Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Gondolatok egy tüntetés kapcsán

A 106 lóerős küszöb ellen tüntettek a franciák – elég lehet annyi a boldogsághoz?

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV



Képek, videó: Gergely István

Vegyünk például egy Kawasaki Z750-est a maga 106 lóerejével, ami ez egyik fejlett (motoros) kultúrájú európai államban, Franciaországban a csúcsot jelenti – teljesítmény szempontjából. Az ennél eredetileg erősebb motorok sem lehetnek többek itt 106 lónál, természetesen biztonsági okokból. Tényleg ez az út vezetne a balesetmentesebb motorozáshoz?

Szerkesztőségünk egyik motoros cimborája, Gergely István profi vizilabdázó és nemrégiben szép hivatása okán Franciaországba látogatott, egy nemzetközi mérkőzést játszott a Budapest Honvéd színeiben. Marseille városában véletlenül botlott bele abba a motoros tüntetésbe, amely a francia kormány kedvét szerette volna elvenni a 106 lóerős lóerő-küszöbtől, ami az ott forgalomba helyezett új motorok teljesítményének felső határát jelenti.

Véleményem szerint nagyon elgondolkodtató a franciaországi vezetés álláspontja, több szempontból is. Egyfelől érthető és célszerű elgondolásnak tűnik, más szemszögből viszont egyáltalán nem reális és átgondolt megoldás. Először próbáljunk meg a gall törvényhozók fejével gondolkodni: a motor ugye önmagában is veszélyes üzem, napjaink modern, erős gépeiről nem is beszélve. A motorosok hibáiból adódó legfőbb baleseti forrás a gyorshajtás, ami úgy hiszem, a korszerű (nagy)motorok dinamikájából fakadóan egyikünknek sem “idegen pálya”: hosszabb-rövidebb szakaszon talán mindegyikünk kilóméterórája jár a “tilosban” egy-egy motorozás alkalmával. Erre a gonoszságra a csábítás mértéke egyenes arányban nő a motor teljesítményével, ha nagyon általánosítani szeretnénk. Tehát minél erősebb blokkot szorítasz a lábad között, annál nagyobb az esélye, hogy engedj egy-egy hosszabb egyenes vagy előzés csábításának – ami például a KRESZ szabályok “átmeneti mellőzését” is jelentheti, ha városban átléped az 50-et, országúton a 90-et, autópályán a 130-at. Világos, nem? A franciák szerint minél bikább a géped, annál több a sansz, hogy elgurul a gyógyszer. Továbbá ha a tükörbe nézünk és őszinték akarunk lenni önmagunkhoz, beláthatjuk: 100 lóerő több, mint elég a dinamkus, “haladós” utcai motorozáshoz. Még kétszer, háromszor ennyi kilogrammot is fickósan mozgathat ekkora teljesítmény…


Ehhez a izom-stílushoz kevés a 106 lóerő…

Csakhogy ez így azért nem teljesen igaz, pontosabban nem megoldás a problémára, amit a franciák feszegetnek. Nem számolnak ugyanis – például – egy bőven 106 lóerő alatti “átlagmotor” képességeivel. Egy teljesen átlagos utcai túragép is sokkal-sokkal lendületesebb, fürgébb és mozgékonyabb a forgalom “átlag” résztvevőihez képest, ami itthon leginkább a régi és új Swiftek, a furgonok és a kamionok fogalmában merül ki, egy “átlagos” szituációban. Ha csak a hazai garázsba pillantok, a Kawasaki ER-6n 72 lóereje többre képes, mint gondolnád: teljesen szűz állapotban öt másodperc alatt gyorsul százra (a mostani, cintányér méretű fogaskerékről nem is beszélve): ilyen értéket a Ferrari-motoros Maserati Quattroporte nem tud kihozni magából, 400 lóval a fedélzeten. De említhetném még innen a Honda múlt századi túragépét, a VF1000S-t is, ami pont 106 lóerő környékén mozog és akár egyesben képes megszegni a legmagasabb hazai sebességkorlátozást, vagy tartósteszt Banditunkat is, ami kb. 90 lovával is simán állva hagyja a forgalmat. Szóval bőven sportautós képességek birtokában vagyunk átlagosnak mondható túragépünk terelgetésekor… Akkor – ilyen szempontból – nem mindegy, hogy 100 vagy 150 lóerős vasat hajtunk?


A résztvevők többek között “leragasztották” a rendszámot, az esemény szórólapjával


A rendezők aláírást gyűjtöttek, majd felvonulást tartottak

Ugyanakkor az is igaz, hogy egy R1-esen kuporogva nehezebb megállni, hogy ne kergessük rendesen a fordulatszámmérőt (például a kényelmetlenebb üléspozíció és a “sportosabb” teljesítményleadás miatt), míg egy Fazeren vígan elvagyunk 100-zal az országúton. Másfelől pedig a modern, “kultúrált” sportmotorok is könnyen kezelhetőek (talán túlságosan is, páran már elbízták magukat a nyeregben), lehet velük “normálisan” is lehet menni, hatodikban nyolcvannal, minden gond nélkül, hacsak a hát-és csuklófájást nem vesszük annak – nem kétütemű, RD500-as jellegű szörnyetegekről van szó. Vagyis akinek van némi önkontrollja, tiszteletben tartja a motorja képességeit (ami nagyon fontos) és egyfajta alázattal vezet, az nem hozza magát “erősen kellemetlen” helyzetbe – szerintem. Persze bárki hibázhat, és sajnos az autósok is, a gyalogosok, az őzikék meg mindenki, de már rég nem a 106 lóerős határról beszélünk, mert talán nem is ez a lényeg: ez a kérdés inkább motoros-függő, szóval ha mindenképp a motorozás területére van ideje a francia honatyáknak, akkor inkább a jogosítványszerzés aspektusából közelítsenek. Nem tudjuk, mennyire van napirenden a téma a francia közéletben, meg Sárközyék figyelmét is inkább a nyugdíjreform törvény körülötti balhé kötötte le mostanában, csak annyi bizonyos, hogy a fentebb leírt érvelés csupán az én véleményem a helyzettel kapcsolatban, amivel persze lehet vitatkozni.

Motoros tüntetés Marseille-ben

Na, őt nem érinti érzékenyen a korlátozás, csupán szolidaritásból van jelen


Neked elég utcára 106 lóerő?

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending