Csatlakozz hozzánk

Blog

Eszi vagy nem eszi? A betét a tárcsát, ez itt a kérdés

Hát persze, hogy nem, ha jól választunk, csak ne a fékteljesítmény rovására hozzuk meg a nagy döntést! A kérdés tárgya, hogy érdemes-e karbon/kevlárral (vagy olcsó szinterrel) helyettesíteni a gyárilag előírtat? Fékbetét tévhitek!

Közzétéve

ekkor

fekbetet tevhitek
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Kiru, KT

“A karbon/kevlár betét puha és nem eszi meg a tárcsát, a szinter meg kemény, ezért kinyírja” – egyes fórumokon, sajnos egyre több helyen olvasható a világháló “fékszakértőitől” ez a gondolatmenet, amely arra buzdítja a népet, hogy az olcsóbb, puhább kevlárbetétet vegyék a szinter helyett – és így aztán “spórolhatunk is, meg ráadásul a tárcsa sem fogy”. A helyzet az, hogy ez egy borzalmasan veszélyes játék!

Van ennek a szinter fékbetét kérdéskörnek egy másik irányzata is, ami szintén egyfajta indokolatlan és érthetetlen rövidtávú spórolásba vezet. Azok, akik ezt az irányvonalat követik, azt állítják, hogy ahová szintert terveztek gyárilag, oda nem szabad organikus betétet tenni (és ez egy bölcs gondolat a részükről), viszont csak a legolcsóbb megoldást keresik a szinter betétek kínálatából. Ez az út viszont hosszú távon bizony a drága tárcsacserébe torkollik majd – ők reflexből arra a tudományos megállapításra jutnak, hogy a szinter betét “megette a tárcsát”…

Az előírt szinter betéteket nem érdemes, sőt egyenesen veszélyes karbon/kevlárral helyettesíteni…

Kétirányú “spórolás”

Tehát kétféle veszélyéles tévhitet szeretnénk itt helyes mederbe terelni anélkül, hogy bárkit megbántsunk. Az organikus fékbetétek nem alkalmasak arra, hogy leváltsák a gyárilag szinterrel szerelt járműveink betéteit, sőt, kifejezetten ön- és közveszélyes ez a cselekedet, mint ahogy a “gagyi”, tehát nem megfelelő minőségű (és ténylegesen “tárcsaevő”) szinter betétek használata is az.

A logika fonala onnan eredhet, hogy egyes gyártók, az EU helyett (mára már) a távol-keleten gyártatják a szinter betéteket és sajnos ezek esetében előfordul, hogy “eszik” a tárcsát. Ez egészen egyszerűen azért fordulhat elő, mert a minőségük nem megfelelő. Tudni kell, hogy a szinter betét összetétele jóval kényesebb a karbon/kevlár darabokénál, ezáltal érzékenyebb a nem megfelelő anyagok használatára vagy azok arányára – egyszóval a spórolásra.

…arról nem is beszélve, hogy hosszú távon anyagilag sem járunk jól az olcsóbb/nem megfelelő betétek használatával

Három méter, háromezerért?!

A motorkerékpár gyártók által előírt (porkohászatilag előállított) szinter betétek az (organikus) karbon/kevlárral való helyettesítése pedig sokkal komolyabb veszélyeket rejt magában annál, mintsem “megeszi a tárcsát”. Az a fékrendszer, amely szinter betétekhez lett fejlesztve, az azzal is működik megfelelően – és valójában, (természetesen) a tárcsa is ahhoz lett hangolva. Lehet, hogy nem fogyasztja a tárcsát a kevláros cucc, de mi van akkor, ha nem is “harapja, fogja” annyira, ahogy azt a tervezők megálmodták a gyárban?!

A tárcsa pedig jó eséllyel akkor fog fogyni, hogyha nem a megfelelő, hanem mondjuk a legolcsóbb, “ki tudja hol” gyártott szinter betétet választjuk. Azt kell megérteni, hogy ezen az üzleten lehet, hogy nyerünk háromezer forintot, viszont lehetséges, hogy veszítünk három métert… Igen, a féktávolságunk hosszából! Még ha túlzunk is, és “csak” másfelet, az is elég sokat jelenthet… Megéri a féken spórolni?!

Két dolgon biztosan nem érdemes spórolnunk: az egyik a gumi, a másik a fék…

A spórolás csak látszat

Arról nem is beszélve, hogy a gyenge minőségű szinter betétek tényleg nem tesznek jót a tárcsáknak, amelyek cseréje ugye jóval költségesebb, mint  egy garnitúra “rendes” szinter cucc.

A rossz szinter jó eséllyel gyorsabban is fogy (a betét is, nem csak a tárcsa…), tehát ugyanahhoz a futásteljesítményhez több kell belőle, ami annyit jelent, hogy a pár ezer forintos különbséggel számolva nagyjából “ugyanott vagyunk”, a költségeket tekintve – csak ugye jobb a fékünk teljesítménye…

Szóval a spórolás csak látszat – van “ötezerért” is szinter, de azt egyenesen tilos megvenni. Ráadásul ha a “divatos” karbon/kevlár megoldást választjuk, természetesen azt is előbb kell majd cserélni, mint egy minőségi szinter fékbetétet.

FONTOS

Minden fékbetét keveréknek megvannak a maga használhatósági területei. A karbon/kevlár betétek ahhoz a fékrendszerekhez jók, amiket eleve ahhoz terveztek (robogók, régi túra motorok, endúrók).

A szinter egy modern, high-tech anyag, minden olyan járműhöz, aminek acél tárcsája van (és nem öntvény). A forszírozott üzemmódot jobban bírja, mint a karbon vagy a kevlár, hidegen és melegen is.


Túlbonyolított kérdés

Akkor most miért is kéne mást tenni a rendszerbe, mint amire tervezték?! Nem elég, hogy a gyári és méregdrága fékbetétek helyett lehet kitűnő minőségű márkás termékeket találni közel féláron? Kell nekünk kísérletezni más anyagösszetételű fékbetétekkel, mint amit a gyártók használnak?! Szerintünk mindenki tudja a választ, de a fórumokon olyan meggyőzően tudnak egyesek érvelni, hogy időnként mindannyian megingunk egy kicsikét….

A fék kérdésében márpedig ne inogjunk, hanem a biztonságot válasszuk!


– a cikkhez nyújtott szakmai segítséget köszönjük Király Lászlónak

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending