett oldaltszelepelt motorjával – teljesítményben nem nagyon tudta felvenni a versenyt az olyan konkurensekkel, mint a Triumph, a Norton, vagy a BSA. A K modellsorozat 1957-ben megvált az XL Sportster változattól.

Modell: FL Electra Glide
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: 68 LE
Lökettérfogat: 1208 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Electra Glide

    A Big-Twin sorozat topmodelljeként 1965-ben elkészült egy motorkerékpár, amely neve máig legenda: az Electra Glide. A név úgy magyarázható, hogy a Panhead 1965-ben önindítót kapott. Ehhez egy nagy akkumulátor kellett, az önindító is súlytöbbletet jelentett: meg kellett erősíteni a vázat. Ez megint csak növelte a súlyt, az E-Glide lustább lett – nagyobb teljesítményű motorra volt szükség. A megoldott problémák újabbakhoz vezettek, amelynek megoldásához már egy új motorkonstrukcióra volt szükség: így született meg a Shovelhead.

Modell: FX Boat-Tail
Gyártási év: 1971
Teljesítmény: kb. 62 LE
Lökettérfogat: 1206 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Boat-Tail
    A Boat-Tail volt a Harley legelső gépe, amely az országúti csavargás céljára készült. A vonalvezetés a fiatal formatervező, Willie G. Davidson munkáját dicséri, aki az alapító atyák unokájaként került a céghez. A Boat-Tail (csónakszerű) elnevezés a képet nézve magától értetődővé válik: a gép hátsó részének kiképzése hasonló egy csónak farának formáihoz, emellett – miként ekkor már a csónaktestek többsége – ez is üvegszál erősítésű műanyagból készült.

Modell: FX Super Glide
Gyártási év: 1972
Teljesítmény: 65 LE
Lökettérfogat: 1206 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Harley-Davidson Super Glide
    1966-ban az elavult Panhead motort felváltotta a Shovelhead.
    A „korai Shovelhead” 1969-ig az utolsó Panhead motorházat kapta, 1970-től viszont az új motorok saját fejlesztésű motorházzal készültek. A képen látható 1972-ben épült Super Glide teljesítménye 65 LE volt, csúcssebessége elérte a 180 km/órát.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending