Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Fedett pályás Safety-Hungary teszt

A berozsdásodott motoros izületeket időnként meg kell mozgatni! Íme egy remek lehetőség erre.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A berozsdásodott motoros izületeket időnként meg kell mozgatni! Íme egy remek lehetőség erre.

Nemrégiben új szolgáltatással bővült a Safety Hungary oktatásainak köre. Egy egynapos fedett pályás oktatással rukkoltak elő, ami a motorozásmentes szezonban is igen jól felélénkíti, karban tartja az berozsdásodott motoros izületeket. Mivel az október közepén beérkezett tél miatt mi is felhagytunk a motorok tesztelésével, így én sem ültem motoron már két hónapja, ezért különösen jól esett, hogy most a tél közepén motorra ülhettem.

Azt, hogy ennyi idő alatt mennyire elszoktam a motorozástól, el sem merem mondani. Első pillanatban kicsit úgy éreztem magam a CBF500-as nyergében, mintha háttal ültem volna rajta. Az idő vezetéstechnikánkra ható romboló ereje óriási, de szerencsére -ahogy úszni és biciklizni sem felejt el az ember- hamar visszajönnek a mozdulatok.
A megtett körök számával én is egyre biztosabban éreztem magam a nyeregben, pont úgy, ahogy tavasszal a téli kihagyás utáni első motorozás alkalmával lenni szokott. Ha tehetném, legalább két hetente visszamennék ide a terembe motorozni, így a teljes visszarázódással heteket spórolnék meg a következő szezonból.

Ezt a cikket most azért írom, hogy nektek is bemutassam ezt a karbantartó, átmozgató oktatást. Fontos, hogy ezen az emelt szintű, fedettpályás kurzuson csak azok vehetnek részt, akik sikeresen elvégezték már legalább az első szint tananyagát. Erre azért van szükség, mert 15000 forintba kerülő egynapos tanfolyam nem elmélettel kezdődik, és arra sincs idő, hogy a feladatokat megtanuljuk.

Kis bemelegítő gimnasztikát követően rögtön a CB500-as (és mostantól már van VTR250-es is, ha valakinek az jobban tetszik) Hondákra ültünk és a felvezetőket követve máris a gyakorlatok helyes elvégzésére  kellett koncentrálnunk. Kinek jobban, kinek kevésbé jobban sikerült elvégezni a feladatokat, a motorozás hiánya látszott rajtunk. Akinek nem mentek könnyen a pályák, annak az oktatók készséggel segítettek újra felvenni a ritmust. Nem irigylem őket, hiszen volt feladatuk bőven, mivel a tanfolyamra jelentkezők képessége és tudása igencsak különböző.

Nekem ez volt a harmadik Safety-Hungarys tanfolyamom, és örömmel láttam, hogy az első szintjét túlszárnyalva minden flottul, és gördülékenyen működött az instruktorok részéről. A pályák kihelyezésére, a feladatok lebonyolítására -mivel elvileg már mindenki végzett tanulója az iskolának-  külön magyarázatot senki nem kapott, csak annyit, hogy menjetek. Ment is mindenki szépen, sorban és tudásának megfelelően kerülte a bólyákat.

Szerintem a tanfolyam kezdetén jó lett volna egy szintfelmérőt csinálni, hogy kialakuljon a megfelelő sorrend a diákok között, mert így nem kellett volna annyit várni a gyakorlatok között, folyékonyabban mehettek volna a feladatok. Persze így sem volt túl nagy probléma az 1-2 perces várakozás.

A végére maradt a kombinált pálya, amiből szinte csak a 8-as hiányzott. Az eltolt szlalommal kezdődő feladatsoron minden megtalálható volt, amit az egyes szint elvégzésével már mindenkinek tudnia kellett volna és többé kevésbé tudták is.


Az egyik legügyesebb…

Ettől függetlenül volt néhány feladat, amit direkt lefotóztam, hogyan csinálják az oktatók, és hogyan a tanulók. Ha jelentkeztek erre a tanfolyamra, próbáljátok meg minél jobban azt csinálni, amit kérnek tőletek. Ezek a feladatok értetek vannak, nem ellenetek!

 

A háttérben Gergely Pista K1200R gépe és a Hősök tere


Így csinálja az oktató befelé és kifelé dőlve…


És így a tanulók, ugyanabban a kanyarban. Itt a feladat a kifelé dőlés volt.

A fedett gokartpályán mégis jobb ilyenkor kanyarogni, mint a mínusz 5-10 fokos hidegben a szabad ég alatt. Utóbbira már nem is nagyon van példa, tehát mindenki elvonási tünetekkel küzdött. Ennek megfelelően a délelőtt teljes egészében a motorozás jegyében zajlott pörgösen, különféle pályákon, egyre ügyesebben.
A tapasztalatokat, a történteket egy kis főtt ebéd közben lehetett megbeszélni (Legutóbb, amikor Safety oktatáson voltam még csak szendvics járt ebédre. Még egy plusz pont!)

A délután elméleti továbbképzéssel telt, ahol a délelőtti motoron kiderült hiányosságokat lehetett elméletbe továbbfejleszteni. Rengeteg olyan információ hangzott el, amit nem elég egyszer hallani. Nagyon fontos a tanulás ezen része is, hiszen minden fejben dől el.


Kiülős-beülős gyakorlat. Fontos a nézőpont!

Ne feledjétek, ennek az oktatássorozatnak az a célja, hogy az itt megszerzett tudást a mindennapok közlekedésébe is át tudjátok ültetni, növelve ezzel a saját biztonságotok, így csökkentve a balesetek számát. ?Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mindig van mit tanulni és főleg gyakorolni-gyakorolni-gyakorolni, még nekünk is, akik rengeteg féle motoron rengeteg kilométert teszünk meg évről-évre. A legfontosabb az egészben a tudatosság! Ne csak úgy üljünk fel a motorra, hogy mindenképp eljussunk A-ból B-be, hanem úgy tegyük ezt, hogy az itt tanultakat alkalmazzuk! Így rögzül a helyes motorkezelés, amivel rengeteg baleset elkerülhető lenne.

Fedettpályás oktatás a Safety-Hungary pályáján

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending