Csatlakozz hozzánk

Hírek

FR promo: Yamaha Super Ténéré vs. BMW R1200GS

Yamaha kontra BMW összehasonlító teszt a FastRide decemberi számából

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT
(ez a teszt FastRide magazin 2010. decemberi számában folytatódik)

Írta: Bíró ‘The Judge’ Zsolt
Fotó: Magyar Krisztián

Kevés olyan eset van, amikor ennyire nyilvánvalóan valami ellenében készítenek valamit. Illetve inkább mostanában igaz ez, mert a legutóbbi időkben a gyárak azon szorgoskodtak, hogy piaci réseket keressenek. Jelen esetben viszont egyáltalán nem új utak kereséséről szól a fáma, hanem a dolgok visszazökkentek a régi kerékvágásba, és kezdetét vette a kiszorítósdi. A Yamaha mérnökei, gondoltak egyet, és nekifutásból, nagyot dobbantva, páros lábbal, tűsarokra érkezve landoltak a BMW ágyékában. A japók nem válogattak az eszközökben, egyenesen a legérzékenyebb részt támadták, a bajorok nagy kedvencét és sikermodelljét: az R1200GS-t. Hogy a fritzek nemzőképesek maradtak-e, vagy oda a kék-fehér jövő, azt mindjárt megtudod….

Azért már semmi nem megy úgy, mint régen, ezért a japánok nem a pauszpapíros megoldást választották, hanem arcátlanul a bajor túra enduro császár teljesítmény adataihoz tervezték a saját gépüket. Érdekes megoldás, ugyanis a japók nem gyenge kezdők ebben a kategóriában. Volt nekik már jó rally gépük még a kilencvenes években. Tartok tőle, hogy azért választották most ezt az utat, mert maguktól valami sokkal sportosabbat és sokkal ütősebbet gyúrtak volna.

Nem hibáztak, precízen másolták a házi feladatot, mert az eredmény egy BMW! Vagy mégsem? Ránézésre egyáltalán nem az! Az új gép ismét a Super Ténéré nevet viseli, de ez már igazából egy Hyper Ténéré! Megjelenése dölyfös és mi tagadás, tekintélyt parancsoló. Sőt határozottan terepes, legalábbis mindaddig, amíg meg nem pillantod az adatlapját. Teljesítmény, motorerő, pipa-pipa, hasznos és haszontalan extrák, ez is oké, kardánhajtás megvan, menetkészen súlyosabb, mint egy elefántbika, oké. Illetve egyáltalán nem oké! Ez nem olyan nehéz, mint egy elefánt bika hanem, mint annak egész családja, a nagyszülőkkel együtt. Na jó, ez persze kis túlzás, de túlsúly papíron több, mint harminc kiló, több, mint tíz százalék. Itt, az űrsiklók korában kicsit túlzás. Miért nehezebb ennyivel egy elvileg sokkal korszerűbb jármű?

Szóval kérdések vannak, már csak a válaszokat kell megtalálnom. Hogy a lehető legpontosabban mérjem föl az erőviszonyokat, a gépeket darabjaira szedtem – nem konkrétan, hanem képletesen. Tényleg minden lényeges szempont alapján összemértem őket. Kezdem rögtön ott, ahol a számok szerint a legtöbb a hasonlóság.

Különvélemény: Szabó Henrik (FastRide magazin főszerkesztő)

Nekem könnyű dolgom volt, mert ezt a kategóriát nem nekem találták ki. Ezek az állatok túl nagyok és túl terebélyesek. Legalábbis az első fél órában még ezt állítottam. A teszt vége felé viszont már megindult a vezérhangya, és azon töprengtem, hogyan szerezhetnék be egy ilyen óriást. Bevallom, hogy nem ezek közül, mert továbbra is úgy gondolom, hogy nem én vagyok a célcsoport. Nekem még terepesebb, ütősebb, vadabb, endurósabb gép kell, ezek viszont folyamatosan az aszfalt után sírnak. Pedig annak ellenére, hogy meg nem fordulna a fejedben komolyan, hogy terepre merészkedj velük, a könnyebb földutakon egész fürgén döngetnek. Sőt ha mered nekik húzni, akkor még talán a homokon is átmennek, de ahhoz már tényleg helyén kell lennie a szívednek és egyéb testrészeidnek, hogy egy ekkora géppel keményen száguldozz a pusztában.

Ezt a tesztet közösen készítettük a FastRide-dal, ami azt jelenti, hogy mi is megírtuk a véleményünket a két motorról. A kettő közül mi főleg a Yamaha újdonságával foglalkoztunk, és arra próbáltuk a választ keresni, hogy vajon felérhet-e a kategória csúcsára, a BMW R1200GS mellé.


A mi tesztünkhöz kattints a képre

Földön jobbára maradtam a tipegős tempónál, de még ezt is élveztem. Mindaddig, amíg a Yamahának le nem tört a hátsó doboza. Nem, nem én voltam, magától esett le, és ez most nem kamu, hanem tényleg! Szóval a két gép ugyanaz, de mégis más. Leginkább a karakterük eltérő, ami most kimondottan csak a dizájnt illeti. Ha nem szereted az öregurasat, akkor Yamaha, ha neked a Ténéré nem elég kifinomult, akkor a BMW. Azzal is számolnod kell, hogy a GS hengerei meghiúsítanak mindenféle off-roados láb-előrenyújtást kanyarban. Bár az is igaz, hogy a Ténérénél is meggondolod, hogy hova teszed a térded, ugyanis ha 260 kiló ráhuppan az ízületedre, akkor alsóneműt cserélsz.

A BMW hengerfejei jól jöhetnek bukógomba helyett, amennyiben nem kap léket a szelepfedél, mert ha igen, akkor senki sehová! Látszik, hogy valójában egyiket sem igazán terepre szánták, hanem aszfaltra, amolyan „turista-billencses-teherautó” helyett, mert igen hatásos fékeket kaptak. Ha sűrűn letévednének a földre, akkor kétdugós úszó nyergek is elegek lennének előre, sőt azok talán még egy csöppet jobban is adagolhatók. De hát persze ott van az ABS, az majd megold mindent. Igen ám, csak ezt az eszközt minden jobb érzésű endurós terepen kikapcsolja. Mondtam már, hogy a Yamahán erre nincs mód?

Szóval, melyik a jobb? Én a BMW-re voksolnék, mert könnyebben vezethető. Viszont attól tartok, hogy nem tudnék minden nap ránézni a garázsban, ezért ha fegyverrel kényszerítenének, hogy e két motor közül válasszak, akkor a Yamaha lenne a nyerő. Annak a formái elviselhetőbbek, és sokkal ritkább is! Egyelőre!

Érdekel a folytatás?

Szerezd be a

FastRide magazin 2010. decemberi

számát és megtudhatod, a két motor közül
melyik a jobb választás.

www.FastRide.hu

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending