Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Figyelemzavarom van – motorozzak?

Vajon kétkeréken is elegendő az autózáshoz szükséges figyelem?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Olvasónk levele: még nem motorozik, de szeretne. Egyedül figyelemzavara bátortalanítja el a jogosítvány megszerzésétől. Ugyanakkor van ‘B’-s jogsija – de a motor mégiscsak más tészta?

Sokszor említettük már, hogy nyugodtan írjatok nekünk, ha valamilyen kérdésetek vagy észrevételetek van a motoros világ bármely szegmensével kapcsolatban, szívesen válaszolunk vagy reagálunk cikk formájában is. A napokban is egy ilyen levél esett be postaládánkba, melynek tartalma, pontosabban témája többé-kevésbé egybevág DennyM Kezdő kérdések: első motor, oktatás, korhatár c. cikkével, de új aspektusból is megvizsgálja a motoros pályafutás első lépéseit, illetve ennek ötletét.

Google keresés közben találtam rátok és azt írtátok ha kérdéseink vannak nyugodtan tegyük fel őket. Én egy 20 éves szolnoki srác vagyok és nem olyan rég elkezdett foglalkoztatni a motorozás, de mielőtt jobban belemerülnék a témába szeretnék néhány kérdést feltenni.

Kérdéseim:

1. Pontosan hogyan zajlik az egész oktatás, milyen lépései vannak a jogosítvány megszerzésének?
2. Mennyiből jönne ki az egész jogosítvány?
3. Az oktatásnál adnak védőfelszerelést vagy nekem kell vinni?
4. Ez a legfontosabb kérdésem, főleg emiatt írok nektek: nekem sajnos figyelemzavarom van ami nem korlátoz semmiben de nekem jobban oda kell figyelnem, jobban kell koncentrálnom, több energiát igényel ha tényleg oda akarok figyelni és több időt igényel valaminek a megtanulása, de attól még ez nem akadályoz semmiben, pl. személygépkocsira is letettem a jogsit. De a motor kicsit más és ezért az lenne a kérdésem hogy bele merjek-e fogni vagy hagyjam az egészet – főleg ebben kérem a segítségeteket.

Előre is köszönöm a segítséget.

Tisztelettel:

S. Balázs

Nos, először is köszönjük Balázsnak a kérdéseket, szerintünk sokaknak hasznos lehet, akik kisebb-nagyobb egészségügyi probléma miatt nem merítenek elég erőt hozzá, hogy a “veszélyes üzem”-nek tartott motorozással szorosabbra fűzzék a kapcsolatot. Balázs, szerintünk nem szabad feladni az álmaidat, ha kedvet érzel a motorozáshoz, akkor bele kell vágni – persze nem egyből fejest ugrani a kétkerekű élvezetekbe, hanem csak szépen lassan, fokozatosan. Node haladjunk mi is szépen sorjában:

1. A tavalyi szezon során készítettünk egy cikksorozatot a jogosítvány megszerzésének lépéseiről. Az elméleti és gyakorlati ismereteket egyaránt átvettük, az általános tudnivalóktól az éles bevetésig sok mindenről szót ejtettünk. A motoros jogsi megszerzésének legfontosabb részei a vizsgák, amiből négy van: két elméleti és két gyakorlati. Említetted, hogy rendelkezel már ‘B’ kategóriás jogosítvánnyal, így az elsősegély vizsgát már nem kell újra abszolválnod, a KRESZ vizsga viszont különbözik az autóstól, ezt teljesítened kell. Nem kell nagy dologra gondolni, ha eleget foglalkozol a gyakorló CD-vel, nem lesz gond. Általában még oktatásra sem kötelező járni (csak kifizetni), de ha egy kicsit nehezebben tanulsz, akkor nem árt ezt is végigülni. Ezután pattanhatsz először motorra, amennyiben teljesíted az adott motorkerékpár-kategória korhatárait. A Te esetedben gondolom a “korlátlan” ‘A’ kategóriáról érdemes beszélni – legalábbis így 20 környékén már ez érné meg a legjobban. Bár csak 21 éves korodtól kezdődhet a gyakorlati motorozás, de a “nagymotoros” jogsi elméleti részét (vizsgák, beiratkozás) már fél évvel ezelőtt elkezdheted, megcsinálhatod. Tehát ha betöltöd a 21-et, jöhet a járműkezelési, konyhanyelven rutin vizsga, zárt pályán, amin három nyomvonalat kell betanulnod. Ha ez már magabiztosan megy, akkor irány a forgalmi vizsga, ahol az előző két “bevetés” (KRESZ és rutin) során megszerzett tudásodat kell egybegyúrni: rádión kapod az utasításokat, hogy merre menj, mit csinálj. Ennek teljesítése után egy-két héten belül élvezheted a motorozás nyújtotta korlátlan szabadság érzését. Bővebb infót és részletes leírást a fent említett jogsis cikkeinkben találsz.


A forgalmi vizsga a jogsiszerzés utolsó és legnehezebb állomása

2. Az ár kérdése erősen iskolafüggő. Aranyszabály, hogy nem érdemes a legolcsóbbak közül szemezgetni, mert ott általában pótvizsgadíjakkal, kötelező (?) pótórákkal (vagy jattal) hozatják be a “kedvezményt”. Különösen, ha teljesen kezdő vagy, de a rutinosabbakat sem szégyellik soha megbuktatni, főleg forgalmin, ahol szinte bármire ráfoghatják a sikertelen vizsgát. Mi a Jogsiközpontot szoktuk ajánlani, mert barátságosnak mondható árak és szolgáltatások fogadják az embert: kicsivel több, mint 88.000 forintba kerül a teljes procedúra (akár négy hét alatt megvan), új motorokon tanulhatsz, teljes odafigyelés mellett – még akkor is, ha előtte nem nagyon gurultál kétkeréken, csak biciklivel. Szerintünk a jogosítvány megszerzése után még akár “frissen” érdemes beiratkozni egy vezetéstechnikai tréningre, például a Safety-Hungary első szintjére. Ez a jogsi árának nagyjából a felébe kerül, de sokkal többet ér(het) ennél – ha csak egyszer is szükség van erre a többlet-tudásra.


A tanpályán megszerzett rutint érdemes kiegészíteni egy vezetéstechnikai oktatás alkalmával

3. A védőfelszerelést szintén iskolája válogatja, annyi biztos, hogy mit kérnek a gyakorlati vizsgákra: természetesen bukósisakot (a KRESZ-ben csak ez szerepel kötelezőként, de motoros vizsgára nem elég), hosszú nadrágot (farmer megfelel), hosszúujjú dzsekit (nem kell, hogy motoros, protektoros legyen), magasszárú cipőt vagy csizmát és valamilyen kesztyűt – utóbbinak sem kell motorosnak lennie, de azért ne az az ujjatlan bringás/gyúrós fajta legyen. Általában tudnak adni a motoros sulik szerkót, ha nem is mindent, sisakot biztosan – de azért kérdezz rá beiratkozás előtt. Egyes iskolák még akár térd- és könyökvédőt is biztosítanak igény esetén. A Jogsiközpontnál ki tudják egészíteni a tanulók hiányos öltözetét, de nem árt már a vizsgák előtt “beruházni”, később úgyis kelleni fog a cucc – mert nem adják oda a jogsival együtt a bukót is 🙂


A protektoros dzseki és a térdvédő nem kötelező vizsgára, csak ajánlott – ahogy egy zárt sisak is

4. Legfontosabb kérdésedre pedig a következő a válaszunk: mivel saját bevallásod szerint a figyelemzavarod nem korlátoz/akadályoz Téged semmiben és hogyha az autóvezetés színterén sem tapasztalsz semmiféle problémát vagy hátrányt, akkor mi semmiképp sem beszélünk le a motorozásról. Bár bizonyos szempontból a motorozás nagyobb odafigyelést igényel, hiszen “az autós fejével is kell gondolkodnunk”, mert sokkal védtelenebbek vagyunk és nagyobb árat fizethetünk egy esetleges kihagyásért. Azonban autóban vagy kamoinban vagy akármiben sem “ér” bambulni, mert abból nagy baj lehet. Az is igaz, hogy a motorozás technikájának elsajátítása és művelése nagyobb koncentrációt igényel, mint “a kocsiban ülni”: az nem lényeges, ha kicsit később vagy nehezebben tanulsz meg motorozni, csak a mindennapos rutin, a közlekedés során ne terelje el semmi a figyelmedet. Így, jogosítvánnyal a zsebedben orvosi alkalmasságira sem lesz szükséged, elég bemutatni az “autós” vezetői engedélyed fénymásolatát. Ennek ellenére azt javasoljuk, kérdezd meg háziorvosodat, hogy mit szól a motorozás témához, de újabb papírt nem kell kérned tőle. Tehát igazából semmi akadálya motoros jogosítványod megszerzésének – amihez sok sikert kívánunk, utána pedig sok boldog kilométert, kétkeréken!


Ha van még kérdésetek a jogsival/bármivel kapcsolatban, írjatok nyugodtan: info@tesztmotor.hu


Nyeregbe!!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending