Tesztek
Fantic Caballero Rally 500 teszt
Végre egy fantasztikusan jó gépről, a Fantic Caballero Rally 500 teszt készülhetett a gyönyörű őszi színekkel kiegészítve
Published
11 hónap agoon
By
Benkő ZsoltAz 5 centivel alacsonyabb Scrambler 500 után most itt a Fantic Caballero Rally 500 teszt. A scrambler őrület nem hagyott alább, sőt még csak most indul be igazán.
Egyre több scrambler stílusú motor van a piacon, már minden motorgyár kacérkodik a gondolattal, hogy olyan mindennapos használatra alkalmas motorkerékpárt alkosson, amely mindenféle körülmény között megtalálja a helyét. Valljuk be, erre a “mindenhová is jó” követelményre tényleg ez a stílus a legjobb. Igaz nem ezzel fogsz kétszázzal repeszteni és nem is ezzel fogsz a leghosszabbat repülni egy krosszpályán, de amire minden nap kell, arra tökéletesen megfelel. Elmehetsz vele a munkába, egy jó hétvégi túrára, ami lehet kalandos is rengeteg földúttal, amelyeken hihetetlenül szép helyekre juthatsz el még itthon Magyarországon is.
Biztos lehetsz benne, hogy a kávézó előtt EZ lesz AZ A MOTOR amit körbeállnak, és EZT fotózzák majd a turisták is.
Klasszikus, de mégis modern. Mindenki aki elkezd motort építeni, valami ilyesmire gondolhat, hogy a régi érzés megmaradjon, de mégse kelljen bütykölni minden nap csak azért, hogy beinduljon a gép. Szóval hölgyeim és uraim, itt van önöknek egy kész épített motor, amire csak fel kell ülni és menni vele, egy gyönyörű ország híres hamvaiból feléledt márkanevének bűvöletében.

40 lóerő, 43 Nm nyomaték jön ki a négyütemű 450 köbcentis motorblokkból, amely egy acél bölcsővázban foglal helyet. A Caballero motorok különlegessége a sok mart alumínium alkatrész
A Fantic nagyon jól kitalálta ezt. Vettek egy pörgős, 40 lóerős megbízható 450-es Zongshen motorblokkot és köré építettek egy olyan futóművet, amivel annyira jó menni, hogy alig akarsz leszállni róla. Az, hogy modern kiegészítők pl LED-es lámpák, okos (KOSO) műszerfal, gyári tanktáska is vannak rajta, ami 2022-ben szinte már természetes. Az viszont, hogy az EURO5-ös Arrow kipufogóból élvezhető hangok is jönnek egyáltalán nem természetes. Hallgassátok meg a konkurencia hangját, egyiken sem lehet ennyire élvezni az akkuszitkát.
A Caballero 500 motorok benzinfogyasztása 4-5 liter közé tehető 100 kilométerenként, ami szerintem elfogadható.
Igazi eklektikus motor modern és klasszikus stílusjegyekkel egyszerre. A vagány fiataloknak és időseknek is tetsző kinézet mellett a legnagyobb erőssége az a futómű, amelyet a Fantic saját magának gyárt. Ettől nem lesz olyan drága mintha Öhlins lenne, viszont mindent tud amit ebben a kategóriában tudnia kell. Sőt messze túlszárnyalja a kategóriában található összes motort futómű szempontból.
A 150 kg alatti száraz súly az, amire sokan felkapják a fejüket. Igen ez a lényege is ezeknek a Caballeroknak. Könnyű, játékos motorok ezek. Jövőre jön már a Yamaha CP2-es (MT07) blokkal felszerelt változat is amelynek 70 lóerő körüli teljesítménye lesz.
Ezt még csak a madarak csiripelik, de figyeljétek meg, jövő héten ez lesz a 2022-es EICMA egyik legnagyobb durranása. Főleg azért mert 800 négyzetméteren állít ki a Fantic motorkerékpárokat, elektromos bringákat és ha minden igaz, jön az elektromos robogó széria változata is végre. Nagyon nagyra törő tervei vannak a gyárnak és a megvalósításukért is rengeteg tesznek.
A cég 1968-ban indult, enduro motorkerékpárok, 50 köbcentis motorkerékpárok és gokartok gyártásával és exportjával. Ma ugyanabban a műfajban folytatják, bár a nevek dual-sport és motard (supermoto) névre változtak, és 2016-ban visszatértek az Egyesült Államok piacára is, mivel a Fantic USA Inc. 2015-ben új elektromos kerékpár modelleket dobott a piacra. Akkor az elektromos Fat Bike volt a kezdőmodell, de immár teljes eMTB- és ingázó elektromos kerékpár-családdal rendelkezik.
A Fantic 1972-ben kezdett exportálni az Egyesült Királyságba, annak a gyártói hullámnak a részeként, akik kihasználták a „tizenhat éves törvényt”, vagyis azt a törvényt, amely megtiltotta a tizenhat éves motorosok számára, hogy 250 köbcentiig terjedő motorkerékpárral közlekedjenek. Ennek eredményeként az európai és japán gyártók Angliába is exportálták az Európában megszokott sportos és könnyű, 50 köbcenti alatti motorjaikat. A Fantic készített egy “szenzációs chopper mopedet és egy TI-t (“Tourismo Internazionale”), amelyek nagyon gyorsan népszerűek lettek, és a piac egyik leggyorsabb segédmotorkerékpárjaként ismerték el, 95 km/h végsebességgel.
Az 1970-es évektől az 1980-as évek elejéig a Fantic 50 köbcentis modellek sorozatát gyártotta. Az amerikai cégalapítás és a Fantic importálásának ötlete azért született, mert az egyik alapító egy motoros magazinban meglátta az 50 köbcentis „Chopper” modellt, amelyet sógora küldött neki az Egyesült Államokból. A Brit piacon számos más moped-márka is megtalálható, de a Fantic T.I. gyorsan népszerűvé vált a kereskedői hálózat gyors növekedésével. A hatfokozatú sebességváltó erős eladási pont volt, és a heves olasz Minarelli 49 köbcentis motor nagyon megbízhatónak bizonyult.
A T.I. modell végsebessége valamivel több mint 50-55 mph volt a megfelelő körülmények között. A 125 köbcentis Chopper modell akár 80 mérföld/órás sebességet is elérhetett, amint azt Terence Shea tapasztalta, amikor a modellt először bemutatták neki az olaszországi Barzago-i Fantic gyárban. Tesztelte az új, 125 köbcentis chopper modellt, amivel elérte a 130 km/h végsebességet. A chopper modell volt az eredeti ihlet, amelyet az új brit importőr nagyon különlegesnek és egyedinek látott, s ezt a piaci rést betömve, egyre csak nőtt a cég hírneve. Az eredeti marketing és reklám része volt egy Fantic 125 köbcentis chopper modell, amelyet Dick Emery komikus kapott.

Itt már egy új 500-as scrambler mellett pózolnak a régi idők Caballeroi
Egy másik népszerű modell volt a 125 köbcentiméteres Caballero, amelyet on/off-road használatra szántak, ami a piac egy másik szektorába való. Az ilyen típusú mopedek piaca csak néhány évig tartott.
Az 1980-as években a Fantic sikereket ért el az Observed Trials világbajnokságon, három címet, valamint hét győzelmet aratott a tekintélyes skót hatnapos versenyen.
A Fantic feltámadása az új vezetőségnek köszönhető, akik az Aprilia gyár emberei voltak régen. 2017-re tehető amikor elkezdték az új Caballero modelleket bemutatni. Azóta is ontják az új motorkerékpárokat és már elektromos kerékpárokat is készítenek.
Nagyon fontos mérföldkő most az újabb időszámítás szerint, hogy 2020 októberében a Fantic megvásárolta a Minarelli motorgyárat a Yamahától. Itt készülnek már a legmodernebb változó szelepvezérlésű négyütemű erőforrások is pl a Caballero Rally 125 változatába.
Forrás: Wikipedia
Visszatérve cikkünk alanyához, ez egy öt centivel emelt hasmagasságú Scrambler. De nem csak hosszabb lengéscsillapítókat kapott, (ezek már állítható csillapításúak) hanem alumíniumból készült lengővillát is. Ez erősebb és könnyebb a sima Scrambler acél lengővillájánál, ezért van az, hogy a súlya nem változik az egyszerűbb modellhez képest.

Alu lengővilla és Arrow kipufogórendszer az alapfelszereltség része ennél a Caballero Rally 500 típusnál
Ahogy a Scrambler 500 tesztjében itt is a futómű a nagy durranás.
A nagyon könnyű motort olyan irányítani, mint egy biciklit. Ezeken a 110/80 R19, 140/80 R17 méretű Michelin Anakee Wild bütykös gumikon egyaránt élvezetesen lehet motorozni aszfalton és terepen is. Aszfalton mondjuk lehet érezni kis tempónál a bütykök pattogását, de meglepő, hogy milyen jól tapadnak ezek a gumik és mennyire jól együttműködnek a futóművel. Zseniális!
Amit tud, azt nagyon tudja! Fantic Caballero Scrambler 500 teszt
Az első teleszkópok csillapítása imbuszkulccsal állítható, a hátsó gáztartályon viszont van egy “tekerentyű”, amit menet közben is tudsz állítani. Ez nagyon jól jön, ha épp aszfaltról mész terepre, akkor csak lenyúlsz menet közben és puhábbra állított egy pillanat alatt.
A fékek sem a nagyon drága polcról kerültek a Caballeroba, de ezek a Bybre féknyergek nagyon határozott nyomásponttal rendelkeznek és az adagolhatósága is remek.

A kartervédőt sem kell külön megvenni hozzá. Az alapfelszereltségben benne van. Magasan elvezetett kipufogórendszer is létezik hozzá, de az csak extraként rendelhető. Csak a gyárival tudja az Euro5-öt
Évről-évre, sőt hónapról-hónapra fejlesztenek valamit. Ez a kicsi gyárak erőssége, hogy gyorsan be tudnak avatkozni a gyártásba. A régebbi modellek apró hibái, mint pl az oldalsztender “lötyögése” már ki van javítva, a baloldali kormánykapcsoló sem az a béna Retro fajta, mint ami az Euro4-es modelleken volt.

A pókszemszerű LED-es lámpa nappali fényt varázsol elénk sötétben. A villabefogó sem semmi, ez a három csavaros mart alumínium alsó kifli brutális merevvé teszi a futóművet.
Van hozzá színben illő tanktáska az extralistáról és bukócső is amely megvédi a hűtőradiátort a sérülésektől terepen. Ismerek olyat, aki vett egy Explorert, (ez a teljesen felextrázott Caballero Rally változat) Ő szinte csak terepezni használja. Nagyon boldog a géptől, igaz elég sokat is várt rá az évközben fellépett ABS hiány miatt. Már nincs probléma a Fantic motorok szállításával, helyreállt minden, így kb 1 hónap az átfutási idő rendeléstől számítva, hogy megérkezzen a gyárból egyenesen a vevő kezébe a motorkerékpár, de van készleten is többféle típus a Fantic importőrnél. Ha választanál magadnak itt megtalálod őket: Fantic.hu
Sőt! a felső képen látható Rally 500 be van állítva tesztmotornak, ha szeretnéd kipróbálni, akkor van rá lehetőség és bérelhető is.
Színben kétféle Rally 500 létezik, a fenti zöld és van egy homokszínű változat is barna üléssel.
Mindkettő vagány és ugye itt van még a fentebb említett Caballero Explorer is barna/fehér tankborításával az összes létező extrával.
Ehhez már jár 2 db táska, bukócső, hűtővédőrács, lámparács, kartervédő és csomagtartóállvány a hátsó sárvédő fölé. Full extra, már csak a versenykipufogórendszert tudod rá pluszban megrendelni!
Apró bosszúságok azért akadnak amivel sajnos együtt kell élni. A csavarok sokfélesége és felületkezelése néhány esetben hagy némi kívánnivalót maga után, de ezt leszámítva tényleg egy jól kitalált, szépen kivitelezett élménymotor.
Összességében azonban nagyon jó és olcsón üzemeltethető ez a gép. Jó vele motorozni, olyan menjünk még egy kört motor. Amikor megyek vele sosem akarok róla leszállni.
Előnyök / hátrányok –
- Nagyon jó futómű
- Kis súly
- Pörgős, erős motorblokk
- Rengeteg kiegészítő rendelhető hozzá
- Az alkatrészellátás és a szerviz is megoldott, nem kell tőle félni
- Szebb csavarokat használhatnának
- Az injektor visszahúzó rugója túl erős, ezért a gyorsgáz-markolat kicsit nehezebben tekerhető :)
- Az ülés kissé kemény hosszú távon
A remek fotókat köszönjük @muffinproject Borsinak!

186 centis magasságomhoz még ez a 860 mm-es ülésmagasság is alacsony kicsit. Létezik hozzá 840 mm-es alacsonyabb ülés is, ha valakinek magas lenne…

Még jó, hogy van hozzáillő ICON1000 kabátom

Nem mondom, hogy állandóan egykerekezik, mert annyi erő azért nincs benne, de ha szeretnéd bármikor lógathatsz is vele
Kövess bennünket az Instagramon is!