Csatlakozz hozzánk

Hírek

Ducati Supermono az utcára

A motor, amit a Ducatinak kellett volna megépítenie.

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Ha ikonikus, a motorkerékpár-történelem szempontjából mérföldkőnek számító típusokat kellene felsorolni a 20. századból, a listán bérelt helye lenne néhány Ducatinak. A mindenki által ismert 916/996/998 sorozat mellett biztosan ott díszelegne még egy modell neve: a Supermonóé.

A Pierre Terblanche által megrajzolt kis, egyhengeres pályagép 1993 és 1997 között készült, mindössze 65 – más források szerint 67 – példányban. A Supermono mesésen kecses és könnyed volt, szárazon mindössze 121 kg-ot nyomott a mérlegen. A kényszervezérléses (Desmodromic) blokk két hengerűrtartalommal (549 illetve 572 cm3) készült, teljesítménye 61,4 és 76 lóerő között változott, elforgott 10 ezerig, és 227 km/h-s végsebességhez segítette ezt a gyönyörűséget. A rajongóknak csak egy bánatuk volt (azonkívül, hogy csak néhány tucatot gyártottak belőle): az, hogy nem készült utcai verzió.

Ezen a véleményen volt a brit Alistair Wager is, aki korábban versenymérnökként illetve a HMC Ducati AMA Superbike csapat főnökeként dolgozott.

„Stratégiai hibának tűnt a Ducati részéről, hogy miután sok munkával kifejlesztették és szériaéretté tették ezt a blokkot, majd becsomagolták egy jól kezelhető, versenygyőztes vázba, nem készítettek belőle utcai változatot – pedig sokan szerették volna. Úgy éreztem, tennem kell valamit, és most végre itt van a szériagyártásra alkalmas gép.”

Wager minden bizonnyal jó kapcsolatokat ápol a Ducati gyárral, másképp nem vásárolhatott volna meg tőlük egy rakás eredeti Supermono alkatrészt: homoköntvény forgattyúsházakat, kiegyensúlyozótengelyeket (amely valójában nem tengely, hanem egy második „hajtókar”) és nagy teljesítményű olajpumpákat. A henger és a hengerfej szintén a Duki polcairól érkezett, de egy másik korszakból: Alistair a 999R Testastretta erőforrásából legózott. Hogy még cifrább legyen a dolog, a löketet 58,8-ről 70 mm-re növelte a 999R digattyúja és egy speciális Pankl titánhajtókar segítségével, a lökettérfogat így 595 cm3 lett. A vezérműtengelyek, a szelepek és az üzemanyagpumpa szintén 999R-származék, a hatfokozatú váltó a 800 Supersportból érkezett, a kuplung, a generátor és az önindító pedig a 916-osból.

Az eredmény a fékpad szerint 81 lóerő főtengelyen mérve, s ebből 70 lovacska jut el a hátsó kerékig. Még mielőtt bárki becsmérlően legyintene: ennek a ménesnek egy anorexiás, 134 kg száraztömegű gépet kell mozgatnia! Az eredeti modellhez viszonyított 16 kg-os hízás az utcai használathoz szükséges ketyerék – generátor, önindító, duda, fényszóró, index, tükör – számlájára írható. A lámpatestek a 749-esből kerültek át a Supermonóba, de nem függőlegesen, hanem vízszintesen kaptak helyet a fejidomban. A modern, analóg-digitális műszerfal szintén a 749/999 sorozatból való.

A króm-molibdén ötvözetű acélcsövekből álló térhálós váz Angliában készült, és szinte egy az egyben az eredeti konstrukciót utánozza. Némi eltérés azért van, méghozzá a hátsó rugóstag felfüggesztési pontja környékén – a módosításra azért volt szükség, hogy össze lehessen passzítani az 1000 SS alumínium lengőkarjával. A futómű elöl-hátul teljesen állítható Öhlins cucc, a fékrendszer pedig a 305 mm átmérőjű hullámos tárcsákkal és a 1098R-ről lecsavarozott Brembo Monobloc radiális nyergekkel teljes mértékben a ma elvárható szintet képviseli. Vagy még magasabbat, elvégre pehelysúlyt kell lassítaniuk a brutális satuknak.

Wager úr láthatóan apait-anyait beleadott a modern Supermono fejlesztésébe, a legjobb hozzávalókat használta fel, és azt kell mondanunk, nagyon-nagyon kívánatos csomagot állított össze. Első felindulásunkban le is akartuk foglalózni az idei évre tervezett tíz példány egyikét, de amikor az utolsó pillanatban osztani-szorozni kezdtünk, leesett az állunk: 35 ezer angol fontba, azaz 11,3 millió forintba kerül a kicsike! Köszönjük, Alistair, nagyon tetszik, de mégsem kérjük… Ha valakit az ár nem tart vissza, az alistairwager@hotmail.com e-mail címen érdeklődhet.

Utóirat: az interneten keringő pletykák szerint elképzelhető, hogy a Ducati gyárban is dolgoznak egy kicsi, olcsó, egyhengeres sportmotoron. Az 549R a hírek szerint a 1098-as blokk  „felét” kapná meg. Nos, mi csak helyeselni tudjuk az elképzelést, reméljük, nem reked meg pletykaszinten.

Galéria



MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending