Csatlakozz hozzánk

Műhely

Egy elfelejtett superbike: Brough Superior

Talán mindenki, akit érdekelnek a motorok, már hallott róla, hogy tavaly feltámasztották a Brough Superior márkát, a motorok Rolls-Royce-át

Közzétéve

ekkor

brough superior 1
Euromotor3

Mindig jó azt olvasni, hogy új névvel bővül a motor gyártók népes családja. Még akkor is, ha ezt a modellt valószínűleg sosem fogjuk az utcán élőben látni, hacsak a 300 leendő tulajdonos egyike véletlenül nem a telekszomszédunk. Erre szerintem vajmi kevés az esély, bár én csak a magam nevében beszélhetek.

2013 novemberében az EICMA kiállításon Milánóban lerántották a leplet a Brough Superior SS100 2014-es változatáról. Azért fontos kihangsúlyozni, hogy ez a 2014-es változat, hiszen az eredeti modellt 1924-1940 között gyártották. Marc Upham – az ő cége vette meg a Brough Superiort (nevet, jogokat) 2008-ban – saját bevallása szerint Brough fanatikus 1977 óta és ő az, aki nem engedte, hogy kedvence az emlékezet roncstemetőjében végezze, más híres márkák mellett.


Mivel a fanatizmus hagyománytisztelettel párosult, így nem volt kérdés, hogy a hengerelrendezés és a hengerűrtartalom az 1924-ben megszületett modell paramétereit viszi tovább. A négyütemű 997 cm3-es 88 fokos V2 elrendezésű erőforrás 100 és 140 lóerő közötti teljesítményt ad le 10.000 ford./percnél attól függően, a megrendelő mit szeretne. A 125 Nm-es legnagyobb nyomatékot 8.000 ford./percnél adja le. A motor tervezésébe nem kisebb nevet vontak be, mint a francia Akira Technologies-t. Hm, nem mond semmi? Akkor barkochbazzunk.

– Motokrossz? – Nem. – WSBK? – Igen. – Aprilia? – Nem. – Kawasaki? – Igen.
Szóval a tavalyi világbajnok motorját reszelgető mérnökök újgyakorlat gyanánt segítettek egy legenda feltámasztásában, közösen a szintén francia Boxer design-nal, amely a motor többi részének fejlesztésében is részt vett.

MPS Turismo
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV
A legenda

Az 1890-ben született George Brough-ra is ráhúzható az a már pépesre csépelt szöveg, hogy „benzin csörgedezett az ereiben”. Apja William Brough az 1890-es évektől kezdve motorkerékpárokat épített saját nottinghami üzemében így George és bátyja talán nem kevés „benzingőzt is magukba szívtak az anyatejjel”, csak, hogy folytassam a blődségeket. Ilyen családi háttérrel az ember még Angliában sem lesz krikett játékos, így az iskolák után a családi vállalkozásban kezdett dolgozni, de később elváltak útjaik, mert George nagy teljesítményű motorokat akart építeni, az apja meg nem. Ezért George a közelben megnyitotta saját gyárát, ahonnan 1919-ben kigördült az első prototípus, majd 1921-ben az értékesítés is megkezdődött. A motor és a gyár neve Brough Superior lett. A Superior jelzőre tényleg rászolgált, csak a legkiválóbb minőségű válogatott alkatrészeket építették be a motorkerékpárba, amit teljesen a vevők egyedi igényei szerint építettek össze. Az építés is különleges folyamat volt. Először összerakták az alkatrészekből a motort, majd teljesen szétszedték és az alkatrészeket lefestették vagy fémmel vonták be igény szerint, majd újra összerakták.

Jógagyakorlat Brooklands-ban

Minden elkészült motort 80 vagy 100 mérföldön keresztül teszteltek (SS80-és SS100 modellek) és ha bármiben nem felelt meg a szigorú követelményeknek, akkor rögtön visszavitték a műhelybe és javították. Csak tökéletes motor hagyhatta el a gyárat George Brough aláírása után. Nem véletlenül hívták a motorkerékpárok Rolls-Royce-ának – egy motoros újságíró találta ki ezt a fordulatot és Brough-nak annyira megtetszett, hogy a Rolls-Royce egy magas rangú tisztségviselőjét meginvitálta a gyárába, miután a látottak hatására hivatalosan is engedélyt kapott, hogy a hirdetésekben használja – az ára is ennek megfelelő volt. A ’20-’30-as években 130 ás 180 font között árulták a különböző típusokat és ebben az időben a heti átlagkereset 3 font volt. Így érhető, hogy nem lett belőle tucatáru. A Wikipédia szerint 1923-ban egy T.E. Lawrence számára gyártott modell 150 fontos áráért házat lehetett venni akkoriban.

George Brough a kép bal oldalán

A Brough Superior legnagyobb rajongója T.E. Lawrence vagy ismertebb nevén Arábiai Lawrence volt. Neki összesen 8 darab volt és egy ilyen SS100 modell nyergében halt meg egy balesetben 1935-ben.
T.E. Lawrence élete egy kalandregény volt, de most a motorozás és a Brough Superior iránti olthatatlan szenvedélye miatt emlékezünk meg róla. 11 év alatt 300.000 mérföldet tett meg saját motorjaival, és ezekről az utakról részletes naplót írt. Előfordult vele, hogy péntek este motorra ült és hétfőn reggel egy vászonig kopott hátsó kerékkel és 1000 plusz mérfölddel az órában tért vissza Nottingham-be. Halálának közvetetten nagyon sok motoros köszönheti az életét. Nem viselt sisakot és a balesetben olyan súlyosan megsérült a feje, hogy hat nap után meghalt. Egy idegsebész Sir Hugh William Bell Cairns próbálta megmenteni az életét, de nem járt sikerrel és ezután azt kezdte el kutatni, hogy fejsérülések csökkentésével, hogyan lehetne megelőzni az elkerülhető halálozást. Ez a kutatás vezetett ahhoz, hogy mind a civil, mind a katonai motorosok elkezdték használni a bukósisakot, ami egyébként 1914 óta elérhető volt.

George Brough nem lassan 🙂

A Brough Superior a kiváló minőségű alkatrészeknek köszönhetően rendkívül sikeres volt a versenypályákon is. Sok versenyt nyertek ilyen motorokkal és több szárazföldi sebességrekordot is Brough Superiorok nyergében értek el (hármat legutóbb 2013-ban Bonneville-ben), nemcsak profi pilóták, hanem maga George Brough is, aki imádta a sebességet és a versenyzést.

A legnagyobb rajongó T.E. Lawrence

A 1940-ig körülbelül 3.000 darab motorkerékpárt gyártottak majd a háború alatt egy új erőforrást is kifejlesztettek, de összeszerelt motor már nem gördült ki többé a gyárkapun. A gyártás befejezése után 1969-ig folyamatosan gyártották és szállították az alkatrészeket a motorokhoz. A legyártott motorok közül körülbelül 1000, a mai napig működőképes.

Hossack/Fior felfüggesztés

Az új SS 100 külsejének megalkotásakor az elsődleges cél az eredeti formák jelenbe történő átültetése volt. Ez tökéletesen sikerült, egyértelmű, hogy az új SS100 a régi egyenes ági leszármazottja. Nekem egyébként a műhely sarkában talált poroltó Nautilus-szá formálása és benzintankként történő felhasználása tetszik legjobban. A motor mindent megmutat magából és jól teszi, mert semmi szégyellnivalója nincs. Minden egyes porcikájáról süt a legmagasabb minőségű kidolgozottság, de nem hivalkodik, nincsenek rajta öncélúan odabiggyesztett ívek, sarkok, lemezek, lapok, semmi. Na jó, a „Nautilus” az határeset.

A V2-es erőforrás a váz fő alkotó eleme, összekötő elem az első és a hátsó futómű között. A váz acél és titán elemekből áll, de például a hátsó lengővillát aluminium-magnézium ötvözetből állították elő. Az első futómű is különleges, ún. Hossack/Fior rendszerű (tulajdonképpen a BMW Duolever rendszere), ahol egy központi rugóstag végzi a csillapítást. Természetesen az első és a hátsó rugóstag is Öhlins márkájú.

Váz az életben

Ezzel még korán nincs vége a különlegességeknek. Az első féknél oldalanként nem egy-egy, hanem két-két 230 mm-es aluminium-kerámia ötvözetű tárcsát szorítanak a radiálisan rögzített 4 dugattyús féknyergek. Hátul már szinte ciki az egyedül árválkodó 230 mm-es hagyományos tárcsa, de legalább az is aluminium-kompozit ötvözet ?. Az első fékek összehasonlítva a hagyományos 320 mm-es vas tárcsás fékekkel, mintegy 20% nagyobb fékerőt biztosítanak, így rövidebb lehet a fékút és a súlymegtakarítás is jelentős, több mint 1 kilogramm.

A motor, a korszerű anyagoknak köszönhetően egyébként se nevezhető nehéznek, a maga 180 kg-os száraz tömegével. A nagyméretű első fényszóró dominálja a motor elejét, ami mögül a pici plexi nem azért bújik ki, hogy a sofőrt védje az elemektől, sokkal inkább a nagyméretű kilométerórát öleli körbe, amibe egy kis LCD kijelzőt építettek bele, hogy a legfontosabb adatokat azért figyelemmel lehessen kísérni menet közben.

Brembo Golden Series

Ki és hol fogja használni? Nem tudom, de az az érzésem, hogy a legtöbb nulla kilométerrel az órájában, egy eredeti múlt századi SS 100 mellett fog állni egy fűtött garázsban. És ennek nem az az oka, hogy ehhez a motorhoz olyan motoros illik, akinek szintén van egyénisége – egy „szürke egér” típusú sofőr csak még jobban el fog szürkülni mellette -, hanem az, hogy manapság jóval kevesebb T.E. Lawrence (idő, pénz, motorozás imádata egyben van meg) típusú személy vesz ilyet.

Hogy mennyibe kerül? Az ára körülbelül 50.000 angol font, de aki az árára kíváncsi az úgyse tudja megvenni, csak hogy egy újabb blődséggel zárjam e sorokat.


– még több kép a jobb oldalon, a Képgalériában

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending