Tesztek
A gyors túrázó! BMW F900XR teszt
Nem véletlen a cikk címe, hiszen ez a BMW F900XR teszt a rohanásról szólt… Olyat lép ez a kéthengeres, hogy el sem hiszed, csak merd koppanásig tekerni állandóan a gázmarkolatot!
Published
3 év agoon
By
Benkő ZsoltKicsit későn kezdtük meg idén a tesztszezont, mivel a vírus csak júniusban tette lehetővé a tesztek elkezdését. Rögtön BMW 2020-as újdonságával kezdtük az ismerkedést, ez pedig az F 900 XR modellje.
A két évvel ezelőtti bemutatón, amikor még csak a tanulmány modellt mutatták be, már lehetett sejteni, hogy valami nagy dobásra készül a crossover kategóriában a BMW. Mivel kéznél volt az F 800-as, illetve már 850-es soros kéthengeres blokkja, aköré faragtak egy aszfalton is jól használható karosszériát. Igaz a 850-es blokkot teljesen átalakították, hogy megfeleljen ennek a modellnek a mozgatására, valamint a 2021-ben életbe lépő Euro5 környezetvédelmi normák betartására.
A lendületes forma lendületes motort is takar. Igaz, ez a középkategóriába érkezett, az S 1000 XR-nek a kistestvére, amely emberi léptékű teljesítményt hordoz magában. Utcára felesleges is a 160+ lóerő, bőven elég ez a 105, ami ebben a sorkettes, 270 fokos főtengelyékelésű gépben megmutatkozik. Ha nagyon siettem vele, akkor úgy ment, mintha mérgezett egér lenne. Lehet vele nagyon versenyzős stílusban is motorozni, annak ellenére, hogy ez egy magasabb építésű motor, de ha kell, nagyon lehet vele haladni.
A motorblokk hangolása a magasabb fordulatszámtartományokban engedi élvezkedni a vezetőt, a 92 Nm nyomaték és a 105 LE nagyon szépen tolja előre a motort. Már-már túlságosan is erősnek hihetnénk, de a rászerelt Michelin Road 5GT kétkomponensű gumiabroncsok nem képesek megbírkózni a teljesítménnyel. Többféle üzemmód közül (ROAD, RAIN, DYNAMIC) én általában a legsportosabban közlekedtem. Az eső és a túra üzemmód lebutított funkciói nekem annyira nem tetszenek.
A Dynamic módban viszont minden a helyére kerül és igazi élvezetes motor válik belőle. A műszerfalat nézve nagyon-nagyon sok információ jut a vezető birtokába és még többféle funkció közül lehet válogatni a beállításai között is. Ha a sport üzemmódot választjuk, akkor egy nagy fordulatszámmérő, dőlésszög érzékelőt látunk és a kipörgésgátló és az ABS beavatkozását is rögzíti ilyenkor az eszköz.

Rengeteg fontos információ jelenik meg a sportos műszerfalon és mind nagyon jól olvasható menet közben is. Nincs olyan fényviszony, amiben ne látnál semmit a műszerfal adataiból. ZSENIÁLIS a BMW digitális kijelzője!!!
Egy-egy menet után ameddig nem állítod le a motort a gyújtás kulccsal, (illetve a gomb megnyomásával, mert gyújtáskulcs már csak a zsebedben pihen) addig megnézheted, hogy mennyit avatkozott be a rendszer a motorozásba.

Ha zsebedben a kulcs, ezt a gombot kell megnyomnod, hogy elindulhass. Már nem kell semmit bedugni sehová. Ja de, este otthon, mert a kedvesed értékelni fogja, ha ezzel viszed motorozni…:)
Nem volt ritka, hogy 40 % felett mutatott a kipörgésgátló minden egyes menetnél, hiszen a hátulját nagyon csúsztatja ezekkel a gumikkal. Sokkal sportosabb gumik kellenének rá, de az is lehet, hogy csak én vezetési stílusomhoz nem passzoltak.
A blokkolásgátló kb. 8 m/s-os lassulás után kapcsolt be és szinte érezhetetlenül teszi a dolgát.

A Michelin ROAD 5 GT felületét felzabálja a nyomaték. Élvezetesen lehet állandóan keresztbecsúsztatni, mert a kipörgésgátló szépen kordában tartja a driftelést
Kíváncsi voltam, hogyan viselkedik egy túrán, elvittem egy hosszabb útra is, a mostanában nagyon népszerű Bajna-Héreg útvonalra. Nagyon jót motoroztam vele és ahogy följebb a dőlésszög érzékelő is mutatja, 32 °-ot dőlt jobbra és balra is a motor miközben nagyon élvezetesen terelgettem a kanyarok között.
Itt is látszik, hogy mennyivel nagyobb dőlésszöget lehet elérni pályán, hiszen Marqueznek 64 vagy 65 °-os dőlésszög a rekordja. Ez utcán kivitelezhetetlen és ennél jobban bedönteni is teljesen felesleges. Bőven elég az a 32° és ezzel is nagyon szépen lehet boldogulni. Igaz, ilyenkor nagy majrécsík marad a gumi két szélén, de tartalék is van a motorozásban, tehát bármikor tovább tudtam volna dönteni, hogyha akarom, de nem akartam. Ez is épp elég ahhoz, hogy ha ügyes vagy, akkor sportmotorokat alázz ezen a szakaszon.

A legszebb Budapest körüli motoros útvonal manapság a háttérben, de vigyázzatok itt egymásra, mert szembe is jön mindig valaki!
A BMW digitális műszerfalat kötelezővé tenném mindegyik motorkerékpárra, ami a 2020-as gyártásba kerül, annyira jó funkciói vannak. Teljesen átlátható és mindent tud, amit egy motornak tudnia kell már a 21. században. Ha szeretnéd, összetaníthatod a telefonoddal is bluetoothon és akkor látod a telefonod töltöttségét és azt is, hogy ki hív ilyenkor, továbbá fel is tudod venni a baloldali kormánykapcsolóval a hívást.
Ezzel a kapcsolóval egyetlenegy a baj, hogy nagyon messze került a hüvelykujjtól az indexnek a kapcsolója, ezért minden egyes irányjelzésnél el kell egy picit engedni a kormányt, hogy tudj indexelni. Viszont a BMW rendszere 10 villogás után automatikusan kikapcsolja az indexelést, így biztos nem fogod úgy hagyni az indexet.
Az éles formák kifejezetten szépé teszik nekem ezt a BMW-t, végre nem a szimetrikus az első lámpa sem. A hátulja viszont kicsit rövidre sikerült, bár ettől nagyon jól néz ki. Esőben viszont nem kell vele nagyon motorozni, mert ez a sárvédő nem véd meg a sártól. Ahogy egy kis víz kerül az útra, onnantól kezdve úgy fogsz kinézni, mint egy varacskos disznó. A hátsókerék úgy csapja föl a sarat a hátadra, mintha ott sem lenne ez a menő rövid ülés.
A menetdinamika tényleg tökéletes ezen a motoron, viszont vannak apróságok, amelyek zavaróak. Ilyen például a rövid oldalsztender, amelyből kispóroltak három centiméternyi csövet. Ezért amikor erre van támasztva a motor, akkor nagyon bedől balra. A motor magas építése miatt a rövidebb lábúaknak nagyon nehéz ezért felállítani a gépet, pedig nagyon sok hölgy ismerősöm mondta, hogy ilyen motort szeretne, de amikor megmutattam nekik, hogyan kell felállítani, nem nagyon boldogultak vele.

Túlságosan is bedől a motor oldalsztenderen, amitől nagyon nehéz felállítani egyenesbe, ha rajta ülsz. Arról már ne is beszéljünk, akkor mi van, ha egy gödörbe tudnád csak letámasztani…
Az ülés kényelmes, hosszabb távon is variálható a magassága, mivel többféle verzióban rendelhető hozzá. Lehet, hogy az alacsonyított verziónak az oldalsztendere kerül mindegyik motorra, ezért ha neked túl magas lenne, akkor van megoldás az alacsonyításra gyárilag is. Lehet a futóművet is ültetni rajta és alacsonyított ülés is rendelhető hozzá. Valószínűleg az alacsonyíthatóság miatt ilyen rövid az oldalsztender.

Az első futóművet nem tudod magadra szabni. Teljesen állíthatatlan, de a rugózása szerencsére sportos motorozásra is alkalmas. Ebből következik, hogy ha valaki kényelmesebbet szeretne, annak kemény lesz az eleje.
Gyorsváltó is volt ezen a motoron, ami 117.000 Ft-ba kerül az extralistán, szerintem ezt nyugodtan meg lehet spórolni, mert nem túl élvezetes váltogatni vele. Nagyon hosszúra van hagyva a váltások közötti idő, ezért mindig ránt egyet, amikor kuplung nélkül teligázon váltasz fölfelé. Lefelé nem rossz, de mivel fölfelé úgyse használod, ezért szerintem felesleges.
A kipörgésgátló viszont kötelező tartozék, mivel nagyon szépen dolgozik és a hátsó gumi csúszása miatt nélkülözhetetlen is.
A navigáció előkészítése is felesleges szerintem. Azt sem kell rendelni, hiszen ma már úgyis mindenki a telefonjáról navigál, amit egy RAM-MOUNT tartóval könnyen ki lehet tenni a kormányra. Ezzel csak az a baj, hogyha töltenéd is a telefont, akkor venned kell egy átalakítót is, mert csak szivargyújtó csatlakozó van a BMW-n, USB sajnos nincs…
A futóműhöz rendelhető a Dynamic ESA csak hátul működik, az első futómű nem állítható rajta. A tesztmotor ezzel a felszereltséggel egy kicsivel 5 millió Ft alatt vásárolható meg, amelyből azért néhány extrát meg lehet spórolni, ami felesleges.
Az extralistán szereplő sárga szín elég különleges, de csak akkor szép, ha rásüt a nap. Ha árnyékos az idő, akkor viszont ilyen semmilyen színe van.
Én inkább csak a sport stílusú fényezést, a pirosat választanám és csak az akció csomagot rendelném meg hozzá. Így 4 780 000 Ft-ba kerülne az a változat, amit én választanék magamnak. A kulcsnélküli indítás, a markolatvédő, a ledes első lámpa, a guminyomás ellenőrző rendszer szerintem nélkülözhetetlen, de én még beleraktam a tempomatot is a csomagba, az is jópofa dolog tud lenni egy-egy túrán. No meg persze az öt év jótállás is 52.000 Ft-ért nagyon megéri!
De konfigurálhatsz magadnak Te is egyet a BMW oldalán.
Még egy dögös kipufogót is dobnék rá, mert ennek az Euro5-ös dobnak a hangja indokolja.
BMW F900XR SC1-R kipufogó karbon és titán palásttal is rendelhető
BMW F900 XR Conic kipufogó karbon és titán palásttal is rendelhető
Mindkettő kompatibilis a gyári BMW dobozokkal és teljesíti az EURO5-ös környezetvédelmi előírásokat!
You may like
-
Legördült a gyártósorról az egymilliomodik boxermotoros BMW GS
-
Kovács Bálint: „Amikor megjött a tempó, meglett a versenyképes köridő is”
-
Fantic Caballero Rally 500 teszt
-
Honda ADV350 – Forza 350 összehasonlító teszt
-
Honda CB500X teszt – Kaland a (A2) négyzeten
-
Exkluzív modellt dob piacra a BMW: íme az M 1000 RR 50 Years M
Kövess bennünket az Instagramon is!