Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Halálos balesetek a hétvégén

Szomorúan figyeltem a híradót, ugyanis két motoros ia életét vesztette az elmúlt két nap

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szomorúan figyeltem a híradót, ugyanis két motoros is életét vesztette az elmúlt két nap

Szombaton délután történt az egyik. Szokásos módon Pécs határában, egy nem használt honvédségi területen tartották krosszedzésüket a Pécsi Motoros Sport Egyesület (PMSE) tagjai. Sajnos végzetes esemény szakította félbe az örömködést, ugyanis egyik 30 éves társuk, egy ugratóról való rossz leérkezést követően eltörte a gerincét. Rögtön életét vesztette a motoros, szörnyű eset. Már csak azért is, mert állítólag tetőtől talpig be volt öltözve, minden védőfelszerelése a helyén volt és mégis megtörtént a baj. Igen, sajnos nem vagyunk halhatatlanok, még ha a legdrágább márkák logói díszelegnek is rajtunk. Ezt mindig tartsátok szem előtt!

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

A másik jóval tanulságosabb eset és igazság szerint inkább ennek apropóján döntöttem úgy, hogy írok pár sort. Idézek egy hírportálról: “Rendőrök helyszínelnek a főváros a XVII. kerületében a Széchenyi úton, ahol előzőleg eddig tisztázatlan okból egy motorkerékpár vezetője elvesztette uralmát járműve felett és felborult. A motort bukósisak nélkül vezető 28 éves férfi a baleset következtében a helyszínen életét vesztette.” Duplán elszomorító a hír, azt hiszem értitek miért. Két elemére is szeretnék kitérni a hírnek, amik közvetlen kiváltói lehettek a balesetnek, no meg a halálos kimenetelnek. Az egyik, amit egy motoros sohasem tehet meg, hogy a vezető “elvesztette uralmát a járműve felett”, a másik pedig a legalapvetőbb védelmi eszközünk, a bukósisak hiánya.

Nem bírom elégszer hangsúlyozni, hogy a motor az nem bicikli, ahol megússzuk egy-két horzsolással, a motor nem egy kasztni és légzsákok által védett autó, ami nem büntett meg eléggé, ha figyelmetlenek vagy flegmák vagyunk. A motoron ha baj történik, az mindig azt jelenti, hogy komoly baj történik. És utána nincs olyan, hogy nem én voltam szabálytalan, nincs olyan szó, hogy majd legközelebb és kit érdekel, hogy a biztosító fizet, amikor a kórházi asztalon épp az életünkért küzdenek. Igen, a motorozás az egy olyan kivételes tevékenység, amit szinte kezdettől fogva profin kell művelni ahhoz, hogy ne kerüljünk be a híradóba. A profi szó alatt pedig nem csak a jármű állandó kontrollját értem, hanem saját magunk állandó konrollját is. Mindkettő nagyon fontos.

Azt nem tudni, hogy a Széchenyi utcában bukott motoros miért veszítette el uralmát a Hondája felett. Lehet, hogy kifordultak elé, és a hirtelen fékezés a kiváltó ok, ámbár akkor erről is szóltak volna a hírek. Lehetséges az is, hogy a vezető túl nagy gázt húzott, amitől kipörgött a CBR600RR hátsó kereke és ez magyarázza a guminyomot valamint a több tíz méterre utána fekvő motort. Nem tudom, mindenesetre tanuljunk belőle, van mit.

1. Mindig pontosan mérjük fel az időjárási körülményeket, amikor motorra ülünk és aszerint vezessünk. KRESZ-ben is benne van, de nem azért fontos. A legjobb példa erre ez a tegnapi, napsütéses, fogjuk rá, hogy enyhe vasárnap, amikor a baleset is történt. A több hetes esős, borongós, szutymákos és kifejezetten téli körülmények után olyan volt ez a nap, mintha bekopogott volna a tavasz. Csalóka, mert a legmelegebb helyeken is csak 18°C-ot lehetett mérni. Ilyenkor már sem az aszfalt, sem a gumik nem melegednek fel annyira, mint ahogy azt a szezonban megszokhattuk, így -motortól és abroncsoktól függően persze, de- megváltoznak a fék- és gázadási reakciók. Nem beszélve az őszi koszos, helyenként faleveles és gyakran nedves utakról. Az én motorom felnijein is (utcára engedélyezett) pályagumik feszülnek, amik nyáron átlagon felül jól tapadtak, feltéve ha rendesen bemelegítettem őket. Most viszont sokkal előbb táncba kezd a hátsó, de még az első kerék is, főleg egy esetleges vészfékezés esetén. Nem mondom, hogy érezzétek a határokat, mert az azt is jelenti, hogy keresitek őket, inkább csak azt, hogy próbáljatok bőven belül maradni azokon. Kerüljétek az olyan helyzeteket, amikor nem ismeritek előre a következő szituációt, mert különben nem biztos, hogy fel lesztek készülve rá.

2. Vezetéstechnikai tudás és a “mindig várd a váratlant” elv. Nem ismerek pontos statisztikákat, de a motoros balesetek döntő része biztosan a vezető motorkezelési hiányosságaiból vagy a rossz közlekedési helyzetfelismerésből származik. Előbbin mindig lehet dolgozni, örök mondásom, hogy “jó pap holtig tanul, hát még a motoros”. Erre most nem akarok kitérni, lesz még rá bőven alkalom. Annyit azért mégis írnék, hogy ha valaki nagyon nem tud magával mit kezdeni, most ősszel-télen is tudja képezni magát. Utána kellene nézni, hogy pontosan mi a helyzet az oktatásokkal kapcsolatban, de a velünk szoros kapcsolatot ápoló Safety Hungary-ről biztosan tudom, hogy nem állt le.

Lehet meg fogtok dobálni, de tartom magam azon elképzelésemhez, hogy körültekintőbb motorozás mellett jó eséllyel azokat a baleseteket is meg lehet úszni, amikben jogilag nem mi vagyunk a hibásak, vagy fogalmazzunk úgy, hogy a vétkes fél. Itt visszacsatolnék arra a gondolatomra, hogy ha a motoron baj történik, akkor rögtön nagy bajról beszélünk, ennél fogva pedig mindegy ki a hibás, mi szenvedjük a súlyosabb kárt. Ezért kénytelenek vagyunk azok helyett is figyelni, akik potenciálisan veszélyesek lehetnek ránk. Tipikusan ilyenek az előttünk, mögöttünk, mellettünk haladó járművek, a járda melletti gyalogosok, kereszteződésben a balról, jobbról és szemből jövők. Gyakorlatilag írhattam volna azt is, hogy mindenki szándékát előre tudnunk kell, de ne bagatelizáljuk el a dolgot, ez nagyon is fontos! Egy példa a szemléletmódra. Nem érdemes a sárgát meglátva eszeveszetten rajtolni, mint ahogy a piros előtti “még át fogok férni” hozzáállás sem életképes. Ha pont két ilyen ember kerül össze egy kereszteződésbe, pont rossz időben, baleset a vége. Még jobb példa az, amikor egyszer bizonytalanságot éreztem a balra előttem haladó autósból. Gondoltam inkább nem megyek el mellette, vagy ha igen, akkor jelentős tempófölénnyel, hogy minél kevesebb ideig legyek a közvetlen közelében (jobbról egyébként sem életbiztosítás előzni). Be is igazolódott a megérzésem, egyszer csak jobbra vágott (igaz az irányváltás pillanatában az index is elkezdett villogni), és a következő lehetőségnél elfordult jobbra egy utcába. Ha előzök, biztosan elvisz, mert így is fékeznem kellett, a forgalmim rá, hogy nem látott. Lehet őt anyázni, de ahogy mi sem veszünk mindig mindent észre, vagy ahogy mi is teszünk hirtelen mozudulatokat, úgy a többiek is ugyanúgy megtehetik. Mindegy, ezekről majd még a későbbiekben fogok írni, illetve tőletek is várom majd a konkrét történeteket, hátha tudunk tanulni belőlük.

3. A bukósisak használata nem poénból kötelező! Józan eszű embereknek erről nem kellene többet írnom, és nem is fogok. Arról viszont már érdemes lenne, hogy mi számít, és mi nem számít bukósisaknak. A 10 éves műanyag, a nagypapa sufnijában talált bőr, a legtöbbször csoppereseken látható rohamsisak, de kegyetlen leszek, minden nyitott sisak is annyit ér, mint egy kibelezett görögdinnye. A pénz nem kifogás, már közel 20.000 Forintból (sőt alatta) is lehet venni nemzetközileg minősített sisakokat, amik az összes előbb említett megoldásnál nagyságrendekkel jobbak. Ez a minimum, amíg legalább egy ilyenetek nincs, addig ne üljetek motorra, addig is tudtok rá spórolni abenzin árából. Nem érdemes játszani az életetekkel, de persze -tisztelet a kivételnek- ezt is csak akkor látja be az ember, ha saját magával, vagy egy közeli hozzátartozójával történik meg a baj.. Utána mindenki rohan csizmákért, kesztyűkért, gerincvédőkért, tudom, voltam kereskedő.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending