Csatlakozz hozzánk

Hírek

Felvidéki adrenalin: Slovakia Ring bemutató

Európa egyik legújabb, leggyorsabb, legszélesebb, leghosszabb versenypályáján jártunk

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Miközben vigyázó szemünket Sávolyra vetettük, amíg figyelmünket teljesen lekötötte a Balatonring körüli hercehurca, addig a szomszédban nulla felhajtás és hacacáré kíséretében épült fel egy komplett versenypálya – nem is akármilyen. Még egyik nyári túránk alkalmával néztünk körül a Slovakia Ringen – engedjétek meg, hogy e riport formájában számoljunk be ott szerzett tapasztalatainkról.

A Csallóköz fővárosát, Dunaszerdahelyet elhagyva kissé bizonytalanul húzzuk a két hatötvenesnek az 572-es úton Pozsony irányába, mert nem tudjuk pontosan, hol kell jobbra fordulni Európa legújabb (és egyik legkülönlegesebb, leggyorsabb) versenypályája felé. Kishíján túl is megyünk, a semmi közepén egyetlen árva zászlócska hivatott jelezni, hogy a közelben van a közép-európai motorosok (és autósok) legújabb mekkája, amiben egy megelőzött versenymotor-szállító trailer is megerősít bennünket. Azóta állítólag egy normálisabb táblát is kitettek az említett kereszteződésbe – hogy hol keresd a Slovakia Ringet, arról keretes írásunkban olvashatsz.

Elsőre nem is volt olyan egyszerű megtalálni, mert dunaszerdahelyi segítőink  a helyi gokartpályára navigáltak minket, ahonnan például DennyM már tudósított SM OB-t. Viszont alig fél órával később már ott álltunk a Dióspatony határában lévő Slovakia Ring bejáratánál, azon gondolkodva, hogy bemenjünk-e körbenézni, mert végülis motoros túrán vagyunk – távol a hazától -, késő délután volt már, de ha már eljöttünk… Bekopogok a recepción, hogy ez meg ez vagyok, innen és onnan és ezt meg azt szeretnénk… Úgy gondoltam, két lehetőség van: vagy nagyon örülnek neki, hogy magyarok vagyunk, vagy nagyon nem, de szerencsére előbbi teljesült, hiszen mint kiderült, a pálya dolgozóinak nagy része (nem a vezetők) magyar. Ami persze nem meglepő a környék szinte színmagyar lakosságának tekintetében, de számomra nem volt egyértelmű, hogy egy Slovakia Ringen kik dolgoznak, hogy fogadnak. Azonnal kaptunk egy “idegenvezető” kisasszonyt, aki készséggel körbevezetett minket a nem mindennapi létesítményen.


12-féleképp kombinálható, kompakt versenypálya, gyors egyenesekkel (meg kanyarokkal) és mesterséges dombokkal

“Mindig örülünk, ha magyar vendégeket fogadhatunk” -mondja. Arra a kérdésre, hogy egymással milyen nyelven beszélnek a pályán belül (a rádión például), azt válaszolja: “van, hogy magyarul, van, hogy szlovákul… Ahogy kérdeznek, úgy válaszolunk. De alkalmanként angolul és németül is, szóval nagyon nemzetközi egy pálya ez, lehetne akár Európa Ring is… – válaszolja túravezetőnk. Efelől semmi kétség, hiszen mindenféle (nem csak környékbeli) rendszámú trailerek ácsorognak a paddockban: az épületeken még szinte érezni a festék friss illatát, sehol egy repedés a betonon, minden friss, mint az alpesi levegő…szép látvány, na. Itt jutott az eszünkbe “épülő” Balatonringünk, amiről vendéglátóink nem nagyon hallottak…talán jobb is így, egyelőre. Ottjártunkkor még csak a legfontosabb, a versenyzéshez szükséges létesítmények voltak készen, de “komoly tervek vannak kilátásban: másfél kilométeres krosszpálya, 800 méteres gokartpálya (supermoto versenyekhez offroad résszel), 84 férőhelyes hotel a pálya szomszédságában, vezetéstechnikai központ különböző időjárás-szimulációkkal…”


Már érkezik Pista bá’, hogy járgányával körbevigyen minket (a szervízúton)
Hol található a Slovakia Ring?

A Slovakia Ring közelében a legnagyobb város Dunaszerdahely (Dunajská Streda), amely alig pár kilométerre található a pályától. Budapesttől 158, Pozsonytól 36, Bécstől 119 kilométerre fekszik a Slovakia Ring. ‘Szerdahelyről az 572-es úton kell kimenni Pozsony (Bratislava) irányába, Nemesabony (Vel’. Blahovo) után nem sokkal jobbra fordulsz, és már ott is vagy. Ha Budapest felől közelítesz, akkor Komáromnál érdemes átkelni a határon (innen nagyjából 65 kilométerre épült a pálya), ahonnan a 63-mas úton menj Dunaszerdahelyig. A 63-mas jó pár települést érint odáig, viszont jó minőségű és széles – olyan motornak való. Akad egy-két élvezetes, hosszú nyújtott kanyar is (akárcsak a Ringen), de ennél is fontosabb, hogy az autósok előzékenyen lehúzódnak arrafelé (pedig széles az út…). A fővárosból jó kis kirándulócélpont a felvidéki pálya, hiszen a 10-es út elég kellemes a Duna mentén, a 63-mas meg még inkább – csak légy óvatos a szlovák kékszemű fiúkkal, állítólag gerjednek a magyar rendszámra.


A-ból B-be: a kék csík a komáromi határátkelőtől (A) a pályáig (B) vezető utat jelzi

Az étterem, benzinkút, parkolók, egy főtribün (meg egy mobil lelátó) és az aszfaltcsíkon kívül a hivatalos versenyzéshez szükséges infrastruktúra természetesen már kiépült, mint az irányítótorony, az időmérő berendezés, a 33 jól felszerelt box, az egészségügyi központ, de vannak már VIP és konferencia termek is. “Komoly nemzetközi versenyek is lesznek itt a jövőben, mert a pálya mindenféle előírást teljesít” – dicsekedett egy másik idegenvezetőnk. Ez azt jelenti, hogy a Slovakia Ring megfelel a nemzetközi szövetségek (FIA, FIM) követelményeinek, de talán máskülönben kár is lett vona ennyit költeni ilyesmire: a tavaly nyári állapotig nagyjából 25 millió euróba került a pálya – a Balatonring mennyiben is állt vona meg…? A pálya dolgozóinak legjobb tudomása szerint három szlovák üzletember kezében van a Ring, akik Európa közkedvelt motorsport célpontjává szeretnék tenni a csallóközi aszfaltcsíkot. Ez nagyobb események/versenyek esetén jelentős idegenforgalmi vonzerővel járhat: nagyjából negyvenezer turistával számolnak évente, nem csak a környékbeli országokból.

Az első tesztkörök egyike

Mire ezt szépen végighallgattuk, már nagyon kíváncsiak voltunk a híres (hírhedt) aszfaltcsíkra, amit egy-két újságíró kolléga – akiknek már szerencséje volt kipróbálni – egyszerűen csak a “brutális” jelzővel illetett. – “Várjatok, majd Pista bá’ körbevisz benneteket! – A pályán? – kérdem én. Erre nevetnek: “nem, csak a szervízúton, onnan is mindent jól láttok” Amikor megláttam Pista bácsit, egyből Fekete István Matula bácsija ugrott be a Tüskevárból, de lehetne éppen a grund Janója is A Pál utcai fiúkból, a lényeg, hogy ugyanúgy ő volt a környék mindenttudója, aki mindennapjai nagy részét e szalagkorlátok között tölti. Pista bá’ verdájával míg körbeértünk volna…addigra a pályanapozók inkább hazaindultak volna… De a szervízúton békésen eldöcögve megmutatta nekünk a hatféle nyomvonalra alakítható (így két irányban 12-féleképp variálható) aszfaltcsíkot, amely egyike Európa leghosszabb, legszélesebb és leggyorsabb versenypályáinak: 12 méter széles (a 900 méter hosszú célegyenesben 20), a pálya hossza pedig 2.632 és 5.922 méter között változtatható. Két szervízút van, egy külső és egy belső, a kettőt alagutak kötik össze a mesterséges dombok alatt.


Pista bá’ többet van a pályán, mint otthon. A Slovakia Ring eléggé vizenyős területre épült, a szervízalagutakban sokszor megáll a víz


Utazás az ismeretlenbe: a nagy tempó mellett a horizontok adják a pálya pikantériáját

Hogyan tudod kipróbálni a pályát?

Akár Te egymagad is kipróbálhatod a Slovakia Ringet, nem kell szervezett motoros nap ahhoz, hogy felmehess a pályára. A motorosok minden szerdán, pénteken és szombaton kapnak lehetőséget, egyelőre csak este 6-tól 7-ig. Márciusban, áprilisban és szeptemberben ugyanis csak egy óra áll a “publikum” rendelkezésére, míg főszezonban – amikor hosszabbak a nappalok – 8-ig van nyitva a Ring. 25 perc csapatás 20 euróba, tehát nagyjából 5.500 forintba kerül. A legelső pályára gurulásod előtt van egy kötelező fél órás biztonsági oktatás egy teszttel a végén (ez minden nap du. 5-kor kezdődik), ami ugyanennyibe kerül (az “UV-díj” 10 euró). Ezen kívül természetesen a szervezett motoros események adnak lehetőséget a motorozásra, ezeket általában külsős cégek/egyesületek intézik. A többi napon a késő délutáni órákban az amatőr autósoké a pálya – autót akár bérelhetsz is (Honda Civic Type R, Seat Leon RE & Ibiza Cupra) és versenyző melletti taxizásra is be lehet fizetni. Ha gondoljátok, szervezhetünk oda egy kis kiruccanást, hátha kapunk egy kis csoportos kedvezményt – lehet, hogy lesz olyan fárasztó az a szűk fél óra, mint az oda-vissza út…

Mert bár Dunaszerdahely környéke sík, mint a márvány, a Slovakia Ring tervezője viszont (a komoly tapasztalattal bíró osztrák Hans Roth, aki Ausztriában és Magyarországon is alkotott már hasonlót) megfűszerezte egy kicsit az egyébként sem ízetlen és unalmas csíkot. Négy “horizontot” (ahogy ők nevezik) építettek a nyomvonalba, amik igazi kuriózumot jelentenek. Ugyanis előfordul, hogy úgy érkezünk féktávra, hogy még a kanyart sem látjuk… Azért horizont, mert csak az aszfalt teteje és az ég alja látható, de hogy hova érkezel vagy mennyire van a kanyar, az még nem…izgalmas. “Többször volt már úgy, hogy teljes gázzal ment fel az illető, aztán nem tudott lelassítani és már dobta is a motorkát a sóderbe” – emlékezik vissza Pista bá’, aki már végzett egy-két szalagkorlát-javítást… Pista bácsi nem becézgeti a motorokat, hanem a felvidéki nyelvjárásban így hívják – sportmotor: motorka sportova… A horizontok alatti alagutak pedig nagyon jól jönnek a “dögszállítós” srácoknak hűsölésre a kánikulában.


Jobbra: magasfeszültségű vezetékek a célegyenes fölött…

Az “alap”, leghosszabb nyomvonalon (is) rettentően gyors a pálya a sok egyenes és a hosszú, nyújtott kanyarok miatt – és ha ez nem termelne Neked elegendő adrenalint, akkor (is) utadba akadnak a bevállalós horizontok. Amiknek más-más a technikája: van, amikor már fölfelé menet fékezni kell és van, hogy full gázzal repülhetsz az ismeretlenbe (csak nehogy összekeverd a sorrendet…). Ezt a pályát különösen ki kell tapasztalni, ha gyors akarsz lenni rajta – nem Nyúlbéláknak való, hanem a kihívásokat kereső, igazi tökös gyerekeknek. Jó hír nekünk, magyaroknak, hogy anyanyelvünkön intézkedhetünk és hogy a határtól mindössze kb. 25 kilométerre fekszik a Slovakia Ring. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy már rég Sávolyra kéne járnunk pályázni – ismét egy területe az életnek, amiben szépen elsétáltak mellettünk északi szomszédaink. De ne legyünk irigyek, hanem inkább öröljünk annak a szíves vendéglátásnak, amit kapunk, ha magyarként arra járunk! Meg is köszöntük Pista bá’-nak és a többieknek, hogy bemutatták az ország első nagyobb pályáját. Így már persze nem sikerült világosban hazaérni, a mesés 63-mason már naplementében motoroztunk, Komáromig be is sötétedett – de a túrázó fel kell, hogy legyen készülve az ilyesmire 😉


A dombok miatt nem látni be az egész pályát a főtribünről, de már tervezik a többi lelátót


Sajátos hangulatú és vonalvezetésű pálya, igazi adrenalinbomba

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending