Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

Freeride-ok és Hercegek – KTM 2012

Íme a jövő évi osztrák masinák, a legkisebb ráncfelvarrástól a világújdonságig

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Világválság ide vagy oda, a KTM erejéből még világújdonságra is futotta a következő modellévre, méghozzá pár új modell és néhány kisebb-nagyobb ráncfelvarrás mellett. Nézzük szépen sorban, melyek ezek.

Igazából a széria elektromos endúróra számíthattunk nyugati szomszédainktól: már régebben bejelentették, hogy ebben látják a (távol?) jövőt. A 200-as Duke érkezése sem volt akkora meglepetés, mint amekkora a magyar válogatott EB-részvétele lett volna. A 350 köbcentis Freeride “triálendúrót” is megszellőztették már az osztrákok a bemutató előtt, ahogy az új 690-es Herceget is felkonferálták a milánói EICMA előtt – igaz, az utolsó pillanatban.

A négy legfontosabb 2012-es újdonság mellett azonban a “kis dolgokra” is maradt energiája a KTM-nek. A 690 SMC R és Enduro R páros valamivel erősebb és csinosabb lett, a 990SM R ABS-t, míg a Super Duke R utasülést kapott. Most azonban fordítsuk figyelmünket azon narancssárga modellek irányába, melyekkel ezeknél valamivel többet foglalkoztak Mattighofenben.

690 Duke

Az új, 2011-es 690-es Duke a narancsosok 20 éves LC4-blokkos tapasztalatára épül. 18 évvel ezelőtt mutatták be a legelső Herceget, amellyel egy új ösvényt taposott ki a KTM az utcai motorozás erdejében. Ennek leszármazottja ez az erőteljes, 70 lóerős egyhengeres is, amely a kevés henger és a nem kevés lóerő ellenére jól használható utcán, mivel a szervizintervallumot 10.000 kilométerre tolták ki. A modern erőforráshoz ride-by-wire jeladós gáz tartozik, a króm-molibdén és acélelemekből építkező váz könnyű és igényes, a radiális Brembo fék ránézésre is harapós, természetesen a jóféle WP-futómű sem hiányzik, valamint az ülés is kényelmesebb, így első blikkre. A sajtóanyag szerint a mindössze 149 kilós Duke továbbra is hű a KTM filozófiájához, tehát “tiszta vezetési élményt” nyújt, ami jelentheti azt is, hogy továbbra is igen nyers lesz. Erre valamennyire szükség is van a hamisítatlan funbike-feelinghez: a “supermoto-streetfighter” kanyarvadász képességei az elődhöz hasonlóan biztosan kellemesek lesznek, de a külsejével nincs mindenki kibékülve – éppen a formás elődje miatt. Elsőre mi is húztuk a szánkat, hogy ez a dizájn egy nagy lépés visszafelé – de minél többet nézegetjük (a részletképek alapján…), annál jobban kéne…


Visszalépésnek tűnhet, de sokat finomítottak a 690-es Duke-on – a finomítás alatt nem azt értjük, hogy “jólneveltebb” lenne a bringa… Legalábbis reméljük!


Az “univerzálisabb” fejidom és az oldalra/hátra kivezetett kipufogó nem aratott zajos sikert

200 Duke

A 125-ös kis Herceg sikere gerjesztette hullámokat meglovagolva Milánóban bemutatkozott a 200-as kiadás is. Ez nem meglepő, egyrészt mert már tudtuk, hogy jönni fog, másrészt meg már a Hungexpón is feltűnt, hogy bizony ráillik majd erre egy-két “túlméretes” henger. A kétkilós kivitel már 26 lóerős, ennyivel már országúton sem feszegeti (feltétlenül) a határait a gép. Csak 12 kilóval könnyebb a 690-esnél, de a 137kg sem sok, inkább a nagy Duke “túl” könnyű. Az extrarövid löketű, hatsebességes kétszázas egyhengeres a kistesóhoz hasonlóan pörgős természetű (és könnyen kezelhető) lesz, a külseje pedig nemhogy hasonló, hanem ugyanaz. Nincs is ezzel baj, jól sikerült a dizájn, amit az a tény is alátámaszt, hogy a bemutatása utáni első fél évben a 125-ösök között az élre tört az eladásokat tekintve a nyolcadliteres verzió. A 200-ast elsősorban a távol-keleti piacokra szánták az osztrákok, ahol ez szinte már presztízsmotornak számít. Bár ilyen üzemanyagárak mellett az öreg kontinenesen sem lenne közömbös a közönség számára, mert a fogyasztásával és a fenntartási költségeivel biztosan nem lenne gond.


Külsőre nagyjából ennyi a különbség a 125-öshöz képest…

Freeride 350 és Freeride E

A KTM meg merte tenni: a narancssárgáké a világ első szériában gyártott terepmotorjának járó díj. Három évnyi kőkemény fejlesztés eredménye a Freeride E, ez a sportos célokra termett, szériaérett környezettudatos endúró, amelynek saját fejlesztésű villanymotorja 30 lóerős teljesítményre képes. Mondani sem kell, hogy a zéró emisszió mellett a hangja is nagyjából ugyanennyi – ami talán nem feltétlenül előnyös (biztonságos) egy motor esetében. Az elektromos járműveknél a “meddig bírja” az egyik leggyakoribb kérdés: hogyha nem “csutkakonnektoron” közlekedünk, akkor akár másfél órát is kibír egyszerre a 300 voltos akksi – ugyanennyi idő kell neki a teljes feltöltéshez is. Viszont ha húzod neki, akkor ne menj messzire… Villanyos mivolta ellenére a gyártó szerint a könnyű (csak 92kg!) Freeride E ízig-vérig KTM, amit a különleges erőforrást körülvevő minőségi alkatrészek is bizonyítanak: acél-alu kompozit váz, igényes, állítható WP futóműelemek, radiális fék. Ugyanezekből az elemekből építkezik a konvencionálisabb riderek lelki békéjét helyreállító, “rendes motoros” Freeride 350 is. A 26 lóerős teljesítmény elsőre karcsúnak hangozhat, de (mivel kifejezetten kezdő terepesek számára készült) nem az. A felépítése viszont már tényleg karcsú, igazából egy triálmotor és egy endúró keveréke. Szóval fizikálisan is könnyen megbirkóznak a géppel a kezdők, ha a szuper-egyenletes motorkarakterisztika nem volna elég. Sose volt még ennél egyszerűbb az endúrózás – állítja a KTM.


Balra a hagyományos, jobbra a villanyos. Igazából a balos (Freeride 350) sem hagyományos, hanem egy merőben új koncepciót valósít meg


Ha menet közben is szeretnéd látni a 2012-es KTM-eket, kattints IDE!

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending