Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Gondolatok egy tüntetés kapcsán

A 106 lóerős küszöb ellen tüntettek a franciák – elég lehet annyi a boldogsághoz?

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Képek, videó: Gergely István

Vegyünk például egy Kawasaki Z750-est a maga 106 lóerejével, ami ez egyik fejlett (motoros) kultúrájú európai államban, Franciaországban a csúcsot jelenti – teljesítmény szempontjából. Az ennél eredetileg erősebb motorok sem lehetnek többek itt 106 lónál, természetesen biztonsági okokból. Tényleg ez az út vezetne a balesetmentesebb motorozáshoz?

Szerkesztőségünk egyik motoros cimborája, Gergely István profi vizilabdázó és nemrégiben szép hivatása okán Franciaországba látogatott, egy nemzetközi mérkőzést játszott a Budapest Honvéd színeiben. Marseille városában véletlenül botlott bele abba a motoros tüntetésbe, amely a francia kormány kedvét szerette volna elvenni a 106 lóerős lóerő-küszöbtől, ami az ott forgalomba helyezett új motorok teljesítményének felső határát jelenti.

Véleményem szerint nagyon elgondolkodtató a franciaországi vezetés álláspontja, több szempontból is. Egyfelől érthető és célszerű elgondolásnak tűnik, más szemszögből viszont egyáltalán nem reális és átgondolt megoldás. Először próbáljunk meg a gall törvényhozók fejével gondolkodni: a motor ugye önmagában is veszélyes üzem, napjaink modern, erős gépeiről nem is beszélve. A motorosok hibáiból adódó legfőbb baleseti forrás a gyorshajtás, ami úgy hiszem, a korszerű (nagy)motorok dinamikájából fakadóan egyikünknek sem “idegen pálya”: hosszabb-rövidebb szakaszon talán mindegyikünk kilóméterórája jár a “tilosban” egy-egy motorozás alkalmával. Erre a gonoszságra a csábítás mértéke egyenes arányban nő a motor teljesítményével, ha nagyon általánosítani szeretnénk. Tehát minél erősebb blokkot szorítasz a lábad között, annál nagyobb az esélye, hogy engedj egy-egy hosszabb egyenes vagy előzés csábításának – ami például a KRESZ szabályok “átmeneti mellőzését” is jelentheti, ha városban átléped az 50-et, országúton a 90-et, autópályán a 130-at. Világos, nem? A franciák szerint minél bikább a géped, annál több a sansz, hogy elgurul a gyógyszer. Továbbá ha a tükörbe nézünk és őszinték akarunk lenni önmagunkhoz, beláthatjuk: 100 lóerő több, mint elég a dinamkus, “haladós” utcai motorozáshoz. Még kétszer, háromszor ennyi kilogrammot is fickósan mozgathat ekkora teljesítmény…


Ehhez a izom-stílushoz kevés a 106 lóerő…

Csakhogy ez így azért nem teljesen igaz, pontosabban nem megoldás a problémára, amit a franciák feszegetnek. Nem számolnak ugyanis – például – egy bőven 106 lóerő alatti “átlagmotor” képességeivel. Egy teljesen átlagos utcai túragép is sokkal-sokkal lendületesebb, fürgébb és mozgékonyabb a forgalom “átlag” résztvevőihez képest, ami itthon leginkább a régi és új Swiftek, a furgonok és a kamionok fogalmában merül ki, egy “átlagos” szituációban. Ha csak a hazai garázsba pillantok, a Kawasaki ER-6n 72 lóereje többre képes, mint gondolnád: teljesen szűz állapotban öt másodperc alatt gyorsul százra (a mostani, cintányér méretű fogaskerékről nem is beszélve): ilyen értéket a Ferrari-motoros Maserati Quattroporte nem tud kihozni magából, 400 lóval a fedélzeten. De említhetném még innen a Honda múlt századi túragépét, a VF1000S-t is, ami pont 106 lóerő környékén mozog és akár egyesben képes megszegni a legmagasabb hazai sebességkorlátozást, vagy tartósteszt Banditunkat is, ami kb. 90 lovával is simán állva hagyja a forgalmat. Szóval bőven sportautós képességek birtokában vagyunk átlagosnak mondható túragépünk terelgetésekor… Akkor – ilyen szempontból – nem mindegy, hogy 100 vagy 150 lóerős vasat hajtunk?


A résztvevők többek között “leragasztották” a rendszámot, az esemény szórólapjával


A rendezők aláírást gyűjtöttek, majd felvonulást tartottak

Ugyanakkor az is igaz, hogy egy R1-esen kuporogva nehezebb megállni, hogy ne kergessük rendesen a fordulatszámmérőt (például a kényelmetlenebb üléspozíció és a “sportosabb” teljesítményleadás miatt), míg egy Fazeren vígan elvagyunk 100-zal az országúton. Másfelől pedig a modern, “kultúrált” sportmotorok is könnyen kezelhetőek (talán túlságosan is, páran már elbízták magukat a nyeregben), lehet velük “normálisan” is lehet menni, hatodikban nyolcvannal, minden gond nélkül, hacsak a hát-és csuklófájást nem vesszük annak – nem kétütemű, RD500-as jellegű szörnyetegekről van szó. Vagyis akinek van némi önkontrollja, tiszteletben tartja a motorja képességeit (ami nagyon fontos) és egyfajta alázattal vezet, az nem hozza magát “erősen kellemetlen” helyzetbe – szerintem. Persze bárki hibázhat, és sajnos az autósok is, a gyalogosok, az őzikék meg mindenki, de már rég nem a 106 lóerős határról beszélünk, mert talán nem is ez a lényeg: ez a kérdés inkább motoros-függő, szóval ha mindenképp a motorozás területére van ideje a francia honatyáknak, akkor inkább a jogosítványszerzés aspektusából közelítsenek. Nem tudjuk, mennyire van napirenden a téma a francia közéletben, meg Sárközyék figyelmét is inkább a nyugdíjreform törvény körülötti balhé kötötte le mostanában, csak annyi bizonyos, hogy a fentebb leírt érvelés csupán az én véleményem a helyzettel kapcsolatban, amivel persze lehet vitatkozni.

Motoros tüntetés Marseille-ben

Na, őt nem érinti érzékenyen a korlátozás, csupán szolidaritásból van jelen


Neked elég utcára 106 lóerő?

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending