Csatlakozz hozzánk

Blog

FN – a belgák között a legnagyobb

Ahogy a köztudatban fennmaradt: FN = Megbízhatóság felsőfokon

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A legismertebb belga motorkerékpár-gyár – a Fabrique Nationale d’Armes Guerre, azaz FN – 1889-ben fegyvergyárként kezdte a működését. 1901-ben a gyár bővítette a termelését, s megindította a motorizált kerékpárok gyártását. A Herstal városában lévő szerelőcsarnokból kigördülő első gép egy közönséges kerékpárvázra szerelt motor volt.

Népszerűbb volt a belgák között az 1904-ben – a világon első alkalommal – szériában gyártott négyhengeres. Mind a nehéz négyhengeres, mind pedig a könnyebb egyhengeres kifejezetten megbízható jármű hírében állott. A háborúban ugyan a gyár megsemmisült, 1946-ban azonban újraindult a termelés. Az 50-es évek közepén az olcsó kétüteműek felváltották a korszerűnek már nem nevezhető M-XIII négyüteműeket.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Az FN 1962-ben zárta be végérvényesen kapuit.

Modell: 133 cm3
Gyártási év: 1901
Teljesítmény: 2 LE
Lökettérfogat: 133 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • FN 133 cm3
    Ezzel a 133 cm3-es modellel kezdődött Herstalban a motorkerékpárok gyártása.
    A kis kétütemű motor forgatónyomatékát egy bőrszíj vitte át a hátsó kerékre szerelt szíjtárcsára.

    A konstrukció félreismerhetetlenül hasonlít egy kerékpárra: hiányzik a villa rugózása, s a váz sem tűnik különösebben stabilnak. Az 1903-ban megjelenő, 188 cm3-es modellben már kiküszöbölték e hiányosságokat.

Modell: Vierzylinder
Gyártási év: 1909
Teljesítmény: 4 LE
Lökettérfogat: 492 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

  • FN négyhengeres
    1904-ben a belga gyár az egyhengeres modellsorozatot egy luxuriőz négyhengeressel egészített ki. A motorkerékpárok történetében első négyhengeres motorjának teljesítménye úgy alakult, hogy nem volt szükség sebváltóra.
    A 362 cm3-es modellt egy 492 cm3-es javított konstrukció követte egy kétfokozatú sebváltóval. Mindkét négyhengeres egy nagy teherbírású kardánon vitte át a forgatónyomatékot a hátsó kerékre.

Modell: 285 T
Gyártási év: 1914
Teljesítmény: 3 LE
Lökettérfogat: 285 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

  • FN 285 T
    Az FN 1914 és 1923 közötti gyártási programjában a 285 T egy amolyan „derék, hétköznapi” motorként szerepelt. Ez idő alatt 3305 darabot értékesítettek e modellből. Mint a négyhengereseknél is, a 285 T esetében is a kardántengely hajtotta a hátsó kereket.

Modell: M 70
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 10 LE
Lökettérfogat: 348 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • FN M 70

    A rendkívül üzembiztos oldalvezérelt M 70-est a fogyasztók csak úgy emlegették, hogy a „Szahara”, mivel egy ilyen modellt használva vált bizonyított ténnyé, hogy motorkerékpárral át lehet kelni az afrikai homoktengeren.

    A túragép közmondásossá vált megbízhatósága egyébként az FN teljes választékát jellemezte. Az FN gyár BAM márkanévvel egy Aachenben lévő szerelőműhelyben készített motorkerékpárokat, amelyeket Németországban értékesítettek.

Modell: M 13
Gyártási év: 1948
Teljesítmény: 11 LE
Lökettérfogat: 449 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • FN M 13
    Az 1946-ban piacra hozott M 13-assal az FN egy teljesen új modellsorozat első tagját mutatta be. Az üzembiztos gép 250 cm3-től 450 cm3-ig különböző változatokban került forgalomba, oldaltszelepelt, és hengerfej-vezérlésű formában is gyártották.
    A belga kínálat érdekes eleme volt az M 13-as „hatósági használatra készült” változata. A modern gép feltűnő része volt a hosszú és messze előrenyúló lengővilla, amelynek spirálrugó vagy kezdetben gumiszalagok biztosították a rugózását. A modell gyártása 1958-ban fejeződött be.

Modell: 500 OHC
Gyártási év: 1955
Teljesítmény: 28 LE
Lökettérfogat: 498 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

  • FN 500 OHC
    Miután az elöregedő modellt – azaz az 500 cm3-es régi egyhengereseket – már csak korlátozott számban lehetett értékesíteni, az FN egy igen modern 500 cm3-es kéthengerest fejlesztett ki, felsőfekvésű bütyküstengellyel.
    A szép vonalú ikerhengeres fejlesztési költségei igen magasra rúgtak, és a motorkerékpárok iránti kereslet az ötvenes évek vége felé jelentősen csökkent. A képen látható érdekes konstrukció megmaradt tehát prototípusnak.

 

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
-Ducati – az olasz sportszellem – második rész

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending